Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   Facere 1:2-5 (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11788)

Danut7 09.01.2011 21:23:44

Facere 1:2-5
 
Cum intelegem versetele astea ?

Citat:

2. Și pământul era netocmit și gol. Întuneric era deasupra adâncului și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor. 3. Și a zis Dumnezeu: "Să fie lumină!" Și a fost lumină. 4. Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric. 5. Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte. Și a fost seară și a fost dimineață: ziua întâi.
Ma intereseaza mai ales versetul 2..

Scotsman 09.01.2011 21:40:16

opinie
 
Subliniaza principiul creatiei ex nihilo dar nu in sensul unui non-existente totale,la momentul surprins in versetul 2 pamintul(haares) deja exista(verset 1)ci surprinde,precum intr-o fotografie,imaginea dinaintea inceperii actiunii creatoare a Celui de Sus.

Termenul Ruah(Duhul),complex in interpretare,prin actiunea sa continua(,,se purta">implica o miscare continua)pregateste aparitia actiunii creatoare,introduce ideea de miscare intr-o scena statica:netocmit,gol,intuneric,adancul(tehom).Practic apare catalizatorul la ceea ce urmeza,este o descriere secventiala,metodica a etapelor creatiei.Scena incepe sa fie adusa la viata,in versetul urmator este confirmarea:,,Sa fie Lumina"(porunca cu efect imediat>,,Si a fost lumina").

daniil96 09.01.2011 21:40:59

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321166)
Cum intelegem versetele astea ?



Ma intereseaza mai ales versetul 2..


de ce? ai vazut ca si "oamenii de stiinta" au constatat ca la Big Bang universul nu a fost gaz ... a fost lichid?

"și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor."

delia31 09.01.2011 21:53:28

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321166)
Cum intelegem versetele astea ?



Ma intereseaza mai ales versetul 2..

Versetul 2. Dar pământul era nedeslușit și ne'mplinit ; și întuneric era deasupra genunii; și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor.

Nedeslușit: invizibil sau de-abia vizibil, ca prin abur. Ne'mplinit: ne'ntocmit pe de-a'ntregul; pustiu; gol; deșert, fără viață. Ebraicul tohu-bohu sugerează ideea de haos, materie informă, creată din nimic, dar încă neorganizată, nedeslușită.

Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor - În limba greacă, același cuvânt, pneuma, înseamnă și „vânt“, și „duh“. Așadar, mișcarea aerului care va face posibilă ivirea pământului; Duhul dătător de viață al lui Dumnezeu.

Versetul 3. Și a zis Dumnezeu: „Să fie lumină!“ Și a fost lumină.

A zis- Rostirea lui Dumnezeu: actul prin care voința Sa devine faptă; participarea cuvântului (Cuvântului) la actul creației

Sa fie Lumina- Activarea luminii necreate a lui Dumnezeu, Cel ce El Însuși este lumină, așa cum lumină este și Cuvântul Său (Logosul) întrupat, Iisus Hristos, vizibilă în momentul schimbării Sale la față . Așadar, nu e vorba de lumina naturală (astrele vor fi create de abia în ziua a patra – vezi versetele 14-19), ci de acea lumină pe care o vor experia mai târziu isihaștii și pe care teologia răsăriteană o va cunoaște îndeosebi prin scrierile Sfântului Grigorie Palama.

Versetul 4. Și a văzut Dumnezeu lumina că e buna (frumoasă) ; și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.

cuvantul buna - ca adjectiv, kalós înseamnă „frumos“ (vv. 4 și 31); ca adverb, înseamnă „bine“ (vv. 8, 10, 12, 18, 21 și 25). „Lumina frumoasă“ e opțiunea exegetică a Sfântului Vasile cel Mare. „Frumos“ și „bine“, laolaltă, induc ideea de „armonie“.

Vezi biblia tradusa de mitropolitul Bartolomeu Anania. Are vreo 8ooo de note explicative.
http://www.dervent.ro/biblia.php

Danut7 09.01.2011 22:45:45

nu poate fi aici intunericul imaginea absolutului, indefinibilului ? dar atunci ce este adancul? dar apa, singurul element material din tot versetul?

