![]() |
Pedeapsa
Cine își închipuie că este liber să aleagă între bine și rău se înșeală. E doar o iluzie. Egoul ne împiedică să admitem că nu suntem liberi în gândire, în motivații, în alegeri sub nicio formă. Cum se poate să recunoaștem că suntem constant influențați de cei din jurul nostru de când deschidem ochii până când murim. Adică n-aș mai fi Eu- cel care are puterea de a decide, cel care e unic, cel care merită toate laudele pentru deciziile bune pentru că au fost ale mele...mintea mea le-a imaginat și pus în practică. Mândria în om e atât de mare încât nimeni dintre noi nu va accepta vreodată că întotdeauna a fost influențat de ceilalți pentru că eticheta generală pentru "influențabil" este "slab/șters/lipsit de personalitate".
Din păcate, însă, realitatea e că noi suntem produsul celor din jurul nostru. Noi suntem produsul societății. E greu de acceptat o asemenea ipoteză pentru că în felul acesta am pierde sentimentul de ființă specială. Adică n-aș mai fi strict produsul unui Creator care are un plan special cu mine, care, în dragostea Sa, mi-a dat și libertatea de alegere (deci rațiunea mea este una liberă, puterea de alegere stând strict în mâna mea). Dar cu toate acestea, dacă un copil este izolat de la naștere de societate, fără să aibă contact cu aceasta cât crește el nu va ști să vorbească (e de înțeles, totuși; dacă nu a auzit, nu are de unde să știe cuvintele), nu știe să folosească o toaletă, e complet lipsit de interes de activitățile umane, și nu poate nici măcar să stea drept pe două picioare. Ciudat, având în vedere că nu ne tragem din animale. Cu toate acestea, un om fără un mediu uman e asemenea unui animal, unei primate. [Deci, Colaps, dacă citești, cum e cu sufletul și cu faptul că tot ceea ce ne definește pe Pământ nu stă în creier. Adică sufletul ar trebui să se impună cumva asupra minții, nu? Bine, nu să vorbească, să meargă drept, să folosească diverse chestii dacă nu a avut cine să-l învețe, dar măcar să manifeste interes față de ceilalți. Acea dragoste manifestată de "suflet" ar trebui să nu se stingă sub nicio formă, căci e mai presus de minte și de trup.] Așadar, mediul în care creștem are cea mai mare valoare în devenirea noastră ca om. Felul în care percepem lumea - mai emotivi, mai activi, mai agresivi, mai liniștiți, ține de gene. Genele sunt cele care dictează interesul nostru de fond care, mai târziu, va da naștere tuturor pasiunilor noastre. Un copil mai activ va fi mult mai sociabil decât unul timid, liniștit, în lumea sa, deci va manifesta interes pentru tot ce ține de contactul cu ceilalți și pasiunile lui vor fi cele care îl vor ține în permanentă legătură cu ceilalți. Pe de altă parte, un copil mai retras are trăirile afective mai intense și o imaginație mai fantezistă. El va fi interesat de activități care-i vor hrăni aceste sentimente: muzica, pictura, cititul etc. Deci deja apare o limită: nu suntem liberi să alegem ce ne place. Mai departe, cât suntem copii, absorbim o uriașă cantitate de informație de orice fel, pentru că interesul pentru lume este cât se poate de viu. În funcție de felul cum percepem lumea (dictat de gene) tragem și niște concluzii, cu mintea noastră de copil. Tot ce vedem, tot ce auzim, tot ce trăim își lasă amprenta asupra personalității noastre și asupra felului în care gândim, deci și asupra raționamentelor care vor conduce la deciziile pe care le vom lua. Dvs. sunteți credincioși în primul rând pentru că ați auzit de Dumnezeu. Chiar dacă nu ați crescut într-o familie cu părinții credincioși, tot ați auzit de cineva Atotputernic în brațele căruia, atunci când nu a mai fost nicio soluție, v-ați căutat refugiul. Nu mă înțelegeți greșit: eu cred că Dumnezeu există, chiar dacă am dubii referitoare la persoana Sa. Credința e doar un exemplu. Dar de ce ar condamna Dumnezeu un ateu dacă nu ateul a ales să nu creadă în existența Lui? Poate pentru că a crescut într-o familie de oameni de știință atei, gândirea