![]() |
Sfantul Ioan Gura de Aur si primatul petrin
Deoarece am fost dat mai demult cateva citate din Omilia 88 la Evanghelia dupa Ioan a Sfantului Ioan gura de Aur, iar linkul pe care l-am dat este greu accesibil, pe de o parte, si deoarece am fost acuzat ca citatele ar fi fost scoase din context, pe de alta parte, voi posta intreaga omilie, luata de pe scribdb cu printscreen.
http://img.photobucket.com/albums/v3...8/Coperta1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag2.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...%2088/pag3.jpg |
Raspunsul l-am dat aici (de fapt l-am repetat), legat de scoaterea din context: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=868
|
|
Sorin Dumitrescu a zis cîndva o vorbă: nu este corect să punem semnul egal între Persoanele Sfintei Treimi, ci mai degrabă putem spune că sînt deopotrivă.
Cum am putea să afirmăm că o persoană oarecare este egală cu celelalte? Egalitatea presupune identitate, în sens matematic. Așa și apostolii nu au fost egali unii cu alții, ci mai degrabă deopotrivă. De ce e așa de deranjant faptul că Petru a fost desemnat să fie la conducerea celorlalți apostoli? Dacă așa a hotărît Hristos, de ce ne îndoim noi de aceasta? |
Citat:
De asemenea, spunea ca Apostolii sunt egali, iar in pasajul cu "tu esti Petru" contrazice interpretarea catolica, cum ca piatra este Petru. dar am mai scris despre astea. |
Citat:
Domnule Catalin, domnule Catalin, cum ii spunea Domnul Iisus Hristos lui Saul ? "Greu îți este să dai cu piciorul în țepușă"......... |
Citat:
Pe cel ce sustine ceva nu il intereseaza de obicei argumentele, chiar si impotriva oricarui argument ar inventa unele. Daca un sfant amintest de Sf. Petru catolcii gasesc primatul, chiar daca spune acelasi lucru si despre alti Apostoli. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=796 "In cuvantul 32 la Sf. Matei ii numeste pe Petru si Ioan verhovnici ai Apostolilor. In caz ca se pune intrebarea, verhovnic inseamna conducator. Asadar si pe Sf. Apostol Ioan il numeste conducatorul Apostolilor. In "Despre rugaciune", cuvantul 2, ii numeste pe sf.Petru si Pavel capeteniile Apostolilor. Dar cautati daca gasiti unde zice Sf. Ioan despre Sf. Petru cum zice despre sf. Pavel: ca este carmaciul Bisericii in "Cuvantare asupra celor doisprezece Apostoli" Apoi il numeste pe Sf. Pavel "calauza miresii lui Hristos" in Omilie la cuvintele: Facă Dumnezeu ca să răbdați puțin." Asadar, pentru a opta oara, daca am numarat bine, Sf. Ioan spune despre Sf. Petru, Sf. Pavel si SF. Ioan ca sunt conducatorii Apostolilor. In alte pasaje sfantul il apreciaza in mod deosebit pe Sf. Pavel, desi nu il considera peste ceilalti Apostoli. |
Reamintesc ca, pentru ortodocsi primatul papal e o erezie deci nu ar trebui sa fim acuzati ca nu acceptam aceasta eroare catolica (fiind si un forum ortodox).
