![]() |
Rugăciunea în icoane
Aveți cunoștințe despre existența unor icoane care să ilustreze în mod implicit rugăciunea? Dar în care rugăciunea să fie un element definitoriu? Dacă da, vă rog să-mi spuneți și unde să găsește aceasta. Vă mulțumesc! Pozele ar fi și ele de mare folos!
|
?
Încă ceva... care este diferența între pictura - frească și icoană? Asta dacă este vreo una
|
1 atașament(e)
Icoana cu Maica Domnului...
|
deci
Icoana (gr. εικον = chip, reprezentare) este, în înțelegerea creștinismului ortodox, o imagine sacră, în două dimensiuni, care reprezintă pe Iisus Hristos, pe Maica Domnului sau un sfânt. (wikipedia)
Traducerea literală a cuvântului grec εικονογραφία (iconografie) este "scrierea de imagini" (idem) Până aici este destul de vag. În continuare sunt prezentate câteva caracteristici ale icoanei ortodoxe (De ce ortodoxe? - Atunci care ar fi caracteristicile icoanei catolice?): 1. În portretul iconic al persoanei sfinte reprezentate aceasta persoană poate fi recunoscută, dar trăsăturile ei nu sunt de un realism carnal, ci mai degrabă ascetice, asemănătoare sfintelor moaște lipsite de "mustul cărnii" (Sf. Marcu Ascetul, Sf. Diadoh al Foticeii); 2. Fondul icoanei este cel mai adesea aurul (sau albastrul, în fresce), culoare în același timp caldă, împărătească și prețioasă, care trimite la harul Duhului Sfânt și la Împărăția lui Dumnezeu; 3. Reprezentări realiste ale naturii lipsesc, iar natura care este prezentă în icoană transmite și ea un mesaj spiritual (ex.: munții înclinați ca niște valuri asupra personajului sfânt fac legătura cu imnografia: "Marea vieții văzând-o înălțându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alergând, strig către Tine...") Mi-am pus întrebarea după ce am citit o carte de specialitate despre arta (pictura, arhitectura), mai precis despre stilul moldovenesc. Acolo, pictura exterioară de pe pereții unor mănăstiri de referință ale ținutului respectiv, era asociată cu termenul icoană. Fac vreo confuzie între pictură și frescă? |
Icoană sau pictură?
1 atașament(e)
Aveți informații despre această reprezentare?
|
fresca
Citat:
|
1 atașament(e)
Citat:
Are cineva mai multe detalii? |
Citat:
Se numeste"Rugaciunea din Gradina Ghetsimani"de Theodor Pallady. Fresca este o pictura murala,adica executata direct pe perete,pe cand icoanele sunt reprezentari executate pe lemn. |
Icoanele nu sunt ACTIUNI! Ci sunt reprzentari STATICE, pot fi numite chiar 'portretiste'!
Deci daca avem imaginea de mai sus - Domnul Hristos in Gradina Ghetsimani - fiind o actiune in reprezentare ea este numita TABLOU RELIGIOS! Maica Domnului de mai sus, este de factura pietista, care duce pe om la lacrimi de durere, ori in ICONOGRAFIA PUR ORTODOXA, de la Sfintii puctori care cunostea DOGMA ortodoxa si Canoanele ortodoxe, NU avem actiuni in icoane! Singura icoana plina de durere care ne face pe noi sa constientizam starea noastra sufleteasca si sa ne indreptam, este icoana RASTIGNIRII DOMNULUI HRISTOS! Dar nu cu soldati impreujurul Crucii si lume plina de durere si lacrimi si vaiete, ci DOAR Maica Domnului si Sf.Ap.Ioan! In afara de Icoanele Praznicare (Intratea in Ierusalim, Nasterea Domnului, Invierea - Pogorarea la iad a Domnului, Adormirea si Nasterea Maicii Domnului - am dat ex de cateva dar ele sunt 14) care reprezinta "actiuni", restul sunt TABLOURI RELIGIOASE! Icoane sunt cele cu Maica Domnului cu Prucul Iisus, cu Acoperamantul Maicii Domnului, Sfintii Arhangheli, Sf.Siluan, Sf.Pantelimon, dar fiecare avand in reprezentare ceva "specific" sfantului... Sf.Pantelimon are cutia cu medicamente si lingurita, Sf.Stelian are un prunc - ocrotitorul pruncilor, Sf.Nicolae are mana dreapta astupata si Sf.Evanghelie in mana, dar si pe Maica Domnului cu omoforul si Domnul Hristos cu Evanghelia, plus si OBLIGATORIU este scrierea NUMELUI persoanei inchipuite pe icoana! Apoi Icoana se Sfinteste printr-o slujba de Sfintire si cu stropire de Apa Sfintita! Iar daca ai nevoie de RUGACIUNE IN ICOANE, sa stii ca numai privind cineva la ele trece de la privire la rugaciune! Dar actiunea rugaciunii in icoane, lipseste din CANONUL ICONOGRAFIC ORTODOX! Singura rugaciune din canonul iconografic orotodox este la Maica Domnului din Icoana BINEVESTIRI, caci Maica Domnului se ruga cand a venit Sf.Arhanghel Gavriil! Si Maica Domnului asa a ramas in smerenie si cu capul plecat, plus cu o mana RESPINGE vestirea lui... |
...