lui a fost influențată din copilărie (ce păcat poți să-i găsești unui copilaș) și pur și simplu nu poate să creadă în ceva ce sfidează fizica. Dvs. de ce sunteți pe forum? Că așa vreți. Dar de ce vreți așa? Tot ce voim are o motivație. Motivația s-a născut în urma unui eveniment independent de persoana noastră. Un hoț nu a ales să fie hoț, un călugăr nu a ales să fie călugăr chiar dacă amândoi au gândit: EU am să... Eu-ul nostru e doar o însumare a tuturor experiențelor din viața noastră și a tuturor contactelor cu ceilalți. Prin noi trăiește câte o parte din toți cei pe care i-am întâlnit cu eticheta de: așa da sau așa nu. Etichete au fost puse pe baza educației primite de părinți, de inteligență (iar genetică), de pasiuni etc. Deci e clar că omul rău nu are nicio vină pentru că e rău. Pentru că dacă s-ar fi născut într-un alt moment, într-un alt mediu și ar fi întâlnit, poate, chiar și-o singură persoană potrivită la momentul potrivit nu ar mai fi fost rău. Și atunci, de ce ne amenință Dumnezeu cu iadul, focul, pedeapsa etc.? Doar știe că de noi nu depinde mai nimic. Mai mult, de ce, dacă ne-a dat "libertatea" de-a alege, ne pedepsește dacă nu luăm decizia corectă. Să-i spui cuiva: ești liber să alegi între A și B, dar dacă alegi B ești pedepsit nu e libertate. E constrângere. Și de ce, dacă alegem greșit și vedem că am ales rău nu mai putem să revenim asupra deciziei? Parcă Dumnezeu era dragoste. Unde e dragostea când știm că vom fi lăsați în întunericul cel mai de afară dacă nu intrăm din prima. Dar de ce să nu putem intra și din a doua dacă suntem liberi să facem lucrul acesta? |
Citat:
Acum, problema libertatii si pedepsei are doua abordari diferite, functie de cum il privim pe Dumnezeu: cu accent pe dreptate sau cu accent pe iubire. Altii iti vor da raspunsul cu accentul pe dreptate, eu ti-l voi da pe cel cu accentul pe iubire. Sunt sfinti Parinti care pun accentul pe dreptate, sunt si din cei ce pun accentul pe iubire, dar acestia din urma sunt in inferioritate numerica, recunosc. Totusi, eu "merg pe mana lor" cum s-ar spune. Asa simt eu, nu pot altfel. In aceasta viziune a unui Dumnezeu Atotiubitor, El respecta si libertatea noastra si promisiunile Sale, adica ateul care nu doreste sa fie cu El e liber sa mearga dincolo, la stanga Sa, iar dreptul care doreste sa fie cu El, la dreapta Sa. La unul ii respecta libertatea, la celalalt isi respecta promisiunile Sale. NU pedepseste, ci desparte. Oile de capre, graul de neghina. Ce se intampla cu cei de-a stanga? Pai, pe intunerec isi scot ochii singuri, nu trebuie sa-i mai pedepseasca cineva. Aceasta e viziunea judecatii prin ochii Iubirii Atotdrepte sau Dreptatii Atotiubitoare. Har, smerenie si jertfa de sine. |
|
Păi da MariS, dar de ce o dată separat, nu-ți mai dă voie să te întorci? Exemplul cu copilul l-am dat tocmai pentru a scoate în evidență faptul că și conștiința (perceprea noastră a Binelui și Răului) se formează în funcție de cum suntem crescuți și unde trăim. Un musulman are o părere despre Bine diferită de un creștin. La fel și un budist. Un om convins de faptul că ortodoxia e singura mântuitoare (și cine l-a convins dacă nu altul) și cu inteligența medie (iar, nu e vina lui) va fi foarte agresiv cu cei care sunt de altă părere și crede că e Bun acest lucru. Pe de altă parte, cel de o altă confesiune îl percepe ca pe un lucru rău. Cred că prin conștiință te refereai la să nu omori, să nu furi etc. Prima nu se aplică islamiștilor extremiști. A doua nu se aplică unui om care în viață a fost abandonat, nu crede în Dumnezeu, nu-l acceptă nimeni pentru că e sărac și trebuie să supraviețuiască cumva. Există și alte căi, întradevăr, dar nu putem să avem pretenția să recurgă la ele din moment ce anturajul în care a crescut (alții la fel ca ei) l-a învățat să procedeze așa...Toate acestea pentru că a fost abandonat și nu i s-a oferit o educațoe corespunzătoare. Pe el nu-l mustră conștiința. Nu crede în Dumnezeu.
