![]() |
Ratiune si Credinta
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?
|
poate ratiunea orbi?
|
Printre cele mai înalte virtuți se numără discernămîntul. Dreapta socoteală sau darul deosebirii duhurilor sau echilibrul perfect. Complicat...
|
care este cunoasterea care ucide? (Gen 2:17)
|
Citat:
Omul a fost creat cu scopul de a urca pe scara binelui către asemănarea cu Creatorul său, fără să cunoască starea de rău. Dar a ales calea cea grea, calea suferinței și a morții... |
Citat:
Doamne ajuta-ma sa primesc in dar discernamant. Doamne ajuta-ma sa primesc in dar dreapta socoteala, sa pot mereu sa ma apar de sarpele mandriei care ma poate face sa cred ca mintea mea, fara Tine Doamne, va avea ratiune duhovniceasca. Stiu Doamne ca fara Tine nimic nu pot. |
Citat:
|
Citat:
Rațiunea nu e decât un instrument al cunoașterii, nu are acces prin sine la adevărul absolut. Ea poate fi (și este) foarte ușor manipulată. Mai ales în vremea noastră manipularea rațiunii e extrem de prezentă (televiziune, reclame, politică, ideologii...). Dacă vrem să nu fim orbi, trebuie să ne-o punem la adăpost, sub oblăduirea Duhului Sfânt. Adică să ne străduim să ne curățim vederea de „solzii” patimilor care ne acoperă ochii duhovnicești. |
poate ratiunea fracasa?daca da, cum?
|
Citat:
|
Ratiunea ne este orbita cand dam curs ispitelor precum:lacomia, iubirea de arginti, lacomia, gelozia etc. Cand acestea ne impresoara doar credinta si rugaciunile catre bunul Dumnezeu si Maica Sfanta ne mai poate salva
|
Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?
|
Citat:
Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii. Și, când treci dincolo de îndoială, în teritoriul credinței, începi să înțelegi, să te luminezi, să vezi că toate capătă sens. Atunci, abia, ieși din întuneric. |
Citat:
La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei. Cel care e de-acord cu tot ce i se bagă pe gât nu se folosește de rațiune. Cel care exclude din start orice alt punct de vedere diferit de-al lui, e un om „obtuz”. Deci fără prea multă finețe în judecată. Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul. |
Citat:
Citat:
Nu vreau să intrăm în amănunte, pentru că s-a bătut foarte mult apa în piuă pe temele preferate ale raționaliștilor. E la fel de adevărat că și de partea credinței se face de multe ori aceeași greșeală, nu urmărind adevărul curat, ci susținerea unei teorii fixe. Și într-un caz, și în celălalt, consider că e vorba de o idolatrizare a unui pseudo-adevăr. Credința trebuie să rămână deschisă cunoașterii științifice, iar aceasta, la rândul ei, trebuie să fie deschisă credinței. Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Știința face drumul de jos în sus, de la periferie spre centru. Dacă nu se pierde pe drum va ajunge la întâlnirea cu credința (care și ea, la rândul ei, nu trebuie să se piardă în lume). Dacă, însă, un „științific” (vorba lui Vsovivi) pune la îndoială realitățile despre care vorbesc credincioșii, corect este să analizeze, să cerceteze, însă cu mijloacele adecvate. Adică trebuie să intre în postura credinciosului, să accepte (fie și experimental) drept adevăruri ceea ce este adevărat pentru un credincios, să se roage (renunțând la îndoieli)... să trăiască sincer credința. Abia apoi, cunoscând-o dinlăuntru, va putea vorbi cu „obiectivitate” (despre ceva atât de subiectiv). Creștinismul nu e un sistem filosofic, ci un mod de viață în har. O viață cu Hristos, cu Dumnezeu. O legătură de iubire mai mult decât o vorbire despre lume și sensul ei. El încearcă, desigur, să înțeleagă lumea, din perspectiva revelației, și atunci se exprimă și filosofic; însă nu de la această înțelegere se pornește. La ea ajung unii, cei care i se dedică. |
"credinta" noastra e influentata de sentimentele si dorintele noastre.. adevarul e impartial... Ratiunea pune totul cap la cap isi face calculul si ajunge la o concluzie.. din cauza stiintei ai un televizor, un calculator, un internet, electricitate, caldura, un telefon, o masina, s.a.m.d.. cea mai comuna stiinta e matematica.