Scotsman 09.01.2011 23:29:45

Ar fi posibil dar depinde de viziunea interpretativa:,,Traducerea greaca la tohu-wa bohu(se presupune ca inseamna gol,pustiu,neant)lasa sa se inteleaga o materie preexistenta ca la Platon in ,,Timaios".In ,,Intelepciunea lui Solomon" 11:17,text marcat de gandirea elenistica,se spune de altfel ca Dumnezeu a creat lumea dintr-o materie informa.Totusi Parintii Bisericii vor insista asupra principiului creatiei din nimic(ex nihilo)incepand cu Teofil al Antiohiei."

Exista posibilitatea ca elementul apa sa fi fost introdus in text pentru a simboliza stihiile ce ar fi ramas la stadiul haotic si dezlantuit in lipsa ordinii din creatie.Aici intervine o opinie extrem de interesanta,a lui Vasile cel Mare: ,,Duhul lui Dumnezeu(pnevma)inseamna si vant si duh.Fizic ar fi ca miscarea aerului face posibila aparitia pamintului,adica ,,Duhul datator de viata a lui Dumnezeu".

Fara actiunea Duhului apele ar ramine simple stihii>,,Cuvantul ,,se purta"se interpreteaza prin ,,incalzea si dadea viata apelor".Duhul se purta,adica pregatea apele pentru nasterea vietii.Inca din acest text se poate vedea ca nici Duhul Sfant nu este lipsit de de putere creatoare"(Vasile cel Mare,Omilii la Hexaimeron)

delia31 10.01.2011 03:56:19

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321207)
nu poate fi aici intunericul imaginea absolutului, indefinibilului ? dar atunci ce este adancul? dar apa, singurul element material din tot versetul?

Danut, cred ca starea initiala ante fiat lux nu poate fi supusa descrierii in cuvinte decat prin negatii vagi, indefinibile: „netocmit’’, „gol’’, „adanc intunecos”, „genune” care sa exprime oarecum starea lumii de a nu fi nici fiinta, nici nefiinta, de a fi in afara onticului.

Ca sa vorbeasca despre o lume care inca nu exista, asupra careia nu intervenise inca Logosul Divin (Ratiunea, Cuvantul), autorul biblic s-a folosit de expresii care sugereaza lipsa: nedeslusit, neant, adanc intunecos, ceata, aburul primordial (vaporii de apa), abis= fara fund (a-element privativ, indica lipsa / byssos= fund), a-narhia (a=fara / arkhos=conducator), haos (gr. khaos) = vid, abis.

Limbajul filozofico poetic de factura metafizica incearca exprimarea inexprimabilului si nemaiganditului in termeni care doar induc starea de aproximatie. Vezi in celebrele versuri ale lui Eminescu din Scrisoarea I:
„ la-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă”, conjunctia „nici” e specifica exprimarii vidului ontologic si face parte din registrul lingvistic al „a-croniei si al a-topiei cosmice (din afara timpului si spatiului).
In exprimarea „nici fiinta, nici nefiinta” – acest „nici” nu numai ca sugereaza inexistenta creatiei dar o si transfera in afara puterii omenesti de a o concepe: „N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă”...
Nu exista nici de-vazutul, nici vazatorul in afara Creatorului: „Dar nici de văzut nu fuse și nici ochi care s-o vază.”

„La-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă,
Pe când totul era lipsă de viață și voință,
Când nu s-ascundea nimica, deși tot era ascuns...
Când pătruns de sine însuși odihnea cel nepătruns.
Fu prăpastie? genune? Fu noian întins de apă?
N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă,
Căci era un întuneric ca o mare făr-o rază,
Dar nici de văzut nu fuse și nici ochi care s-o vază.
Umbra celor nefăcute nu-ncepuse-a se desface,
Și în sine împăcată stăpânea eterna pace!...
Dar deodat-un punct se mișcă... cel întâi și singur. Iată-l
Cum din chaos face mumă, iară el devine Tatăl!...
Punctu-acela de mișcare, mult mai slab ca boaba spumii,
E stăpânul fără margini peste marginile lumii...
De-atunci negura eternă se desface în fășii,
De atunci răsare lumea, lună, soare și stihii...”

