Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   pe pomelnic (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=12124)

roman2010 05.02.2011 20:48:34

pe pomelnic
 
avem voie sa trecem pe pomelnic pe cei care nu merg la biserica ?

colaps3 05.02.2011 20:54:16

Măi, nu prea știu.... e delicată treaba.

Nu ai voie să treci pe cei ce se află sub afurisenie. Sfintele Canoane spun că cei ce nu vin 3 Duminici la rând la Sfânta Liturghie cad sub afurisenie.

roman2010 05.02.2011 21:01:14

dar avem voie sa trecem pe cei care nu se spovedesc adica nu duc o viata de crestin dar mai vin la biserica putin duminica ?????

dorinastoica14 05.02.2011 21:09:40

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 333701)
avem voie sa trecem pe pomelnic pe cei care nu merg la biserica ?

Mai este un topic exact cu această tema. Acolo vei gasi multe raspunsuri bune la problema care te interesează.

roman2010 05.02.2011 21:12:15

dar nu l-am gasit , daca imi puteti da linkul ca nu il gasesc

caty_deea 05.02.2011 21:40:24

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333703)
Măi, nu prea știu.... e delicată treaba.

Nu ai voie să treci pe cei ce se află sub afurisenie. Sfintele Canoane spun că cei ce nu vin 3 Duminici la rând la Sfânta Liturghie cad sub afurisenie.

Eu am fost plecata din tara 4 saptamani in care nu am putut ajunge la biserica.Deci sunt sub afurisenie?

colaps3 05.02.2011 21:59:24

Citat:

În prealabil postat de caty_deea (Post 333720)
Eu am fost plecata din tara 4 saptamani in care nu am putut ajunge la biserica.Deci sunt sub afurisenie?

Dacă ai fost plecată cu munca sau ceva similar atunci cred că nu-i problemă. Pe acolo prin zonă nu erau Biserici Ortodoxe ? Cu alte cuvinte, trebuie să existe un motiv binecuvântat pentru a lipsi de la Sfânta Liturghie 3 săptămâni la rând.

Canonul 80 Trulan : „Dacă vreun episcop, presbiter, ori diacon, sau dintre cei numărați în cler (în clerul inferior), sau vreun laic, de n-ar avea nici o nevoie prea grea sau vreo treabă anevoioasă, ca să lipsească mai multă vreme de la biserica lui, ci fiind (petrecând) în cetate, nu ar merge (la biserică) trei zile de duminică în trei săptămâni, de ar fi clerîc, să se caterisească, iar de ar fi laic, să fie îndepărtat de la împărtășire (de la comuniune, afurisit).”

caty_deea 05.02.2011 22:19:36

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333726)
Dacă ai fost plecată cu munca sau ceva similar atunci cred că nu-i problemă. Pe acolo prin zonă nu erau Biserici Ortodoxe ? Cu alte cuvinte, trebuie să existe un motiv binecuvântat pentru a lipsi de la Sfânta Liturghie 3 săptămâni la rând.

Canonul 80 Trulan : „Dacă vreun episcop, presbiter, ori diacon, sau dintre cei numărați în cler (în clerul inferior), sau vreun laic, de n-ar avea nici o nevoie prea grea sau vreo treabă anevoioasă, ca să lipsească mai multă vreme de la biserica lui, ci fiind (petrecând) în cetate, nu ar merge (la biserică) trei zile de duminică în trei săptămâni, de ar fi clerîc, să se caterisească, iar de ar fi laic, să fie îndepărtat de la împărtășire (de la comuniune, afurisit).”

Da am lucrat la niste rude ca dadaca in vara o luna.Cea mai apropiata biserica ortodoxa era pe la 30 de km .Nu era imposibil ,dar nu eram pe cont propriu.Nu am masina, nu am carnet si nu exista transport in comun.Era un fel de satuc,dar f elegant.

Raoul 05.02.2011 23:01:06

Nu stiu,nu cred ca nu-i poti trece. Pana la urma cei ce nu vin la biserica si nu au o viata crestina au nevoie de pomenire si rugaciune,nu? Ca asa eu daca sunt crestin bun pot avea si singur de mantuirea mea oarecum. Dar oare nu cei bolnavi au nevoie de doctor??

camy_d 06.02.2011 13:08:06

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 333701)
avem voie sa trecem pe pomelnic pe cei care nu merg la biserica ?

Dacă sunt botezați ortodox, da.

Mihnea Dragomir 06.02.2011 13:24:39

Citat:

În prealabil postat de caty_deea (Post 333732)
Da am lucrat la niste rude ca dadaca in vara o luna.Cea mai apropiata biserica ortodoxa era pe la 30 de km .Nu era imposibil ,dar nu eram pe cont propriu.Nu am masina, nu am carnet si nu exista transport in comun.Era un fel de satuc,dar f elegant.

