![]() |
Ce este calendarul? Calendarul iulian revizuit. Cum si de ce?!
Introducerea calendarului gregorian si a calandarului iulian revizuit a fost necesară deoarece, în cazul calendarului iulian, anul mediu era ceva mai lung decât anul astronomic, făcând ca echinocțiul de primăvară să se mute ușor înapoi în anul calendaristic. CUM?!!
Ce este calendarul? Este un sistem de măsurare a timpului fizic și calende vine de la caleo care înseamnă a chema, căci în prima zi a fiecărei luni cetățenii romani erau chemați în forum la adunarea publiă pentru a li se aduce la cunoștință lucruri de interes public. Urmărind trecerea timpului fizic, omul a ajuns să delimiteze perioadele ciclice ale acestor și astfel s-a ajuns la delimitarea zilelor, săptămânilor, anilor, orelor, minutelor, ș.a.m.d. Cea mai mare unitate de măsurare a timpului este anul tropic. Acesta reprezintă intervalul de timp în care pământul face o rotație completă în jurul soarelui. Timpul e de 365 zile, 5 ore, 48 minute, 45-46 secunde. Deoarece anul tropic nu se compune dintr-un număr exact de zile s-au făcut demersuri ca el să coincidă cu anul civil calendaristic. Primul care a făcut această încercare a fost Sosigene, anul 46, în timpul Împăratului Iuliu Caesar care a fost primul care a restabilit coincidența anului tropic cu cel calendaristic. A stabilit că anul calendaristic are 365 de zile, iar pentru diferența de 5 ore, 48 min…. la fiecare 4 ani adăuga o nouă zi el a hotărât ca la fiecare 4 ani, celor 365 să li se adauge o zi. Și astfel au început să apară anii bisecți. A stabilit ca luna februarie la fiecare 4 ani să aibă 29 de zile. În vremea lui Sosigene, echinocțiul de primăvară era la 24 martie, iar anul începea la 1 ian. Calendarul iulian avea o problemă, pentru că el a aproximat cele 5 ore, 48 min… ca fiind 6 ore. Rămânea o diferență de 11 minute și 14-15 secunde cu care anul civil era mai lung decât anul tropic. Această mică diferență a făcut ca la fiecare 128 de ani să dea o diferență de o zi, la 384, 3 zile, etc. în vremea sinodului 1 ec. echinocțiul de primăvară s-a serbat la 21 martie. În secolul al XVI-lea diferența între echinocțiul real, astronomic și cel ipotetic ajunsese la 10 zile. În 1582 papa Grigore al XIII-lea a reformat calendarul iulian cu ajutorul astronomului Luigi și acesta a suprimat mai întâi cele 10 zile cu care anul civil a rămasa în urma anului astronomic și a readus astfel în 1593 echinocțiul de primăvară la 21 martie și apoi a stabilit ca anii bisecți seculari să rămână bisecți doar cei care se împart exact la 4, iar ceilalți să rămână comuni. Astfel, prin suprimarea celei de-a 366 zi din unii ani bisecți se asigura pentru o perioadă de 3400 de ani, o coincidență a anului civil cu cel astronomic. Bisericile ortodoxe au acceptat calendarul îndreptat (calendarul iulian revizuit) în 1923 după congresul de la Constantinopol când s-a hotărât îndreptarea calendarului. El a fost adoptat de patriarhia ecumenică, Bisericile din Grecia, Albania, Cipru, Polonia, Romania, Cehoslovacia, Finlanda, Patriarhia Antiohiei și a Alexandriei. Au rămas pe vechiul calendar (nerevizuit) patriarhia ierusalimului, Biserica Rusă, cea Sârbă și Muntele Athos. S-a găsit o cale de compromis așa încât Paștele să fie serbat de toată B.O după pascalia veche. Pentru mai multe informatii, un puct de plecare pentru studiu sunt urmatoarele link-uri: http://ro.wikipedia.org/wiki/Calendarul_gregorian http://ro.wikipedia.org/wiki/Calendar_iulian http://ro.wikipedia.org/wiki/Calculu..._de_Pa%C8%99te http://ro.orthodoxwiki.org/Calendarul_iulian_revizuit http://ro.orthodoxwiki.org/Calendarul_iulian http://ro.orthodoxwiki.org/Calendarul_gregorian Ziua de Paște este cea mai importantă zi din calendarul creștin. Primul conciliu de la Niceea a stabilit în 325 că "ziua de Paște va fi in prima duminică după prima lună plină care cade după de echinocțiul de primavară". Calcului datei de Paște a căpătat o semificație deosebită. Dar care este data echinoctiului de primavara?! Fiind un fenomen astronomic evident ca aceasta data trebuie calculata tinand cont de anul astronomic (asa cum fac calendarul gregorian si cel iulian revizuit) si nu de anul calendaristic (calendarul iulian nerevizuit). |
schimbarea calendarului nu este o problema de care sa ne poticnim, iar Parintii de la Niceea, prevazand ca vor mai aparea probleme in privinta datei Pastelor au hotarat ca in caz de vreo problema ultimul cuvant sa-l aiba Patriarhia de Alexandria(avand in vedere ca atunci alexandrinii erau cei mai avansati stiintific in ceea ce priveste astronomia)
|
Citat:
|
Citat:
crestinii ortodocsi care folosesc calendarul iulian nerevizuit vor observa peste cateva mii de ani ca vara va ninge iar iarna va fi foarte cald. faceti un simplu calcul matematic si veti vedea. Sa nu uitam ca Sfintii Parinti aveau vaste cunostinte atat teologice cat si stiintifice, iar din pacate astazi cunostinele stiintifice (de baza) ale multor teologi lipsesc cu desavarsire sau sunt foarte precare. |
Nu vă mai flatați amăgindu-vă cu astronomii și cu științificii... e vicleni penibili
Nu există glob de pământ și nici sistem solar cu planete din pământ și nici alte sisteme solare sau galaxii cu sori sau planete... toată concepția asta SiFi li se trage de la necredință și prostie căci nepricepînd Scriptura au negat-o și deci născoceala asta și modelul ăsta planetar e o bizarerie paradoxală, e o minciună aiuritoare și o prostie imensă, și foarte ciudat e că toți cred în ea. Nu-mi dau seama cum e posibil așa ceva la omul cel atât de mult dăruit de Dumnezeu cu toate bunătățile.
