Episcopii necasatoriti contrazic cuvantul Scripturii ?
Întrebare: de ce avem episcopi necăsătoriți, în condițiile în care în Timotei 1 cap. 3 Sf. Paul ne spune că episcopul trebuie să fie "bărbat al unei singure femei" și să aibă "copii ascultători" ?
Nu fac propagandă protestantă, sunt doar curios. Dacă puteți da un link către o poziție oficială a BO în interpretarea acestui text, aș fi recunoscător. |
Incercare de raspuns (1)
Dvs., ca romano-catolic, stiti probabil ca ideea celibatului intregului cler, nu doar a episcopilor, a aparut in partea de apus a Bisericii inca din secolul 4.
Motivatiile ar fi multe, dar incerc sa ma leg de cuvintele epistolei apostolului Pavel (Paul): "Episcopul (in alta parte zice: preotul, diaconul) sa fie barbat al unei singure femei". Ceea ce transmite mesajul biblic este ca, in primul rand, clericul crestin sa fie barbat. In al doilea rand, ca el are dreptul numai la o singura femeie _ atat din punct de vedere biologic, precum si al ceea ce numim azi "starea civila". Adica, sa nu fi fost implicat in relatii naturale (sexuale) cu mai mult de o femeie, iar aceea sa-i fie sotie legitima. Ca urmare, recasatorirea unui candidat la preotie atrage imposibilitatea canonica a consacrarii sale in vreo treapta clericala. Insa, (ma gandesc cu minte de tehnocrat), aceste precizari se refera la ceea ce este permis clericului, mai precis ca are dreptul la o casatorie in conditii de stricta moralitate, insa nu inseamna ca el are si obligatia de a fi casatorit. Apusul crestin al primului mileniu a luat decizia celibatului pentru toti clericii din intentia scutirii lor de alte responsabilitati decat cele ale sacerdotiului, Biserica trebuind sa fie singura lor preocupare. Nu apreciem aici consecintele. In partea rasariteana a crestinismului primului mileniu, s-a ajuns la impunerea celibatului doar pentru episcopi, incepand de prin secolele 5-6. De ce ? Din cate stiu, pentru a se pune capat unei tendinte manifestata pe scara larga, din ce in ce mai suparatoare, de catre membrii familiei episcopului, incepand cu sotia, de a face "trafic de influenta" in Biserica, la cel mai inalt nivel (al episcopatului). Dar pentru restul clerului (preoti si diaconi) a ramas valida permisiunea de a se casatori. Mai mult, pentru ca vocatia preotiei sa nu fie conditionata de statutul marital al candidatului, cei care nu doresc sa se casatoreasca au la indemana calea monahismului, calugaria, iar ei care se casatoresc devin preoti de parohie. In ortodoxie li se spune "preoti de mir", spre deosbire de preotii calugari care sunt denumiti "ieromonahi". Pentru ca episcopatul presupune raspunderi foarte mari si foarte multe, care exclud grijile unei familii, episcopii ortodocsi se aleg de obicei dintre monahi, dar se pot alege si dintre preotii de mir ramasi vaduvi, care mai inainte de a fi ridicati la treapta episcopala trec in monahism. |
Incercare de raspuns (2)
Dvs. voiati si un link spre o expunere oficiala a BO privind celibatul episcopilor.