|
Citat:
Da De unde stim cand ratiunea noastra e oarba? Cand sufletul nu simte bucurii. Care e masura corecta? Cand poti sa dai Cezarului ce este al Cezarului (adica lumii). SI Lui Dumnezeu ce este a Lui Dumnezeu. Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta? In cei indumnezeiti, ratiunea si credinta devin una. Cele doua functii cognitive se unesc intr-una singura. In budism se spune ca se ajunge la uniunea celor doua adevaruri: conventional si ultim. Adevarul ultim il intuim prin credinta, adevarul conventional il experimentam prin ratiune. |
Citat:
|
Citat:
Având în vedere că Dumnezeu este subiect pur iar materia este obiect, evident că cercetarea celor materiale se situează la periferia existenței și nu poate spune prea multe despre Subiectul care le-a creat. Dar pe măsură ce cunoașterea se apropie de Subiect, nu mai crede că realitatea obiectivă este singura existență, constată că există o taină a lumii, un mister care nu e accesibil observației obiective, ci doar trăirii personale, subiective. |
Citat:
Eu unul ma duc dupa ceia ce Dumnezeu imi descopera si ma calauzeste nu dupa spusele unuia si ale altuia . Este cale lunga si mare Dar sa cunosti pe Dumnezeu ,uni din noi avem Urechi si nul auzim cum ne cheama si nul vom cunoast pina la ziua in care va fi puse scaunele la judecata atunci pentru aceia va fi tIrziu , sa lucram pIna este timp si lumina ca vedem ce lucram ca dac se va lua lumina vom umbla In Intuneric si nu vom mai gasi calea . Doamne sa nu abati Inima mea de la calea ta si de la plinirea poruncilor tale amin amin amin |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
[quote=Kronos;386161]
Citat:
Sufletul nostru caută lumina Lui așa cum mugurele încolțit în pământ caută soarele. Dacă nu Îl găsim e din cauză că nu vrem cu adevărat. Da, sunt multe piedici: educația ateistă, noianul de minciuni și de pseudo-idealuri pe care ni le servește mass-media, patimile noastre, nesinceritatea. Dar cred că cine își păstrează sinceritatea în căutarea lui poate să răzbească la lumină, indiferent cât de groasă sau de tare e scoarța pământului care-l acoperă. |
Citat:
de ce e de exemplu budismul, taoismul sau hinduismul gresit?intreb asta din perspectiva doctrinara , nu "pentru ca acolo e diavolul" ... ceva totusi imi spune ca parca nu e ceva in regula cu ei si cu toata logicas si ratiunea... |
Pai idea e simpla. Se zice ca e scris ca e blestemat cel ce se bazeraza pe sine. Adica ca sa aflii adevarul trebuie sa te rogi la Dumnezeu sa ti-l descopere. Uite ce e scris desi interpretarea adevarata o stie Dumnezeu: 16. Cel ce va crede și se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi. Pana acum cei nebotezati care au venit din moarte zic ca au venit din iad. Iudaicii de exemplu zic ca dupa moarte se merge in religia lor la sheol care e iadul, e tradus ca groapa, intuneric, departe de Dumnezeu. Uita-te la wikipedia sheol.
Poti zice rugaciunea aceasta: Doamne mantuieste-ma pe mine si pe cat mai multa lume fara durere si suparare si arata-mi adevarul tuturor religiilor. Am citit cartea judecatii finale si separe ca totusi cei blanzi mostenesc Pamantul. Deci fi-ti blanzi in cel mai rau caz. Sfanta Parascheva zice asa: Prin rugaciune, post si fapte bune te vei mantui. Botezul, Sfintele taine banuiesc ca se subinteleg. |
Citat:
si fiecare va da socoteala In pate de faptele lui nu va fi o judecata colectiva sau o mIntuire colectiva va fi particular pt, fiecare dar va fi chear daca va arde cerul si pamintul nu va ramine nimic sa nu se adevereasca din cele scrisa in Scriputra. Domnu Dumnezeu sa Descopera calea si sa ne mareasca credinta la toti ca avem nevoie, amin amin amin. Slavit sa fie Domnul In veci amin |
Citat:
Cine spune ca este gresit? Doar anumiti crestini si propria ta parere, hranita cu parerile altora. Este o teama specifica fiecarei confesiuni religioase sa-L universalizeze pe Dumnezeu prin prisma celorlalte religii. Asa cum apucam bunurile acestei realitati, asa iL confiscam si pe Dumnezeu, prin prisma propriei educatii religioase. Pentru a ne scutura de preconceptii si a privi lucrurile limpede si echidistant avem nevoie de mai multe referinte. Altfel ne invartim mereu in acelasi cerc de idei, fara putinta de a le circumscrie dintr-o perspectiva integratoare, profunda. Nu vei invata niciodata ce este budismul, taoismul, hinduismul, etc. din surse crestine. Dar nici crestinismul, dintr-o perspectiva scuturata de superstitii. Numai sonorizarea cuvantului ‘budism’ sau ‘taoism’ poate induce reflex reactie de respingere in cei ce au citit doar pareri negative cu privire la acestea. Asa ca un bogat tezaur de cugetari adanci ramane ferecat sub lacatul neintelegerii si temerii de a citi si altceva. ceva totusi imi spune ca parca nu e ceva in regula cu ei si cu toata logicas si ratiunea... Dragostea este apexul ratiunii. Fara ratiune nu poti ajunge sa gusti dragostea ingereasca. Aceasta este prin excelenta rationala, este o delectare fina, extatica a mintii. Pentru ce sa renunti la ratiune? pentru ignoranta? “Cunoasteti ca Eu sunt Domnul!” Tot mesajul evanghelic este un indemn la cognitia adanca, la ultima forma de cunoastere. Numai ca ne impiedicam de cuvinte si pierdem sensul lor. Daca iL numim pe Dumnezeu Isus, credem ca deja iL cunoastem si ii intelegem natura. Nu este asa de simplu. Cei ce aspira la o intelegere adanca au nevoie de maiestrie in cugetarile sfinte. Nu poti cu o minte legata de cele lumesti si fixatii puternice, sa ajungi la cunoasterea fara de forma, la rugaciunea curata fara de ganduri. Pe cei ce nu-i ajuta harul, ii poate ajuta studiul asiduu, care in cele din urma atrage harul. |
despre religiile astea
e lumina mare chiar orbitoare, e lumina dar nu e caldura... "parca" asta e in neregula cu ele... la fel si la un Dumnezeu impersonal, dar iarasi un Dumnezeu personal parca e putin ilogic.