În scripturi scrie și așa e: pământul e plat la suprafață și rond în adâncul apelor și soarele și luna sunt semisfere de apă și foc și ghiață care împreună formează o sferă completă la eclipsa de soare iar stelele se mișcă pe firmament fiind din ghiață apă și foc și sus apele nu se adună în adunările lor pe când apele de sub cer se adună în adunările lor formând mările și de aceea cad toate sub cer nu din pricina legii gravitației sau a atracției între corpuri ci fiindcă toate lucrurile conțina apă inclusiv focul, inclusiv cerul ca tărie ce desparte apele de ape, și de aceea curg și se adună ca să formeze mările ca să arate suprafața pământului unde se văd urmele pașilor Lui Dumnezeu. Toată Creația a fost o bilă de apă cristalină și curată aflată în beznă pe care Duhul lui Dumnezeu se plimba scriind ceva, asta a făcut Dumnezeu la început, asta a creat în ceea ce nu exista și nu era creat. Apoi în 6 zile le-a zidit pe toate și s-a odihnit ca să fie frumoase și bune și în ziua a 7-a s-a odihnit în ele în dragostea de ele și le-a binecuvântat și le-a sfințit pe toate. Demonstrația simplă o găsiți aici că nu e valabil sistemul globalist și planetar. Omul a căzut în păcat dar în 3 zile Domnul a restaurat toată Creația, luând asupra Sa canonul de pocăință al Omului și toată vina... și a dăruit sf. Duminică oamenilor ca zi de înviere și bucurie, ca nou Sabat, ce se ține de sâmbătă seara de la apusul soarelui până luni la răsăritul soarelui, deci conține 3 zile sărbătorite ca una. Anotimpurile apar din mișcarea pe cer a soarelui, lunii și stelelor, în balansul lor lateral prin care ele se lovesc de „marginile” cerului ca de mante schimbându-și direcția dar defapt din pricina curburii cerului spre margini, N-S, ele suferă o schimbare lentă de direcție astfel că pare că se ovesc de mantele laterale în mișcarea lor continuă și dreaptă în spațiul finit al cerului, al Creației din care nu au cum să iasă deși merg tot drept și numai înainte, de la răsărit la apus. Căci creația fiind doar atât cât e creată, ele pot să meargă la nesfârșit numai în creație, iar margini cu necreatul care nu există n-ai cum să vezi căci ceea ce nu există și e necreat nu se poate vedea sau pipăi căci dacă s-ar putea vedea sau pipăi ar fi create. Cele ce nu se văd sunt cele ce sunt cu adevărat și ele sunt din Dumnezeu și sunt cele create și necreate și care există, iar cele ce se văd sunt înșelătoare și ele nu sunt căci se vor sfârși. Deci nu există problemă nici de calcule și nici de anotimpuri ca cineva să trebuiască să îndrepte vre-un calendar, funcție de mișcările pământului (el nu se mișcă, ci stă fix pe ape) sau de mișcările cerești ca să fie la fel exact la fel cum a fost cândva. De ce ar trebui să vină primăvara sau toamna sau vara exact în aceaiși zi? Nu este asta o dorință prostească a omului? Și astfel v-am demonstrat că nu exista un rost serios pentru a da cineva ceasurile înainte cu 13 zile! Dar cum în sfintele canoane nu există ceva care să condamne schimbarea ceasurilor, căci așa au mărturisit sfinții 3 Irarhi, Vasile, Ioan și Grigorie, rezultă că nu e de osândit nicio bisercă și niciun credincios ce își mută ceasul înainte sau înapoi cu câte ore vrea ca să pomenească sfinții atunci când vrea el. Dar frumos este ca sfinții să fie pomeniții precum în Cer așa și pe Pământ deci la ziua lor de serbare, toți sfinții, înclusiv cei din cele mai noi calendare împodobite cu sfinții cei mai noi ai BOR. Stiliștii sunt greșiți (nu-i condamn, nu-i judec) nu fiindcă serbează după 13 zile serbările ci fiindcă osândesc BOR pe nedrept că ar călca BOR canoanele, căci nu este canon pentru mutarea ceasurilor, și pentru că mint cum că Harul nu a mai lucrat de când a trecut BOR pe noua rânduială, după mutarea ceasurilor cu 13x24 ore, căci Harul a lucrat în toți arhiereii și preoții și călugării și sfinții care nu s-au închinat și n-au slujit scorpiei cea cu multe capete, și a lucrat și în cei care s-au pocăit. Deci stiliștii au căzut și sunt călcători de canoane și mincinoși, nu rușii sau cei de la Athos sau Sf. Cetate a Noului Ierusalim, ci doar biserica română pe stil vechi, ei sunt greșiți, pentru că mint despre sfintele daruri și sfintele taine din BOR, zicând că nu sunt curate din pricina mutării ceasurilor. Dar nu vreau să condamn pe niciun creștin, căci are cine să-i judece și să-i îndrepte, Dumnezeu și sf. Ilie căruia i s-a dat această putere, împreună cu fecioara Muntelui Carmel, și care a dăruit adevărata imaculata concepție, îndreptând ereziile catolicilor, dar nu a fost luată în seamă... cum ne stă nouă tuturora în obicei. Astfel că Duminicile sunt aceleași de la Învierea lui Iisus Hristos, și ele sunt NOUL SABAT dăruit de Dumnezeu credincioșilor și oamenilor, iar zilele de atunci se succed la fel dar în 1924 s-au schimbat ceasurile cu 13x24 de ore înainte, schimbându-se rânduiala. Nu e greșală canonică, deci nu e nimeni vrednic de osândă că-și mută sau că nu-și mută ceasul, dar bine este așa cum era mai înainte, adică cu 13 x24 de ore mutate ceasuril îndărăt, dar asta nu se poate face decât dacă maimarii, Sfântul Sinod al BOR hotăresc revenirea la rânduiala cea dăruită de Iisus Hristos în Săptămâna Luminată, care este rânduială veșnică, și prin care s-a trecut de la rânduiala cea veche a ținerii și socotelii zilelor, din zenit în zenit la cea din răsărit adânc în răsărit adânc, iar Duminica fiind