Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Ratiune si Credinta (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=13481)

tara tara vrem ostas 02.08.2011 21:11:34

Ratiune si Credinta
 
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?

tara tara vrem ostas 02.08.2011 21:24:11

poate ratiunea orbi?

Florin-Ionut 02.08.2011 21:36:52

Printre cele mai înalte virtuți se numără discernămîntul. Dreapta socoteală sau darul deosebirii duhurilor sau echilibrul perfect. Complicat...

tara tara vrem ostas 02.08.2011 21:40:15

care este cunoasterea care ucide? (Gen 2:17)

Florin-Ionut 02.08.2011 21:52:38

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 385247)
care este cunoasterea care ucide? (Gen 2:17)

Experiența răului, mai exact acceptarea filosofiei mincinoase a celui rău. Cu alte cuvinte, îndepărtarea de Dumnezeu sau moartea duhovnicească.

Omul a fost creat cu scopul de a urca pe scara binelui către asemănarea cu Creatorul său, fără să cunoască starea de rău. Dar a ales calea cea grea, calea suferinței și a morții...

dobrin7m 02.08.2011 22:03:50

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 385236)
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?

Masura corecta a ratiunii noastre este Sfanta Scriptura si scrierile Sfintilor Parinti. Orice am gandi si decide cu ratiunea noastra trebuie verificat cu textele sfinte. Cand ratiunea noastra este in totala contradictie cu textele sfinte atunci ea este oarba. Atunci ratiunea ucide. Pretuirea noastra trebuie indreptata spre sfintii nostrii, spre biserica si Dumnezeu. Atunci cand ajungi sa pretuiesti propria ratiune este ca si cum te-ai pretui pe tine ceea ce ucide sufletul tau.
Doamne ajuta-ma sa primesc in dar discernamant. Doamne ajuta-ma sa primesc in dar dreapta socoteala, sa pot mereu sa ma apar de sarpele mandriei care ma poate face sa cred ca mintea mea, fara Tine Doamne, va avea ratiune duhovniceasca. Stiu Doamne ca fara Tine nimic nu pot.

Florin-Ionut 02.08.2011 22:07:11

Citat:

În prealabil postat de dobrin7m (Post 385264)
Doamne ajuta-ma sa primesc in dar discernamant. Doamne ajuta-ma sa primesc in dar dreapta socoteala, sa pot mereu sa ma apar de sarpele mandriei care ma poate face sa cred ca mintea mea, fara Tine Doamne, va avea ratiune duhovniceasca. Stiu Doamne ca fara Tine nimic nu pot.

Amin, așa să fie.

N.Priceputu 02.08.2011 22:17:33

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 385236)
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?

Rațiunea e oarbă atunci când e lipsită de har. Spunea cineva pe forum că harul este cel care dă credința, nu cercetarea cu mintea a tot ce e sub cer (sau în cer).

Rațiunea nu e decât un instrument al cunoașterii, nu are acces prin sine la adevărul absolut. Ea poate fi (și este) foarte ușor manipulată. Mai ales în vremea noastră manipularea rațiunii e extrem de prezentă (televiziune, reclame, politică, ideologii...).

Dacă vrem să nu fim orbi, trebuie să ne-o punem la adăpost, sub oblăduirea Duhului Sfânt. Adică să ne străduim să ne curățim vederea de „solzii” patimilor care ne acoperă ochii duhovnicești.

tara tara vrem ostas 03.08.2011 20:13:30

poate ratiunea fracasa?daca da, cum?

N.Priceputu 03.08.2011 20:33:46

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 385661)
poate ratiunea fracasa?daca da, cum?

Te rog reformulează. Nu înțeleg.

maria40 03.08.2011 21:31:05

Ratiunea ne este orbita cand dam curs ispitelor precum:lacomia, iubirea de arginti, lacomia, gelozia etc. Cand acestea ne impresoara doar credinta si rugaciunile catre bunul Dumnezeu si Maica Sfanta ne mai poate salva

Kronos 03.08.2011 21:38:14

Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?