Îi mulțumesc și Ianei pentru intervenție. |
"Orice deliberare se face in vederea actiunii."
Da Iana, dar tocmai despre asta vorbesc. Felul în care deliberăm este format din pruncie, influențat de alții. |
Citat:
Ps. de la Matrix ti se trage? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Acum tu vezi toate astea ca o lipsa a libertatii de a alege, eu o vad ca o consecinta a faptului ca nu ne-am nascut toti gramada,intr-un loc.Cu siguranta nu intamplator traim fiecare acolo unde traim, ci fiecare are rostul si rolul lui pe pamant. Eu nu cred ca Dumnezeu condamna ateii.Ca altfel nu am mai avea porunca, sa ne iubim aproapele ca pe noi insine. Nu spune sa ne iubim aproapele selectiv.Eu cred ca Dumnezeu ne iubeste pe toti la fel.Deci eu ca si MariS, cred in Iubirea nemarginita a lui Dumnezeu!Deci cred ca noi singuri ne osandim prin alegerile pe care le facem gresit. Si mai spui ceva : ca daca alegi B, te pedepseste. Pai nu te pedepseste Dumnezeu, te pedepsesti singur, pentru ca vei suporta consecintele deciziei tale. Daca ai de ales intre a te da cu capul de un perete si a nu te da, iar tu alegi sa te dai, vei suporta durerea provocata de actiunea ta.Ai ales gresit,te doare si faci cucui ;-P |
Vă mulțumesc și pentru opinia dvs., dar..of, tot nu atinge miezul. Eu nu mă refeream la libertatea Absolută. Nu mă refer nici la liberul arbitru, deci la libertatea de-a alege. Ci la libertatea în gândire. Da..sunt liber să gândesc, nu mă oprește nimeni, dar gândurile mele sunt "libere"? Deci libertatea să alegem o avem cu toții. Dar nu suntem liberi să alegem ce vrem și o să vin cu un exemple mai jos.
Ba da, dvs. dacă alegeți în seara asta ca mâine să vă beți cafeaua în Veneția, ați ales. Ați avut libertatea să alegeți și ați făcut-o. Că nu puteți să ajungeți acolo, e altă problemă și deja nu mai ține de actul alegerii. Problema e ce v-a determinat să alegeți Veneția? De ce nu Grecia sau Brazilia? Poate pentru că vă place ceva din Veneția, dar de ce vă place? Că așa e scris în genele dvs. Acel lucru vă stimulează centrii plăcerii din creier. Conștiința, din punctul meu de vedere, cum că e ceva transcendent, o fărâmă din asemănarea cu Dumnezeu cade, pentru că este evident că și ea este rezultatul educației. Copilul acela care a crescut precum animalele în junglă, fără mamă, fără tată, fără vreun alt om în jurul lui, ci singur, izolat de orice contact cu omul, nu are nicio conștiință. Dacă era ceva de natură divină, s-ar fi manifestat și la el, că tot om e. Conștiința apare numai la oamenii care au crescut cu alți oameni, deci e clar că felul în care percepem Binele și Răul e dependent de educația noastră. Educația o primim, așadar și conștiința ne e influențată. Ca exemplu: Un ortodox consideră că e păcat să ucizi. De ce? Pentru că așa spune dumnezeul biblic. Dacă biblia lui ar fi fost alta, nu ar mai fi considerat păcat actul uciderii. Nu e nicio conștiință la mijloc, pentru că din moment ce tu ești convins că e bine, nu are cum să te "mustre" conștiința. Un mayaș nu avea nicio problemă să ucidă un om dacă era jertfă zeului. Vedeți? Conștiința e modelată în funcție de convingerile noastre, convingeri influențate de principiile pe care alegem să le urmăm, cărora le dăm crezare; principii enunțate de altcineva. De ce alegem să dăm crezare unui sistem religios și nu altuia? Depinde...tot de o altă sumedenie de factori. |
Citat:
Poate ai dreptate pana la un punct cand spui ca suntem consecinta ‘mediului’ care ne-a format si in care traim.Consider , oricum, ca un exemplu personal e mai edificator decat o ‘invatatura citita, auzita..etc… Ti-am zis, ai dreptate din punctul meu de vedere pana la un moment, ‘X.’ Acel ‘moment’ din viatza mea a fost atunci cand intr-o frageda tinerete, intr-o vizita, am gasit o biblie asezata pe un raft.Acum, intamplator sau nu, fara nuante romantice sau fataliste, ci marturisind adevarul, iti spun ca rasfoind-o, am ‘dat’ chiar peste acele cuvinte vii din Corinteni scrise de Sf. Apostol Pavel.Ce carte minunata am zis…si am cerut gazdei sa mi-o imprumute.. Eram crestina doar cu numele, eram sub comunism, nu eram o practicanta a credintei ortodoxe, chit ca bunicii mei au fost oameni credinciosi si in copilarie ma rugam . Pana la acea data Biblia nu o citisem… Si citind-O...m-a schimbat.. De atunci nici familia, nici colegii , anturajul, etc…nu m-au mai influentat..eram libera ‘sa-mi gandesc viata.’