mai deosebită iată că ea conține 3 zile într-una, sfârșitul Sâmbetei (vechiul Sabat), Duminica în întregime și începutul zilei de Luni până la răsăritul soarelui. Dar nu există propriuzis răsărit și apus ci este o iluzie căci soarele e tottimpul deasupra pe cer, la aceiași distanță de pământ, la fel și luna, dar unghiul de refracție critic și diferența de încălzire în păturile atmosferice face să avem un con de lumină cam ca un munte cu pantele curbate ca toboganele, și noi vedem soarele mai sus sau mai jos pe cer în funcție de unde ne aflăm în con. Dacă suntem la extremități vedem apus sau răsărit, iar dacă suntem în interior îl vedem mai sus pe boltă... dar este doar o iluzie căci dacă n-ar exista păturile de aer pe patul pământului l-am vedea deasupra la un anumit unghi apărând și dispărând și reapărând din direcție opusă din pricina că e finită Creația, și micuță dealtfel. E o inimă ca un ochi drept al lui Dumnezeu. Amin. |
Citat:
|
Citat:
Ce bine ca noi, astia mai fara scoala, care tinem calendarul iulian, o sa fim demult morti peste citeva mii de ani ca sa nu avem de indurat calduri insuportabile cind pe noul calendar va fi iarna sau sa nu trebuiasca sa inghetam de frig in iulie Gregorian!... |
Citat:
1583 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1587 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1593 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1670 Patriarhul Dositheos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar 1827 Patriarhul Ecumenic Agathangelos si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1895 Patriarhul Ecumenic Anthimos VII si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1902 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1903 Patriarhul Damianos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Rusia condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Romania condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna noul calendar 1904 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna din nou noul calendar 1919 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna iarasi noul calendar A ridicat cineva vreodata aceste anateme si decizii? |
Citat:
|
Citat:
"...„Ai poruncit ca mărturiile tale să fíe dreptate în veac; înțelepțeste-mă, și viu voi fi" (Ps. 118, 138, 144). Și dacă glasul proorocesc (profetic) ne poruncește nouă să păzim în veac mărturiile lui Dumnezeu și să viețuim întru ele, este învederat (evident) că ele rămân neclătinate si nestrămutate, căci si văzătorul de Dumnezeu Moise zice astfel: „Acestora nu este a li se adăuga (nimic) și nici nu este să se scoată (ceva) dintr-însele" (Deut. 12, 32). Și dumnezeiescul apostol Petru, proslăvindu-se întru ele, strigă: „Spre care și îngerii doresc să privească" (1 Petru 1, 12), și Pavel zice: „Chiar dacă noi, sau înger din cer de ar binevesti vouă, în afară de ceea ce v-am binevestit noi vouă, să fie anatema" (Gal. 1,8). ... Și pe acei pe care ei[Sfinti Parinti de dinaintea lor] îi supun anatemei, și noi îi dăm anatemei; și pe cei care îi supun caterisirii, și noi îi caterisim; și pe cei care îi supun afurisirii, și noi îi afurisim, iar pe cei pe care îi dau certării (epitimiei), și noi așijderea îi supunem." si inca "Cu bucurie primim Dumnezeieștile canoane și întărim așezământul lor întreg și nestrămutat, date fiind de trâmbițele Duhului Sfânt, de prealăudații Apostoli, și de către cele șase sfinte Soboare a toată lumea și de către cele locale, adunate spre a da astfel de așezăminte, și de către sfinții noștri Părinți. Căci dânșii, fiind toți luminați de unul și același Duh Sfânt, au hotărât cele de folos”, deoarece „dacă prorocescul cuvânt ne poruncește să păzim în veac mărturiile lui Dumnezeu (ta martyria tou Theou) și să viețuim întru ele, învederat este că ele rămân deapururea neclătite și nemișcate.” (Sfintul Sinodul 7 Ecumenic, Canonul I) 2. Nu sint interesat sa dialoghez pe aceasta tema cu romano – catolici, protestanti, neo – protestanti si liberi – cugetatori. |
Citat:
Biserica Ortodoxa face diferenta intre dogme si canoane (vezi sinoadele ecumenice care au atat hotarari dogmatice cat si canonice). Dogma ortodoxa este atemporala! Situatia canoanelor este insa diferita. Nu intram in amanunte, insa vom sublina diferenta intre dogma si canon. Calendarul nu este nicidecum o tema dogmatica, ci fiind una stiintifica trebuie tratata din puct de vedere stiintific, adica folosind matematica, astronomia etc. Reamintesc ca Sfintii Parinti de la Primul Sinod Ecumenic (325 d.Hr. Niceea) au preluat intocmai calendarul laic (numit calendarul iulian) folosit de Imperiul Roman, intocmint de oamenii de stiinta ai vremii respective (astronomul Sosigene in anul 46 i.d.Hr in vremea imparatului Iuluius Cezar. Iata deci ca Sfintii Parinti si Biserica Ortodoxa, nu au confundat stiinta cu dogmatica (teologica ortodoxa). Dogma http://ro.orthodoxwiki.org/Dogm%C4%83 Dogma (plural dogme; în grecește δόγμα, plural δόγματα) este credința sau doctrina stabilite și formulate clar și care are autoritate, nefiind discutabilă sau supusă dubiilor. Cuvântul "dogmă" era folosit de scriitori clasici din vechime ca opinie sau ca adevăr pentru o persoană ca în doctrinele filozofice, în special acele doctrine filozofice ale școlilor particulare ale unor filozofi. De asemenea, cuvântul a fost folosit cu sensul de decret sau ordonanță publică. Este folosit