Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   A murit Dumnezeu la cruce? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=13802)

Savonarola 16.09.2011 08:50:16

A murit Dumnezeu la cruce?
 
Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 400560)
Și în zadar ne vei întreba în continuare, căci o Taină - Taina Universului nu poate fi explicată cu limitata minte omenească, chiar mintea strălucită a Deliei de ar fi!

Și chiar de ar fi o imposibilitate ontologică, iartă-mă dar eu Îl cred pe Hristos, nu pe tine:

"Și Cel ce sunt viu. Am fost mort, și, iată, sunt viu, în vecii vecilor, și am cheile morții și ale iadului." (Apocalips 1,18 - versiunea ortodoxă!)

Citat:

În prealabil postat de grasu77 (Post 400566)
Cãci Hristos, încã fiind noi neputinciosi, la timpul hotãrât a murit pentru cei necredinciosi. (Roamani 5:6)

Hristos a murit când noi eram încã pãcãtosi. (Romani 5:8)

Hristos, Cel ce a murit, si mai ales Cel ce a înviat (Romani 8:34)
ETC.

Se pare ca aveti ceva impotriva marturiei date de Sfintii Apostoli, in Sfanta Scriptura.

Aveti o mare problema, cu efecte serioase in manifestarea credintei: necrezand in faptul ca Hristos a murit, nu credeti nici in INVIERE. Si de aici pornesc multe idei necrestine, cum ar fi necredinta in invierea mortilor, credinta in "nemurirea sufletului", purgatoriul, vamile, etc.

P.S. Nu ne cereti sa explicam cum a putut sa moara Domnul Iisus Hristos. Nu putem pricepe. Este ceva in care credem si ne uimeste, cat de mare poate fi dragostea lui Dumnezeu.

Asta de unde ati mai scos-o. De atatea ori s-a arata ca adventistii cred in Dummnezeirea Domnului Iisus Hristos. Manualul de doctrine biblice AZS contine un capitol intitulat "Dumnezeu Fiul".

A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

Mosh-Neagu 16.09.2011 10:34:04

Lumina vine de la Rasarit... Dar dupa un astfel de comentariu, aici mi se pare oleaca intuneric. Cine a tras heblu, fratilor?

Fiul lui Dumnezeu s-a facut OM si a murit ca OM, pentru a redeveni Dumnezeu. El, desi avea in sine indumnezeirea, fiind mai presus de toate fara de pacat, fizic nu era nici robot. Era un om ca oricare dintre noi in ce priveste simturile. E mult prea complicat sa explici in cateva cuvinte care a fost rationamentul lui Dumnezeu pentru care a decis sa ne ierte pacatul stramosesc si sa ne dea sansa revenirii la ceea ce a fost Adam inainde de caderea in pacat. Pana la urma fiecare dintre noi ne-am explica mult mai simplu toate astea, daca Duhul lui Dumnezeu ne-ar calauzi pasii. Dar... cu heblu tras, nici macar nu ne putem face o idee incotro e... Rasaritul!...

Lavrentiu 16.09.2011 11:14:17

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

Biruinta lui Hristos pe Cruce este tocmai faptul ca Persoana Cuvantului lui Dumnezeu este nemuritoare, de aceea moartea n-a avut putere asupra Lui. Dar Hristos, Dumnezeu-Om fiind, a murit ca om. In Hristos nu sunt doua persoane, ci doua firi, de aceea, patimind "dumnezeieste cele omenesti", cum spun Sfintii Parinti, moartea Sa a reverberat pana in adancurile Sfintei Treimi.

Persoana Sa insa nu a murit, cum am putea crede ca Dumnezeu este muritor si ca Persoana Dumnezeiasca a Dumnezeu-Cuvantului, unul din Sfanta Treime, a fost inviata de Tatal? Aceasta este o blasfemie, fara indoiala. Cei care cred asta, desi afirma ca ei cred in inviere, nu cred de fapt nici macar in Dumnezeu.

De aceea noi, Biserica lui Dumnezeu, Ii cantam: "În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce ești necuprins". Observati mentiunea: "pe scaun impreuna cu Tatal si cu Duhul", in toata vremea in care era in mormant si in iad si in rai.

Florin-Ionut 16.09.2011 11:35:48

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Ce înseamnă moartea pentru Dumnezeul creștin? Moartea este o trecere, adică un Paște, o tranziție de la o stare existențială la o altă condiție de a fi. Iată cum firea umană a Lui Hristos moare nedespărțită de firea dumnezeiască a Persoanei Fiului, Dumnezeu ajungînd astfel în Iad pentru a-i elibera pe cei care au vrut să plece de acolo. Da, Persoana Fiului Lui Dumnezeu a ajuns în cele mai de jos ale adîncului existențelor, din iubire pentru creaturile Sale, luminînd Iadul spre cutremurul demonilor care au pierdut fără ca Domnul să regulile jocului lor viclean.

Deci moartea Lui Dumnezeu nu este dispariție sau trecere în neființă, în sensul înțelegerii lui Nietzsche (Gott is tot), ci este sinonimă cu învierea firii, cu restaurarea omului de către Însuși Creatorul său. Moartea a fost soluția Creatorului ca omul să poată reveni înapoi lîngă Dumnezeu, altfel ar fi rămas pentru totdeauna departe de El.

culianul 16.09.2011 12:57:36

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

E o idee monofizita, vehiculata de niste unii, impotriva marturisirii de credinta a unor teologi daci. Marturisirea lor de credinta a fost imbratisata de biserica si pe vremea lui Iustinian a ajuns sa fie introdusa in Liturghie - Antifonul 2.