Nu conteazăăăă ! Ați încălcat canonul nu-știu-cât Trulan. Nu vă rămâne decât să vă schimbați username-ul. Semnați "Afurisita_de_caty_deea".

camy_d 06.02.2011 13:29:16

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333726)
Dacă ai fost plecată cu munca sau ceva similar atunci cred că nu-i problemă. Pe acolo prin zonă nu erau Biserici Ortodoxe ? Cu alte cuvinte, trebuie să existe un motiv binecuvântat pentru a lipsi de la Sfânta Liturghie 3 săptămâni la rând.

Canonul 80 Trulan : „Dacă vreun episcop, presbiter, ori diacon, sau dintre cei numărați în cler (în clerul inferior), sau vreun laic, de n-ar avea nici o nevoie prea grea sau vreo treabă anevoioasă, ca să lipsească mai multă vreme de la biserica lui, ci fiind (petrecând) în cetate, nu ar merge (la biserică) trei zile de duminică în trei săptămâni, de ar fi clerîc, să se caterisească, iar de ar fi laic, să fie îndepărtat de la împărtășire (de la comuniune, afurisit).”

Oare ce efect va avea dacă-i arăt acest canon cuiva care nu merge la biserică? Că mă gândesc să fac asta.

dianagroza 06.02.2011 13:34:47

De unde le toti scoateti.
Cand fac un pomelnic nu ma duc cu un chestionar la cei in cauza pentru a tine evidenta numarului de zile in care au mers la biserica.
Sunt obligata ca fiica duhovniceasca sa ii trec pe pomelnic pe nasii de botez si cununie. Vorbim mai rar si nu incep sa ii intreb de cate ori au fost la biserica pentru a sti daca ii trec sau nu in pomelnic.
Eu in semn de multumire pentru cineva, care m-a ajutat, il scriu in pomelnic (la vii) si nimeni nu mi-a zis ca fac o greseala.
Stiu de exemplu ca nu ai voie sa scrii in pomelnic pe partener/partenera daca nu sunteti cununati si il treceti doar cu scopul de a se casatori cu dvs.

colaps3 06.02.2011 14:01:34

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 333880)
Oare ce efect va avea dacă-i arăt acest canon cuiva care nu merge la biserică? Că mă gândesc să fac asta.

Depinde foarte mult. Cine știe, poate o să zică „Ei iaca, și ce dacă, oricum nu mă împărtășesc cu împărtășania asta a voastră, puțin îmi pasă că n-am voie” sau „Da măi, uite, nu știam, am să mă gândesc.” sau poate chiar „I-auzi la el cu șmecherele de canoane ale lui, dar cine a scris canoanele ăstea ca să fie lege, hai fugi cu ele ?”

Sau te pomenești că ești făcut:

- habotnic
- extremist
- sectant
- sectar
- preot
- fiu de preot
- călugăr
- student la teologie
- obsedat
- înțepat
- naiv
- ignorant
- credul
- spălat pe creier
...
sau orice altă variațiune de genul acesta.

camy_d 06.02.2011 14:04:42

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333893)
Depinde foarte mult. Cine știe, poate o să zică „Ei iaca, și ce dacă, oricum nu mă împărtășesc cu împărtășania asta a voastră, puțin îmi pasă că n-am voie” sau „Da măi, uite, nu știam, am să mă gândesc.” sau poate chiar „I-auzi la el cu șmecherele de canoane ale lui, dar cine a scris canoanele ăstea ca să fie lege, hai fugi cu ele ?”

Sau te pomenești că ești făcut:

- habotnic
- extremist
- sectant
- sectar
- preot
- fiu de preot
- călugăr
- student la teologie
- obsedat
- înțepat
- naiv
- ignorant
- credul
- spălat pe creier
...
sau orice altă variațiune de genul acesta.

Deci să nu-i spun?

colaps3 06.02.2011 14:09:31

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 333894)
Deci să nu-i spun?

Are vreo legătură cu biserica? Cu alte cuvinte, el zice că e creștin dacă e întrebat? Dacă da, atunci s-ar putea să dea cât de cât semn de ascultare față de rânduiala bisericii (depinde și cât de sensibil este la asemenea probleme). Dacă nu, atunci s-ar putea să-l doară fix în cot de canoane.