în Sfânta Scriptură - cu sensul de decret sau edict civil, ca în Luca 2:1 : "În zilele acelea a ieșit poruncă (gr. dogma) de la Cezarul August să se înscrie toată lumea."; - cu sensul de ordonanță a legii mozaice, ca în Ef. 2:15 : "Desființând vrăjmășia în trupul Său, legea poruncilor și învățăturile ei (gr. dogmasin)"; - și așa cum se aplică dispozițiilor și decretelor primului Sinod Apostolic de la Ierusalim: "Și când treceau prin cetăți, învățau să păzească învățăturile (gr. dogmata) rânduite de apostolii și de preoții din Ierusalim" (Fapte 16:4). Printre Părinții Bisericii din primele veacuri, cuvântul "dogmă" era, cel mai adesea, folosit pentru doctrinele și preceptele morale propovăduite de Hristos și de către Sfinții Apostoli cu distincție între dogmele venite de la Hristos prin Apostoli și cele venite prin Biserică. Dar, în concordanță cu sensul larg răspândit, o dogmă este acum înțeleasă ca fiind un adevăr de credință sau de morală, revelat de Dumnezeu, transmis de către Apostoli prin Scriptură sau prin tradiție, și transmis credincioșilor de către Biserică pentru a fi acceptat. Poate fi descrisă pe scurt ca un adevăr revelat și definit de Biserică—totuși revelațiile particulare nu constituie dogme, unii teologi limitând sensul acestui cuvânt la doctrinele definite solemn de sinoade generale, în timp ce adevărul revelat atunci când este prezentat de Biserică prin ierarhia sa. În consecință, o dogmă implică o două aspecte: revelația divină și autoritatea de a învăța a Bisericii. Pentru creștinii ortodocși, dogma este conținută în Crezul de la Niceea și în canoanele celor șapte sinoade ecumenice. Aceste dogme sunt prezentate pe scurt de către Sfântul Ioan Damaschinul în lucrarea sa Expunere corectă a credinței ortodoxe, care este cartea a treia din lucrarea sa principală, intitulată Izvorul cunoașterii. În această carte, el folosește o abordare duală în explicarea fiecărui articol din credința ortodoxă: una pentru creștini, unde folosește citate din Scriptură și, ocazional, din scrieri ale Părinților Bisericii și o a doua, adresată atât ne-creștinilor (dar care, cu toate acestea, au o anume credință religioasă) cât și ateilor, unde el folosește cu pricepere logica și dialectica aristoteliană, în special reductio ad absurdum. Drept canonic http://ro.orthodoxwiki.org/Drept_canonic Dreptul canonic este legislația tradițională canonică și care reglementează viața Bisericii Ortodoxe. Cuprinde toate aspectele vieții Bisericii, inclusiv Eclesiologia, Teologia liturgică și Morala. Deși în general este folosit termenul de drept canonic, în comunitatea ortodoxă este mult mai adecvat să se folosească termenul de tradiția sfintelor canoane. Această legislație, tradiția canonică, implică persoane care sunt investite cu autoritate (cum sunt episcopii) împuterniciți cu mijloacele creării, formulării, interpretării, executării, validării, amendării și revocării acestor legi prin acțiuni sinodale sau conciliare. Cod canonic http://ro.wikipedia.org/wiki/Cod_canonic Bisericile Ortodoxe au un cod canonic mai puțin oficios, tradiția ortodoxă privind canoanele mai degrabă ca îndrumări, și nu legi absolute, îndrumări pe care le practică diferit, în funție de circumstanțele istoric-culturale ale fiecărei zone. Rațiunea acestor interpretări este aceea că, dacă Conciliile Ecumenice (în care deliberările se desfășurau în limba greacă) ar fi dorit ca acele canoane să fie privite ca legi absolute, le-ar fi numit νομοι/nomoi (legi), și nu κανονες/kanones (indicații, standarde). Bisericile Ortodoxe de limbă greacă au adunat canoanele și comentariile acestora într-o lucrare numită Πεδαλιον/Pedalion (ghid). Chiar și așa, lucrarea nu reprezintă un cod propriu-zis, dar mai degrabă o culegere a tradiției și interpretării canoanelor. Doamne ajuta. P.S. Hristos Iisus ne mantuieste in Sfanta sa Biserica Ortodoxa prin Sfintele Taine (nu ne mantuieste nici calendarul si nici ziua si nici locul - spun asta pentru adeptii geocentrismului in special). Nu conteaza ziua saptamanii, nici locul unde este amplasata Sfanta Biserica (centrul orasului, marginea orasului, tara... planeta -poate sa fie si pe Luna spre exemplu) ci conteaza Sfanta Liturghie, Sfintele Taine adica Hristos. Asadar sa luam aminte! |
Pentru toti ciudatii
A fost odata un Pamant care statea fix in centrul universului, si tremura de frica sa nu ajunga sa se roteasca el in jurul Soarelui si sa cada sub anatemele inchipuite ale prostilor, asa ca se ruga Sfantului Calendar Vechi sa il tina pe loc, ca altfel, el fiind plat (cum altfel?) o sa inceapa sa se invarta ca o farfurie zburatoare, din alea in care sambatarii ii vad pe ingeri si pe dumnezeul lor, ala care trage totdeauna Sambata un pui de somn. Dar s-a intamplat totusi, pentru ca "ereticii" si nesimtitii aia de atei si scientisti care se inchina Soarelui au pus de o conspiratie, sa schimbe calendare si sa faca sa se invarta cine, pardon ce, nu trebuie unde nu trebuie. Situatia parea fara iesire, cand, din neantul infinit pe care noi, oamenii, il numim eufemistic "prostie"...they just emerged! Glicherie si Badulescu, fiecare cu secta si ticneala proprie. Nu exista decat un Badulescu, si neica nimeni este inginerul lui! Si doar biserica lui Glicherie este adevarata, ailalti sunt doar papistasi, agenti siaiei si emaisics, si eretici cu puteri metamorfice, asa incat iau orice infatisare.
