![]() |
Sub ce forma se poate arata Dumnezeu?
Sfintii Parinti ne indeamna sa umblam in toata vremea in prezenta Lui Dumnezeu.
Noi suntem mireni, si o mare parte din zi depunem un efort intelectual care nu are legatura cu cele sfinte. Este justificata intrebarea: Dumnezeu in ce chip se poate arata? |
Citat:
Puteti reformula ? Ori aveti impresia ca ceea ce spun Sfintii Parinti inseamna ceva material? Ca trebuie sa-L vedeti pe Dumnezeu, intr-o forma sau alta, ca sa puteti sa ii simtiti prezenta?? |
Citat:
Reformulez: Dumnezeu poate 'sa se exprime material'? Pentru ca daca il percepem pe Dumnezeu doar printr-o idee abstracta, poate iL izolam intr-o zona mentala extrem de rarefiata si creem o dihotomie in modul cum percepem ceea ce ne inconjoara: Dumnezeu izolat in idee si o realitate golita de prezenta Lui Dumnezeu. Sau cum ai citat: 'O senzatie este mult mai aproape de Dumnezeu decat o idee despre El.' |
Chiar azi am auzit, la predică, ceva despre asta. Era vorba despre cererea Sf Ap Toma de a pune degetul pe stigmatele Mântuitorului.
Așa cum spunea cineva mai înainte, Dumnezeu e în noi. Vocii Lui, care mereu ne șoptește, i se spune "conștiință". De asemenea, Dumnezeu este în mod material prezent la Sf Prefacere. Din când în când, mai ales dacă e cineva prezent care nu crede, în special vreun preot, Dumnezeu recurge la prefacerea văzută, ca să nu uităm cuvintele Sale: "Acesta este Trupul Meu, acesta este Sângele Meu". În sfârșit, Domnul S-a arătat ucenicilor săi nu numai în epoca apostolică, ci S-a arătat și după aceea, chiar și în zilele noastre. Și cei împreună cu El, care sunt în norul Lui de martori, îngeri și oameni, s-au arătat. Desigur, nu se arată fiecăruia dintre noi, dar se arată ceva mai des decât ne închipuim. |
Citat:
Deci senzatiile sunt imateriale, nu materiale..Acesta ne sunt accesibile noua si trebuie sa incercam sa le traim..De aceea o senzatie este mai aproape de Dumnezeu decat o idee despre El..Pot spune ca este ca si diferenta dintre practica( senzatia) si teorie (ideea).. |
Nu stiu daca noi suntem capabili sa Il simtim pe Dumnezeu in fiecare clipa a vietii noastre. Cu siguranta insa altii sunt in stare de asa ceva- sunt crestinii imbunatatiti. Noi nu putem aspira decat sa Il simtim cat mai mult. M-am intrebat daca, de exemplu, cei care traiesc in lume- sunt oare ei capabili de "rugaciunea inimii"? E oare posbil sa traiesti in lume fara "sa te arzi"? prin "lume" inteleg viata extra-monahala.
Atunci cand este prezent Dumnezeu in viata noastra (si cred ca toti avem experinte de acest fel) il simtim ca pe o Circumstanta Provindentiala- iar eu cand am avut acesta experienta cel mai pregnant m-am speriat foarte: si atunci am simtit ceea ce se discuta mai sus si frica imensa si dragoste nemasurata! |
Evanghelia Duminicii Infricosatei Judecati: "Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stanga. Atunci va zice imparatul celor de-a dreapta Lui: Veniti, binecuvantatii tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Atunci dreptii Ii vor raspunde, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si Ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau in temnita si am venit la Tine? Iar Imparatul, raspunzand, va zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintre-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Atunci va zice si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Caci flamand am fost si nu Mi-ati dat sa minanc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; strain am fost si nu M-ati primit; gol si nu M-ati imbracat; bolnav si in temnita, si nu M-ati cercetat. Atunci vor raspunde si ei, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu Ti-am slujit? El insa le va raspunde zicand: Adevarat zic voua: Intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut. Si vor merge acestia la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica."
|
Citat:
|
Dumnezeu e privit in ortodoxie a fi Pantocratorul - Atottiitorul, Cel ce le tine pe toate. Este prezent in lume prin energiile Sale necreate, fara a Se contopi cu lumea, fara a Se pierde in ea. El e transcendent prin fiinta Sa, inaccesibil noua, dar in acelasi timp imanent, cunoscut de noi prin energiile Sale nezidite.