Eugen7 10.01.2011 09:15:39

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 321177)
Versetul 2. Dar pământul era nedeslușit și ne'mplinit ; și întuneric era deasupra genunii; și Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor.

Nedeslușit: invizibil sau de-abia vizibil, ca prin abur. Ne'mplinit: ne'ntocmit pe de-a'ntregul; pustiu; gol; deșert, fără viață. Ebraicul tohu-bohu sugerează ideea de haos, materie informă, creată din nimic, dar încă neorganizată, nedeslușită.

Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor - În limba greacă, același cuvânt, pneuma, înseamnă și „vânt“, și „duh“. Așadar, mișcarea aerului care va face posibilă ivirea pământului; Duhul dătător de viață al lui Dumnezeu.

Versetul 3. Și a zis Dumnezeu: „Să fie lumină!“ Și a fost lumină.

A zis- Rostirea lui Dumnezeu: actul prin care voința Sa devine faptă; participarea cuvântului (Cuvântului) la actul creației

Sa fie Lumina- Activarea luminii necreate a lui Dumnezeu, Cel ce El Însuși este lumină, așa cum lumină este și Cuvântul Său (Logosul) întrupat, Iisus Hristos, vizibilă în momentul schimbării Sale la față . Așadar, nu e vorba de lumina naturală (astrele vor fi create de abia în ziua a patra – vezi versetele 14-19), ci de acea lumină pe care o vor experia mai târziu isihaștii și pe care teologia răsăriteană o va cunoaște îndeosebi prin scrierile Sfântului Grigorie Palama.

Versetul 4. Și a văzut Dumnezeu lumina că e buna (frumoasă) ; și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.

cuvantul buna - ca adjectiv, kalós înseamnă „frumos“ (vv. 4 și 31); ca adverb, înseamnă „bine“ (vv. 8, 10, 12, 18, 21 și 25). „Lumina frumoasă“ e opțiunea exegetică a Sfântului Vasile cel Mare. „Frumos“ și „bine“, laolaltă, induc ideea de „armonie“.

Vezi biblia tradusa de mitropolitul Bartolomeu Anania. Are vreo 8ooo de note explicative.
http://www.dervent.ro/biblia.php

subscriu la cele afirmate.

Universul e facut pentru om si nu omul pentru univers. Aceasta o sustine atat Sfanta Scriptura cat si principiul antropic din stiinta.

"pamant" in acest verset are senul de materie din care va fi facuta ulterior planeta pamant. de aceea majoritatea exegetilor iau mai mult acest sens al planetei pamant (pentru ca aceasta este importanta pentru om, pentru Evanghelie), insa toata podoaba cereasca facuta de Dumnezeu in ziua a 4-a este facuta tot din acest pamant (materie) facut de Dumnezeu in prima zi.

"pamantul era netocmit" adica materia din univers nu era "ordonata" in galaxii, stele, planete. (Nu era facuta inca din materie nici planeta Pamant si nici "podoaba cereasca").

"adancul" se refera la univers.

"apa" este alcatuita din 2 atomi de hidrogen (care au fost facuti in prima zi) si un atom de oxigen. apa se afla nu doar pe planeta pamant ci in multe locuri in univers (planete, asteroizi, comete). Duhul Sfant "se purta" deasupr tuturor apelor, caci Universul este in Dumnezeu (fapte 17,28). Se stie ca viata bilogica apare in apa in stare lichida (atat din puct de vedere creationist cat si din punct de vedere stiintific).

Dumnezeu îi reamintește omului că atunci când fost făcută planeta Pământ (din materie, care este numită de scriptura pământ), deja existau în Univers alte stele și ființe spirituale (raționale), spunând “Unde erai tu, când am întemeiat Pământul? Spune-Mi, dacă știi să spui. Știi tu cine a hotărât măsurile Pământului? Sau cine a întins deasupra lui lanțul de măsurat? În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului, atunci când stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii… Mă sărbătoreau?”[41].