E mult prea mult pentru a rezuma aici. Este de fapt inima credintei crestine, a dogmei ortodoxe. Trebuie sa cercetezi, sa citesti, sa intrebi. Altfel nu te vei lamuri. Multi oameni de-a lungul istoriei au afirmat ca Dumnezeu nu poate sa moara deci Hristos nu a fost Dumnezeu, sau Intruparea nu a fost intrupare ci o iluzie a intruparii, sau Hristos a fost doar om, sau Hristos a fost doar Dumnezeu. Daca te intereseaza subiectul, as sugera cartea lui Jaroslav Pelikan - Traditia Bisericii. De acolo sa fie punctul de plecare pentru un studiu aprofundat, si te vei lamuri. Dar nu pe forum. Trebuie sa te intalnesti cu cineva care ar putea sa iti explice destul de multe lucruri pentru a le putea pune cap la cap pentru a te lamuri. Eu incep...

Dogma centrala a Bisericii Ortodoxe este diferenta dintre fiinta si persoana. Fiinta este ceea ce este, iar persoana este ceva prin care fiinta se manifesta (Fiinta - om; Persoana - Petru, Pavel, etc.) Daca fiinta este o sfoara, persoana este un nod pe sfoara. Tot sfoara este, dar are ceva in plus. Acel ceva in plus ne face pe noi sa fim cine suntem. De fiecare data cand tata cu mama fac un copil, se creeaza o persoana complet noua. Dar cand s-a intrupat Fiul lui Dumnezeu, nu s-a creat o noua persoana, ci fiinta umana s-a unit cu fiinta divina in persoana lui Hristos. Fiul lui Dumnezeu, fara sa se schimbe, caci Dumnezeu era, s-a lipit pe Sine de fiinta umana, in chip neschimbat, neamestecat, neimpartit, nedespartit. Asta inseamna ca avea toate calitatile, puterile, energiile ambelor fiinte. Dar in acelasi timp, avea toate neajunsurile fiintei omenesti, printre care si moartea. Dumnezeu intrupat a patimit pe cruce. Iar adaugirea de intrupat face toata diferenta. Dumnezeu nu poate patimi, dar dumnezeu intrupat poate patimi, pentru ca e si om, iar omul poate patimi. Si cum unirea celor doua fiinte in persoana lui Hristos este nedespartita (cum am zis mai sus, zicere care apropos, este luata din Sinodul IV Ecumenic), inseamna ca Dumnezeu a murit si a inviat.

Asta e foarte pe scurt, fara chestiuni de nuanta, foarte importante de altfel.

culianul 16.09.2011 12:59:30

Citat:

În prealabil postat de Mosh-Neagu (Post 400614)
Lumina vine de la Rasarit... Dar dupa un astfel de comentariu, aici mi se pare oleaca intuneric. Cine a tras heblu, fratilor?

Fiul lui Dumnezeu s-a facut OM si a murit ca OM, pentru a redeveni Dumnezeu. El, desi avea in sine indumnezeirea, fiind mai presus de toate fara de pacat, fizic nu era nici robot. Era un om ca oricare dintre noi in ce priveste simturile. E mult prea complicat sa explici in cateva cuvinte care a fost rationamentul lui Dumnezeu pentru care a decis sa ne ierte pacatul stramosesc si sa ne dea sansa revenirii la ceea ce a fost Adam inainde de caderea in pacat. Pana la urma fiecare dintre noi ne-am explica mult mai simplu toate astea, daca Duhul lui Dumnezeu ne-ar calauzi pasii. Dar... cu heblu tras, nici macar nu ne putem face o idee incotro e... Rasaritul!...

Imi cer iertare, dar ai spus ca a murit ca om pentru a redeveni Dumnezeu. A murit om fiind, dar a fost si Dumnezeu, fiinta fara persoana nu exista, si persoana lui Hristos a murit ca om, ramanand una din persoanele Sfintei Treimi.

Mihailc 16.09.2011 20:29:33

Citat:

În prealabil postat de culianul (Post 400667)
Daca fiinta este o sfoara, persoana este un nod pe sfoara. Tot sfoara este, dar are ceva in plus. Acel ceva in plus ne face pe noi sa fim cine suntem.

Textul din extras fragmentul de mai sus, e foarte corect și lămuritor (valabil și pentru postările prietenilor Florin-Ionuț și Lavrențiu). Singura rectificare pe care doresc să o fac, este că exemplul tău nu este cel mai fericit, întrucât nu se aplică distincția dintre ființă și ipostas/persoană lucrurilor inanimate (ar contrazice definiția conceptului de persoană și etimologia lui). Pentru lucrurile care sunt doar obiecte există o distincție similară, dar potrivită cu statutul lor ontologic și anume natură comună și individualizare.
După părerea mea, grație postărilor competente de mai sus, subiectul e mai mult decât limpezit!

Savonarola 16.09.2011 20:45:27

Mulțumesc celor trei ortodocși care mi-au răspuns, și ați reușit să mă puneți serios pe gânduri. Mulțumesc și de reamintirea dogmei de la Calcedon, pentru că eu se pare că nu prea reușesc să gândesc în termenii acestei dogme, sau nu pe deplin.

Motivul pentru care am deschis acest subiect a fost acela că am fost șocat de concepția adventiștilor că Hristos ar fi fost inconștient în moarte. Însă este clar că am mers mai departe și iată că m-ați pus serios pe gânduri. Într-adevăr dogma ortodoxă este fascinantă.