|
Acuratetea calendarului iulian nu este astronomica ci eclesiastica.Din punct de vedere eclesiastic calendarul iulian(vechi) bisericesc este fara de prihana... Calendarul iulian revizuit(nou) , nu.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Aici nu discutam despre calendarul civil, ci despre cel bisericesc, care este parte a Sfintei Traditii si exprima si el unitatea Bisericii lui Hristos. De la Niceea s-au intimplat multe lucruri intre timp, crestinii au ajuns sa tina toti sarbatorile la aceeasi data, s-au fixat posturile si s-au mai tinut niste sinoade ecumenice. Asa a ajuns calendarul bisericesc parte a Traditiei, care la noi, la ortodocsi, este Sfinta si de neschimbat. Papa si-a taiat ultimele legaturi cu Ortodoxia la 1582. Ca urmare a acestui eveniment, Parintii Bisericii s-au adunat in trei sinoade ecumenice, la 1583, 1587 si 1593, si au ajuns la concluzia ca nu exista suficienta motivatie din punct de vedere stiintific pentru a opera modificarea unor canoane si a perturba o componenta foarte sensibila a Credintei, Sfinta Traditie, in scopul schimbarii calendarului. Si pentru ca o asemnea initiativa ar fi afectat unitatea Bisericii intr-una din formele sale de manisfestare, i-a anatemizat pe aceia care ar intentiona sa schimbe calendarul. Pentru ca implicatiile intirzierii astronomice a calendarului iulian nu se vor face simtite decit peste multe mii de ani, si parintii bisericii de mai tirziu, in sinoade ecumenice si locale, au confirmat deciziile parintilor de la 1583, 1587 si 1593 (ultima data in 1919). In ciuda acestora, ca urmare a unui “congres” nereprezentativ, patriarhii masoni ai vremii sprijiniti de puterile lumesti impun adoptarea noului calendar in scop declarat ecumenist (vezi documentele “congresului” de la 1923) (n.b. incercarea de justificare din punct de vedere astronomic a venit mult mai tirziu!) Ca urmare a acestor actiuni, Biserica intra in schisma, iar Statul si Biserica Schismatica declanseaza prigoana impotriva celor care au ramas fideli Sfintei Traditii, in anumite perioade violent, si care a durat pina in 1953 in Grecia si 1990 in Romania . Schisma de la 1923 s-a transformat repede in apostazie si prin marturisirea ereziilor ecumenismului si prin subordonare totala puterilor lumesti (in special in tarile comuniste). Astfel, in 1965 anatemele impotriva papei sint ridicate, in ciuda faptului ca ereziile de la 1054 continuau sa fie marturisite si ca multe altele au fost adoptate intre timp, Bisericile Schismatice devin membre active ale Consiliului Mondial Bisericesc, organizatie ecumenista mondiala care isi propune aducerea la acelasi numitor a tuturor religiilor prin compromis, si incheie acorduri cu biserica romano – catolica, cu cele protestante si cu monofizitii prin care se dezic de la invatatura ortodoxa conform careia numai Biserica Ortodoxa este pastratoarea Adevarului si a Adevarului intreg, iar unele Biserici Locale trec la aplicarea acestor decizii administrind taine ereticilor si recunoscindu-le acelora validitatea tainelor. |
Citat:
S-a observat anterior ca nu faceti distictie intre dogma si canon, iar acum se observa ca nu faceti difernta intre Sfant Sinod Ecumentic si Sinod local. Bine ar fi sa precizati carei biserici apartineti. Mai jos sînt enumerate bisericile autocefale ortodoxe aflate în deplină comuniune, în ordinea onorifică dintre acestea. Unele dintre ele conțin eparhii autonome sau semi-autonome, enumerate alături de bisericile la care sînt subordonate. http://ro.wikipedia.org/wiki/Biseric....AEn_comuniune Biserici autocefale (de sine stătătoare): Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului Patriarhia Alexandriei și a toată Africa Patriarhia Antiohiei și a tot Răsăritul Patriarhia Ierusalimului și a toată Palestina Biserica Ortodoxă Rusă Biserica Ortodoxă Sârbă Biserica Ortodoxă Română Biserica Ortodoxă Bulgară Patriarhia Georgiei Biserica Ciprului Biserica Ortodoxă Greacă Biserica Ortodoxă Albaneză Biserica Ortodoxă Poloneză Biserica Cehiei și Slovaciei Biserici autonome (cu organizare de sine stătătoare, dar al căror primat este ales de o biserică autocefală): Biserica Sinaiului (autonomă, în cadrul Patriarhiei Ierusalimului) Biserica Finlandei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Constantinopolului) Un statut aparte are Biserica Ortodoxă Rusă din afara Rusiei, semi-autonomă, înființată în 1922 printr-un decret al Patriarhului Moscovei, care, de-a lungul vremii a păstrat comuniunea euharistică doar cu Patriarhia Sârbă și Patriarhia Ierusalimului, dar și (până în 2007) cu o serie de Biserici aflate în afara acestei comuniuni (Bisericile de stil vechi din Grecia, România și Bulgaria). În 17 mai 2007, Biserica Rusă din afara Rusiei s-a reunit cu Patriarhia Rusă. [modificare] Biserici parțial recunoscute Biserica Ortodoxă din America (autocefală, recunoscută doar de bisericile rusă, bulgară, georgiană, poloneză and ceho-slovacă) (include o serie de arhiepiscopii și episcopii autonome, recunoscute doar de Biserica Ortodoxă din America) Biserica Japoniei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Moscovei; recunoscută doar de aceasta) Biserica Ucrainei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Moscovei; recunoscută doar de aceasta) Biserica Estoniei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Constantinopolului; recunoscută doar de aceasta) Arhiepiscopia Ohridei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Sârbe; recunoscută doar de aceasta) Mitropolia Basarabiei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Române; recunoscută doar de aceasta) Comunități ortodoxe care nu se află în comuniune cu cele de mai sus O parte din aceste comunități s-au despărțit de una din bisericile autocefale menționate anterior pe motive administrative; în cazul lor, ele se suprapun peste o eparhie deja existentă a bisericii de care s-au separat (Patriarhia Bulgară a Patriarhului Simeon; Patriarhia Ucraineană a Patriarhului Filaret; Biserica Ortodoxă Ucraineană Autocefală; Biserica Ortodoxă Bielorusă Autocefală; Biserica Ortodoxă Macedoneană - MPK; Biserica Ortodoxă Muntenegreană). Altele s-au despărțit din cauza unor diferențe de interpretare și aplicare a tradiției și canoanelor (Bisericile Ortodoxe de stil vechi din Grecia, România, Bulgaria etc.) Există și alte numeroase grupări care se autointitulează ortodoxe, dar nu au nici o îndreptățire ecleziastică sau juridică pentru a folosi acest nume (precum, în România, "Biserica Creștinilor Ortodocși Tradiționali a Valahilor de Pretutindeni" a lui Ioan Preoteasa). |