|
Citat:
Vă reamintesc ceea ce v-am mai explicat o dată: Toate celelalte citate pe care le invocați dumneavoastră se referă la părerea bună și prețuirea pe care o are Sfântul Ioan Hrisostomul despre unul sau alții dintre apostoli, și nici unul dintre ele nu exclude ideea primatului petrin. Faptul că Sfântul Ioan îi numește pe mai mulți dintre apostoli "căpetenii" nu exclude ideea că una dintre căpetenii are un grad sau o funcție mai mare. Faptul că Sfântul Ioan îl numește pe Sfântul Pavel "cârmaci" nu exclude ideea că există un căpitan. Faptul că, într-un anumit moment din istoria Bisericii, un anumit apostol, sau episcop, sau patriarh, sau Părinte, sau preot, sau chiar simplu mirean, a fost, și poate fi pe drept cuvânt numit, mai mare, mai sfânt, mai important pentru Biserică decât Papa nu înseamnă că îl privăm pe Papa de prerogativa sa, instituită expres de către Iisus Hristos, de conducător al colegului apostolic, la fel cum faptul că un anumit soldat sau locotenent sau maior este mai viteaz dcât generalul nu înseamnă că generalul nu are de drept conducerea armatei. Faptul că, să zicem, Sfântul Nicolae din Myra este o "lumină mai mare" decât Papa Silvestru I, sau Sfantul Francisc este cel care a "reparat" Biserica lui Cristos, și deci este mai important decât Papa Inocentiu III, faptul că însăși Sfântul Ioan Gură de Aur este mult mai mare, ca teolog și Părinte al Bisericii, decât Papa Inocentiu I, nu înseamnă că acești urmași ai lui Petru nu ar fi avut, la rândul lor, prerogativa primatului papal. Primatul papal nu înseamnă că Papa este cel mai sfânt, cel mai înțelept, cel mai mare om al Bisericii, la fel cum episcopul nu este cel mai bun creștin din dieceză. Dar lui i se cuvine ascultare, el are conducerea. Și tocmai despre această conducere, încredințată explicit, direct și nemijlocit, de către Iisus Hristos lui Petru, vorbește Sfântul Ioan Hrisostomul în omilia care deschide acest thread. De aceea vă repet provocarea: Găsiți un singur pasaj în care Sfântul Ioan Hrisostomul să arate că Iisus Hristos i-ar fi încredințat altui apostol conducerea fraților săi. Încă o dată: Nu părerea Sfântului despre cine e mai mare mă interesează, nu părerea lui despre cine e mai afânt, ci părerea lui despre cine a primit direct de la Hristos conducerea fraților săi. |
Citat:
|
Citat:
Adica Sf. Ioan spune ca Sf. Ioan, sf. Petru si sf. Pavel sunt conducatori ai Apostolilor, dar el nu crede asta, ci ca doar Sf. Petru e conducator. Ce logica mai e si asta? Una se axclude pe alta, e mai mult decat logic. Daca sf. Ioan Hrisostom spune ca Sf. Petru si Pavel sunt conducatori, e normal ca nu crede ca doar sf. Petru e conducator. E ca si cum am spune ca un cal are si patru picioare si sase picioare in acelasi timp. Nu despre asta vorbim, ca Sf. Petru ar fi fost mai mare decat ceilalti Apostoli, iar dvs. spuneti ca un argument e ca Sf. Ioan spune aici ca Sf. Petru a primit conducerea Apostolilor. Iar faptul ca Sf. Petru, Pavel si Ioan sunt conducatori nu e acelasi cuvant? Sau inseamna ca sunt ghizi? E acelasi cuvant in romana si in alte limbi, fara alt sens. Iar daca Sf. Ioan ar fi scris depsre Sf. Petru ca e carmaciul Bisericii, nu ar fi lipit peste tot afise ca primatul e afirmat de sf. Ioan? Acum ii schimbam si sensul cuvantului. Iar in alte pasaje se vede ca Sf. Ioan il considera mai mare pe sf. Pavel, bineinteles nu sensul de primat. Am dat si citatul: ""But observe how Peter does everything with the common consent; nothing imperiously. And he does not speak thus without a meaning. " Iar argumentul definitiv e ca Sf. Ioan infirma ceea ce sustine BC, de fapt pasajul pe care isi bazeaza primatul, unde sf. Ioan spune ca nu pe Petru s-a infiintat Biserica (adica piatra), ci pe marturisirea lui, "Tu esti Fiul lui Dumnezeu". In acest pasaj de aici observam ca in pasajele nesubliniate Sf. Ioan ne spune ca e vorba de iertarea lepadarii Sf. Petru de trei ori. Asadar, e un neadevar ca Sf. Ioan ar fi sustinut vreun primat, nu a spus o asemena hula. Cu asta am incheiat, nu ami lungesc degeaba discutia, orice v-as spune tot ceea ce vreti o sa credeti. Mai multe despre eroarea primatului in cartea "Papalitatea schismatica" |
Citat:
Evident ca intre apostoli exista o ierarhie, in cadrul careia darurile, rolurile, importanta sunt impartite. V-o explica chiar Sfantul Ioan Gura de Aur: De aceea nici în curtea împărătească nu este cinste deopotrivă pentru toți, și nici chiar între ucenicii Domnului nu au fost cu toții puși de acord, ci trei dintre ei au fost mai însemnați decât ceilalți; ba încă și între aceștia trei a fost o mare deosebire, fiindcă înaintea lui Dumnezeu totul este știut, și exactitatea lui se întinde chiar și până la cele mai de pe urmă. „Căci stea de stea se deosebește în strălucire” (I Corinteni 15, 41). Deși cu toții au fost apostoli, și cu toții vor sta pe cele douăsprezece scaune la Judecată, deși cu toții și-au lăsat ale lor și cu toții au fost împreună cu El, cu toate acestea numai pe cei trei îi lua cu El de multe ori. Dar chiar și dintre acești trei el a spus care ar putea să întreacă pe ceilalți. „Dar a ședea de-a dreapta Mea, sau de-a stânga Mea, nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit” (Marcu 10, 40). Și pe Petru îl pune înaintea acelora, zicându-i: „Mă iubești mai mult decât aceștia” (Ioan 21, 15)? Inca astept sa imi dati citatul acela in care Sfantul Ioan Gura de Aur spune despre vreun alt apostol ceea ce spune despre Petru: CĂ IISUS HRISTOS I-A ÎNCREDINȚAT CONDUCEREA FRAȚILOR SĂI. |
primatul
Eu am o alta conceptie si vedere In ceea ce priveste numirea Sf: Apostol Petru, si anume ca la Iudei si atunci si acum se pastreaza traditia ,obiceiul su cum vrem sa Il numim ca cel mai batrIn sa conduca pe cei dintro casa sau famile.