N.Priceputu 03.08.2011 21:50:43

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 385694)
Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?

Credința este într-un anumit sens oarbă, și anume atunci când face abstracție de o rațiune în care nu mai are încredere, pentru că e pervertită.

Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii.

Și, când treci dincolo de îndoială, în teritoriul credinței, începi să înțelegi, să te luminezi, să vezi că toate capătă sens. Atunci, abia, ieși din întuneric.

Kronos 03.08.2011 22:05:48

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 385699)
Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii.

Sau poți să te pui în postura necredinciosului și să te îndoiești de faptul că negrul e negru, dar să rămâi sceptic și la ideea că negrul e alb. Să începi să crezi abia când ai argumente de necontestat.

La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei. Cel care e de-acord cu tot ce i se bagă pe gât nu se folosește de rațiune. Cel care exclude din start orice alt punct de vedere diferit de-al lui, e un om „obtuz”. Deci fără prea multă finețe în judecată.

Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul.

N.Priceputu 03.08.2011 22:17:36

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 385705)
Sau poți să te pui în postura necredinciosului și să te îndoiești de faptul că negrul e negru, dar să rămâi sceptic și la ideea că negrul e alb. Să începi să crezi abia când ai argumente de necontestat.

Nu vei avea argumente de necontestat decât prea târziu, după moarte.

Citat:

La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei.
De multe ori, în cercetarea așa-zis științifică cineva vrea să demonstreze o anumită teorie și atunci face tot posibilul pentru a strânge argumente în acest sens. El știe de la început ce vrea să demonstreze, nu ajunge la rezultat printr-o cercetare cinstită.

Nu vreau să intrăm în amănunte, pentru că s-a bătut foarte mult apa în piuă pe temele preferate ale raționaliștilor. E la fel de adevărat că și de partea credinței se face de multe ori aceeași greșeală, nu urmărind adevărul curat, ci susținerea unei teorii fixe. Și într-un caz, și în celălalt, consider că e vorba de o idolatrizare a unui pseudo-adevăr.

Credința trebuie să rămână deschisă cunoașterii științifice, iar aceasta, la rândul ei, trebuie să fie deschisă credinței.

Citat:

Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul.
De credință e nevoie ca să vezi. Până nu ți se deschid ochii nu cunoști lumea decât așa cum o cunoaște un orb din naștere, care nu știe că există ceva dincolo de întunericul în care trăiește.

Kronos 03.08.2011 22:54:10

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 385712)
De multe ori, în cercetarea așa-zis științifică cineva vrea să demonstreze o anumită teorie și atunci face tot posibilul pentru a strânge argumente în acest sens. El știe de la început ce vrea să demonstreze, nu ajunge la rezultat printr-o cercetare cinstită.

Adică deja cunoaște finalul și restul îl modelează în așa fel încât să demonstreze sârșitul (ca și cum am demonstra concluzia unei probleme la matematică, folosindu-ne de însăși concluzia). Însă descoperirile în știință se bazeză pe cercetare, iar demonstrațiile sunt cu mult diferite față de cea a unei probleme de matematică. Printr-un accident se descoperă ceva. De la acel ceva se pornește întreaga cercetare neștiind încotro te va duce. Dvs. ați luat un indiciu drept finalul. Dar poate indiciul acela e doar piesa unui puzzle mult mai mare. Cercetarea, într-adevăr, se face în jurul lui, dar nu pentru a-l demonstra, ci pentru a descoperi mai multe. Chiar dacă un om de știință a propus o teorie, au fost alții care, prin experiment sau printr-o judecată mai profundă, au găsit argumente care să contrazică teoria. Deci nu se manipulează adevărul pentru a demonstra ceva ce e fals.