.(cu suisuri si coborasuri) Poate acele ‘gene’ care uneori ne ajuta, sau din contra, ne creaza probleme, reprezinta simbolic, sau nu, o particica din crucea personala, si ceea ce mai patimim, sau din contra, reusim, e consecinta pacatelor, sau virtutilor, strabunilor nostri.. Oricum, sa stii. .. suntem oameni liberi.!!! Doamne-Ajuta! |
Citat:
|
Da Lavinia, dar dacă cineva nu ar fi pus/lăsat Biblia acolo? Dacă nu erai o fire curioasă și alegeai să treci cu vederea? Dacă până în acel moment ajunsesei atee (spui că nu erai practicantă, însă asta nu exclude credința în Dumnezeu). Țin lucrurile astea de tine, de noi?
Nu ți-a mai influențat nimeni dintre prieteni gândirea, deși mă îndoiesc, dar poate nu ți-a mai influențat-o în privințe importante, profunde. Dar Biblia tot ți-a influențat-o, nu? Evident. Și lecturarea Bibliei te-a apropiat de ortodoxie. Apropierea aceasta te-a facut să ai in vedere și sfaturile părinților ortodoxiei care mă îndoiesc că te-au lăsat indiferentă. Mai ales că unele chiar îți merg la inimă. Dar imaginează-ți, te rog, următorul scenariu: nu ai fi dat peste acea Biblie pentru că cineva ar fi luat-o cu o zi înainte. Tu ai fi rămas în continuare o creștină cu numele, cu prietenii, familia etc. până la un moment în viață când credința într-o forță superioară ți-ar fi fost zdruncinată din temelii și nu ar mai fi fost cale de întoarcere. De ce să fi fost pedepsită pentru asta din moment ce altcineva/altceva te-a determinat să nu mai crezi? De când ai citit Biblia, nu ai avut niciodată, nici măcar o singură dată, un moment de mică îndoială când a trebuit să cugeți? Și probabil că analizând și texte din Biblie ai decis că totuși Dumnezeu există (adevărat, de altfel). Dar dacă nu ai fi citit biblia pestecare ai dat din întâmplare, ai mai fi decis la fel? Poate...sau poate nu. Deci Biblia ți-a influențat raționamentul și alegerea. Ai fost liberă să alegi (acțiunea propriu-zisă), dar nu ai fost liberă și ce să alegi. Pentru ca rezultatul s-ar fi schimbat în funcție de exsitența/inexistența acelui moment decisiv din viața ta. |
Citat:
|
Citat:
Ce vină are el? |
Citat:
Ca atare, sustin, ca NU NUMAI ORTDODOXIA MANTUIESTE. Pentru ca este imposibil asa ceva. Ortodoxia este O CALE spre mantuire, dar NU este singura. Nu stim noi toate masurile LUI.Am mai spus, daca Dumnezeu ne-ar fi dezvaluit TOTUL, in primul rand cred ca nu suportam, nu puteam duce si in al doilea rand, nu ar mai fi fost DUMNEZEU, ci Vecinul de Sus, daca ii stiam toate "secretele".. |
Citat:
Edit: Plus că în luare deciziilor contribuie foarte mult și inteligența. Ori asta chiar nu ține de noi. |
Citat:
Uite, iti spun din suflet, daca o sa cauti cu adevarat, Adevarul ..o sa-l gasesti.Nu ca o mandrie a mintzii, ca experienta, etc...Acestea sunt 'fleacuri', 'lucruri' pe care 'le mananca molia', nu-s comori adevarate!Nu sunt o habotnica , sunt un om ce a invatat un pic din desertaciunea vietii, dar care e vesnic inflacarat de frumusetea vietzii traite in spirit ortodox... Eram in pelerinaj la Manastirea Neamt de Ziua Crucii.Asteptand masina, niste femei cica 'simple', dupa 'port'...discutau.Una din ele vazand un mar parguit, ca un pastel de culori..zice :'Ia uite ce mar frumos!..si cand te gandesti ca exista oameneni ce nu cred in Dumnezeu'!.. hmm..atunci intorc si eu privirea..era superb...si oamenii aceia 'simpli'..mult mai profunzi decat credeam eu..la prima vedere.. Doamne-Ajuta! |
Citat:
|
Citat:
Doamne-Ajuta! |
Citat:
Cat despre pedepse asta-i treaba Lui Hristos Pantocrator. Nu suntem noi in masura sa-i judecam pe hindusi...Ce stim sigur e ca Ortodoxia e Calea sigura spre mantuire in rest nu-i treaba noastra sa ne pronuntam. |
Catre domnul Lucifer: observații corecte, concluzii greșite
Din punctul meu de vedere multe din observațiile tale sunt corecte.