Iara Iisus Hristos a spus eu nu am venit sa stric legea nici prooroci ce am venit sa o plinesc, de aceia cred ca EL Fiul Lui Dumnezeu a procedat asa ca sa nu se faca sminteala in popor. Poate ca alti au o aalta teorie dar eu asa o vad si nu sustin ca ar fi unica sau cea dreapta asta numai Dumnezeu o stie. Referitor la primatul papal cred ca aici nu se poate spune ca este dat de Hristos acesta si la atribuit fiecare dupa placul lui cind a ajuns in scaunul papal ,si nu este lege pentru noi ortodoxi. S L A V I T sa fie D O M N U L In veacul veacului amin amin amin |
Citat:
Citat:
|
Petru nu a fost cel mai mare dintre apostoli decat in virtute.
La asta se refera si Sf. Ioan gura de aur. El lauda virtutea lui Petru si foloseste de multe ori metafore pe care unii le iau ad literam. Dar tot la fel vorbeste despre Ioan, Iacov, sau Pavel. Cand vorbeste despre sinodul apostolic din Ierusalim el spune ca Iacov are intaietatea. |
Citat:
|
Domnul Hristos le-a spus ucenicilor sai care se certau pentru intaietate ca domnii si imparatii lumii acesteia ii stapanesc pe supusii lor, dar intre ei, intre apostoli nu trebuie sa fie astfel. ci cel ce va voi sa fie mai mare, sa fie mai mic.
|
Citat:
Ia spuneti-mi, ascultare datorati episcopului ? Da ? Dar de ce ? Pentru ca este mai sfant decat oricine din dieceza ?! Sau pentru ca Mantuitorul a spus "Cine de voi asculta, de Mine asculta ?" |
Citat:
"El, care primeste atunci (atunci, in acel moment, concret, prin cuvantul Mantuitorului) conducerea fratilor sai" - este o metafora ? Vedeti cum va apropiati de protestanti, care metaforizeaza tot ce nu le convine ( de exemplu, "Acesta este Trupul meu") ? |
Citat:
Daca doriti sa acceptati si primatul papal, este alegerea dumneavoastra, dar cel putin nu veti mai putea sustine niciodata ca "Parintii Bisericii sunt unanimi in a arata ca apostolii erau egali intre ei", asa cum s-a sustinut pe aici, cata vreme Sfantul Ioan Gura de Aur arata clar si neechivoc faptul ca "Hristos i-a incredintat lui Petru conducerea fratilor sai". |
Citat:
Dar in aces caz eu am dat de vreo opt ori raspunsul, nu cred ca ati reusit sa il cititi. Acest pasaj e scos din contextul operei sf. Ioan, si despre alti Apostoli foloseste aceleasi cuvinte de lauda. Sfantul folosea multe epitete, cele mai mari le-a folosit la adresa sf. Pavel. De altfel am cautat pe net si multe surse catolice nu il citeaza ca sustinator al primatului, pentru ca sunt citate scoase din cadrul operei, un fel de pacalire. |
Citat:
Catolicii in schimb spuneau ca pot vinde din meritele sfintilor, ca acestia aveau multe si le prisoseau (asa s-a ajuns la indulgente). Citatul e din "Omilii la Epistola catre romani", omila XXXI http://www.ioanguradeaur.ro/563/omilia-xxxi/ Sfantul scrie despre Sf. Pavel: "Din toate acestea se poate vedea că toți aveau față de el o mare cinstire. Deci voind ca ei să se găsească în liniște și în cinste, a salutat pe fiecare și, pe cât i-a stat în putință, i-a împodobit. Căci deși cu toții erau credincioși, nu însă cu toții erau și deopotrivă, fiindcă se deosebeau în harurile și nevoințele lor. De aceea Apostolul nimănui nu i-a ascuns lauda ce i se cuvenea, ca să-i atragă la un mai mare zel pe toți. " Dupa citat urmeaza: "Dar Sfântul Ioan era iubit mai mult decât ceilalți." Că dacă toți drepții nu se vor bucura de aceleași bunuri, chiar de ar întrece cât de puțin pe ceilalți – „Stea de stea se deosebește, zice, în slavă” –, apoi atunci cum cei păcătoși vor fi în aceleași bunuri cu cei drepți? |