Mirela0110 06.02.2011 14:32:40

cum sa nu poti trece pe cei care nu se duc la Biserica? si ce daca nu se duc??? pai tocmai de aia trece-i ca poate prin rugaciunile parintelui pt persoana respectiva, Dumnezeu ii lumineaza ochii si il face sa vina. nu astia au mai multa nevoie de ajutor? nu cei care merg in fiecare saptamana la Biserica ... ci din contra, cei rataciti au nevoie de ajutor si rugaciuni pentru ei ... Iisus a zis ca a venit pentru cei beolnavi nu pentru cei sanatosi ...

si nu stiu ce e cu canoanele astea, cu cazutii in afurisenie, dar eu cred ca Dumnezeu se bucura mai mult de cineva care nu se duce nu stiu cat timp, saptamani, luni, ani, la biserica dar intr-un final se caieste si se intoarce la El, decat cineva care merge constant la biserica .... nu asa era pilda fiului ratacitor?

eu consider ca o persoana X poate trece si un hot sau un violator sau un asasin (care ma indoiesc ca tare mult merg ei la biserica), cu mentiunea de ex "X se roaga pentru iertarea lor de pacate, luminarea mintii.....", etc ... de ce sa nu ne rugam si pentru ei ? eu zic ca astia au cea mai mare nevoie de rugaciune pentru sufletul lor... daca o mama are un fiu asasin nu se roaga pentru el ?

sau pomelnicul nu asta inseamna ? ca parintele sa faca o rugaciune pt o anumita persoana? sa se indrepte? sa fie iertata de pacate? sa ii fie luminata mintea si calea?

decat sa trecem pe pomelnic "se roaga pentru ca sa castige la loto, sa aiba bani multi, sa aiba faima, putere..." nu mai bine trecem numele unuia care nu se duce la biserica, chiar ateu, sau care e un pacatos din multe puncte de vedere cu mentiunea ca Dumnezeu sa aiba grija de el si sa il ierte si sa ii lumineze calea?

cat despre cei care nu sunt ortodoxi, chiar nu stiu daca trebuie trecuti sau nu ... cu toate ca cine stie, poate daca sunt trecuti tot asa li se lumineaza mintea cu ajutorul lui Dumnezeu si trec la ortodoxi...cine stie...aici chiar nu ma pricep...la fel sa si persoanele care nu sunt botezate.....

colaps3 06.02.2011 14:36:56

Citat:

În prealabil postat de Mirela0110 (Post 333905)
cum sa nu poti trece pe cei care nu se duc la Biserica? si ce daca nu se duc??? pai tocmai de aia trece-i ca poate prin rugaciunile parintelui pt persoana respectiva, Dumnezeu ii lumineaza ochii si il face sa vina. nu astia au mai multa nevoie de ajutor? nu cei care merg in fiecare saptamana la Biserica ... ci din contra, cei rataciti au nevoie de ajutor si rugaciuni pentru ei ... Iisus a zis ca a venit pentru cei beolnavi nu pentru cei sanatosi ...

si nu stiu ce e cu canoanele astea, cu cazutii in afurisenie, dar eu cred ca Dumnezeu se bucura mai mult de cineva care nu se duce nu stiu cat timp, saptamani, luni, ani, la biserica dar intr-un final se caieste si se intoarce la El, decat cineva care merge constant la biserica .... nu asa era pilda fiului ratacitor?

eu consider ca o persoana X poate trece si un hot sau un violator sau un asasin (care ma indoiesc ca tare mult merg ei la biserica), cu mentiunea de ex "X se roaga pentru iertarea lor de pacate, luminarea mintii.....", etc ... de ce sa nu ne rugam si pentru ei ? eu zic ca astia au cea mai mare nevoie de rugaciune pentru sufletul lor... daca o mama are un fiu asasin nu se roaga pentru el ?

sau pomelnicul nu asta inseamna ? ca parintele sa faca o rugaciune pt o anumita persoana? sa se indrepte? sa fie iertata de pacate? sa ii fie luminata mintea si calea?

decat sa trecem pe pomelnic "se roaga pentru ca sa castige la loto, sa aiba bani multi, sa aiba faima, putere..." nu mai bine trecem numele unuia care nu se duce la biserica, chiar ateu, sau care e un pacatos din multe puncte de vedere cu mentiunea ca Dumnezeu sa aiba grija de el si sa il ierte si sa ii lumineze calea?

cat despre cei care nu sunt ortodoxi, chiar nu stiu daca trebuie trecuti sau nu ... cu toate ca cine stie, poate daca sunt trecuti tot asa li se lumineaza mintea cu ajutorul lui Dumnezeu si trec la ortodoxi...cine stie...aici chiar nu ma pricep...la fel sa si persoanele care nu sunt botezate.....