Citat:

De credință e nevoie ca să vezi. Până nu ți se deschid ochii nu cunoști lumea decât așa cum o cunoaște un orb din naștere, care nu știe că există ceva dincolo de întunericul în care trăiește.
Cu ce e diferit ce-ați scris aici de primul citat? Credeți că un cercetător mai întâi stabilește concluzia și-apoi găsește ipotezele care, evident, vor fi în acord cu concluzia că doar pe baza ei au fost create. Dar atunci când crezi într-un sistem filosofic pe care ți-l și însușești, nu modelezi realitatea în acord cu sistemul tău? Creștinismul nu așa a luat naștere? S-a stabilit că Iisus e Dumnezeu (concluzia) și apoi s-au adus argumente în favoarea acestei teorii (ipoteze). Faptul că Biblia îl mărturisește Dumnezeu și sunt acolo câteva minuni povestite nu înseamnă mare lucru. Cine garantează să sunt adevărate? Nimeni. Dar, din nou, s-a plecat de la premisa că ar fi adevărate și apoi s-au adus alte argumente.

N.Priceputu 04.08.2011 07:37:49

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 385724)
Cu ce e diferit ce-ați scris aici de primul citat? Credeți că un cercetător mai întâi stabilește concluzia și-apoi găsește ipotezele care, evident, vor fi în acord cu concluzia că doar pe baza ei au fost create. Dar atunci când crezi într-un sistem filosofic pe care ți-l și însușești, nu modelezi realitatea în acord cu sistemul tău? Creștinismul nu așa a luat naștere? S-a stabilit că Iisus e Dumnezeu (concluzia) și apoi s-au adus argumente în favoarea acestei teorii (ipoteze). Faptul că Biblia îl mărturisește Dumnezeu și sunt acolo câteva minuni povestite nu înseamnă mare lucru. Cine garantează să sunt adevărate? Nimeni. Dar, din nou, s-a plecat de la premisa că ar fi adevărate și apoi s-au adus alte argumente.

În asta constă diferența dintre credință și cercetarea științifică. Credința pornește de sus, de la un adevăr revelat de Dumnezeu. Se ia ca atare; se crede. E transcendent și, prin urmare, nu poate fi supus analizei. Pornind de la adevărurile revelate se interpretează tot ceea ce putem cunoaște.

Știința face drumul de jos în sus, de la periferie spre centru. Dacă nu se pierde pe drum va ajunge la întâlnirea cu credința (care și ea, la rândul ei, nu trebuie să se piardă în lume).

Dacă, însă, un „științific” (vorba lui Vsovivi) pune la îndoială realitățile despre care vorbesc credincioșii, corect este să analizeze, să cerceteze, însă cu mijloacele adecvate. Adică trebuie să intre în postura credinciosului, să accepte (fie și experimental) drept adevăruri ceea ce este adevărat pentru un credincios, să se roage (renunțând la îndoieli)... să trăiască sincer credința. Abia apoi, cunoscând-o dinlăuntru, va putea vorbi cu „obiectivitate” (despre ceva atât de subiectiv).

Creștinismul nu e un sistem filosofic, ci un mod de viață în har. O viață cu Hristos, cu Dumnezeu. O legătură de iubire mai mult decât o vorbire despre lume și sensul ei. El încearcă, desigur, să înțeleagă lumea, din perspectiva revelației, și atunci se exprimă și filosofic; însă nu de la această înțelegere se pornește. La ea ajung unii, cei care i se dedică.

tara tara vrem ostas 04.08.2011 20:04:11

"credinta" noastra e influentata de sentimentele si dorintele noastre.. adevarul e impartial... Ratiunea pune totul cap la cap isi face calculul si ajunge la o concluzie.. din cauza stiintei ai un televizor, un calculator, un internet, electricitate, caldura, un telefon, o masina, s.a.m.d.. cea mai comuna stiinta e matematica.

florin.oltean75 04.08.2011 20:58:03

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 385236)
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?

Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?
Da

De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?
Cand sufletul nu simte bucurii.

Care e masura corecta?
Cand poti sa dai Cezarului ce este al Cezarului (adica lumii).
SI Lui Dumnezeu ce este a Lui Dumnezeu.

Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?
In cei indumnezeiti, ratiunea si credinta devin una.
Cele doua functii cognitive se unesc intr-una singura.

In budism se spune ca se ajunge la uniunea celor doua adevaruri: conventional si ultim.
Adevarul ultim il intuim prin credinta, adevarul conventional il experimentam prin ratiune.

Kronos 04.08.2011 21:00:56

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 385822)
În asta constă diferența dintre credință și cercetarea științifică. Credința pornește de sus, de la un adevăr revelat de Dumnezeu. Se ia ca atare;

Dacă adevărurile științifice nu au nicio valoare pentru că pornesc de la coadă la cap, atunci nici această afirmație nu are valoare pentru că acesta e doar o premisă derivată dintr-o alta luată ca atare (așa cum se întâmplă și în știință).

N.Priceputu 04.08.2011 21:23:31

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 386128)
Dacă adevărurile științifice nu au nicio valoare pentru că pornesc de la coadă la cap, atunci nici această afirmație nu are valoare pentru că acesta e doar o premisă derivată dintr-o alta luată ca atare (așa cum se întâmplă și în știință).

Nu am spus că adevărurile științifice nu au nicio valoare; au, însă nu sunt valabile decât pentru realitățile pe care le-au experimentat. Opusul credinței nu e știința, ci îndoiala. Dar știința pornește de la îndoială și, pentru a constata, pentru a înțelege se bazează pe experimente repetabile, care furnizează niște rezultate obiective (științele exacte), sau pe observarea unor fenomene mai mult sau mai puțin subiective (psihologia, de exemplu).

Având în vedere că Dumnezeu este subiect pur iar materia este obiect, evident că cercetarea celor materiale se situează la periferia existenței și nu poate spune prea multe despre Subiectul care le-a creat. Dar pe măsură ce cunoașterea se apropie de Subiect, nu mai crede că realitatea obiectivă este singura existență, constată că există o taină a lumii, un mister care nu e accesibil observației obiective, ci doar trăirii personale, subiective.

ioan_strainul 04.08.2011 21:32:02

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 386128)
Dacă adevărurile științifice nu au nicio valoare pentru că pornesc de la coadă la cap, atunci nici această afirmație nu are valoare pentru că acesta e doar o premisă derivată dintr-o alta luată ca atare (așa cum se întâmplă și în știință).

De unde sti tu ca am fost noi Indoctrinati .
Eu unul ma duc dupa ceia ce Dumnezeu imi descopera si ma calauzeste nu dupa spusele unuia si ale altuia . Este cale lunga si mare Dar sa cunosti pe Dumnezeu ,uni din noi avem Urechi si nul auzim cum ne cheama si nul vom cunoast pina la ziua in care va fi puse scaunele la judecata atunci pentru aceia va fi tIrziu , sa lucram pIna este timp si lumina ca vedem ce lucram ca dac se va lua lumina vom umbla In Intuneric si nu vom mai gasi calea . Doamne sa nu abati Inima mea de la calea ta si de la plinirea poruncilor tale amin amin amin

Kronos 04.08.2011 21:37:59

Citat:

În prealabil postat de N.Priceputu (Post 386137)
Dar știința pornește de la îndoială ...

Adevărul va rezista oricărei îndoieli, oricât de puternică e. Tu poți să te îndoiești că n-au cum să-ți crească aripi să zbori, dar asta nu schimbă cu nimic adevărul. Despre Iisus se spune că e calea, viața și Adevărul (suprem, absolut). Nu e nimic care să te convingă de contrariu, dacă te îndoiești de acest „adevăr”. Ori ar fi normal ca de adevărul absolut să nici nu mai ai cum să te îndoiești pentru că e atât de evident încât orice contestare e de prisos. Oare de-asta e nevoie de credință? Pentru că știa și el acest lucru?