Citat:
Mi-am dat seama că titlul ales nu este cel potrivit, ci mă refeream, mai degrabă la Rugăciunea în pictura bisericească - ortodoxă. |
Citat:
|
Citat:
Da, cum sa nu existe! Intreba cineva mai demult pe alt topic despre o anumita icoana ortodoxa si semnificatia ei. In icoana respectiva apare Hristos stand pe tron iar Maica Domnului si Sf.Ioan Botezatorul de-a dreapta si de-a stanga tronului. Ziceam atunci ca icoana aceea poarta chiar numele "Rugaciune", in limba greaca "deisis". Si acum cateva nuante: Cuvantul grecesc "deisis" inseamna rugaciune, dar nu orice fel de rugaciune, ci rugaciune pt. altii. In icoana originala Deisis din Sf. Sofia, Hristos e reprezintat ca imparat si judecator asezat pe tron, tinand Evanghelia inchisa si binecuvantand. Si uite mai jos cateva explicatii scrise de Mitropolitul Clujului, Bartolomeu Anania despre semnificatia teologica a icoanei Deisis: "In biserica Sfinta Sofia din Constantinopol supravietuieste un mozaic de o exceptionala putere, maretie si frumusete, salvat la timp, in secolul otoman, din miinile unui paznic care desprindea din el cubulete de aur si le vindea turistilor. Icoana se numeste, prin traditie, Deisis si-l infatiseaza pe Domnul Iisus in ipostaza Dreptului Judecator. Numele insa vine de la Maica Domnului, cea care sta in dreapta Fiului, implorindu-L. Grecescul deisis inseamna rugaciune, dar nu de orice fel, ci numai aceea pe care cineva o face pentru altcineva sau pentru altii; este exact ceea ce face Maica Sfinta. Dincolo, in partea stinga, se afla Sfintul Ioan Botezatorul, justitiarul de alta data si martorul de acum al omenitatii noastre slabanogite de pacat. Aceasta icoana cunoaste o raspindire universala in bisericile Rasaritului, dar ea inca mai poate fi vazuta si intr’o seama de locasuri occidentale, atit cit a mai ramas in urma iconoclasmului protestant. Biruinta ei se explica prin preocuparea constanta a constiintei crestine fata de sfirsitul lumii, si anume fata de momentul-cheie cind istoria omenirii va trece din timp in eternitate. Maretia si frumusetea icoanei izvorasc din compozitie, culoare si stralucire, puterea ei insa se desprinde din trei elemente ale Personajului central, pe care artistul le-a gindit teologic: privirea, gura si mina. Daca el le-ar fi gindit numai artistic, atunci le-ar fi conferit unitate, ca apartinind uneia si aceleiasi persoane. In raspar cu rinduielile clasice ale artei, cele trei elemente exprima fiecare altceva, parca anume facute sa se contrazica intre ele. 1. Ochii lui Iisus sint aceia ai Judecatorului: privire dreapta, rece, scrutatoare, pornita anume sa citeasca’n sufletul omului. Ei te urmaresc in orice parte te-ai aseza, dar nu ca niste sfredele care sa ti se rasuceasca prin cuget, ci mai degraba ca un manunchi de raze selenare taioase prin noapte. In fata lor nu mai pot fi ascunzisuri: cartile se deschid singure, tainele se risipesc, totul se vadeste. In ochii acestia nu e nici asprime, nici blindete, ci doar lucirea otelului care inca n’a devenit secure. Daca, patruns de ei, vei fi cumva infiorat de teama, nu ei ti-o inspira, ci propria ta goliciune launtrica. 2.Gura, in schimb, exprima o imensa tristete. E o tristete amara, dureroasa, ca o aripa de vultur cazuta’n furtuna. Ea poate aduce’n amintire un tablou al lui Octav Bancila, pastrat in tezaurul artistic al Mitropoliei din Iasi: un Iisus in camasa alba, descult, incununat cu spini, acoperindu-si ochii cu pumnii crispati, ca sa nu mai vada ce-a vazut... Se spune ca tabloul, ramas neispravit, urma sa infatiseze macelul unui cimp de razboi. E tristetea unui Dumnezeu care a creat omenirea din iubire si pentru iubire si care acum, la sfirsitul veacurilor, o vede plutind intr’o mocirla de singe. Te uiti indelung la gura lui Iisus si-ti vine sa soptesti: Doamne, cum sa nu fii trist daca noi Te-am intristat?... 3. In sfirsit, mina: o mina care binecuvinteaza iertind. O iertare pe care nu o prefigureaza nici ochii, nici gura si nici altceva din rostirile dumnezeiescului chip. Mina e a Lui si parca n’ar fi, gestul pluteste intr’un vazduh adiat de mila. E mila ce se revarsa de alaturi, din faptura Maicii Domnului. De-abia acum iti dai seama ca fara ea, fara Sfinta Fecioara, icoana n’ar fi completa. Si tot acum pricepi de ce icoana-si trage numele din mintuitoarea lucrare a celei ce L-a nascut pe Domnul. Cindva, la nunta din Cana, Iisus Se’mpotrivise la’nceput sa faca prima Sa minune, caci in planul Sau o hotarise pentru alta zi. Dar, la rugamintea Maicii Sale, a facut-o. Ceea ce inseamna ca ea, Rugaciunea, Deisis, poate schimba pina si planul lui Dumnezeu; atit este ea de puternica in mina care binecuvinteaza iertind. un alt articol despre asta si icoana deisis din Constantinopol aici: http://www.crestinortodox.ro/diverse...sis-96868.html sper sa-ti foloseasca ce ti-am scris aici. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 10:02:47. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.