Sper ca explicatia mea sa coincida cat de cat cu pozitia oficiala a BO in aceasta problema... :D Legat de copiii clericului, practica vietii demonstreaza si in ziua de azi ca unii copii de preoti (ortodocsi) pot sa fie departe tare de ceea ce se asteapta in general de la o familie de preot. De ce ? Nu stiu. Si nu vreau sa emit ipoteze care sa ma transforme in judecator. Dar mai voiam sa subliniez ca episcopul (ortodox sau catolic) nu prea mai are ceea ce numim "viata personala"; el e mereu ca un ostas in postul de garda, pe care nimeni nu vine sa-l schimbe dupa un anumit timp. Va dati seama ce tragedie ar fi atat pentru episcop, cat si pentru o eventuala sotie a lui ? Mereu asaltat de credinciosi mireni, de clerici cu diferite probleme, de cate si mai cate, cand ar mai putea sa fie episcopul si sot si tata ? Si ce fel de sot si de tata ar fi el ? Nu vreau sa ma gandesc... Chiar si in primele 5-6 secole, majoritatea zdrobitoare a episcopilor (fie in rasarit, fie in apus) au fost celibatari. Apropos de celibatari: ca exceptie, a existat in BO din Romania si admiterea la preotie a unor candidati necasatoriti, dar nici calugariti, asa numitii preoti celibi. Ei aveau obligatia de a ramane necasatoriti. Unii din ei nu s-au putut abtine si au aparut probleme, asa incat BO evita pe cat posibil astfel de situatii. Daca stau sa vad o logica a asemanarii (in aceasta problema) intre BO si BC, vad ca preotul nu se casatoreste: la catolici, inainte de hirotonie, la ortodocsi, dupa hirotonie (sau ordinatie). |
Preoții din nici o Biserică nu se căsătoresc. Odată ce ai primit preoția, e cumva absurd să te căsătorești. Este vorba de a admite sau nu la preoție pe bărbații căsătoriți anterior. Astfel:
-în tradiția apuseană, numai diaconii pot fi căsătoriți. Preoții (presbiterii) și episcopii nu pot fi căsătoriți -în tradiția răsăriteană actuală (greco-catolică, ortodoxă și melkită) episcopii nu pot fi căsătoriți, pe când diaconii și presbiterii pot fi anterior căsătoriți. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.crestinortodox.ro/drept-bisericesc/preotii-pot-recasatori-120191.html |
Citat:
Prin pogorământ, poți să mănânci și porc prăjit în Vinerea Mare. Dar norma este alta. |
Citat:
Revenind la problema, multumesc tuturor celor care au postat, dar am impresia ca numai Adrian s-a apropiat de esenta chestiunii. Propun cateva ipoteze: 1. Textul biblic interzice episcopia pentru cei cu mai multe femei, dar nu impune casatoria pentru episcop - astfel ca Biserica are autoritatea sa modifice disciplina respectiva; 2. Textul biblic impune episcopului sa fie casatorit, dar este aplicabil doar in contextul socio cultural al Bisericii Primare si deci nu este obligatoriu pentru Biserica din toate timpurile. |
Citat:
Casatoria nu este absurda! Se sublinia faptul ca odata primita hirotonia nu se mai poate primi cununia. |
Regret ca s-a ajuns la ironizarea celui care a pus intrebarea.
Eu vad totul ca pe o dorinta de a se ajunge la o explicatie coerenta din punct de vedere tehnic. Nu cred ca din Noul Testament se impune clericului sa se casatoreasca, ci doar i se permite. Apostolul Pavel recomanda fecioria (in speta, celibatul), dar numai pentru cei care il pot duce pana la capat. Dar nu obliga nici la celibat, nici la casatorie. El a stabilit niste norme morale si sociale privitoare la cleric, fara insa a impune casatoria, ci considerand-o ca pe ceva firesc cu conditia ca , daca exista casatorie a clericului, aceasta sa fie unica. Ulterior, Biserica a stabilit canonic care treapta aclerului se alege dintre cei necasatoriti. Cine doreste episcopat, bun lucru doreste, dar pentru aceasta, iata, trebuie sa faca o jertfa: celibatul, mai bine zis castitatea. In legatura cu clerul romano-catolic, eu stiam ca in nici o treapta nu este permisa casatoria, inclusiv diacon, ba chiar si la treapta inferioara de hipo-diacon, care nu este obtinuta prin hirotonie, ci prin hirotesie, fiind o treapta administrativa, iar nu una harica. Daca s-ar casatori numai diaconii, ei nu ar mai putea sa devina preoti, nici episcopi, fiindca daca preotul trebuie sa fie necasatorit, atunci diaconul casatorit ramane diacon toata viata. Acum, oarecum in gluma, preotii ortodocsi pot sa-i "invidieze" pe cei catolici fiindca orice preot catolic poate deveni episcop, iar preotii catolici pot sa-i "invidieze" pe cei ortodocsi pentru ca acestia se casatoresc. |
Citat:
|
Citat:
Sunt fericite parohiile care au diac, și încă și mai fericite cele care au un diacon care a optat pentru diaconia permanentă. Din păcate, în zilele noastre, în care toți vor să fie episcopi și papi, dacă s-ar putea, nu întâlnim la tot pasul oameni care au vocație de a fi mereu "alături de cei slabi, alături de cei bolnavi, alături de marginalizați". |
Doamne ajuta!