N.Priceputu 04.08.2011 21:44:15

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 386151)
Ori ar fi normal ca de adevărul absolut să nici nu mai ai cum să te îndoiești pentru că e atât de evident încât orice contestare e de prisos. Oare de-asta e nevoie de credință? Pentru că știa și el acest lucru?

Dacă adevărul ar fi incontestabil, evident, de netăgăduit, ar fi un adevăr obiectiv, nu subiectiv. Or, Iisus dezvăluie faptul că Adevărul este El însuși, adică o persoană. O persoană nu o poți cunoaște cu adevărat în mod obiectiv. Poți cunoaște doar că are (sau nu) un corp, două mâini, doi ochi... ș.a.m.d. Însă acelea nu sunt persoana, ci niște elemente care aparțin, temporar, unei persoane.

Kronos 04.08.2011 21:49:35

Citat:

În prealabil postat de ioan_strainul (Post 386144)
De unde sti tu ca am fost noi indoctrinati .

Deci Biblia, spusele preoților, ale sfinților nu v-au influențat în niciun fel credința în Dumnezeu? Ați fi crezut în Iisus și dacă vă nășteați în sălbăticie? Ați renunța la creștinism dacă ar apărea cineva care să vă convingă că mahomedanismul e calea cea bună? Ați renunța la islamism pentru creștinism presupunând că ați fi fost crescut în spiritul acestuia? Presupun că nu. Asta nu e îndoctrinare?


Citat:

Eu unul ma duc dupa ceea ce Dumnezeu imi descopera si ma calauzeste, nu dupa spusele unuia si ale altuia . Este cale lunga si mare, dar sa cunosti pe Dumnezeu, unii dintre noi avem urechi si nu-l auzim cum ne cheama si nu-l vom cunoaste pina la ziua in care vor fi puse scaunele la judecata atunci pentru aceia va fi tIrziu , sa lucram pIna este timp si lumina ca vedem ce lucram ca dac se va lua lumina vom umbla In Intuneric si nu vom mai gasi calea . Doamne sa nu abati Inima mea de la calea ta si de la plinirea poruncilor tale amin amin amin
Și vina cui e că nu-l auzim și nu recunoaștem glasul „păstorului”? Cei care au fost crescuți în spiritul ateist ce vină au? Cei care se îndoiesc din cauza/ datorită mediului în care trăiesc ce vină au? Ce Dumnezeu nedrept dacă ne-ar judeca așa și nu după măsura rîvnei noastre de-a căuta Adevărul. Dacă nu găsim adevărat ceea ce alții vor să fie, asta e. Dar nu merităm pedeapsa pentru că ne folosim de darurile Sale: libertatea și rațiunea. Dumnezeu ar fi știut asta. De aceea, nu cred că Iisus e Dumnezeu. Poate profet.

N.Priceputu 04.08.2011 22:01:43

[quote=Kronos;386161]
Citat:

Cei care au fost crescuți în spiritul ateist ce vină au? Cei care se îndoiesc din cauza/ datorită mediului în care trăiesc ce vină au?
Dumnezeu ne cheamă și din afară, și din lăuntrul nostru. Din afară prin cei care ne vorbesc de El. Din lăuntru, prin neliniștea, nemulțumirea, lipsa de sens, vidul spiritual pe care le simțim atunci când suntem departe de El.

Sufletul nostru caută lumina Lui așa cum mugurele încolțit în pământ caută soarele. Dacă nu Îl găsim e din cauză că nu vrem cu adevărat.

Da, sunt multe piedici: educația ateistă, noianul de minciuni și de pseudo-idealuri pe care ni le servește mass-media, patimile noastre, nesinceritatea. Dar cred că cine își păstrează sinceritatea în căutarea lui poate să răzbească la lumină, indiferent cât de groasă sau de tare e scoarța pământului care-l acoperă.

tara tara vrem ostas 04.08.2011 22:05:17

Citat:

În prealabil postat de florin.oltean75 (Post 386126)
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?
Da

De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?
Cand sufletul nu simte bucurii.

