![]() |
Parintele Galeriu
Părintele Galeriu mergea prin lume trăgând după sine un imens năvod. Peștii intrau de bună voie în el, de dragul părintelui. Și erau de toate felurile: catolici, sectari, yoghini, masoni, atei, „jidani”, securiști, oameni de mare cultură, intelectuali, dar și oameni simpli, muncitori, țărani. Pe toți îi iubea, pe toți îi dorea în plasa sa - Biserica. Și, cu dragostea și înțelegerea sa, a reușit să-i aducă pe mulți. Nedelimitându-se de nimeni, cuprinzându-i pe toți. Nu spunându-le că toate sunt bune, ci arătându-le, mai degrabă, că locul în care se aflau ei era doar un început.
Bineînțeles că asta pe mulți îi smintea. Dar oare nu așa făcuse și Domnul? În felul acesta a înțeles să iubească Ortodoxia și în felul ăsta a apărat-o: slujindu-și semenii. M-am gândit mult cu privire la duhovnicii care ne-au format. Am putea spune că fiecare mare duhovnic a format o școală de gândire. Iar uneori diferențele între aceste școli sunt foarte mari. Într-un fel vorbesc ucenicii Părintelui Galeriu, într-un fel cei ai Părintelui Arsenie Boca, într-un fel ai Părintelui Teofil, Arsenie Papacioc sau Iustin Pârvu. Uneori sunt deosebiri radicale. Mă gândesc, totuși, că probabil aceste deosebiri, divergențe, apar mai degrabă între noi, fiii lor duhovnicești, și nu au apărut între ei. Sunt situații în care unii dintre noi aproape îl anatematizează pe Părintele Stăniloae, de exemplu, ca neconform cu Sfinții Părinți. Deși nimeni nu i-a studiat și tradus mai bine. Ortodoxia este sobornicească. Noi nu credem în infailibilitatea nici măcar a sfinților, luați singular. Noi credem în adevărurile exprimate în sinoade. Ce soluție găsim pentru a scăpa de aceste divergențe? |
|
Citat:
Din păcate, nu s-au publicat multe cărți avându-l ca autor, însă sunt la îndemână predicile pe net, atât audio cât și text. |
Citat:
Am scanat-o pentru voi, căci mă îndoiesc de faptul că o veți întîlni la vreun raft. Apoi am convertit-o în format .doc pentru ușurința căutării unor cuvinte-cheie care v-ar putea interesa. Scuze pentru greșelile pe care le-a făcut programul, care pot fi trecute cu vederea sau corectate de către cine are atîta răbdare. Am citit-o de două ori și mă mir că nimeni nu vorbește despre această lucrare. Am întîlnit un preot care și-a dat doctoratul avînd ca referință "Jertfă și Răscumpărare". Mi-am propus să o recitesc din nou în viitor. Sper că v-am atras atenția asupra acestei cărți. Îi fac reclamă ori de cîte ori am ocazia. |
Citat:
Nu am reușit să accesez link-ul. Probabil din cauza antivirusului. Încearcă să o uploadezi și pe arhiva-ortodoxă |
În completare la problema ridicată mai sus, cu privire la diverențele între duhovnicii de care ne-am lăsat formați, mi se pare potrivit acest citat:
”Și spun aceasta, că fiecare dintre voi zice: Eu sunt al lui Pavel, iar eu sunt al lui Apollo, iar eu sunt al lui Chefa, iar eu sunt al lui Hristos! Oare s-a împărțit Hristos?” (I Corinten 12,13) |
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
Îți pot trimite pe privat cartea în format .doc. |
Serile trecute am avut prilejul de a asculta, la radio trinitas, cateva fragmente din coferintele tinute de parintele Galeriu. Un adevarat teolog cu o finete extraordinara in ceea ce priveste diferenta dar si complementaritatea dintre psihanaliza si dreapta credinta.
|
Canonul Părintelui Galeriu
Părintele spovedea seara târziu, uneori până la ora 1 din noapte. Atmosfera era... dumnezeiască. După ce dădea dezlegările, spunea către toți:
1. Iubiți Biserica (participați la Liturghie și la celelalte slujbe) 2. Rugați-vă: dimineața, seara, la mese și rugăciunea de toată ziua (a lui Iisus) 3. Gustați zilnic măcar puțin din scrierile sfinte (Sfânta Scriptură, Sfinții Părinți) 4. Cu lumea să păstrați legătură divină, nu păgână (nu păcătoasă) |
lumina sfinților
Într-o zi (dumincă sau praznic), la sfârștiul Sfintei Liturghii, Părintele se afla în fața altarului, vorbind oamenilor. În biserică se afla și o femeie care părea beată. S-a apropiat de altar și a început să vocifereze. Nu mai țin minte tot ce-i striga părintelui. Părintele își vedea mai departe de discurs, și ne cerea să nu ne tulburăm. Ne-mai-răbdând, femeia îi strigă: „Fariseilor!” (tocmai Părintelui care numai de fariseism n-ar fi putut fi acuzat), se repede cu ură asupra lui din lateral și îl izbește cu mâinile. Lovitura a fost puternică se pare, căci părintele a căzut la pământ, pe o parte. S-a ridicat, însă, repede, zâmbind, cu pletele albe răvășite, și o lumină îi învăluia chipul. O lumină care parcă venea și din el, și din afara lui. Am întrebat-o pe soția mea dacă și ea vede același lucru și mi-a răspuns că da.
Femeia a fost scoasă afară și, încet, încet, s-a liniștit. Părintele și-a continuat, netulburat, discursul. |
Cu durere ne-am dus la inmormantarea dumnealui si am fost socati sa vedem in jurul soarelui un curcubeu,chiar in momentul cand l-au scos din biserica!Asa ceva nu se poate uita,cum nu se poate uita nici blandetea si dragostea parintelui!