Problema e cu concluziile pe care le tragi: Citat:
Pentru ca, în cele din urmă, să afirmi în mod voalat că: - Dumnezeu NU este drept Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Deci, Andyfth, cum rămâne cu pedeapsa?
|
Citat:
Cred că faci o confuzie: exemplul nu e prea bine ales. Ceea ce spui tu aici se referă la libertatea de "a visa", iar nu la cea de "a alege"! E ca și cu legea (mai pragmatică) a cererii și ofertei: cererea care nu este susținută de mijloacele financiare - necesare și suficiente - nu este, de fapt cerere. Este un vis, o dorință, o năzuință! Este un nonsens să alegi ceva imposibil de realizat. Ajungem la aberații de genul că eu vreau să merg în vacanță pe Lună, sau pe Marte, dacă tot există! Citat:
Cred că nici aici nu pui bine problema. Conștiința este de natură divină și este pusă în om de către Dumnezeu. Într-adevăr, manifestarea ei se face într-un anumit cadru, dat de societate (mediu) sau de circumstanțe. Copilul din exemplu are conștiină (nu avem nici o dovadă că n-ar avea) dar nu are un cadru de manifestare! Sau dacă-l are, e prea diferit de ceea ce putem noi, ceilalți, percepe. Dacă nu pornești de la această premiză, riști să te alături lui Hitler care spunea (ca să-și justifice actele) că "conștiința este ceva inventat de către evrei"! Citat:
Pe de altă parte, în toate societățile - luate de-a lungul istoriei și în toate sistemele religioase și filosofice sunt câteva lucruri considerate prin excelență imorale: să ucizi, să furi, să minți, să-ți lovești părinții... Asta nu-i împiedică pe unii oameni să facă aceste lucruri și deopotrivă, nu-i scutește de judecata și chinul propriilor lor conștiințe. Iar faptul că, în pofida conștiinței și a normelor morale ale societăților, faptele de mai sus (și altele nespuse aici) se întâmplă, nu se poate substitui într-o justificare a acestor fapte! |
Citat:
Ai afirmat pe alt topic:Nu ai afirmat în mod direct ci indirect, prin întrebări similare cu ale șarpelui din Genesa: „ - oare?”. Arunci îndoieli, umbre și acuzații asupra Bibliei și asupra lui Dumnezeu iar dacă ești confruntat te eschivezi: „ n-am zis, nu ați înțeles voi bine...etc.”- evangheliile nu sunt autenticeȘi ai afirmat pe acest topic: Citat:
Iubirea lui Dumnezeu nu este incompatibilă cu existența iadului. Pentru că Dumnezeul iubitor este și un Dumnezeu drept. El răsplătește binele și pedepsește răul. |
Era trecut de miezul nopții. Nu am stat să mă gândesc la cele mai frumoase exemple. Eu vin cu fapte concrete care demonstrează că conștiița nu e ceva născut, ci se dobândește și voi spuneți că e sădită de Dumnezeu fără niciun argument. Doar că așa spun sfinții părinți. Dacă era de natură divină și era ceea ce făcea diferența dintre om și animal, acei copii din primul post ar fi avut și ei conștiință. Ei nu au, pentru că n-au avut de la cine să învețe. Nici măcar după ce au intrat în contact cu lumea și s-au făcut eforturi uriașe să învețe o limbă, să fie interesați de oameni și activitățile lor nu s-au făcut mari progrese. Nu au devenit oameni. Nu au căpătat conștiința...cu toate că până la urmă a luat naștere și cadrul perfect pentru manifestarea ei.