Care e masura corecta?
Cand poti sa dai Cezarului ce este al Cezarului (adica lumii).
SI Lui Dumnezeu ce este a Lui Dumnezeu.

Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?
In cei indumnezeiti, ratiunea si credinta devin una.
Cele doua functii cognitive se unesc intr-una singura.

In budism se spune ca se ajunge la uniunea celor doua adevaruri: conventional si ultim.
Adevarul ultim il intuim prin credinta, adevarul conventional il experimentam prin ratiune.

cand am deschis topicul asta exact la genul asta de 'cunoastere' ma gandeam.. adica la budism... am avut o discutie cu o persoana de o credinta 'inrudita' cu budismul, locul discutiei fiind chiar budist.. si acea discutie m-a facut sa deschid topicul asta... omul era foarte rational si logic in ce spunea...

de ce e de exemplu budismul, taoismul sau hinduismul gresit?intreb asta din perspectiva doctrinara , nu "pentru ca acolo e diavolul" ... ceva totusi imi spune ca parca nu e ceva in regula cu ei si cu toata logicas si ratiunea...

spre_rasarit 05.08.2011 03:24:53

Pai idea e simpla. Se zice ca e scris ca e blestemat cel ce se bazeraza pe sine. Adica ca sa aflii adevarul trebuie sa te rogi la Dumnezeu sa ti-l descopere. Uite ce e scris desi interpretarea adevarata o stie Dumnezeu: 16. Cel ce va crede și se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi. Pana acum cei nebotezati care au venit din moarte zic ca au venit din iad. Iudaicii de exemplu zic ca dupa moarte se merge in religia lor la sheol care e iadul, e tradus ca groapa, intuneric, departe de Dumnezeu. Uita-te la wikipedia sheol.

Poti zice rugaciunea aceasta: Doamne mantuieste-ma pe mine si pe cat mai multa lume fara durere si suparare si arata-mi adevarul tuturor religiilor.

Am citit cartea judecatii finale si separe ca totusi cei blanzi mostenesc Pamantul. Deci fi-ti blanzi in cel mai rau caz.

Sfanta Parascheva zice asa: Prin rugaciune, post si fapte bune te vei mantui. Botezul, Sfintele taine banuiesc ca se subinteleg.

ioan_strainul 05.08.2011 14:56:51

Citat:

În prealabil postat de Kronos (Post 386161)
Deci Biblia, spusele preoților, ale sfinților nu v-au influențat în niciun fel credința în Dumnezeu? Ați fi crezut în Iisus și dacă vă nășteați în sălbăticie? Ați renunța la creștinism dacă ar apărea cineva care să vă convingă că mahomedanismul e calea cea bună? Ați renunța la islamism pentru creștinism presupunând că ați fi fost crescut în spiritul acestuia? Presupun că nu. Asta nu e îndoctrinare?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
cauta cu adrvarat pe dumnezeu si fii tare In credinta si dupa aceia sa vorbim cine te ainfluientat pe tine sau pe mine.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++

Și vina cui e că nu-l auzim și nu recunoaștem glasul „păstorului”? Cei care au fost crescuți în spiritul ateist ce vină au? Cei care se îndoiesc din cauza/ datorită mediului în care trăiesc ce vină au? Ce Dumnezeu nedrept dacă ne-ar judeca așa și nu după măsura rîvnei noastre de-a căuta Adevărul. Dacă nu găsim adevărat ceea ce alții vor să fie, asta e. Dar nu merităm pedeapsa pentru că ne folosim de darurile Sale: libertatea și rațiunea. Dumnezeu ar fi știut asta. De aceea, nu cred că Iisus e Dumnezeu. Poate profet.

De ce nu cautati sa Intelegeti sau cel putin sa ascultati ce spune Sf. Scriptura fiecare va fi judecat dupa masura cunostintei lui.
si fiecare va da socoteala In pate de faptele lui nu va fi o judecata colectiva sau o mIntuire colectiva va fi particular pt, fiecare dar va fi chear daca va arde cerul si pamintul nu va ramine nimic sa nu se adevereasca din cele scrisa in Scriputra.