Toata creatia e plina de Dumnezeu. E plina de El in mod real si concret, nu metaforic. Acestea, pentru crestini nu-s simple cuvinte frumoase, ci adevar trait, experiat, simtit. Mi-a placut mult cand am citit ca Parintele Paisie Aghioritul numea ploaia aghiasma. El observa in ploaie prezenta lui Dumnezeu sfintitoare si binefacatoare. Dar pacatosului nu-i convine sa fie "presat" de Dumnezeu in felul asta. Nu doreste sa-L vada, ci vrea sa fie lasat in pace, pentru a-si savarsi in voie pacatele. Si Il inchide pe Dumnezeu in transcendenta. Asa ca (in mintea sa intunecata) El e acolo, sus, in cer, inaccesibil, iar noi jos, pe pamant, ne vedem de ale noastre. |
Citat:
Si asta poti sa o faci doar incercand sa fii cat mai simplu. Sa lucrezi poruncile Domnului si sa fi simplu. Sa incepi sa simti ca doresti sa fii cu El, sa vezi ca fara sa vrei gandul tau e numai la El, sa tinzi spre El cu adevarat, sa iti para rau tot timpul de greselile mici sau mari ce le faci. Incearca sa nu Ii gresesti cu nimic, e greu adevarat, dar incearca. Si rabdare, multa rabdare. |
Citat:
|
Citat:
|
Sub ce forma se poate arata Dumnezeu?
Sub ce forma se poate arata Dumnezeu?
Cred ca adevarata problema nu este forma in care se poate arata Dumnezeu, pentru ca sunt o infinitate de asemenea forme, dau doar doua, frumusetea si adancimea fapturilor, ci problema consta in capacitatea noastra de a le recepta. Noi suntem cei ce trecem nepasatori pe langa ele. Dumnezeu mai ca nu ne prinde de mana sa ne spuna "hei, omule, sunt aici si aici, de ce esti orb?". Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Este Dumnezeu in tot ceea ce percepem?
Este in miezul fiecarui sunet? Este in miezul fiecarei forme? Este in miezul fiecarui atom? |
Citat:
|
Citat:
Închipuiți-vă că sunteți un sculptor și ați creat o statuie. Vă aflați dv în miezul statuii ? Se poate spune și așa, dar în nici un caz în mod substanțial: hotărât, statuia pe care ați creat-o este altceva decât sunteți dv. Acuma, gândiți-vă că nu ați dormi niciodată. Statuia se află în marele dv atelier. Tot ce mișcă în acel atelier, precum și în orice loc care poate fi conceput în afara lui, vă este cunoscut: aveți o vedere panoramică asupra oricărei existențe, iar toate existențele sunt create de dv sau sunt create, în mod secundar, de alte existențe cu învoiala dv și niciuna nu vă e străină. |
Citat:
|
Citat:
Unde ma voi duce de la Duhul Tau si de la fata Ta unde voi fugi? De ma voi sui in cer, Tu acolo esti. De ma voi cobori in iad, de fata esti. De voi lua aripile mele de dimineata si de ma voi aseza la marginile marii Si acolo mana Ta ma va povatui si ma va tine dreapta Ta (Psalmul 138, 7-10). |
Citat:
Dar mai simplu ne este să avem reprezentări intuitive. Sunetul e sunet, atomul este atom, Dumnezeu este Dumnezeu, chiar dacă se manifestă ("însuflețește" cumva) în fiecare atom și fiecare sunet. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Deci apare din nou raspunsul pe care ti l-am mai dat: prezenta lui Dumnezeu in jurul nostru, nu are chip material! ( cea de care vorbesc Sfintii Parinti) |
Citat:
Dumnezeu se arata inimii noastre pline de dorul Lui. Il simtim in inima asa cum L-au simtit cei doi ucenici care mergeau spre Emaus. Domnul li s-a aratat cu trupul dar nu L-au cunosct insa inimile lor L-au simtit. Si-au amintit mai tarziu cum "ardeau inimile lor pe cale" alaturi de Calator. Aprindera inimi ni-L arata pe Dumnezeu. "Asadar, mai intai de toate, nu minunile Il dezvaluie omului pe Dumnezeu, ci ceva de la Dumnezeu care se reveleaza inimii pregatite pentru aceasta"... spune atat de frumos Pr. Serafim Rose... |
Citat:
|
Citat:
Care este cauza ultima a expresiei 'materiale' si cauza ultima a expresiei 'nemateriale'? Nu vreau sa agasez cu intrebari, in esenta despre nimic, sau perceptii axiomatice. Vreau sa scot in evidenta faptul ca mintea apeleaza reflex la clisee, validate apriori, se agata de delimitari conceptuale si traseaza harti pe fata realitatii. Avem idei despre realitate, dar nu ii vedem miezul. Fiecare religie interpune o grila conceptuala. Este un rau necesar. Ce este cu adevarat important, chiar daca ne folosim de ea ca reper existential trebuie sa-i recunoastem in acelasi timp si relativitatea. Altfel ne punem singuri lanturile unui fundamentalism conceptual, mai mult sau mai putin subtil. |
Daca exprimam propozitia:
"Dumnezeu straluceste prin fiecare por al creatiei' ...este panteism? Cliseu: 'Panteismul este cu siguranta ceva rau.' Depinde de ce definitie aplicam: De exemplu Pan -teos = 'Duhule care pretutindenea esti' Este fals? Dumnezeu este doar o prezenta extrinseca 'materiei' sau intrinseca? Cu ce gresim cand percepem ca suntem cu totul invaluiti in Dumnezeu, prin tot ceea ce percepem, chiar si in cele mai rarefiate ganduri? |
Citat:
Au fost si filosofi care s-au ridicat la inaltimea de a concepe pe Dumnezeu ca o fiinta unica, dar nu in felul in care este aratat in crestinism. Tertulian afirma: "Daca este Dumnezeu, e necesar sa fie unic, daca nu este unic nu este". Sf. Maxim Marturisitorul spunea: "Dumnezeu este Acelasi, Unul si Singur" (cf. Efeseni 4, 6). Din unitatea lui Dumnezeu rezulta si unitatea omului, care e chipul Lui. Dupa conceptia panteista totul este Dumnezeu si Dumnezeu este totul. Nu exista distinctie intre Dumnezeu si lume. Daca totul inseamna Dumnezeu, inseamna ca nu exista nici o diferenta intre mine si celelalte lucruri, inseamna ca nu ma pot chema "eu insumi". Pentru a ma numi "eu insumi" trebuie sa-mi asum ca exista o diferenta intre mine si celelalte lucruri. Deci inseamna ca nu exist. De fiecare data fug de mine insumi. Cand ii vorbesc aproapelui meu nu-mi vorbesc mie insumi. Realitatea sinelui implica existenta unei diferente intre mine si celelalte lucruri. Lumea cuprinde oameni diferiti si lucruri diferite. Daca eu nu sunt alte lucruri inseamna ca nu sunt totul. Eu nu sunt Dumnezeu. Deci panteismul e gresit. http://www.crestinortodox.ro/secte-c...ase-72869.html Dumnezeu nu este in materie. Singura materie care se preface in trupul si sangele Domnnului este painea si vinul in taina euharistiei. In rest, tot ce ne inconjoara este creatia mainilor Sale. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 04:11:36. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.