Pe pomelnic nu se trece și motivul pentru care îl pomenești. Preotul nu face rugăciuni speciale pentru nimeni, el doar pomenește. Știe mai bine Dumnezeu cu ce să îl ajute pe acel om pomenit, nu trebuie să găsești tu un motiv.

Adică se trece simplu „Gheorghe”, „Ion”, „Maria” etc.

Nu „Vasile - mărire de salariu”, „Aurel - izbăvire de boală”, „Ana - examen”. etc. Lăsați-L pe Dumnezeu că știe El mai bine de ce are nevoie mai mult omul acela.

Este foarte mare păcatul de a trece ereticii pe pomelnic
Citez din http://www.eph.md/news/invatatura_de_credinta/421.html - „Dacă nu sunt botezați într-o Sfântă Biserică Ortodoxă, nu-i putem pomeni în rugăciuni”

camy_d 06.02.2011 14:39:02

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333897)
Are vreo legătură cu biserica? Cu alte cuvinte, el zice că e creștin dacă e întrebat? Dacă da, atunci s-ar putea să dea cât de cât semn de ascultare față de rânduiala bisericii (depinde și cât de sensibil este la asemenea probleme). Dacă nu, atunci s-ar putea să-l doară fix în cot de canoane.

Da, e creștină.

colaps3 06.02.2011 14:42:38

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 333910)
Da, e creștină.

Dacă tu simți că ar motiva-o să vină, atunci sigur, arată-i. Dacă, însă, tu crezi că ar depărta-o mai tare, atunci nu-i arăta.

Tu o cunoști cel mai bine pe ea (firea, sensibilitatea) ca să poți lua această decizie.

dianagroza 06.02.2011 14:44:51

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333908)
Pe pomelnic nu se trece și motivul pentru care îl pomenești. Preotul nu face rugăciuni speciale pentru nimeni, el doar pomenește. Știe mai bine Dumnezeu cu ce să îl ajute pe acel om pomenit, nu trebuie să găsești tu un motiv.

Adică se trece simplu „Gheorghe”, „Ion”, „Maria” etc.

Nu „Vasile - mărire de salariu”, „Aurel - izbăvire de boală”, „Ana - examen”. etc. Lăsați-L pe Dumnezeu că știe El mai bine de ce are nevoie mai mult omul acela.

Este foarte mare păcatul de a trece ereticii pe pomelnic
Citez din http://www.eph.md/news/invatatura_de_credinta/421.html - „Dacă nu sunt botezați într-o Sfântă Biserică Ortodoxă, nu-i putem pomeni în rugăciuni”

Era vorba de crestini ortodocsi care nu merg la Biserica, nu de alte confesiuni.
De exemplu, in dreptul numelui varului meu, care are o boala incurabila, scriem "grav bolnav" si nu am fost opriti niciodata de la a scrie asa.
Cel putin aici, dupa insiruirea numelor, se scrie dedesubt "Se roaga Bunului Dumnezeu..." nu ptr bani sau sa ia foc dusmanul, ci pentru rabdare, iertare de pacate, sanatate sau mai stiu eu ce.

camy_d 06.02.2011 14:46:29

Citat:

În prealabil postat de dianagroza (Post 333915)
Era vorba de crestini ortodocsi care nu merg la Biserica, nu de alte confesiuni.
De exemplu, in dreptul numelui varului meu, care are o boala incurabila, scriem "grav bolnav" si nu am fost opriti niciodata de la a scrie asa.
Cel putin aici, dupa insiruirea numelor, se scrie dedesubt "Se roaga Bunului Dumnezeu..." nu ptr bani sau sa ia foc dusmanul, ci pentru rabdare, iertare de pacate, sanatate sau mai stiu eu ce.

Uneori oamenii pun și motivul, odată mama a auzit "pentru lăsare de yoga".

camy_d 06.02.2011 14:48:10

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333913)
Dacă tu simți că ar motiva-o să vină, atunci sigur, arată-i. Dacă, însă, tu crezi că ar depărta-o mai tare, atunci nu-i arăta.

Tu o cunoști cel mai bine pe ea (firea, sensibilitatea) ca să poți lua această decizie.

Nu știu cum ar reacționa, dar mă gândesc să încerc.

colaps3 06.02.2011 14:51:23

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 333920)
Nu știu cum ar reacționa, dar mă gândesc să încerc.

Testează-i mai întâi ascultarea. Întreab-o dacă ar da sau nu ascultare de o regulă a Bisericii(pe care o găsește din întâmplare) care necesită ca ea să se schimbe. Și apoi să te bazezi pe acest răspuns.

camy_d 06.02.2011 14:55:21

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333922)
Testează-i mai întâi ascultarea. Întreab-o dacă ar da sau nu ascultare de o regulă a Bisericii(pe care o găsește din întâmplare) care necesită ca ea să se schimbe. Și apoi să te bazezi pe acest răspuns.