Domnu Dumnezeu sa Descopera calea si sa ne mareasca credinta la toti ca avem nevoie, amin amin amin.


Slavit sa fie Domnul In veci amin

florin.oltean75 05.08.2011 18:44:06

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 386170)
cand am deschis topicul asta exact la genul asta de 'cunoastere' ma gandeam.. adica la budism... am avut o discutie cu o persoana de o credinta 'inrudita' cu budismul, locul discutiei fiind chiar budist.. si acea discutie m-a facut sa deschid topicul asta... omul era foarte rational si logic in ce spunea...

de ce e de exemplu budismul, taoismul sau hinduismul gresit?intreb asta din perspectiva doctrinara , nu "pentru ca acolo e diavolul" ... ceva totusi imi spune ca parca nu e ceva in regula cu ei si cu toata logicas si ratiunea...


Cine spune ca este gresit?

Doar anumiti crestini si propria ta parere, hranita cu parerile altora.

Este o teama specifica fiecarei confesiuni religioase sa-L universalizeze pe Dumnezeu prin prisma celorlalte religii.

Asa cum apucam bunurile acestei realitati, asa iL confiscam si pe Dumnezeu, prin prisma propriei educatii religioase.

Pentru a ne scutura de preconceptii si a privi lucrurile limpede si echidistant avem nevoie de mai multe referinte. Altfel ne invartim mereu in acelasi cerc de idei, fara putinta de a le circumscrie dintr-o perspectiva integratoare, profunda.

Nu vei invata niciodata ce este budismul, taoismul, hinduismul, etc. din surse crestine.
Dar nici crestinismul, dintr-o perspectiva scuturata de superstitii.

Numai sonorizarea cuvantului ‘budism’ sau ‘taoism’ poate induce reflex reactie de respingere in cei ce au citit doar pareri negative cu privire la acestea.

Asa ca un bogat tezaur de cugetari adanci ramane ferecat sub lacatul neintelegerii si temerii de a citi si altceva.


ceva totusi imi spune ca parca nu e ceva in regula cu ei si cu toata logicas si ratiunea...

Dragostea este apexul ratiunii. Fara ratiune nu poti ajunge sa gusti dragostea ingereasca. Aceasta este prin excelenta rationala, este o delectare fina, extatica a mintii.


Pentru ce sa renunti la ratiune? pentru ignoranta?

“Cunoasteti ca Eu sunt Domnul!”

Tot mesajul evanghelic este un indemn la cognitia adanca, la ultima forma de cunoastere.

Numai ca ne impiedicam de cuvinte si pierdem sensul lor.

Daca iL numim pe Dumnezeu Isus, credem ca deja iL cunoastem si ii intelegem natura.

Nu este asa de simplu. Cei ce aspira la o intelegere adanca au nevoie de maiestrie in cugetarile sfinte.

Nu poti cu o minte legata de cele lumesti si fixatii puternice, sa ajungi la cunoasterea fara de forma, la rugaciunea curata fara de ganduri.

Pe cei ce nu-i ajuta harul, ii poate ajuta studiul asiduu, care in cele din urma atrage harul.

tara tara vrem ostas 05.08.2011 19:32:04

despre religiile astea
 
e lumina mare chiar orbitoare, e lumina dar nu e caldura... "parca" asta e in neregula cu ele... la fel si la un Dumnezeu impersonal, dar iarasi un Dumnezeu personal parca e putin ilogic.

florin.oltean75 05.08.2011 22:06:42

Citat:

În prealabil postat de tara tara vrem ostas (Post 386472)
e lumina mare chiar orbitoare, e lumina dar nu e caldura... "parca" asta e in neregula cu ele... la fel si la un Dumnezeu impersonal, dar iarasi un Dumnezeu personal parca e putin ilogic.