Citat:
In schimb in toate articolele date de tine scrie ca e vorba de canoane. Probabil nu stii diferentat intre dogma si canon, adica cei din gruparea din care faci parte, pentru ca nu cred ca sunt doar ideile tale. Am scris mesaj la celalalt topic: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=195 |
Citat:
Dar eu cred în Dumnezeu și de aia ascult pe sfinții Trei Ierarhi că nu contează mutarea ceasurilor, că nu e niciogreșală canonică, și trebuie să vorbesc și să amintesc de forma cea plan denivelată a suprafeței pământului căci în adâncul apelor pe care șade e rond căci în globul primordial de apă curată și cristalină s-a format, și așa s-au rupt apele de ape prin acțiunea tăriei și așa au apărut munții și văile și apoi apele de sub cer s-au scurs. Dar voi credeți în basmalalele SiFi listate la bursă, că și așa sunteți atât de naivi și creduli în a pune botul la toate prostiile științificilor și negustorilor și tâlharilor și bagaponților ca să vă molipsiți de la ei într-ale semeției și desfrânării elevante... Deci sunt nevoit să repet în speranța că veți crede că Domnul a făcut ceea ce a făcut și nu ceea ce inventează ispitidioții explicaționiști plini de idei celebre și explicaționiste prin care se dovedesc a fi doar niște absurzi ce duc absurdul până la extrem, ca să atragă pe fraierii gLumii ca să le slujească vremelniciilor și deșertăciunilor lor... căci au perfectat coaserea cu ață albă a tuturor teoriilor dovedindu-le prin experimente explicate anapoda prin care-li justifică furâciunile lor. Nu vă lăsați să fiți și voi surse de molipseală în ale prostiei, ci fiți înțelepți ca să luați în serios și argumentele care le contrazic lor teoriile, căci cu cele mai simple demonstrații le-am spulberat modelările lor. Domnul a dat și domnul le-a dărâmat tot mușuroiul clădit până la cer și a ajuns un gunoi, deci nu e meritul meu, dar eu mă bucur de răul lor... căci o meritau de mult cu prisosință, căci prea ne-au aburit și ne-au umplut toate școlile cu sarcasm negru și sadic. Deci credeți liniștiți că de la Domnul am scris, am făcut un mic rezumat. Nu e de la mine căci eu recunosc, și cu adevărat sunt mult mai prost ca voi, și mai puțin silitor, dar iată că deși cunosc toate teoriile științificilor, căci le-am studiat, nu pot să le dau dreptate căci nu au ci sunt nevoit să recunosc și să reiterez și să preyint ceea ce a făcut Dumnezeu, căci aia este, iar restul sunt niște prostii de te doare mintea omului celui rău și necredincios în care au vrut să ne zidească. În modelul lor fatalis și infinit-ezimall, le fleur de mall! Așa că nu vă mai luptați în canoane că și așa nu le pricepeți iar de ascultat nici poveste... basme fraților creștini, basme! Nu vă mai scoateți ascultători de canoane căci pe toate le-ați lepădat, treptat, treptat. |
Biserica e deasupra Scripturii.
Asa ca povestile cu creatia in 6/24 si cu Pamantul in centru, care sunt de fapt interpretari babesti ale Scripturii, pot fi si trebuie date la o parte definitiv din memoria colectiva a oamenilor. Punct.
|
Citat:
Nu e în centru, dragul meu, ci jos, pe apele mărilor până în adânc, și în jos, mai jos de mări și de fundul rond al pământului nu este cer ci necreatul care nu există, spre deosebire de Necreatul care Există și care are tronul în Cer pe nori... deasupra suprafeței pământului în CER căci există un sus și un jos, nu este niciorelativitate cum au scos sectanții gLumii. Deci nu e valabil heliocentrismul tot așa cum nu e valabil globalismul sau pământo-centrismul... sunt prostiile modelate de proștii cei ce se dădeau înțelepți... ca să-i creadă fraierii... gLumii, dar ce e ciudat e faptul că minciuna lor a pătruns în scoli și biserici, chiar credincioșii tind să le dea lor crezare, pentru că-s frumoși și au bani. Deci nu e punct, ci e Punct și de la capăt, iar babele și moșii să știi că pricep, însă eu mă mir de voi. Cum puteți?.. să nu pricepeți lucruri chiar atât de clare și simple. Și auzi acolo ce prostii au născocit: sistem solar, planetar, galaxii, planete, sorii, mișcări și învârteli de te doare mintea lor cea absurdă... atomi, și particule, punct și dreaptă euclidiană... Nu-i mai crede mopsule... că sunt naivi și perverși. Sunt niște speculanți ce jonglează cu paradigmele... defapt sunt în cădere accelerată, de pe piedestall. |
Citat:
|
Citat:
Vai Vai Vai de cei ce cred ca scopul stiintei este negarea existentei lui Dumnezeu. Scopul stiintei este doar acela de a explica CUM functioneaza universul nu si DE CE? Stiinta nu va putea spune niciodata nimic despre originea legilor care guverneaza universul, nu va putea spune niciodata nimic despre CAUZA universului (mai exact a Big Bang ului). Noi crestinii ortodocsi insa stim si marturisim "Doamne toate cu intelepciune le ai facut"! caci "Cerurile spun slava lui Dumnezeu" si Doamne "minunata este stiinta Ta, este mai inalta si nu o pot ajunge". |
Citat:
|
Adică voi negați Creația făcută în 7 zile, 7x24 prin Cuvânt și cu mâna Sa, că cică textul trebuie păriceput ca un fel de aluzii sau iluzii sau basme sau superstiții... și le aruncați în spinarea bisericii ca și cum cineva din ceva pivniță sau debara ar avea siguranța interpretării corecte și numai ăla de acolo ar știi citi corect... păi cine e ăla? E Duhul Sânt și El ne CĂLĂUZEȘTE în tot Adevărul, deci nu se poate altfel afla decât pe Cale... căci restul e gunoi, chiar dacă ți se pare că știi adevărul. Nu se poate dacă nu ești în Dumnezeu.