I-am spus odată, într-un context, că-i păcat ca soții să se unească în post și de sărbători și a părut receptivă.

dianagroza 06.02.2011 14:55:56

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 333917)
Uneori oamenii pun și motivul, odată mama a auzit "pentru lăsare de yoga".

Bine.
Uite, la Manastire la Sihastria, era, cred ca mai este inca, un calugar care primea pomelnicele. A solicitat la toti care aveau pomelnice sa nu treaca pe cei care traiesc in pacat (necununati) pe acelasi pomelnic cu restul familiei, ci separat, ca nu se citesc la aceiasi slujba.
Lua fiecare pomelnic in parte, il citea in fata celor care il dadeau, intreba cine sunt cei scrisi, iar daca erau cereri gen "sa castig la loto", "sa moara dusmanii, sau tanti cutare", nu primea pomelnicul si punea sa scrie altul.

camy_d 06.02.2011 14:59:44

Citat:

În prealabil postat de dianagroza (Post 333930)
Bine.
Uite, la Manastire la Sihastria, era, cred ca mai este inca, un calugar care primea pomelnicele. A solicitat la toti care aveau pomelnice sa nu treaca pe cei care traiesc in pacat (necununati) pe acelasi pomelnic cu restul familiei, ci separat, ca nu se citesc la aceiasi slujba.
Lua fiecare pomelnic in parte, il citea in fata celor care il dadeau, intreba cine sunt cei scrisi, iar daca erau cereri gen "sa castig la loto", "sa moara dusmanii, sau tanti cutare", nu primea pomelnicul si punea sa scrie altul.

Sigur că acelea nu se citesc, cu "să moară dușmanii mei" etc. Parcă mi-a spus mama, că eu n-am prea fost când se citesc pomelnice, că dacă era scris ceva de genul acesta, citea doar numele. Parcă așa, sper să nu se fi amestecat ceva în capul meu și să nu fi fost așa.

colaps3 06.02.2011 15:01:40

Odată, la o biserica la care am fost eu, tare mâhnit a fost preotul săracul când a găsit pe pomelnic „Cutare, să-i crească unghiile până la pământ”. Ne-a semnalat această abatere cu o tristețe în voce la sfârșitul slujbei.

Oamenii... ce să le faci, tot există cineva care să scrie lucruri trăznite.

dianagroza 06.02.2011 15:03:01

Voiam sa scot in evidenta ca nu reprezinta "mersul la biserica" conditie pentru a trece sau nu o persoana in pomelnic.
Eu nu am auzit asa ceva la nici un preot, dar am sa intreb.

Da Colaps, am auzit si eu fel si fel de cereri ciudate.
Da si dojana calugarului era satisfacatoare si pe masura... (sunt rautacioasa la faza asta)

Mosh-Neagu 06.02.2011 16:14:18

Pomelnicul a fost si a ramas mereu destul de controversat. Pana si slujitorii bisericii nu par a se pune de acord in acest sens. In principiu pe pomelnic nu se pun cei nebotezati, apartinatorii unor secte sau sinucigasii. Dar cu totii stim ca daca adaugam "tot neamul" sau "binefacatorii", se intelege ca acolo sunt cuprinsi cu totii. Am vazut pareri pozitive chiar la TV TRINITAS, unde se sustinea clar parerea ca tocmai cei rataciti au nevoie sa fie pusi la rugaciuni si se dadea exemple cum, dupa multa staruninta, cei care pareau fara scapare, s-au intors la dreapta credinta. Pentru fiecare dintre cei rataciti, e nevoie de ajutor din partea celorlalti. Abandonarea lor dupa principiile "nu astazi ca e sambata, nu ea ca e desfranata" fara nici o indoiala nu ne deosebim cu nimic de cei cu credinta fara fapte. Cine crede ca Dumnezeu il pedepseste fiindca a pus pe pomelnic un suflet ratacit (si nu ma refer la cei care si-au abandonat credinta, din mandrie) sau un om de alt neam dar care ne-a salvat viata noua sau celor dragi noua (samarinean, cananean) se confrunta cu o stare de confuzie fata de Iubirea lui Dumnezeu si de egoism in dragostea lui.
Daca v-as arata cum, undeva in lume, intr-un tinut himalayan, exista oameni care nu se imbolnavesc niciodata, procreaza la 80 de ani, traiesc cate 120-140 de ani si mor in general din cauze accidentale, nu au legi, tribunale, judecatori, politie, nu au garduri, nu se cearta niciodata intre ei si care nu sunt ortodocsi, nu stiu ce motiv ne-ar mai indreptati pe noi sa credem ca, in fata lui Dumnezeu, suntem mai bine-placuti. Toata lumea asta e plina de boli incurabile care sunt de fapt pedepse pentru propriile pacate. Toata lumea asta are legi stricte si arme pentru ca legile sa nu fie incalcate. Dar Dumnezeu are o singura lege: "Iubeste-ti aproapele". Eu cred ca si Sfintii Parinti mai gresesc uneori. Sau mai degraba noi gresim fiindca nu stim sa interpretam sfaturile lor si rastalmacim orice cuvant dupa cum ni se pare noua ca il intelegem. Dragostea are un singur sens: in sus. Daca ne rugam pentru binele aproapelui, preotul nu are dreptul sa se opuna, iar daca o face, este stapanit de slabiciune mai mult decat de credinta.