Astfel, dacă ne vom întreba „Cine a măsurat apele cu pumnul și cine a măsurat pământul cu cotul? Cine a pus pulberea pământului în baniță și cine a cântărit munții și văile cu cântarul? ”[42] pentru că Pământul să fie situat la distanța potrivită de Soare, adică în „zona verde” unde este posibilă viața, răspunsul este unul singur: Dumnezeu, întrucât „El privea până la marginile pământului și îmbrățișa cu ochii tot ce se află sub ceruri, Ca să dea vântului cumpănă și să chibzuiască legea apelor”[43], „El a pus hotar mării, ca apele să nu mai treacă peste țărmuri și … El a așezat temeliile pământului”[4]

[1] Iov 38,4-7.
[2] Isaia 40,12.
[3] Iov 28,24-25.
[4] Pildele Lui Solomon 8,29.

Doamne ajuta.

catalin2 10.01.2011 12:22:46

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321166)
Cum intelegem versetele astea ?
Ma intereseaza mai ales versetul 2..

Din ce stiu cand spune ca la inceput Dumnezeu a facut cerul se refera la crearea ingerilor. In versetul 2 spune ca pamantul era gol, doar cu apa. E logic, in zilele urmatoare sunt descrise crearea plantelor, animalelor, etc.
Nu e vorba de o materie primordiala, care probabil ar fi rezultat in urma Big-bangului.
Cand Dumnezeu a zis sa se faca, asa cum spun sfintii parinti, s-a facut intr-o clipita. Dar apoi a lasat sa treaca o zi ca sa creeze celalte din creatie.
Dumnezeu creaza dintr-o data pentru ca e atotputernic. Si nu face ceva imperfect, care apoi va trebui sa se desavarseasca prin nu stiu ce evolutie. Degradarea lumii si moartea a venit odata cu caderea lui Adam.

Florin-Ionut 10.01.2011 12:51:06

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321312)
Din ce stiu cand spune ca la inceput Dumnezeu a facut cerul se refera la crearea ingerilor. In versetul 2 spune ca pamantul era gol, doar cu apa. E logic, in zilele urmatoare sunt descrise crearea plantelor, animalelor, etc.
Nu e vorba de o materie primordiala, care probabil ar fi rezultat in urma Big-bangului.
Cand Dumnezeu a zis sa se faca, asa cum spun sfintii parinti, s-a facut intr-o clipita. Dar apoi a lasat sa treaca o zi ca sa creeze celalte din creatie.
Dumnezeu creaza dintr-o data pentru ca e atotputernic. Si nu face ceva imperfect, care apoi va trebui sa se desavarseasca prin nu stiu ce evolutie. Degradarea lumii si moartea a venit odata cu caderea lui Adam.

Daca cerul din versetul 1 este lumea ingerilor, atunci cel mai probabil ca "pamantul" din versetele 1 si 2 reprezinta Universul, nicidecum planeta noastra.

Trebuie sa intelegem ca timpul este un simplu parametru al Cosmosului gandit de Hristos, Ratiunea care le-a gandit si planuit pe toate. Este evident ca Dumnezeu a preferat sa creeze Universul in timp, in intervaluri numite "zile", desi ar fi putut foarte bine sa le aduca instantaneu la fiinta pe toate, dintr-o data. Deci Universul ar putea foarte bine sa aiba 14 miliarde de ani vechime fara a contrazice Biblia.

Nu uitati, timpul nu-I slabeste atotputernicia Lui Dumnezeu, El nefiind nicidecum conditionat in vreun fel de timp. Mai mult, in "veacul viitor" sau in "ziua a opta" pe care cu totii o asteptam dupa Judecata, timp nu va mai fi:

Apocalipsa 10, 6
Și s-a jurat pe Cel ce este viu în vecii vecilor, Care a făcut cerul și cele ce sunt în cer și pământul și cele ce sunt pe pământ și marea și cele ce sunt în mare, că timp nu va mai fi,

Danut7 10.01.2011 12:54:00

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321276)
subscriu la cele afirmate.

Universul e facut pentru om si nu omul pentru univers. Aceasta o sustine atat Sfanta Scriptura cat si principiul antropic din stiinta.