Și dragii mei, poate atunci negați și învierea în 3 zile că e pre puțin ca să aduci un om la viață că doar oamenii nu ota asta de când s-a inventat medicina... Întâi sunt literele și punctuația, apoi propozițiile, apoi frazele, aliniatele, capitolele și apoi cărțile. Dar nu e suficient să pricepi la literă care e valabilă ci trebuie să mergi dincolo, să treci dincolo de om și să vezi cum dincolo de negru pe alb, de pipăibil, există Taine de nepătruns dar care totuși se poat afla de la Cel de Sus, căci de aia au fost date, ca să fie căutate și cunoscute de oameni. Deci pot fi aflate, și nu e nimic ocult. Astfel că e sigur că s-au făcut în 7 zile toate, și în 3 zile s-au rezidit și într-o singură și veșnică zi vor fi toate biruite de Dumnezeu, dar iată că voi nu puteți pricepe cum se face, cum s-a lucrat... nu puteți... Păi prin Cuvânt și Credință s-au făcut toate câte s-au făcut, prin Iisus Hristos și Cuvântul lui Dumnezeu... Nu vă amăgiți căci nu există milioane și miliarde de ani și univers ci toate prostiile aste vi le-a băgat în cap ispisicuța neagră a lui nenea și a lui tanti grijania... Fiecare literă contează, și fiecare Taină din Scripturi... nimic nu s-a scris de la mintea omului ci din Duhul lui Dumnezeu, și ele prezintă Iistoria Lui Dumnezeu cu omul, deci e Iistoria omului, dar omul își caută să-și cunoască doar istoria sa sau a numelui său... istorie care nu-i folosește la nimic, nici măcar la ceea ce o să scrie pe piatra de mormânt, la nimic dacă nu va știi el Iistoria lui cea Adevărată. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
1583 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1587 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1593 Sinodul pan – ortodox din Constantinopol condamna si pune sub anatema noul calendar 1670 Patriarhul Dositheos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar 1827 Patriarhul Ecumenic Agathangelos si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1895 Patriarhul Ecumenic Anthimos VII si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1902 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna noul calendar 1903 Patriarhul Damianos si Sfintul Sinod al Ierusalimului condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Rusia condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Romania condamna noul calendar 1903 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna noul calendar 1904 Patriarhul Ecumenic Joachim III si Sfintul Sinod condamna din nou noul calendar 1919 Sfintul Sinod al Bisericii din Grecia condamna iarasi noul calendar Ca sa inteleg cum se face ca “în sfintele canoane nu există ceva care să condamne schimbarea ceasurilor”. |
Citat:
Daca calendarul n-ar fi dogma, ar fi scris patriarhul ecumenic Chiril al V-lea in enciclica din 1756 in asemenea termeni la adresa celor care au adoptat inovatiile papale de la 1582?
|
Bineinteles, calendarul NU e o dogma.
Tot asa cum nu e geocentrismul o dogma. Iata ce spune in privinta asta parintele arhimandrit Sofronie Saharov, ucenicul marelui sfant Siluan: "De ce vorbesc cu atâta – aș zice – întristare? Pentru că dorirea inimii mele este ca voi să vă însușiți acestea, să se depărteze de la voi acel chip al gândirii care este o stâlcire a vieții creștinești. Îmi este greu să vorbesc astfel, pentru că mulți bolnavi cu sufletul nu sânt în stare a auzi un astfel de cuvânt. Mulți sânt care nu trăiesc vecinicía în Hristos, ci o curioasă formă a vieții pământești. Lipsindu-le viziunea veciniciei, vremea și zilele pentru ei devin singura realitate, și se ceartă pe tema calendarelor. Cât eram la Athos a avut loc reforma calendarului. Biserica Universală a vrut să reorânduiască curgerea vremii pe baza principiilor puse dintru început. Iar la început se întâmpla că Echinoxul era pe 9 Martie, iar apoi a ajuns să fie pe 22. Dar această schimbare privește mai ales viața exterioară a societății omenești, ca să nu zic viața statală. Dar a privi această latură ca pe o dogmă, ba chiar să rupi comuniunea liturgică, este urmarea neajunsului înțelegerii și a lipsei de experiență a veciniciei în Hristos. Tot ce este al pământului trece. In cei douăzeci și doi de ani ai vieții mele la Athos mi-a fost dureros să văd cum unii, chiar și oameni buni, gândesc numai în termeni de zile, iar nu la vecinicíe. Și astfel, într’un chip ciudat, se învârtoșează inima acelor oameni. De acum ușa inimilor lor este închisă. Ei nu pot înțelege nici rugăciunea din Ghethsimani, nici moartea pe Golgotha, nici gândul lui Simeon Noul Theolog sau al lui Siluan pentru faptul că fiecare dintre noi trebuie a se asemăna omului celui dintâi prin cuprinsul vieții sale, adică să devină un Adam. Și lipsa cugetului pe care ni-l învață Părinții noștri face ca noi să stâlcim creștinismul, ridicând condițiile statale și ale vieții sociale la nivel de dogmă. Este un lucru cât se poate de neadevărat. Adevărata rugăciune se petrece în hotarele nu ale vieții pământești, ci dumnezeiești: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului…”, „Doamne, miluiește pre noi și lumea Ta”. |
Calendarul este numai o masura a timpului.