camy_d 06.02.2011 16:15:42

Citat:

În prealabil postat de Mosh-Neagu (Post 333970)
Pomelnicul a fost si a ramas mereu destul de controversat. Pana si slujitorii bisericii nu par a se pune de acord in acest sens. In principiu pe pomelnic nu se pun cei nebotezati, apartinatorii unor secte sau sinucigasii. Dar cu totii stim ca daca adaugam "tot neamul" sau "binefacatorii", se intelege ca acolo sunt cuprinsi cu totii. Am vazut pareri pozitive chiar la TV TRINITAS, unde se sustinea clar parerea ca tocmai cei rataciti au nevoie sa fie pusi la rugaciuni si se dadea exemple cum, dupa multa staruninta, cei care pareau fara scapare, s-au intors la dreapta credinta. Pentru fiecare dintre cei rataciti, e nevoie de ajutor din partea celorlalti. Abandonarea lor dupa principiile "nu astazi ca e sambata, nu ea ca e desfranata" fara nici o indoiala nu ne deosebim cu nimic de cei cu credinta fara fapte. Cine crede ca Dumnezeu il pedepseste fiindca a pus pe pomelnic un suflet ratacit (si nu ma refer la cei care si-au abandonat credinta, din mandrie) sau un om de alt neam dar care ne-a salvat viata noua sau celor dragi noua (samarinean, cananean) se confrunta cu o stare de confuzie fata de Iubirea lui Dumnezeu si de egoism in dragostea lui.
Daca v-as arata cum, undeva in lume, intr-un tinut himalayan, exista oameni care nu se imbolnavesc niciodata, procreaza la 80 de ani, traiesc cate 120-140 de ani si mor in general din cauze accidentale, nu au legi, tribunale, judecatori, politie, nu au garduri, nu se cearta niciodata intre ei si care nu sunt ortodocsi, nu stiu ce motiv ne-ar mai indreptati pe noi sa credem ca, in fata lui Dumnezeu, suntem mai bine-placuti. Toata lumea asta e plina de boli incurabile care sunt de fapt pedepse pentru propriile pacate. Toata lumea asta are legi stricte si arme pentru ca legile sa nu fie incalcate. Dar Dumnezeu are o singura lege: "Iubeste-ti aproapele". Eu cred ca si Sfintii Parinti mai gresesc uneori. Sau mai degraba noi gresim fiindca nu stim sa interpretam sfaturile lor si rastalmacim orice cuvant dupa cum ni se pare noua ca il intelegem. Dragostea are un singur sens: in sus. Daca ne rugam pentru binele aproapelui, preotul nu are dreptul sa se opuna, iar daca o face, este stapanit de slabiciune mai mult decat de credinta.

Dacă ai auzit păreri controversate, atunci fă cum îți dictează conștiința!

glykys 06.02.2011 16:29:35

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 333714)
dar nu l-am gasit , daca imi puteti da linkul ca nu il gasesc

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=2345

Raoul 06.02.2011 22:06:46

Citat:

În prealabil postat de colaps3 (Post 333908)
„Dacă nu sunt botezați într-o Sfântă Biserică Ortodoxă, nu-i putem pomeni în rugăciuni”

Nu prea sunt deacord cu asta. Pai bietii sectari daca ii respingem in halul asta,cum sa se mai indrepte? Adica nici sa nu ma rog pt. indreptarea unui ratacit,pentru luminarea mintii de catre Dumnezeu si sa adopte ortodoxia? Pai rugaciunea e cea mai puternica unealta,daca asta nu mi se da voie cum il mai pot ajuta eu pe acel om??

