![]() |
Despre mustrare!
Buna deschid aceasta tema pentru a va cere sfatul in legatura cu mustrarea aproapelui .
Cind avem voie sa mustram pe aproapele ? cum trebuie sa o facem? va rog sa ma luminati! am gasit asa o fraza intr-un articol pe un sait : să nu dușmănești pe fratele tău în inima ta, dar să mustri pe aproapele tău, ca să nu porți păcatele lui." (Lev. 19, 17) |
"De-ți va greși ție fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine și el singur. Și de te va asculta, ai câștigat pe fratele tău." (Mt. 18, 15)
Il mustri atunci cand pacatuieste. Se refera la faptul ca atunci cand cineva greseste sa il indrepti, astfel incat sa stie ca nu este bine ceea ce face. A nu se confunda mustrarea cu ocara |
|
Citat:
Cred că trebuie să îl mustrăm pe fratele nostru atunci când vedem la el un anumit orizont de așteptare. Dacă vedem împietrire, nu are rost să o facem: nu numai că sămânța noastră nu cade pe pământ bun, ci pe piatră, ci sunt șanse să ne mai facem un dușman. Adică cum, domnule, cutezi a îndrăzni să mă înveți dumneata ce se cuvine și ce nu ? Pe urmă, e important ca, odată cu mustrarea, să sugerăm ce anume ar fi potrivit să facă. În sfârșit, nu trebuie insistat prea mult: dacă e să înțeleagă, va înțelege. O bună prietenă de familie, stâlp al parohiei, persoană cu serioase preocupări morale și colegă de-a mea (medic de familie) s-a arătat, într-o zi, nedumerită de faptul că eu cumpăr pamperși pentru copil. "Dar cum aș putea face ?" o întreb. "Măi, tu chiar nu cunoști nicio farmacistă ? Simplu: aranjezi cu ea, scrii o rețetă cu Augmentin (un antibiotic scump) și faceți juma-juma: adică ea îți dă ție pamperși de jumătate din cuantumul rețetei". Am rămas interzis. "Draga mea, dar oare tu te-ai gândit că ăsta este păcatul furtului ?" "Haida, de !" mi-a tăiat-o, "o țară întreagă fură pe ruptelea, cel mai tare ne fură pe noi Casa de Asigurări, și ție ți-e de niște pamperși ! Să vezi în spitale ce învârteli se fac, alea furturi !". Ce să-i mai spun ? Nu am mai insistat, nici nu am mai deschis subiectul. Riscam să pierd și prietenia, și tot nu aș fi convins-o de ceva care, pentru cineva cu simț moral, ar trebui să fie evident. Dar de întristat, m-am întristat. Dacă ea gândește astfel, în cine să mai sper ? După nici 6 luni, era roșie de mânie. Cineva (autor necunoscut) i-a jefuit casa de la țară. Furioasă, mi-a spus că nu mai suportă cât de mult se fură în țara asta. Atunci, aș fi avut posibilitatea să redeschid subiectul. Oare trebuia să o fi făcut ? |
|
Citat:
Mi s-a intimplat un lucru similar in legatura cu furatul, insa fara rezultat de data asta. O cunostinta s-a aratat nedumerita ca eu cumpar carne de pui. Mi-a spus ca-mi face cunostinta cu cineva care lucreaza la Avicola si care mai "scoate" carne de acolo. Ar fi fost o sursa de carne ieftina, la jumatate de pret. Eu i-am spus ca nu cumpar lucruri furate. Ea a cumparat in continuare carne de la persoana aceea. Asta nu e mustrare, bineinteles, insa cred ca daca as fi mustrat-o s-ar fi suparat si oricum nu si-ar fi schimbat comportamentul. Mustrarea e un lucru dificil. Si noi primim greu mustrarea si nu ne schimbam comportamentul dupa o observatie a cuiva. Primim greu mustrarea pentru ca nu sintem suficient de smeriti. Daca am fi smeriti cred ca am fi capabili si sa mustram fara sa jignim sau sa ranim amorul propriu al persoanei mustrate. |
Citat:
Dacă am îndrăznit să atenționez că nu este bine să vezi în toți semenii tăi doar defectele am fost îndepărtată și mi s-a întors spatele. Între mine și acești oameni s-a deschis o prăpastie. Cred că era mai bine să tac și să mă îndepărtez fără a le spune că bârfind fac voia celui rău care le fură toată nevoința. Așadar părerea mea este că e mai bine să nu spui nimic. Eu am obiceiul să spun și încerc să mă dezvăț de aceasta. Oamenii nu se schimbă. (la fel cu toți ceilalți sunt și eu). Smerenia ete soluția dar ...este tare greu să fii smerit. |
Naivitate
Citat:
Pentru mine toate pasarile sunt fluturi , toate pisicile sunt albe , toti copacii sunt arbori toti oamenii sunt Oameni Iar daca se intampla sa ma insel , ma ascund inlauntrul meu unde Ingerul Pazitor ma acopera cu aripile pana uit. . . . . . . . . . . . . . . . . :1: |
Depinde cum o faci! Am citit in cartea ‘Vederea pacatelor noastre’-arhim. Serafim Alexiev despre subiectul cu pricina, carte pe care o recomand. Mustrarea se poate transforma, daca nu luam seama la noi insine, cu usurinta in osandire.