Având în vedere teoria adventiștilor a anihilaționismului persoanei în timpul morții, și nu a așa-zisei stări de somn inconștient, începeam să cred că adventiștii gândesc moartea lui Hristos exact în termenii acestui anihilaționism. Ăsta ar fi fost lucrul care m-ar fi șocat cel mai mult, și anume ca ei să considere persoana Mântuitorului, nu doar într-o stare de inconștiență în moarte, ci într-o stare de anihilare existențială, adică într-o stare de anihilare, neantizare a Dumnezeirii. De altfel și varianta cu starea de inconștiență o văd tot ca pe o variantă a tăgăduirii dumnezeirii Fiului.

mihai07 17.09.2011 23:40:31

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400764)
Mulțumesc celor trei ortodocși care mi-au răspuns, și ați reușit să mă puneți serios pe gânduri. Mulțumesc și de reamintirea dogmei de la Calcedon, pentru că eu se pare că nu prea reușesc să gândesc în termenii acestei dogme, sau nu pe deplin.

Motivul pentru care am deschis acest subiect a fost acela că am fost șocat de concepția adventiștilor că Hristos ar fi fost inconștient în moarte. Însă este clar că am mers mai departe și iată că m-ați pus serios pe gânduri. Într-adevăr dogma ortodoxă este fascinantă.

Având în vedere teoria adventiștilor a anihilaționismului persoanei în timpul morții, și nu a așa-zisei stări de somn inconștient, începeam să cred că adventiștii gândesc moartea lui Hristos exact în termenii acestui anihilaționism. Ăsta ar fi fost lucrul care m-ar fi șocat cel mai mult, și anume ca ei să considere persoana Mântuitorului, nu doar într-o stare de inconștiență în moarte, ci într-o stare de anihilare existențială, adică într-o stare de anihilare, neantizare a Dumnezeirii. De altfel și varianta cu starea de inconștiență o văd tot ca pe o variantă a tăgăduirii dumnezeirii Fiului.

Intre timp, adventistii au intors-o. Mai nou spun ca e o taina constienta sau inconstienta Mantuitorului pe timpul mortii. Spune grasu77 ca nu stie sa raspunda la aceasta intrebare nici el nici pastorul lui si ca vom afla acest raspuns cand ne vom afla inaintea Mantuitorului.

Mihnea Dragomir 18.09.2011 00:06:51

Citat:

În prealabil postat de culianul (Post 400668)
Imi cer iertare, dar ai spus ca a murit ca om pentru a redeveni Dumnezeu. A murit om fiind, dar a fost si Dumnezeu, fiinta fara persoana nu exista, si persoana lui Hristos a murit ca om, ramanand una din persoanele Sfintei Treimi.

Buna observatie. Isus a fost, este si va fi Dumnezeu si om. El nu a fost om de la inceput, ci doar incepand din ziua Buneivestiri, cand Si-a asumat, pentru totdeauna, condiția umană. Ca om, a crescut și a progresat, ca Dumnezeu a rămas în deplin control al vizibilelor și invizibilelor (aici este un mister de credință). A murit ca om, după cum toți oamenii mor, spiritul Său divino-uman despărțindu-se de Sfântul Său trup uman. A înviat a treia zi, cu trup glorificat, ca Dumnezeu și om. Cu acest Trup al Său se află acum, ca om, în Ceruri, la dreapta Tatălui. Ca Dumnezeu, egal cu Tatăl și împreună cu El, se află în Cer, pe pământ și în tot locul.

andrewww 10.10.2011 22:20:03

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

eu nu stiu cum un crestin poate pune o asemenea intrebare ...

Mosh-Neagu 11.10.2011 01:16:15

Citat:

În prealabil postat de andrewww (Post 405341)
eu nu stiu cum un crestin poate pune o asemenea intrebare ...

Iata ca se poate. Prima reactie este de nedumerire. Mai tarziu ne dam seama ca acelasi lucru se intampla cu fiecare dintre noi. Alergam si cautam cu disperare niste raspunsuri si nici nu ne dam seama cat de usor cadem in plasa propriei necunoasteri. Ca de pe margine se vede mai usor si nu ne putem stapani zambetul, poate ca e o simpla perspectiva de a ne vedea pe noi insine prin ochii celorlalti cand suntem mai putin vigilenti.

oana72 14.10.2011 07:06:22

refletii despre moarte
 
Aceste cuvinte apartin parintelui Nicolae Steinhardt, sunt profunde si pline de esenta:
REFLECȚII DESPRE MOARTE

“Nu-mi este frică de moarte”” , iată o propoziție care gândesc că trebuie primită cu multă rezervă, chiar atunci când nu o bănuim a fi fost rostită fără de bună credință. Despărțirea sufletului de trup nu-i chiar lesnicioasă și de două parale. „Amarnic îi este sufletului meu să iasă din acest ticălos și spurcat trup al meu”, aflăm scris în Rugăciunea pe patul de moarte. Se produce între suflet și corp o comuniune, o sudură și nu-i de mirare ori de rușine că scindarea lor iscă o angoasă.
Adevărul însă este că substantivul acesta, moartea, acoperă două noțiuni diferite și că frica de moarte se manifestă și ea din aceeași cauză sub două înfățișări: moarte înseamnă și moartea fizică propriu-zisă, somatică, încetarea bătăilor cordului și a circulației sanguine, despărțirea sufletului de trup, dar mai desemnează și momentul în care sufletul, slobozit din trup, mânecă spre Hristos și spre Judecata de Apoi.