Eu marturisesc sincer ca m-am rugat si ma rog pentru o fata si familia ei (neoprotestanti) pentru luminarea mintii,si daca voieste Dumnezeu,sa-i aduca la dreapta credinta. Deci m-as bucura din suflet sa-i vad schimbati,asa ca si rugaciunea e din suflet! Cu ce pacatuiesc? Merit sa ard in iad din cauza aceasta?

colaps3 06.02.2011 22:17:17

Citat:

În prealabil postat de Raoul (Post 334181)
Nu prea sunt deacord cu asta. Pai bietii sectari daca ii respingem in halul asta,cum sa se mai indrepte? Adica nici sa nu ma rog pt. indreptarea unui ratacit,pentru luminarea mintii de catre Dumnezeu si sa adopte ortodoxia? Pai rugaciunea e cea mai puternica unealta,daca asta nu mi se da voie cum il mai pot ajuta eu pe acel om??

Eu marturisesc sincer ca m-am rugat si ma rog pentru o fata si familia ei (neoprotestanti) pentru luminarea mintii,si daca voieste Dumnezeu,sa-i aduca la dreapta credinta. Deci m-as bucura din suflet sa-i vad schimbati,asa ca si rugaciunea e din suflet! Cu ce pacatuiesc? Merit sa ard in iad din cauza aceasta?

Se referea la altceva. Ce-i drept, e cam ruptă din context, să mă ierți. Se referea la faptul că preoții nu au voie să îi pomenească pe eretici la Sfânta Liturghie, nu că noi nu avem voie să ne rugăm pentru sectanți.

Ba dimpotrivă, pentru noi, se cuvine ca mai vârtos să ne rugăm pentru ei.

Raoul 06.02.2011 22:32:54

Asa mai merge... :4:

George.m 06.02.2011 23:03:03

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 333701)
avem voie sa trecem pe pomelnic pe cei care nu merg la biserica ?

Citat:

dar avem voie sa trecem pe cei care nu se spovedesc adica nu duc o viata de crestin dar mai vin la biserica putin duminica ?????
Bineinteles ca avem voie. Cred ca unui bun crestin, inima ii cere sa-i pomeneasca. Rugandu-ne pentru acestia, nadajduim ca vor fi luminati de Dumnezeu si se vor apropia de El. Sa nu cadem in capcana judecarii lor, asemanandu-ne fariseului din evanghelie.

fulg_de_nea 07.02.2011 18:55:36

Citat:

În prealabil postat de George.m (Post 334211)
Bineinteles ca avem voie. Cred ca unui bun crestin, inima ii cere sa-i pomeneasca. Rugandu-ne pentru acestia, nadajduim ca vor fi luminati de Dumnezeu si se vor apropia de El. Sa nu cadem in capcana judecarii lor, asemanandu-ne fariseului din evanghelie.

Ceva timp in urma, a plecat dintre noi, o ruda care nu numai ca nu trecea pragul bisericii, dar isi manifesta dispretul pentru cele sfinte (biserica, slujitorii ei, cuvintele sfinte) oriunde si oricand avea prilej.
Sotiei, plecate pe la manastiri, intru salvarea sufletului sau, (a murit fara lumanare, si nemarturisit de ani buni),i s-a spus ca nu mai poate fi nici o speranta pentru decedat.

Saptamana trecuta, mi-au picat in maini, sfaturi duhovnicesti pentru noi cei vii in ajutorul celor care s-au dus nepregatiti, sa zicem. Acolo spunea ca DA, orice rugaciune, orice pomenire si pomana vine in autorul lor si-i "scoate" din cel mai adanc hau.

Deci care-i adevarul?
Desigur, stiu si eu ca nu trebuie uitati in rugile noastre, dar...?

Recunosc, nu am citit tot topicul, si multe nu stiu.
De altfel, am vrut sa iau nick-ul de "NESTIUTOARE, dar era luat.

florinbrasov0 07.02.2011 20:37:55

Cine este inteereesat poate vedea aici ce se intampla la Proscomidie si va intelege de ce nu pot fi pomeniti neortodocsii si cei necredinciosi la Sfanta Liturghie.

anna21 07.02.2011 20:55:31

Citat:

În prealabil postat de florinbrasov0 (Post 334558)
Cine este inteereesat poate vedea aici ce se intampla la Proscomidie si va intelege de ce nu pot fi pomeniti neortodocsii si cei necredinciosi la Sfanta Liturghie.


Miltumim, Florinbrasov.