Ai pus punctul pe i.

Daca ascultam cantare bisericeasca de calitate si suntem atenti la cuvintele slujbei
sau citim acatiste, atunci ne impartasim de niste parfumuri duhovnicesti unice.

Doar cititul arid al unor invataturi straine nu pot sa ne incante sufletul astfel.

De aceea, nu putem ajunge la aceasta traire duioasa, adanca, specifica ortodoxiei.

Ea este ca o apropiere calda, duioasa, profund personala, in care respiram bunatatea Lui Dumnezeu pe care-L simtim prezent in noi si in jurul nostru.

Odata "ranit" astfel, proband calitatea altor invataturi acestea par sa sune dezacordat si strain.

Nu poti simti aceasta citind teorii budiste sau taoiste.

Chiar daca logic se prezinta bine, parca au o “lumina rece”.

Aceasta se intampla pentru ca noi nu am trait si nu am crescut in acea religie.

De exemplu, nu ai auzit nicio cantare budista la care sa-i patrunzi sensurile si sa fii patruns de iubire.

Dumnezeu este Iubire, indiferent cum L-am numi noi.
Daca-I spunem Isus si nu simtim iubire, ce folos?
Daca-i spunem Buda si nu simtim iubire, unde-i intelepciunea?
… si lista poate continua.

Cel ce iubeste nu vorbeste pe altii de rau,
Cel ce iubeste poate purta nedreptati fara sa fie ranit, fara sa protesteze vehement,
pentru ca Dumnezeu este in toata vremea cu el.

Si atunci de ce este bine sa studiem si alte religii?
Nicio religie autentica nu te invata sa furi, sa minti, sa inseli…

Daca patrundem logica morala din alte religii, mintea prinde o forta speciala, o credinta solida generata de diversificarea rationamentelor si exemplelor, care finalmente toate converg catre bunatatea Lui Dumnezeu.

Insa intradevar, modul in care se prezinta diferite materiale despre acestea poate fi foarte usor inteles gresit.

Acatistele budiste, de exemplu, au savoarea lor inconfundabila pentru ca opereaza cu simboluri diferite de alte religii, dar care in esenta sunt tot expresii ale valorilor spirituale fundamentale.

Urcusul spiritual in budismul mahayana este motivat de dorinta de alina suferintele tuturor fiintelor si a le ajuta sa gaseasca fericirea nealterabila.

Un astfel de nevoitor percepe orice fiinta samsarica ca pe propria sa mama iubitoare, pe care o vede in suferinta. Astfel ajunge sa iubeasca ca pe sine insusi orice fiinta.

Unde este ratacirea in aceasta invatatura, daca vibratia ei este in acord cu invatatura crestina, si chiar mult mai mult? Pentru ca in crestinism ne limitam dogmatic la oameni si mai putin la celelalte vietuitoare.

Unde este raceala?

Deci daca nu este iubire, nu este Dumnezeu.
Daca nu este iubire, nu este “lumina calda”.

Insa budismul are si o componenta rationala foarte puternica menita sa
intareasca toate virtutile sufletului, in special credinta admirativa (evlavia).

De asemenea, invata cum poti sa te rogi Lui Dumnezeu doar privind o floare, savurand o bere sau plimbandu-te in parc...etc. Orice miscare a trupului si mintii devin rugaciuni puternice.

Aceste lucrari ascunse nu le-am aflat studiind dogmatica crestina.

Un calugar crestin are nevoie de chilie.
Daca iese in lume isi trage culionul pe fata, ca sa nu se risipeasca caldura lucrarii din inima.

Noi, insa trebuie sa-L vedem pe Dumnezeu prin perdeaua zgomotelor lumii si sa ajungem la nepatimire in iadul distractiilor de tot felul.

Daca asteptam conditii favorabile, viata va trece pe langa noi, iar moartea ne va afla nelucratori si neroditori.


Ora este GMT +3. Ora este acum 19:23:37.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.