Fiind, așadar, vorba de două înțelesuri deosebite ale unui aceluiași cuvânt, fiecare se cuvine a fi întâmpinat în alt fel:

1. Judecata cu spaimă și cutremur, în desăvârșita smerenie, cu zdrobire de inimă și bătând umilită metanie;

2. Moartea fizică, însă, în cu totul alt mod: cu semeție, curaj și demnitate, în picioare (cum ar veni), ostășește, ca militarul viteaz pe linia de foc, cu sfidare chiar, și un calm absolut, grija de seamă fiind acum păstrarea ținutei și a impasibilității.

Distincția aceasta, absolut necesară, având drept consecință adoptarea a doua atitudini adverse – una de supunere și înfricoșare, cealaltă de falnicie și neclintire – ne poartă gândul spre două vestite morți care și ele nu se aseamănă deloc între
ele: moartea lui Socrate, moartea lui Hristos. Cât sunt de contrare, de fundamental antagonice, deși nu puțini filosofi au stabilit o legătură între ele și au făcut din prima o preînchipuire a celei de-a doua! Cred că se înșeală întru totul.

Hristos moare ca un nelegiuit și un netrebnic, Socrate ca un semi-zeu.

Hristos-Dumnezeu moare ca un om, ca ultimul dintre oameni. Socrate ca un senior și o ființă transcendentală.

Moartea lui Hristos e kafkiană și ține de literatura „neagră”, a lui Socrate, așa cum ne este relatată într-unul din dialogurile platoniene, parcă e scoasă din Viețile Sfinților, dintr-o carte de povestiri pilduitor-edificatoare.

Hristos moare pe o „căpățână”, un dâmb, o ridicătură plină de gunoaie, necurații și mortăciuni, la marginea orașului, „afară din tabără”, în loc spurcat, „ca un câine” (similar lui K. în Procesul), între doi tâlhari, batjocorit, scuipat, ocărât, purtând cunună de spini, hulit, sfidat și luat în derâdere de trecători (Huu! Cel ce dărâmi templul și în trei zile îl zidești, mântuiește-Te pe Tine însuți coborându-Te de pe Cruce), în chinuri groaznice. De ce soi de sfârșit are parte? De spânzurătoarea pe lemn, care-i moarte blestemată. E țintuit pe crucea infamiei, expus gol (căci brâul care-I înconjură mijlocul e o invenție pioasă a iconografilor creștini, iar din trupul pironit pe cele două scânduri suprapuse, când sunt săltate de pe sol în poziție verticală, întotdeauna țâșnește urina – ce mai distracție și pun-te pe râs pentru spectatori) spre ocară, hulă și rușine. Drept mângâiere oțet, drept priveliște tragerea la sorți a sărmanelor Sale veșminte.

Lui Iisus I-a fost frică de moarte. A așteptat-o rugându-se de trei ori să nu fie silit să bea paharul urgiei, în vreme ce sudoarea picurându-I de pe trup se făcea picături de sânge care picurau pe pământ (Matei 26, 38-44; Marcu 14, 33-36; Luca 22, 42-44).

Întristat I-a fost sufletul până la moarte. Și cât a dorit să nu fie lăsat singur, să mai privegheze cineva odată cu El! Dar nu s-a găsit cine, i-a găsit somnul pe câteșitrei apostolii Săi preaiubiți.

Ca muritorul cel mai de rând și mai speriat și mai sărman ni se arată El în Grădina Ghetsimani.

Pe cruce fiind, îi stau alături numai tâlharii (răi amândoi zic Evangheliștii Matei și Marcu, doar unul precizează referatul Sfântului Luca) și ura grăbită (să nu-i apuce sâmbăta cu treaba neterminată) a fariseilor, saducheilor și irodienilor.

Și cât de slab S-a arătat !
De câte ori, pe drumul calvarului, n-a picat sub povara Crucii! Și n-ar fi fost chemat în ajutor Simon din Cirene de nu era graba aceea din cauza căreia pramatiile în caftane lungi au fost silite să scurteze un spectacol atât de mult dorit și așteptat! A! moartea-Domnului e numai jale, nevolnicie, necinste și sfârșeală.

Cu totul alta e a lui Socrate. Atenianul are parte de o moarte demnă și măreață.

Cucuta nu e dureroasă, produce o paralizie progresivă, de la picioare spre inimă. Temnicerul e deferent și respectuos, își face meseria corect. Pe filosof îl înconjoară toți ucenicii săi fideli; ei, spre deosebire de ai lui Hristos, nu s-au zburătăcit care-ncotro. Stau ori șed, îndurerați, atenți, plini de cuviință și iubire, îi sorb cuvintele, îi îndulcesc și înnobilează clipele acestea din urmă. Iar el perorează, ca de obicei, vorbește frumos, liniștit, înălțător, constiința-i este împăcată, ia prea bine aminte că s-a purtat ca un bun și vrednic cetățean care nu și-a trădat convingerile, nici părăsit modul de a fi, poate (ba nu, desigur) și nițel semeț (pe bună dreptate dealtfel – ei, viața nu e simplă!).

Și tot vorbește, tot filosofează, gura nu-i tace. E în toate acestea, neîndoielnic, o măreție, dar și o doză de pohfală, de teatralism. Pe patul de moarte, în capul oaselor, doar sprijinit de o pernă, Socrate grăiește vorbe elevate, își povățuiește ucenicii, îi învață, îi consolează (el pe ei!). Și cât de falnic și de solemn își ține – în tabloul lui David – brațul stâng ridicat spre cer!

Nu așa Iisus, nu așa.