Adaug si eu un link catre situl Manastirii Dervent, un site foarte educativ:
http://www.dervent.ro/resurse/liturghia/index-D-01.html
(eu am dat link catre capitolul 1, dar sunt in total 43 capitole despre Sf. Liturghie)

De pe site:

Biserica întreagă, Trupul tainic al lui Hristos, este prezentă în mod simbolic pe Sfântul Disc în urma săvârșirii Proscomidiei: în mijloc, prin agneț, Hristos însuși, Lumina cea adevărată și Viata cea veșnică, iar prin miride Maica Lui de-a dreapta, sfinții de-a stânga, iar dedesubt întreaga adunare a bine-credincioșilor.

Miridele credincioșilor sunt așezate sub agneț

Credincioșii, atât cei vii cât și cei adormiți, sunt reprezentați prin miridele așezate sub agneț în stânga, respectiv dreapta acestuia. La acestea se adaugă cele trei miride speciale scoase pentru cler (episcopi, preoți și diaconi), conducătorii țării și pentru ctitori.

Mirida specială pentru ctitori precum și rugăciunile de pomenire generală a viilor și a morților, deși sunt menționate de Sfântul Simeon al Tesalonicului în secolul al XV-lea, în prezent sunt o particularitate a Liturghierelor românești unde le întâlnim începând de la jumătatea secolului al XIX-lea. Rugăciunea pentru vii este inspirată după cea de la Litie dar are analogii cu formularul de pomelnic de la sfârșitul Psaltirii și cu dipticele anaforalei Sfântului Vasile cel Mare. Rugăciunea pentru pomenirea morților este alcătuită după canoanele din sâmbetele morților (moșii de iarnă și de vară). Ambele rugăciuni, deși de origine greacă, au ajuns la noi prin influența practicii Bisericii Ortodoxe Ruse unde însoțeau anumite pomelnice.

Scoaterea miridelor pentru credincioși începe prin rostirea rugăciunilor de pomenire generală a viilor și a morților și continuă cu pomenirea lor nominală, pentru fiecare nume scoțându-se câte o miridă din prescurile aduse împreună cu pomelnicul. În urma tuturor preotul scoate o miridă pentru el însuși arătând prin aceasta că mântuirea sa depinde de cei pe care este rânduit să-i păstorească și să-i pomenească.

Pomenirea credincioșilor reprezintă raportarea tuturor și a fiecăruia la jertfa lui Hristos

Unii credincioși au ajuns la o înțelegere a pomenirii la Proscomidie, ca un mijloc magic de rezolvare a problemelor curente al cărui efect este direct proporțional cu numărul prescurilor împărțite concomitent la diverse biserici. Astfel se solicită pomeniri pentru sănătate dar și pentru izbăvire de vrăjmași, pentru izbândă la proces, pentru găsirea unui loc de muncă, pentru obținerea vizei de plecare în străinătate etc. Această înțelegere magică reprezintă însă o denaturare grosolană a sensului cultului creștin.

Pomenirea de la Proscomidie, prin caracterul ei de jertfă, reprezintă „raportarea tuturor și a fiecăruia la jertfa lui Hristos, adunarea și rezidirea în jurul Agnețului a noii făpturi a lui Dumnezeu”. Prin aducerea prescurii și a pomelnicului la altar noi ne aducem și ne predăm lui Dumnezeu „pe noi însine și unii pe alții și toată viața noastră”. Biserica îi strânge astfel laolaltă, la fiecare Liturghie, pe toți membrii ei din toate vremurile. Miridele exprimă participarea noastră la jertfa lui Hristos și intrarea în comuniune cu Maica Domnului, cu sfinții și cu toată Biserica pământească, presupunând și asumarea personală a Crucii lui Hristos și urmarea Lui (Mt. 16, 24). Bucățica de pâine scoasă pentru fiecare îl distinge de ceilalți și, în același timp, îl apropie de Hristos și de ceilalți. Hristos stă în centrul Bisericii în stare de jertfă și astfel o sfințește și o înfățișează sieși ca Biserică mărită (Efes 5, 26-27). La fel și Biserica, fiecare mădular al trupului lui Hristos, își însușeste de aici starea de jertfă față de Hristos și, prin Hristos, față de semenii săi.


sursa:http://www.dervent.ro/resurse/liturghia/index-D-12.html

(cred ca este destul de clar ca pomenirea la Sf. Liturghie este un act asumat, dorit etc.. nu se cuvine sa trecem necredinciosi, oameni impacati cu patimile, etc..)

floricica 19.02.2011 12:42:06

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 333701)
avem voie sa trecem pe pomelnic pe cei care nu merg la biserica ?


Nu se trec la Sf. Liturghie insa se trec pe pomelnic la Sf. Maslu sau alte slujbe si se pomenesc la rugaciuni, acatiste, mai ales la Psaltire.


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:56:15.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.