Nici calendarul vechi nu a fost facut de crestini, ci de un pagan, anume Sosigene, care era astronom in Alexandria in timpul lui Iulius Cezar. Crestinii au preluat la inceput acest calendar, e adevarat, dar se stie foarte clar ca multe din marile sarbatori crestine, de exemplu Craciunul, au fost stabilite mai degraba ad-hoc, de comun acord, pentru ca in realitate nimeni nu stie cand S-a nascut Mantuitorul cu exactitate. Nu exista marturii despre existenta vreunei sarbatori a Craciunului in primele 3 veacuri crestine, iar cand s-a serbat, el s-a serbat impreuna cu Boboteaza, la 6 ianuarie. Abia in timpul papei Iuliu 1, pe la anul 352, s-a hotarat serbarea Craciunului la data de 25 decembrie, care era data unei foste sarbatori pagane romane, inchinata cultului soarelui. Asta ca sa dau doar un singur exemplu, dar legate ca data de sarbatoarea Craciunului mai sunt si Buna Vestire, Boboteaza etc. Biserica a mai modificat unele canoane ale sale de-a lungul timpului, inclusiv canoane apostolice. De exemplu, canonul 5 apostolic a fost schimbat la sinodul Trulan. Marii teologi ortodocsi nu au facut caz niciodata de schimbarea calendarului (ex. parintele Dumitru Staniloae). Ei stiau ca, asa cum spune si parintele Sofronie, om care a avut experienta vesniciei in Hristos, calendarul este ceva trecator si e doar un instrument de masura al timpului. Mai stiau si ca aparerea dreptei credinte este buna, nu insa si rigorismul si zilotismul, care i-a impins si pe iudei sa rastigneasca pe Mantuitorul nostru, fiindca, ca sa citez cuvintele deniei, "a spurcat sambata". Atitudinea formalista nu numai ca nu e buna, dar a facut numai rau bisericii, pentru ca nu a inteles un lucru simplu: ca nu omul e pentru sambata, ci sambata e pentru om. |
Citat:
Putem si noi sa spunem despre gruparile stiliste care se anatemizeaza intre ele. Citat:
Necesitatea schimbarii calendarului a aparut mai demult in BO, au fost care au propus asta, citeste articolul dat la celalalt topic. Tocmai pentru ca nu se mai putea respecta canonul de la Sinodul I legat de tinerea Sfintelor Pasti. Astfel se mutase echinoctiul din 21 martie mult inainte si nu mai corespundea cu ce se hotarase la Niceea in privinta datei. Citat:
|
Citat:
Deci eu cred ce zic ei de la Domnul și nu ce invoci dumneata fără a pricepe. Și tot ei au mai zis că ''ASCULTAREA E MAI MARE CA JERTFA.'' Deci fiecare poate să pomenească el când vrea el sfinții pe care-i consideră de cuviință spre a fi pomeniți, bine măcar că-i pomenește spre ajutorul lor pentru el. Dar corect ar fii ca ei să fie pomeniți la sărbătoarea lor așa cum este ținută în Cer ca să fie așa și pe Pământ, dar nu se poate decât dacă Sfântul Sinod al BOR hotărăște revenirea cu 13x24 de zile îndărăt, căci nu e de capul fiecăruia, și nu ca să facă pe plac stiliștilor sau rușilor sau grecilor sau celor ce sperie credincioșii cu anateme și canonae false, căci pe cele drepte le-au lepădat, ci ca să fie ei în aceiași binecuvântare cu Cerul. Dar nu există ceva de osândit dacă Sfântul Sinod amână această revenire, căci nu există canon care să condamne mutarea ceasurilor. Dar voi nu vreți să pricepeți... și dacă nu vreți, atunci vreți ceartă. Ce artă? Păi artă marțială și joială, ca fariseul care se credea mai ceva ca alții, postea el marți și joi și făcea milostenie ca să fie văzut de oameni. Marți anul ăsta, și apoi la anul, joi pe programul doi. Deci dacă ai fi citit ai fi observat că ți-am răspuns, dar poate nu așa cum te-ai fi așteptat sau cum ți-ai fi dorit, ci așa dumă cum este scris în Cer așa și pe Pământ. Așa că nu te mai prefă că nu ți s-a răspuns, ci am fost chiar foarte explicit, chiar prea explicit. Dar sunt prea puțini cei ce cred și sunt serioși ca să înțeleagă. Oricât se străduie unii să condamne una sau alta, ceea ce e de condamnat este ipsita neschimbabilă care cere jertfe ca să creadă... Păi nu era de datoria fiecăruia ca să caute Viața pe Cale? De ce voi o căutați în vale? Știți voi care vale: ''Și dacă voi umbla prin valea morții, nu mă voi teme de rele căci Tu cu mine ești!'' Mulți se cred cu Dumnezeu când colo ei sunt sculișoare sculate în mâna satanei ca să osândească pe cei aleși! Să loveasăcă în țepușe... neștiind că se rănesc tot mai adânc și orbesc în cele din urmă exact ca cei veniți la ușa lui Lot... și apoi o ademenesc pe femeia lui Lot cu canoanele și cu iluzia vremelniciilor, pofta ochilor și trufia vieții: semeție și desfrânare, căci atât au adunat cei ce bolborosesc la nesfârșit lucruri invocând mereu ceea ce nu ascultă, nu țin și nu înțeleg: Vina altora, ca să se scape ei de pedeapsă. Nu veți scăpa așa cu niciun chip celebru! Mai bine smerindu-vă și umilindu-vă crezând, ați da voi dreptate celor ce au și nu ați ține mereu ca să le dați viceversa, vicentoarsa, viceglobul pământesc. Fiindcă nu există niciun glob de pământ, iar când va striga cineva STOP JOC! veți fi prinși în gaura de vierme trecând în timp de la un ceas la altul fără să vă dați seama pe unde vă aflați... exact așa ca în Pierduți în Spațiu. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
aici nu se pune problema de mantuire(nu neaparat) ci de incalcarea unui tipic bisericesc si a inconsistetei acestui tipic in starea in care se afla acum.. calendarul in sine(pentru cei care sunt mai bisericosi) e insusi 'o dogma' ... transmite o dogma o piosenie, s.a.m.d... zilele dintre anumite posturi nu au fost alese aiurea, ci tot calendarul a fost ales cu cap... ps : nu pot vb la modul concret ptr ca am uitat... Mi-a dat userul Antoni0 mai de mult niste linkuri pe acest subiect foarte sincere si lipsite de habotism as vrea sa mai am access la materialul ala si sa il mai citesc odata acu ca am mai crescut putin la varsta si la minte... |
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:49:05. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.