Pe crucea blestemată și scârnavă, cu trupul frânt și capul plecat, El nu teologhisește, precum celălalt filosofează! El nu emite sentințe nobile ci vorbe umile, preaomenești (care desigur nu puteau să nu i se pară de prost gust lui Nietzsche): Mi-e sete; Dumnezeule, Dumnezeul Meu, de ce M-ai părăsit?

El cunoaște deznădejdea și, cu un soi de modestie țărănesc-gospodărească, se îngrijește de soarta locativă a Maicii Sale. Nimic semeț aici, nimic idealist! Câtă distanță între nobila tragedie fastuos-teatrală a lui Socrate și mizerabila moarte a Celuilalt, expus spre ocară în văzul lumii, singur, chinuit, părăsit, îmbiat cu fiere, căruia prea puțin îi arde de filosofie și nici nu-și poate ridica brațul străpuns de un ticălos de piron.

Da, Socrate moare ca o ființă zeiască, iar Hristos ca un nenorocit.

Insă tocmai moartea aceasta înjositoare și de nicăieri-îmblânzită dovedește deplina întrupare a Fiului lui Dumnezeu și toată seriozitatea ei.

Hristos nu moare așa cum ar rezulta din spusele dochetist-monofizite.

Moare ca om, om nenorocit și mizerabil, cunoscând suferința până la capăt, bând paharul până la fund și strigând copilărește: de ce M-ai părăsit?

Suferința Lui e totodată fizică (mai cumplită nici că se poate) și spirituală, deoarece crucea e batjocură.

Și e cu adevărat adevărată pentru că știut este că spre a fi integrală și autentică suferința se cuvine, a fi deznădăjduită și neexplicabilă.

De îndată ce are câtuși de puțină logică într-însa și îngăduie un cât de slab licăr de nădejde, suferința e superficială. De o asemenea suferință, Fiul Omului n-a vrut să știe.

Ce dovedește răstignirea?

Că întruparea a fost reală și de bună creanță; iar moartea nu aparentă, adică mascaradă și teatru, cum fără voie ori cu voie ar dori monofiziții să ne facă să credem.

Hristos pe cruce suferă ca orice torturat, se zvârcolește (în limitele priponirii), Își pierde încrederea în Tatăl; nu le face – Mariei, lui Ioan, celor câteva mironosițe – semn cu ochiul: „Nu plângeți, las’ că ne vedem duminică!”.

Astfel comentează Dostoievski tabloul răstignirii pictat de Mathias Grunewald: ca pe o justificare a credinței apostolilor în putința învierii învățătorului lor.

Trupul acela imund nu se putea să învieze. Și tot așa se deduce și din Răstignirea pictată de Velasquez, cea de la muzeul Prado. Sfârșitul pare definitiv: cum să mai crezi în nemurirea sufletului și-n înviere pe locul acela atât de zdrobitor de „realist” al Căpățânii? Ecce homo! Iată victoria materiei, destrănjarea viselor și spulberarea iluziilor. Iată deșertăciunea cuvintelor.

Mathias Grunewald și Velasquez au zugrăvit necredința apostolilor, iar Dostoievski a explicat-o. Nici o minte omenească rațională nu mai putea să-și făurească aparențe. Și aceasta fiindcă de tot ce este dumnezeiesc S-a lepădat Hristos pe Cruce, după cum la tot ce este lumesc renunțase pe Muntele Tabor.

Cu adevărat om S-a făcut Iisus nu când S-a zămislit prin Duhul Sf. și S-a născut din Fecioară ci atunci când a murit impecabil, omenește, pe cruce.

Și totuși Dumnezeu – Omul atât de vizibil învins îl biruie pe semi-zeul Socrate.
Nobilă, curată, vajnică figură și acesta, însă nu lipsit de acea doză de teatralism imanentă firii omenești și preocupat mai degrabă a se arăta „virtuos” decât „om”.

Autentic uman e Hristos, autentic umană e tragedia-i derizorie, spurcată,
sfâșietoare.

Noi însă luând pildă de la amândoi – și de la Hristos și de la Socrate și făcând osebire între cele două înțelesuri ale cuvântului e bine să ne pregătim din vreme a înfrunta:

a) moartea fizică întocmai ca Socrate: cu demnitate, curaj, ținută militară, duh de samurai, chiar și cu nițică teatralitate, cât mai bărbătește și mai semeț;

b) despărțirea sufletului de trup și pornirea lui către Judecată cu gândul la Hristos: cu sudoare, cu fiori în inimă și sânge, cu spaimă și tremur violent.

Să ne rugăm Domnului să ne dea la vremea morții aceste două daruri: cât privește trupul: ținută și curaj; cât privește sufletul îngenunchere, frică și neprefacută căință.

osutafaraunu 14.10.2011 10:52:36

Citat:

În prealabil postat de oana72 (Post 405660)
refletii despre moarte

E bine să știm ce au spus Părinții despre moarte, e util să știm și ce au spus filosofii despre moarte, e egal să știm ce au spus re-fleții despre moarte; dar mult, mult mai important e să știm ce spune Scriptura despre subiectul acesta. Din nefericire, suntem dispuși să acceptăm orice vânt de învățătură populară, neglijând tocmai Cuvântul lui Dumnezeu.

oana72 14.10.2011 12:59:03

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 405666)
E bine să știm ce au spus Părinții despre moarte, e util să știm și ce au spus filosofii despre moarte, e egal să știm ce au spus re-fleții despre moarte; dar mult, mult mai important e să știm ce spune Scriptura despre subiectul acesta. Din nefericire, suntem dispuși să acceptăm orice vânt de învățătură populară, neglijând tocmai Cuvântul lui Dumnezeu.