|
Citat:
Daca ascultam cantare bisericeasca de calitate si suntem atenti la cuvintele slujbei sau citim acatiste, atunci ne impartasim de niste parfumuri duhovnicesti unice. Doar cititul arid al unor invataturi straine nu pot sa ne incante sufletul astfel. De aceea, nu putem ajunge la aceasta traire duioasa, adanca, specifica ortodoxiei. Ea este ca o apropiere calda, duioasa, profund personala, in care respiram bunatatea Lui Dumnezeu pe care-L simtim prezent in noi si in jurul nostru. Odata "ranit" astfel, proband calitatea altor invataturi acestea par sa sune dezacordat si strain. Nu poti simti aceasta citind teorii budiste sau taoiste. Chiar daca logic se prezinta bine, parca au o “lumina rece”. Aceasta se intampla pentru ca noi nu am trait si nu am crescut in acea religie. De exemplu, nu ai auzit nicio cantare budista la care sa-i patrunzi sensurile si sa fii patruns de iubire. Dumnezeu este Iubire, indiferent cum L-am numi noi. Daca-I spunem Isus si nu simtim iubire, ce folos? Daca-i spunem Buda si nu simtim iubire, unde-i intelepciunea? … si lista poate continua. Cel ce iubeste nu vorbeste pe altii de rau, Cel ce iubeste poate purta nedreptati fara sa fie ranit, fara sa protesteze vehement, pentru ca Dumnezeu este in toata vremea cu el. Si atunci de ce este bine sa studiem si alte religii? Nicio religie autentica nu te invata sa furi, sa minti, sa inseli… Daca patrundem logica morala din alte religii, mintea prinde o forta speciala, o credinta solida generata de diversificarea rationamentelor si exemplelor, care finalmente toate converg catre bunatatea Lui Dumnezeu. Insa intradevar, modul in care se prezinta diferite materiale despre acestea poate fi foarte usor inteles gresit. Acatistele budiste, de exemplu, au savoarea lor inconfundabila pentru ca opereaza cu simboluri diferite de alte religii, dar care in esenta sunt tot expresii ale valorilor spirituale fundamentale. Urcusul spiritual in budismul mahayana este motivat de dorinta de alina suferintele tuturor fiintelor si a le ajuta sa gaseasca fericirea nealterabila. Un astfel de nevoitor percepe orice fiinta samsarica ca pe propria sa mama iubitoare, pe care o vede in suferinta. Astfel ajunge sa iubeasca ca pe sine insusi orice fiinta. Unde este ratacirea in aceasta invatatura, daca vibratia ei este in acord cu invatatura crestina, si chiar mult mai mult? Pentru ca in crestinism ne limitam dogmatic la oameni si mai putin la celelalte vietuitoare. Unde este raceala? Deci daca nu este iubire, nu este Dumnezeu. Daca nu este iubire, nu este “lumina calda”. Insa budismul are si o componenta rationala foarte puternica menita sa intareasca toate virtutile sufletului, in special credinta admirativa (evlavia). De asemenea, invata cum poti sa te rogi Lui Dumnezeu doar privind o floare, savurand o bere sau plimbandu-te in parc...etc. Orice miscare a trupului si mintii devin rugaciuni puternice. Aceste lucrari ascunse nu le-am aflat studiind dogmatica crestina. Un calugar crestin are nevoie de chilie. Daca iese in lume isi trage culionul pe fata, ca sa nu se risipeasca caldura lucrarii din inima. Noi, insa trebuie sa-L vedem pe Dumnezeu prin perdeaua zgomotelor lumii si sa ajungem la nepatimire in iadul distractiilor de tot felul. Daca asteptam conditii favorabile, viata va trece pe langa noi, iar moartea ne va afla nelucratori si neroditori. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 19:23:37. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.