Citat:
De ce nu spuneti doar de ceea ce este adevarat, de exemplu de Sf. Leon cel Mare ca a sustinut primatul. Am cautat pe net si multe surse catolcie nu il citeaza pe Sf. Ioan ca sustinator al primatului, pentru ca este o minciuna. Uitati de exemplu aici, o lista de presupusi sustinatori, nu apare sf. Ioan Gura de Aur. http://catholicpatristics.blogspot.c...llibility.html La fel in multe surse catolice despre primat pe care le-am cautat pe net. V-am mai spus de atatea ori, asa cum Sf. Ioan spune ca Sf. Petru este conducatorul Apostolilor (sau ca Iisus in spune asta), la fel sf. Ioan spune si despre Sf. Pavel ca e conducatorul Apostolilor, si despre Sf. Ioan. Cati conducatori sunt? Dar ca il numeste pe sf. Pavel "carmaciul Bisericii" nu e ceva cu mult mai mare decat acel pasaj? sau ca spune ca Sf. Pavel va avea slava mai mare dupa moarte decat ceilalti? Despre Sf. Pvael spune mult mai multe care ar da de gandit despre un primat decat despre sf. Petru. In al doilea rand, unde scrie in acea Evanghelie ca Sf. Petru este numit conducator de Iisus. Cred ca si interpretarea Bc este ca acolo e numit conducatorul Bisericii, al credinciosilor, nu explicit doar al Apostolilor. Paste oile mele se refera la credinciosi. Deci e interpretarea data de Sf. Ioan. Aceeasi interpretare a sfantului e si cand ii numeste pe ceilalti conducatori ai Apostolilor. E acelasi lucru, tot interpretarea sf. Ioan. O sa dau iar ceea ce spune de fapt Sf. Ioan despre ceilalti Apostoli. Iata primul meu mesaj pe tema asta: "Ei au grămădit textele ca să probeze că marele episcop al Constantinopolei a dat Sfântului Petru numele de întâi, de mare apostol, de verhovnic, de voievod, de șef, de gura apostolilor. Insă dacă el a dat și celorlalți apostoli aceleași titluri, ce se va putea încheia din aceasta în favoarea Sfântului Petru? În mai multe locuri din scrierile sale el zice de toți apostolii că au fost temeliile, stâlpii, șefii, dascălii, cârmacii, păstorii Bisericii. El numește pe Petru și pe Ioan cu același titlu, verhovnici ai apostolilor cuvantul 32 la Sf. Matei. El zice de Petru, de Iacov și de Ioan că erau deopotrivă „cei întâi cu vrednicia între apostoli, temeliile Bisericii, cei întâi chemați și vârful ucenicilor.“ (cuvant la epistola catre Galateni, cap 1) Dacă într-un loc zice de Sf. Petru că: „Așa de mult s-a spălat Petru de lepădarea sa, încât a ajuns cel întâi dintre apostoli și universul întreg i-a fost încredințat“[123], altundeva zice deopotrivă de Petru și de Ioan că universul le-a fost încredințat. Zice de Sf. Pavel: „Îngerii primesc adeseori însărcinarea de a purta grijă de neamuri, însă nici unul din ei n-a cârmuit norodul ce i-a fost încredințat, precum Pavel a cârmuit universul întreg... Norodul evreu a fost încredințat arhanghelului Mihail, dar lui Pavel i s-a încredințat pământul, marea, locuitorii din toată lumea, chiar pustiul.“[125] „În împărăția cerului”, zice el, „nimenea va fi înaintea lui Pavel, acesta e un lucru vădit“[126]. El îl numește încă și cârmaciul Bisericii[127], vasul alegerii, trâmbița cerească, călăuza miresii lui Hristos (adică a Bisericii)“[128]. În pasajul următor, el îl pune vădit mai presus de Sf. Petru: „În locul unde heruvimii sunt acoperiți de slavă și unde sălășluiesc serafimii, acolo vom vedea pe Pavel cu Petru, (pe Pavel) care este vârful și căpetenia soborului sfinților“[129]. In a doua cuvântare despre rugăciune zice că rugăciunea are în sine o putere atât de mare încât „ea a scăpat din primejdii pe Petru și pe Pavel, stâlpii Bisericii, căpeteniile apostolilor, cei mai slăviți în cer, zidurile universului, păzitorii pământului și ai mării“[130]. Vorbind de împrejurarea când Pavel mustră pe Petru la Antiohia, el se rostește astfel: „Turbura-se-va cineva, auzind că Pavel a stat împrotiva lui Petru, adică stâlpii Bisericii s-au ciocnit și au căzut unul preste altul? Căci ei sunt stâlpii cari sprijină și poartă acoperământul credinței; și nu numai stâlpii, ci încă pavăza și ochii trupului Bisericii, izvoarele și vistieria tuturor bunătăților; și dacă cineva ar zice despre ei tot ce și-ar putea închipui, totuși n-ar putea arăta îndeajuns vrednicia lor“[131]. Mai departe el aseamănă pe cei doi apostoli cu doi cai trăgând împreună carul Bisericii, lăsând a se înțelege că unul din ei, Petru, părea a șchiopăta.[132] Aceasta era o aluzie la căderea sa. În fine, adaugă: „Cum tu, Pavel, care ai fost atât de blând și atât de bun cu ucenicii tăi, ai devenit așa de aspru către cel dimpreună-apostol ?“[133] Este cu putință a spune mai lămurit că Pavel era întocmai cu Petru în vrednicie? Acest adevăr reiese încă din pasajul următor, ce merită o deosebită luare aminte: „Hristos încredință lui Petru pe iudei și lui Pavel neamurile; nu zic aceasta de la mine, dar să ascultăm pe Pavel, care zice: <<Că cel ce au lucrat lui Petru spre apostolia tăierii împrejur, au lucrat și în mine întru neamuri>> (Galat. 2, 8). Căci după cum un înțelept general care, după ce a cunoscut cu îngrijire destoinicia fiecăruia, încredințează puterea unuia asupra cavaleriei și altuia asupra infanteriei, astfel desigur Hristos a împărțit oștirea sa în două părți, și a încredințat lui Petru pe iudei și lui Pavel neamurile. Cele două părți ale oștirii sunt diferite, însă generalul este unul.”[134] |
Intrebare despre Sfantul Apostol Petru (si ceilalti apostoli)
Citat:
P.S. Am cautat o omilie a Sfantului Ioan Gura de Aur, la acest pasaj, dar nu am gasit. |
Citat:
|
Citat:
Domnul Iisus le spune ucenicilor ca , pentru a fi cu EL, trebuie sa se intoarca si sa-i ia. "Ma voi intoarce si va voi lua cu Mine, ca acolo unde sunt Eu, sa fiti si voi"(Ioan 14:3) Citat:
|
Citat:
Oricum, nu vad ce legatura are cu cap. 21, despre care discutam aici. |
Citat:
Evident este ceea ce spune Domnul Iisus : "Ma voi intoarce ca sa va iau cu Mine... " Citat:
P.S. Am observat un lucru: marea majoritate a crestinilor se simt in mare dificultate cand este vorba sa ia in serios fagaduintele facute de Domnul Iisus Hristos. Se pare ca-i incurca aceste fagaduinte. |
Domnul meu, din cate observ, nu sunteti nici ortodox, nici catolic.
Pe acest thread se discuta despre o problema punctuala - primatul petrin in viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur. Daca aveti ceva de spus vis-a-vis de acest subiect, va rog sa spuneti. Desi, din perspectiva neo-protestanta, parerile Sfantului Ioan Gura de Aur nu prea au valoare, asa ca nu prea vad de ce v-ar interesa subiectul. Daca doriti sa discutati despre capitolul 14 si semnificatia, in perspectiva ortodoxa, sau neoprotestanta, a citatului respctiv, puteti deschide un thread separat. Dar va rog sa nu deturnati acest thread. In sfarsit, o ultima rugaminte, sa va abtineti de la consideratii generice si depreciative la adresa altor crestini, de genul "nu pun pret pe promisiunile Mantuitorului". |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:22:42. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.