Va rog sa-mi iertati c-ul mancat din cuvantul reflectii, eram si eu adormita cu cafeaua de dimineata in fata calculatorului si cand am vrut sa corectez, am vazut ca in titlu nu se pot face modificari. Asadar iertati refletiile neintentionate:63: promit sa refletez si mai mult cand tastez data viitoare. :57:

oana72 14.10.2011 13:04:08

Am sa va spun ce mi s-a parut mie esential in textul pe care l-am postat din scrierile parintelui Steinhardt:

Mathias Grunewald și Velasquez au zugrăvit necredința apostolilor, iar Dostoievski a explicat-o. Nici o minte omenească rațională nu mai putea să-și făurească aparențe. Și aceasta fiindcă de tot ce este dumnezeiesc S-a lepădat Hristos pe Cruce, după cum la tot ce este lumesc renunțase pe Muntele Tabor.

georgeval 14.10.2011 16:17:30

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

Dar Cel ce a murit nu este un om obișnuit ci este Dumnezeu adevărat, lucru pe care îl exprimă troparul următor: „În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce ești necuprins” — Deși trupul este mort și așezat în mormânt, sufletul Mântuitorului se pogoară la iad dar nu ca un osândit ci ca un Dumnezeu ducând în acel adânc al despărțirii de Dumnezeu viața și lumina învierii, sfarâmând încuietorile iadului și scoțându-i de acolo pe toți cei ce au crezut în El (I Pt 3, 19-20). Cel dintâi care s-a umplut de viața și lumina lui Hristos a fost tâlharul pentru care credința în Hristos a făcut ca moartea să nu mai fie o cale spre iad ci una spre rai (Lc. 23, 42-43). Ca Dumnezeu Hristos nu s-a despărțit niciodată de Tatăl și de Duhul, Tatăl , Fiul și Duhul Sfânt fiind „Treimea cea de o ființă și nedespărțită”, umplându-le toate, El Însuși fiind necuprins.

OmuBun 14.10.2011 16:37:38

Citat:

În prealabil postat de oana72 (Post 405660)
Aceste cuvinte apartin parintelui Nicolae Steinhardt, sunt profunde si pline de esenta:
REFLECȚII DESPRE MOARTE
.....................................

Dupa o asa lectura e greu sa-ti mai gasesti cuvintele. Multumesc lui Dumnezeu ca desopar mereu rod curat si buni semanatori! Dumnezeu sa-ti binecuvinteze viata ta si celor dragi tie!

Calin21 14.10.2011 18:07:59

Hristos este adevaratul nostru Dumnezeu, care pentru a noastra mantuire S-a intrupat si a patimit. Conform bisericii noastre drept maritoare Iisus este Dumnezeu si Om, deasemenea stim ca Dumnezeu este neincaput. Deci prin moartea lui Hristos nu moare Dumnezeirea, ci firea omeneasca,pentru ca Dumnezeu ne-a aratat smerenia adevarata, cum Cel a caruia este slava si puterea S-a unit cu firea noastra neputincioasa DIN DRAGOSTE PENTRU NOI.

Savonarola 15.10.2011 09:51:01

Rog pe aceia care nu au ceva să scrie la subiect, dacă totuși vor să scrie să o facă pe alte fire de discuție, adecvate. Dacă nu sunt deschise, atunci să le deschidă, dar dacă țin să intervină pe un anumit subiect atunci să o facă la subiect.

Pestisorul de Aur 19.10.2011 21:03:12

Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

A murit Dumnezeu , dar dupa firea sa umana.Dumnezeu si-a impropriat firea umana , de aceia putem zice ca Dumnezeu a murit.

codana 19.10.2011 21:44:13

salut,savonarola
 
Citat:

În prealabil postat de Savonarola (Post 400571)
A murit Dumnezeu la cruce?

Dacă Dumnezeu a murit la cruce, atunci înseamnă că n-a fost Dumnezeu !!

Cine spune că Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a murit la cruce, acela nu crede de fapt că Hristos a fost și este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu adevărat. Acesta este un tăgăduitor al Dumnezeirii Fiului, și în mod implicit a Dumnezeirii Tatălui, și este nu doar un necreștin, ci este un anticreștin, este antihrist.

pe cruce a murit dumnezeu fiul,dezbracat de dumnezeire si nascut prin om supus pacatului.
dumnezeu tatal nu a murit si nu poate sa moara pen ca este fauritorul vietii

osutafaraunu 20.10.2011 08:58:43

Citat:

În prealabil postat de codana (Post 406768)
pe cruce a murit dumnezeu fiul,dezbracat de dumnezeire si nascut prin om supus pacatului.
dumnezeu tatal nu a murit si nu poate sa moara pen ca este fauritorul vietii

Nici nu cred că a afirmat cineva că Dumnezeu Tatăl ar fi murit. Pe cruce, a murit Domnul nostru Iisus Hristos. Cine neagă acest adevăr nu poate fi numit creștin, căci pentru a învia a fost nevoie ca mai întâi să moară. Cum e posibil așa ceva este o taină pentru limitata minte umană. Trebuie doar să credem cuvintele Lui:

"17. Și când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca un mort. Și El a pus mâna dreaptă peste mine, zicând: Nu te teme! Eu sunt Cel dintâi și Cel de pe urmă,
18. Și Cel ce sunt viu. Am fost mort, și, iată, sunt viu, în vecii vecilor, și am cheile morții și ale iadului." (Apocalipsa 1)