Chiar daca nu mai sunt pe aproape,intr-un colt din biserica Sf.Silvestru se gaseste o parte din sufletul meu :( |
Citat:
|
Raspunde parintele Galeriu
Vreau sa va invit sa ne referim putin la realitatea imediata in care traim. Am impresia ca, in afara haosului economic, am mostenit si un haos moral, un haos social. Ce trebuie facut ca sa punem ordine in aceasta lume, sa gasim o iesire?
Aveti dreptate, desavarsita dreptate... Am dobandit libertatea, dar ce facem cu ea? Intarim pacatul, raul, dezvaluim deodata si afirmarea libertatii, si pierderea ei? Altfel spus, noi avem libertatea, dar daca o folosim rau, atunci raul va domni. Libertatea de a face rau nu e libertate, ci robie. Ne inrobim raului. Si atunci, ganditi-va, in ceea ce ne priveste pe noi trebuie sa restauram omul asa cum il marturiseste Revelatia, dupa chipul lui Dumnezeu. Purtam adanc, fiecare, chipul lui Dumnezeu in noi. Si suntem chemati la o continua asemanare cu El, cu Dumnezeu, iar aceasta asemanare ne-a descoperit-o deplin Mantuitorul Hristos. As vrea sa precizez aici: noi toti vorbim de umanism in ziua de astazi, dar daca vorbesti de umanism trebuie sa dai un model de umanitate. In toata istoria umanitatii, putem noi descoperi, dintre oameni, un model absolut la care sa te referi si despre care sa spui: "Iata un om nepatat si fara slabiciuni"? Nu. Si atunci pentru noi, in mod concret, modelul uman nu e un simplu om, ci e Dumnezeu-Omul, este Hristos, adica Fiul lui Dumnezeu facut Om; si atunci la El ne referim pentru zidirea noastra, El este modelul suprem... Am cautat o viata intreaga un criteriu fundamental care sa defineasca Binele si sa distinga Binele de Rau. Mi-aduc aminte, acum aproape vreo 30 de ani, prin anii '60, era si pe la noi un film Zorba grecul, dupa romanul lui Kazantzakis, si acolo Zorba, pe de o parte, se lauda ca el pe la 60 de ani era in stare sa faca nu stiu ce la nivelul biologic, dar nu la nivel spiritual, si spunea zeflemisitor: "Ei, ce e Binele, ce e Raul?". Eram atat de chinuit si cautam un criteriu fundamental, mergeam pe drum, la serviciile mele, si eram permanent chinuit de acest gand. Pana cand am descoperit in freamatul meu launtric acest criteriu, si anume sensul creator al gandului meu, al cuvantului meu, al actiunilor mele, adica totul sa fie calauzit in lumea aceasta a creatiei de un sens creator. Si mi-am dat seama de ce mananca omul. Mancarea, bautura, toate sunt, daca vreti, materiale de constructie din care imi zidesc faptura mea umana, prin care mi-o mentin. Ce e casatoria? Leaganul generatiilor. Pe cand desfraul este ruinarea mea si a generatiilor. O bucata de paine ma zideste, lacomia ma ruineaza... Un pahar de vin ma zideste, betia ma distruge... Bine e tot ceea ce zideste, ce da viata, ce salveaza; raul este tot ceea ce-i lipsit de sens creator, bunaoara patimile, poftele, placerile, adica acele lucruri in care nu mai guverneaza ratiunile, ci simturile... Deci, Binele creeaza, iar Raul distruge... Cum putem noi restaura ordinea in sanul neamului nostru? Sa facem asa incat neamul nostru sa ramana crestin, sa ramana in acel cuvant al omeniei noastre, care a fost lezat [de comunism]. Cuvinte pangarite. Noi visam sa ramana fundamental iubirea, bunatatea intre oameni, pacea, dreptatea sociala... Trebuie sa cred in puterea biruintei Binelui. Am fost agresat de talhari in noaptea de 7 spre 8 iulie 1989. Eu nu eram chinuit de loviturile pe care le-am primit. Sincer, eram chinuit de decaderea umana. Cum poate cineva sa loveasca pe unul care nu i-a facut nici un rau si care ii spune: "Ia tot ce vrei!"?!... Aici e toata tragedia pe care o simteam in fiinta mea. Cum putem vindeca daca s-au produs, sa ma ierte oricine ar auzi, si monstri la noi? Ei, cum facem sa vindecam neamul nostru? Sa nu se mai intample. Neamul nostru este atat de bun in istorie incat, precum stiti, noi nu aveam calai, se importau calai, adica cei ce trebuiau sa execute pedeapsa cu moartea, intr-atat de buni eram! Candva calaii erau de origine straina, iar acum noi, fratii, ne talharim si ne ucidem, sau ne vrem moartea unii altora!... Faca Dumnezeu ca orice cuvant al nostru smerit sa fie un cuvant de balsam si de vindecare, ca toti sa resimtim unitatea noastra in credinta, in adevar si in dragoste, ca sa ne intoarcem la bunatatea noastra dintai si sa zidim o Romanie libera in Bine, iar nu in Rau. Cu adevarat zice undeva in Apocalipsa ca neamurile isi vor aduce [in fata lui Dumnezeu] cinstea si slava lor. Sa aduca neamul nostru romanesc slava lui cu adevarat, nu haosul, sa descopere lumii unitatea si sanatatea spirituala, morala si fizica, dupa firea cea nepervertita, iar aceasta stare sa ne duca mereu la o mare constiinta si vrednicie creatoare! Asa sa ne ajute Dumnezeu. Amin |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:29:42. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.