Din cate stiu eu, episcopii, majoritatea sunt alesi la o varsta mai inaintata si sunt de doua tipuri-calugari sau vaduvi, doar in aceste doua stari civile putand fi ales episcop. In concluzie, un episcop poate avea familie->copii(IPS Laurentiu Streza, PF Justinian), dar nu poate avea inca sotie. Pe wikipedia, in biografia IPS Laurentiu Streza este urmatoarea formulare "În 1992 soția trece în lumea drepților, preotul prefesor Liviu Streza rămânând văduv. În urma acestui tragic eveniment, preotul Liviu Streza devine episcopabil și începe deja să figureze pe listele unor posibili episcopi." |
da contrazic scriptura
|
Masura administrativa
Celibatul impus episcopilor este o masura administrativa. Plecand de la realitatea ca un episcop se ingrijeste de o eparhie care se intinde pe o suprafata mare, 2-3 judete, s-a impus o data cu sporirea comunitatilor crestine ca episcopul sa fie celib ca sa se poate ocupa exclusiv de problemele eparhiei sale. Mai apoi episcopii au fost alesi cu preponderenta din randul calugarilor, o traditie care s-a increstat in constiinta si practica ortodoxa si a ramas vie pana astazi.
E greu de inchipuit ca un episcop, care trebuie sa se ingrijeasca de zeci de parohii, plus alte responsabilitati in afara eparhiei, sa poate fi alaturi si de o familie care necesita un suport complex. |
Motivul acesta ca un episcop este mult prea ocupat cu eparhii si preoti si mireni care vin la mei si alte cele, nu cred ca este corect.
In acelasi fel manageri de mari concerne, regi, imparati, presedinti de state, care au atata raspundere si lume in grija lor, ar trebui sa nu fie casatoriti. Da, familia acestora are f.mult de suferit. Motivul in cazul episcopilor cred ca este altul, de natura strict religioasa si poate ca nu-l stim noi. De ce totusi diferenta intre ei si preotii care au voie si chiar trebuie sa se casatoreasca, ma intreb si eu. Interesante sunt exemplele date. Deci au existat episcopi ortodocsi cu familie! Bun, sotia a murit inainte sa fie ei episcopi, dar au ramas copii si mai ales, chiar vaduvi, ei au avut femeie (in toate sensurile). Din cate stiu eu, preotii ortodocsi trebuie mai intai sa se casatoreasca, apoi sunt hirotoniti si nu invers. Am inteles mai de curand (tot aici pe forum se discuta), ca acele exceptii de la regula, sunt tot mai mult desconsiderate. Nu stiu de ce. Preotii ortodoxi celibi (deci care nu se casatoresc niciodata) provin din calugari si pot lucra numai la manastiri. Eu asa stiu. La restul bisericilor, preotii sunt de mir, deci casatoriti. La catolici nu ma pricep. La ei insa celibatul este ales si impus pentru alte motive, si nu pentru ca ar fi prea ocupati. Este vorba la ei de ideea ca o femeie ii impiedica in preotie, ii ispiteste la greseli si pacate. Si cred de altfel ca acelasi ar fi motivul si la episcopii ortodocsi. Ei trebuie sa fie un model pentru toti, inclusivpentru preotii din subordine si daca au probleme in familie, cum ar sta in fata oamenilor. Iar legat de copiii de preot, majoritatea cam sunt educati in spirit religios si multi devin ei insisi preoti (baietii). La fel ca si in alte familii cu situatii si reguli deosebite (persoane publice), unii copii de preot pot sa se simta nefericiti, constransi in alegerile lor de viata, incepand cu stiu eu mancarea de post, prieteni, profesie, hobby-uri si ajungand pana la casatorie. Preotul este totusi o persoana publica si familia lui este si ea in vizorul lumii in permanenta. |
Este vorba de ceea ce tocmai discutam pe alt topic, la un sinod ecumenic s-a hotarat ca episcopii sa fie necasatoriti, desi pana atunci se puteau casatori.
|
Citat:
In mod normal Episcopia nu se pupa cu calugaria, din multe puncte de vedere, ar fi putut sa lase Episcopul celibatar, pur si simplu, nu sa-l si calugareasca . Nu mai conteaza, suntem prea mici pentru astfel de " cugetari ". |
Ora este GMT +3. Ora este acum 02:36:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.