Profetul de carton 16.12.2011 11:05:17

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 406800)
Nici nu cred că a afirmat cineva că Dumnezeu Tatăl ar fi murit. Pe cruce, a murit Domnul nostru Iisus Hristos. Cine neagă acest adevăr nu poate fi numit creștin, căci pentru a învia a fost nevoie ca mai întâi să moară. Cum e posibil așa ceva este o taină pentru limitata minte umană. Trebuie doar să credem cuvintele Lui:

"17. Și când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca un mort. Și El a pus mâna dreaptă peste mine, zicând: Nu te teme! Eu sunt Cel dintâi și Cel de pe urmă,
18. Și Cel ce sunt viu. Am fost mort, și, iată, sunt viu, în vecii vecilor, și am cheile morții și ale iadului." (Apocalipsa 1)

in cele 3 zile cat a stat in mormant, Isus a fost mort ca om si viu ca Dumnezeu? sau a fost mort ca om, si a inviat ca Dumnezeu dupa cele 3 zile?

Lucian008 16.12.2011 12:13:53

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415296)
in cele 3 zile cat a stat in mormant, Isus a fost mort ca om si viu ca Dumnezeu? sau a fost mort ca om, si a inviat ca Dumnezeu dupa cele 3 zile?

Trupul Lui Hristos a fost mort, dar Persoana Hristos atat cu firea umana cat si cu cea dumnezeiasca, cele doua fiind indisolubile, S-a pogorat la Iad pentru a ridica neamul omenesc din cadere. Iar la inviere a inviat Hristos cu ambele firi.

Profetul de carton 16.12.2011 13:11:57

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 415336)
Trupul Lui Hristos a fost mort, dar Persoana Hristos atat cu firea umana cat si cu cea dumnezeiasca, cele doua fiind indisolubile, S-a pogorat la Iad pentru a ridica neamul omenesc din cadere. Iar la inviere a inviat Hristos cu ambele firi.


Poate auzim si alte pareri.

De exemplu, eu inclin sa cred ca Isus, in prezent, este Dumnezeu si atat, fara a avea ceva uman in El.

Lucian008 16.12.2011 13:39:34

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415355)
Poate auzim si alte pareri.

De exemplu, eu inclin sa cred ca Isus, in prezent, este Dumnezeu si atat, fara a avea ceva uman in El.

Care este argumentarea e scripturistica pe care va bazati parerea? Si ca sa anticipez posibilitatea de a mi se adresa aceeasi intrebare, va raspund: ma bazez pe invatatura Bisericii, adica de Sf Traditie.

osutafaraunu 16.12.2011 14:43:17

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415296)
in cele 3 zile cat a stat in mormant, Isus a fost mort ca om si viu ca Dumnezeu? sau a fost mort ca om, si a inviat ca Dumnezeu dupa cele 3 zile?

De ce puneți întrebări la care dumneavoastră nu puteți răspunde, ori nu vă sunt clare aceste chestiuni. Căci bănuiesc că nu din sete de cunoaștere ați pus întrebarea. Dacă bănuiala mea este greșită, îmi cer de pe acum iertare!

Profetul de carton 16.12.2011 15:37:33

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 415363)
Care este argumentarea e scripturistica pe care va bazati parerea? Si ca sa anticipez posibilitatea de a mi se adresa aceeasi intrebare, va raspund: ma bazez pe invatatura Bisericii, adica de Sf Traditie.

Sincer nu-mi pot imagina cum ar putea Isus, acum, in prezent sa fie si Dumnezeu si om in acelasi timp. Si cred ca ar fi degradant si injositor sa spunem ca Isus nu e numai Dumnezeu si ca are si o parte umana.

Lucian008 16.12.2011 16:15:42

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415401)
Sincer nu-mi pot imagina cum ar putea Isus, acum, in prezent sa fie si Dumnezeu si om in acelasi timp. Si cred ca ar fi degradant si injositor sa spunem ca Isus nu e numai Dumnezeu si ca are si o parte umana.

1. Indiferent din ce confesiune protestanta sau neoprotestanta faceti parte faceti parte pentru ca nu acceptati Sf Traditie ar trebui sa va bazati pe Sf Scriptura cel putin si nu pe ceea ce va puteti sau nu imagina.
2.Si totusi sa presupunem ca ar fi asa cum am zis eu, cum credeti ca va mai puteti raporta la Dumnezeu dupa ce ati spus ca in demnitatea Sa El se autodenigreaza si injoseste? Stiti care cred eu ca este cea mai mare problema a celor care cred in Dumnezeu dar fac cele ale lumii ? Problema e ca omul incearca sa isi faca un dumnezeu pe care sa il urmeze, dar legile pe care dumnezeul vrea sa le urmeze omul sunt cele pe care crede omul ca le poate urma. Deci omul nu incearca il inteleaga pe Dumnezeu, ci incearca sa si-L proiecteze asa cum vrea. Asa si dvs Il proiectati pe Dumnezeu si credeti ca ar fi degradant si injositor sa spunem ca Iisus nu e numai Dumnezeu si ca are si o parte umana. Asa au crezut si altii ca nu poate fi Dumnezeu Unul care S-a nascut in iesle si a murit pe cruce. Si s-au inselat. Cred ca aveti in comun cu ei acest lucru.