Cand trebuie sa o faci? Atunci cand o faci cu dragoste, ‘luand seama la tine insuti sa nu cazi in ispita’. Teoretic,cam asa…Practic,fiecare cum se descurca mai bine:) |
Citat:
|
Citat:
Parerea mea e ca foarte greu sa discerni cand faci bine cuiva mustrandu-l si cand nu. E greu din cauza slabiciunilor noastre. Principiul e ca daca taci, taci pentru Dumnezeu, daca vorbesti, o faci pentru Dumnezeu. Acum, depinde si de postura in care esti. Daca ai o functie de raspundere sau de conducere, daca esti preot, parinte, profesor, sef etc e musai sa mustri cand e cazul. e mai greu cand respectivul ti-e egal, trebuie mult tact, multa blandete, sa stii cum sa iei omul, sa stii cand e momentul potrivit. Si mai greu cand vezi ca esti intr-o pozitie inferioara ca ierarhie sau varsta fata de cel care greseste... au si fost exemple pe forum. Conteaza si de ce il mustri, ca sa il indrepti pe el, pentru ca il iubesti sau pentru ca nu suferi nedreptatea care se face... In orice caz, eu nu sunt de acord cu ideea ca nu-i zic lui X asta, ca mi-e teama sa nu il pierd si sa nu ma marginalizeze. Daca te hotarasti sa vorbesti, apoi sa te astepti la consecinte. Dar daca ai un caz concret in minte, cel mai bine e sa vorbesti cu duhovnicul. For Mihnea, eu nu as vedea neaparat o legatura intre jefuirea casei si intentia de fraudare a statului cu pampersii... poate e doar o ispita. |
Cum sa facem mustrarile
Cand am indoieli intr-o problema de comportament cu aproapele caut in scrierile Sf. Ioan Gura de Aur si incerc sa ma aplic invatatura lui. Uneori reusesc...alteori... ma straduiesc.
Cam asa a scris el despre mustrarea unui om ce traia in adulter. Dar se poate aplica in orice situatie: "Iată, mergeți la omul acela, care trăiește în neregulă cu o femeia… Mustrarea voastră fie așa… Mai întâi aduceți-i laudă pentru cele bune ale lui. Spălați-i, ca să zic așa, rana, cu aceste laude, ca și cu o apă călduță, spre a-i micșora umflătura. Spuneți-i că înșivă nu sunteți decât un biet om, învinuiți firea cea obișnuită a oamenilor, arătați-i că toți trăim în păcat, cereți-i iertare pentru că v-ați luat o însărcinare peste puterea voastră, adăugând că dragostea își ia povara de a îndrăzni toate. Aduceți apoi, sfatul vostru, nu pe glas de poruncă, ci ca un frate. Când, prin mijloacele acestea, veți fi micșorat rana, când veți fi înmuiat mai dinainte durerea ce va veni, din pricina tăieturii mustrării ce-i veți face, când vă veți fi cerut, cu stăruință, iertare și veți fi rugat pe fratele vostru să nu se tulbure; când, mulțumită acestora, veți fi înlănțuit într-un fel pe suferind, dați-i lovitura, nici cu prea multă tărie, dar nici prea cu moliciune, ca nu cumva el, fie să nu se dea deoparte, fie să nu țină socoteală de ea. De nu veți lovi drept, nimic nu faceți – de loviți prea tare, voi sunteți pricina că el se va răzvrăti. De asemenea, când, spre isprăvire, ajungeți la reproșuri, amestecați-le cu laude – și cum fapta lui, în ea însăși, nu dă prilejul (traiul cu acea femeie în felul acesta nemeritând lăudare) așezați-vă pe temeiul intenției și ziceți: “Știu că ai făcut așa pentru dragostea lui Dumnezeu, pentru că ai văzut pe această necăjită, uitată de toți, fără ajutor, i-ai întins mâna”. Vorbiți așa, chiar dacă acela căruia-i spuneți, n-ar fi avut gândul acesta – și adăugați apoi, mereu cerându-vă iertare: “îți vorbesc în felul acesta nu ca să-ți dau poruncă, ci pentru a-ți aduce aminte ceva. Știu, ai făptuit așa pentru dragostea lui Dumnezeu, dar bagă de seamă, ca din binele acesta, să nu iasă, în alt fel, vreun rău. Păstrează, de vrei, femeia la tine, mărește mai departe lucrarea de devotare pe care ai început-o, nimeni nu te împiedică, dar dacă poate ieși de aici o pagubă, mult mai mare ca profitul, trebuie să veghezi, te rog, la aceea ca grija ce-ai luat să aduci liniștea unui suflet, să nu fie pricină de poticnire pentru altele”. Nu adăugați așa, dintr-odată, care-s pedepsele pentru cei care pricinuiesc poticnirile. Chemați chiar mărturisirea lui, zicându-i: N-ai nevoie să înveți din gura mea, știi acestea fară să ți le spun, ce pedeapsă amenință pe oricine va face să poticnească pe unul din aceștia, mici…” îndulciți astfel vorbirea voastră - faceți neputincioasă mânia - și, acestea săvârșite, dați leacul mustrării… Sfaturile să fie scurte; nu-i nevoie să dați lecții lungi. Dimpotrivă, semnele îngăduinței voastre să fie dese și repetate. Chemați mereu dragostea – învăluiți mereu ceea ce e greu de primit în vorbirea voastră – lăsați fratelui vostru slobozenia faptei, ziceți-i: “îți dau numai o părere, un sfat, – ești stăpân să-l urmezi, – nu te silesc la nimic, las totul în mâna ta”. De vom săvârși astfel mustrarea, vom reuși bine să îndreptăm pe cei ce păcătuiesc…" |
Citat:
|
Citat:
Eu va multumesc pt ca ati citit postarea mea si cu totii sa-i multumim lui Dumnezeu pt ca ne-a dat multime de oameni luminati, multime de sfinti, sa ne fie de ajutor in dorinta noastra de indreptare duhovniceasca. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:32:09. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.