Dacă există posibilitatea să merg pe Lună, eu pot să aleg să merg pe Lună. Atâta timp cât posibilitatea există, vorbim de alegeri. Ar fi vis dacă aș vrea să merg pe Saturn. Și iar ne îndepărtăm, legându-ne de exemple, de esență. Ce m-a determinat să aleg să fac ceva, să mă manifest în acel mod? Principiile...dar principiile din nou sunt create de cei din jurul nostru. Noi avem capacitatea de a gândi, însă asta e o forță impersonală. E o putere din noi, însă cum gândim e determinat de ceilalți și de mediu. Hitler le spăla creierele naziștilor. Eu nu pledez pentru neascultarea conștiinței. Doar că nu e de natură divină, gândește-te la copii, și că ceea ce stă în spatelele alegerilor pe care le facem nu ține de noi. Și dacă nu ține de noi, nu avem cum să fim vinovați. Deci nu ar trebui ca Dumnezeu să pedepsească. |
Citat:
Tocmai pentru că e și DREPT, nu ar trebui să pedepsească pe nimeni. Pentru că tu ești creștină, dar nu ție ți se datorează lucrul acesta. Pentru că tu crezi ceva despre Bine, dar, iar, nu ție ți se datorează lucrul acesta. Pentru că deși ai avut șansa să alegi între a crede și a nega și ai ales să crezi, nu ție ți se datorează această alegere. Dacă erai musulmană negai. |
Vineri, aia ai înțeles tu. Dă-mi citate cu vorbele mele în care scriu exact că "Dumnezeu NU...". Dacă nu le găsești, înseamnă că asta ai dedus tu. Dar poate eu am vrut să spun altceva.
Adică nu mai căuta. Începem să ne certăm pe forum și eu vreau să dezbat, nu să mă apăr ca și cum faptul că mă îndoiesc e ceva rău. Am explicat clar că creaționismul nu e sustenabil așa cum îl expune Tradiția(scrie tot, dacă tot scrii). Treaba cu păcatul ține de creier și de felul în care acesta funcționează, dar creierul a fost format tot de Dumnezeu. Un laic cu probleme psihice (ai uitat să menționezi și asta) e posibil (iar ai uitat) să ajungă să se sinucidă etc. |
Citat:
Mai e o problema cu cei care nu se obosesc nici sa caute. Ei se lasa purtati de val. Nu au optiuni, traiesc la intamplare, la un nivel foarte superficial, la un nivel de supravietuire. Unii nici nu fac rele evidente, adica pacate mari, isi vad doar de saracia si necazul lor, incearca sa nu se scufunde si nu se preocupa de sens, de adevar, de mantuire. Nu stiu ce se intampla cu ei, ca daca am stii tot, vorba Melissei, Dumnezeu ar fi vecinul de la etaj. Sunt multe alte lucruri pe care nu le stim dar ne place sa credem ca le stim pe toate. Unde vad eu o problema? Foarte multi cautatori o fac doar cu mintea si nu cu inima. Atat timp cat L-am cautat pe Dumnezeu sau SENSUL cu mintea, nu L-am gasit. Numai cand am pus inima la lucru, totul a inceput sa prinda culoare si viata. Ratacim, ratacim, umbland si cautand doar cu mintea. Am primit si inima in dotare, dar o tinem la sertar. Si, cand colo, ghidul cel mai bun e inlauntrul ei. Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
Poți alege în fiecare moment al vieții tale să faci ceva anume. Evident că fiecare alegere este condiționată de cea de dinaintea ei. Dar, cu toate acestea, și în momentul următor unei alegeri greșite, poți face o alegere bună. Se schimbă doar efortul și/sau timpul în care îți atingi obiectivul! Fiecare algere proastă te întârzie de la țelul vizat, dar nu te poate face să nu-l mai poți atinge. Cu o singură condiție: să te încadrezi în timp! Moartea implacabilă e singura care te poate opri de la a-ți atinge țelul. Conștiința, așa cum o vedem noi creștinii (dar nu numai) este doar un ghid intern. Faptul că noi credem că este de la Dumnezeu nu-i doar pentru că o spun Sfinții Părinți (deși ar fi deajuns și doar atât), ci mai ales pentru că din experiența vieții se dovedește că o au toți oamenii (de conștiință