Profetul de carton 16.12.2011 16:19:56

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 415422)
1. Indiferent din ce confesiune protestanta sau neoprotestanta faceti parte faceti parte pentru ca nu acceptati Sf Traditie ar trebui sa va bazati pe Sf Scriptura cel putin si nu pe ceea ce va puteti sau nu imagina.
2.Si totusi sa presupunem ca ar fi asa cum am zis eu, cum credeti ca va mai puteti raporta la Dumnezeu dupa ce ati spus ca in demnitatea Sa El se autodenigreaza si injoseste? Stiti care cred eu ca este cea mai mare problema a celor care cred in Dumnezeu dar fac cele ale lumii ? Problema e ca omul incearca sa isi faca un dumnezeu pe care sa il urmeze, dar legile pe care dumnezeul vrea sa le urmeze omul sunt cele pe care crede omul ca le poate urma. Deci omul nu incearca il inteleaga pe Dumnezeu, ci incearca sa si-L proiecteze asa cum vrea. Asa si dvs Il proiectati pe Dumnezeu si credeti ca ar fi degradant si injositor sa spunem ca Iisus nu e numai Dumnezeu si ca are si o parte umana. Asa au crezut si altii ca nu poate fi Dumnezeu Unul care S-a nascut in iesle si a murit pe cruce. Si s-au inselat. Cred ca aveti in comun cu ei acest lucru.

Da, e adevarat ce spuneti, sunt lucruri tainice pe care omul nu le poate intelege. Eu asta am spus, ca nu inteleg treaba in discutie, cu parte om parte Dumnezeu. Eu inteleg ca este numai Dumnezeu.

osutafaraunu 16.12.2011 16:26:00

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415424)
Da, e adevarat ce spuneti, sunt lucruri tainice pe care omul nu le poate intelege. Eu asta am spus, ca nu inteleg treaba in discutie, cu parte om parte Dumnezeu. Eu inteleg ca este numai Dumnezeu.

Poate v-ar ajuta textul din 1 Tim.2,5:

"Căci unul este Dumnezeu, unul este și Mijlocitorul între Dumnezeu și oameni: omul Hristos Iisus, " (versiunea Sinodală)

"Căci este un singur Dumnezeu, și este un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni: Omul Isus Hristos," (versiunea Cornilescu)

Profetul de carton 16.12.2011 16:27:46

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 415431)
Poate v-ar ajuta textul din 1 Tim.2,5:

"Căci unul este Dumnezeu, unul este și Mijlocitorul între Dumnezeu și oameni: omul Hristos Iisus, " (versiunea Sinodală)

"Căci este un singur Dumnezeu, și este un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni: Omul Isus Hristos," (versiunea Cornilescu)


Nu ma ajuta. Ca acolo scrie doar despre partea umana a lui Isus care cu totii stim ca a avut-o timp de 33 de ani.

osutafaraunu 16.12.2011 16:32:56

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415433)
Nu ma ajuta. Ca acolo scrie doar despre partea umana a lui Isus care cu totii stim ca a avut-o timp de 33 de ani.

La data la care apostolul Pavel scria acele cuvinte, Hristos nu Se mai afla pe pământ. De fapt, chiar titulatura de Mijlocitor indică faptul că Se afla deja în Sanctuarul Ceresc în calitatea Sa de Mare Preot.

Profetul de carton 16.12.2011 16:34:38

Citat:

În prealabil postat de osutafaraunu (Post 415436)
La data la care apostolul Pavel scria acele cuvinte, Hristos nu Se mai afla pe pământ. De fapt, chiar titulatura de Mijlocitor indică faptul că Se afla deja în Sanctuarul Ceresc în calitatea Sa de Mare Preot.

Nu are legatura. Daca e ce spuneti dumneavoastra, atunci Pavel trebuia sa precizeze ambele naturi ale lui Isus, nu doar pe cea umana.

Lucian008 16.12.2011 16:44:30

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415437)
Nu are legatura. Daca e ce spuneti dumneavoastra, atunci Pavel trebuia sa precizeze ambele naturi ale lui Isus, nu doar pe cea umana.

Dar Iisus Hristos este si Dumnezeu si om in acelasi timp. Daca "este" si nu "a fost" inseamna ca mijlocirea Mantuitorului este continua. Deci Iisus Hristos a ramas Dumnezeu si om.
Daca nu ar fi asa, ce s-a intamplat cu firea umana a Mantuitorului?

Profetul de carton 16.12.2011 16:46:50

Citat:

În prealabil postat de Lucian008 (Post 415443)
.
Daca nu ar fi asa, ce s-a intamplat cu firea umana a Mantuitorului?

A avut-o doar 33 de ani. Pentru "putin timp" --- Evrei 2:9

Lucian008 16.12.2011 17:12:25

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415445)
A avut-o doar 33 de ani. Pentru "putin timp" --- Evrei 2:9

Asta am inteles, dar ce s-a intamplat cu ea dupa cei 33 de ani?

Florin-Ionut 16.12.2011 17:19:57

Citat:

În prealabil postat de Profetul de carton (Post 415424)
Da, e adevarat ce spuneti, sunt lucruri tainice pe care omul nu le poate intelege. Eu asta am spus, ca nu inteleg treaba in discutie, cu parte om parte Dumnezeu. Eu inteleg ca este numai Dumnezeu.

Nimeni nu poate înțelege această taină.

Lucian008 16.12.2011 17:27:43

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 415464)
Nimeni nu poate înțelege această taină.

Este adevarat ca este taina, asa cum sunt mai toate lucrarile Lui Dumnezeu. Dar este adevar stiut si recunoscut de BO ca Iisus Hristos este Om si Dumnezeu pana la sfarsitul veacului.


Ora este GMT +3. Ora este acum 22:32:53.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.