e vorba), din toate timpurile, indiferent de sistemul moral, religios și filosofic din care au făcut sau fac parte. Iar treaba cealaltă, cu pedeapsa și iadul, care bag eu seamă că te frământă pe tine, este cam așa în viziunea creștină. Dumnezeu este incomprehensibil, infinit, atemporal și încă multe altele (îți sugerez să citești Dogmatica Sfântului Ian Damaschinul). Atributele care i se conferă lui Dumnezeu de către oameni sunt niște mijloace rudimentare cu care să poată fi perceput ceva (mai exact Cineva) ce nu poate fi cuprins. Iadul nu este un loc material în care ajungi să fii pedepsit! La fel cum întunericul este absența luminii, la fel și iadul este absența iubirii. La scadența dată de termenul "moarte"! Iar la faptul că iadul nu este un loc, se adaugă faptul că iadul nu este în timp și nici un anume timp. Timpul este a patra dimensiune a universului cunoscut și suntem siguri că în transcendent el nu există! Așa că tot ceea ce ai de făcut este să-ți asculți propria conștiință, cea sădită în tine de Dumnezeu! |
Citat:
În concepția creștin-ortodoxă sufletul omului este sădit la concepție. Este suflarea de viață. Și am întărit pentru că în limba greacă (în care au fost scrise/rescrise scripturile) suflare înseamnă și duh. Este darul lui Dumnezeu sădit în om. Și animalele au viață, dar n-au suflet. Acest suflet este format din două părți: una rațională și una sensibilă, irațională, supusă simțurilor. Cea sensibilă are, la rândul ei două componente: una ce ține de vegetativ, de viața "animalică" și una ce ține de ceea ce omul modern numește caracter (mod de manifestare: mânie, frică, sentimente...). Ei bine, rămâne partea rațională a sufletului, cea care ne apropie de Dumnezeu și ne unește, în cele din urmă, cu El. Rațiunea este ceea ce face din om cununa creației, rațiunea este cea care dezvăluie conștiința sădită în om de Dumnezeu. Iar asta se face prin cunoaștere, prin deliberare și contemplare! Cred că cealaltă cauză a confuziei care se face în legătură mintea și cu inima, cu rațiunea și dragostea, este faptul că în limba română există doar un termen pentru dragoste (deși sunt 2 - dragoste și iubire - ei sunt sinonimi). Hristos și Sfinții Părinți nu fac referire la eros ci la agape! Una e dragostea carnală, erotică și alta e dragostea pentru aproapele tău, pentru Dumnezeu și pentru o ideea sau un principiu. Și această dragoste - agape în limba greacă, este de factură rațională, iar nu sensibilă, senzitivă ca și cea erotică. Este exact confuzia care se face între practică și teorie. Practica este exercițiul prin care se ajunge la Theoria, cunoașterea lui Dumnezeu. Spiritualitatea Răsăritului Ortodox așa pune problema și ceea ce se numește azi, în mod eronat, teorie sunt de fapt doar regulile jocului. Instructajul prin care se arată, spre exemplu, tânărului ucenic al unui sculptor, cum să țină dalta în mână fără să se accidenteze. Însă până la a face opere de artă, adică a ajunge la theoria, este cale lungă și e nevoie de multă practică! |
Dragă Lucian !
Spre rușinea mea, te-am descoperit târziu pe acest forum , dar mă bucur să o fac acum ! Să dea bunul Dumnezeu la câți mai mulți membrii asemenea ție, ca de altfel și MariS_ și mulți alții asemenea vouă. Da, așa trebuie explicat și purtat dialogul , ca tot muritorul să priceapă ceva , și mai ales să rămână cu ceva în minte și în suflet, pentru că tot veni vorba de suflet . Doamne ajută!
|
Citat:
Pe de altă parte, în folclorul chinez, când flatezi pe cineva spui că "îi pui o pălărie înaltă". Te rog să-mi promiți că nu-mi mai pui "pălării înalte". Doamne ajută! |
Ora este GMT +3. Ora este acum 08:36:42. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.