"pamant" in acest verset are senul de materie din care va fi facuta ulterior planeta pamant. de aceea majoritatea exegetilor iau mai mult acest sens al planetei pamant (pentru ca aceasta este importanta pentru om, pentru Evanghelie), insa toata podoaba cereasca facuta de Dumnezeu in ziua a 4-a este facuta tot din acest pamant (materie) facut de Dumnezeu in prima zi.

"pamantul era netocmit" adica materia din univers nu era "ordonata" in galaxii, stele, planete. (Nu era facuta inca din materie nici planeta Pamant si nici "podoaba cereasca").

"adancul" se refera la univers.

"apa" este alcatuita din 2 atomi de hidrogen (care au fost facuti in prima zi) si un atom de oxigen. apa se afla nu doar pe planeta pamant ci in multe locuri in univers (planete, asteroizi, comete). Duhul Sfant "se purta" deasupr tuturor apelor, caci Universul este in Dumnezeu (fapte 17,28). Se stie ca viata bilogica apare in apa in stare lichida (atat din puct de vedere creationist cat si din punct de vedere stiintific).

Dumnezeu îi reamintește omului că atunci când fost făcută planeta Pământ (din materie, care este numită de scriptura pământ), deja existau în Univers alte stele și ființe spirituale (raționale), spunând “Unde erai tu, când am întemeiat Pământul? Spune-Mi, dacă știi să spui. Știi tu cine a hotărât măsurile Pământului? Sau cine a întins deasupra lui lanțul de măsurat? În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului, atunci când stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii… Mă sărbătoreau?”[41].

Astfel, dacă ne vom întreba „Cine a măsurat apele cu pumnul și cine a măsurat pământul cu cotul? Cine a pus pulberea pământului în baniță și cine a cântărit munții și văile cu cântarul? ”[42] pentru că Pământul să fie situat la distanța potrivită de Soare, adică în „zona verde” unde este posibilă viața, răspunsul este unul singur: Dumnezeu, întrucât „El privea până la marginile pământului și îmbrățișa cu ochii tot ce se află sub ceruri, Ca să dea vântului cumpănă și să chibzuiască legea apelor”[43], „El a pus hotar mării, ca apele să nu mai treacă peste țărmuri și … El a așezat temeliile pământului”[4]

[1] Iov 38,4-7.
[2] Isaia 40,12.
[3] Iov 28,24-25.
[4] Pildele Lui Solomon 8,29.

Doamne ajuta.

Adica vrei sa spui ca pana la versetul 2 actul creator era deja initiat?Poate fi intunericul atunci materia neagra din Univers?Te referi la apa ca antimaterie?Atunci cum explici ca in a doua "zi" a facut taria si a despartit apele de sub tarie de cele de deasupra tariei?

Eugen7 10.01.2011 13:01:44

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321312)
...
Nu e vorba de o materie primordiala, care probabil ar fi rezultat in urma Big-bangului.

pe ce te bazezi cand faci aceste afirmatii. vrem referinte dogmatice.

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321312)
Cand Dumnezeu a zis sa se faca, asa cum spun sfintii parinti, s-a facut intr-o clipita.

privit din ce sistem de referinta?
Sfintii parinti spun ca timpul nu se putea masura inainte de facerea soarelui (sfantul Ioan Damaschin cartea a 2-a cap 1)

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321312)
Dumnezeu creaza dintr-o data pentru ca e atotputernic.

esti simpatic... si dca mantuirea omului atat cea subiectiva cat si cea obiectiva daca nu este "dintr-o data" inseamna ca Dumnezeu nu este atotputernic?

Eugen7 10.01.2011 13:22:31

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321328)
Adica vrei sa spui ca pana la versetul 2 actul creator era deja initiat?Poate fi intunericul atunci materia neagra din Univers?Te referi la apa ca antimaterie?Atunci cum explici ca in a doua "zi" a facut taria si a despartit apele de sub tarie de cele de deasupra tariei?

nicidecum apa nu se refera la antimaterie!
materia (atat cea ordinara cat si antimateria si materia intunecata) a fost facuta in prima zi, si este numita simplu: pamant (cu sensul de materie).

"Și a zis Dumnezeu: "Să fie o tărie prin mijlocul apelor și să despartă ape de ape!" Și a fost așa. A făcut Dumnezeu tăria și a despărțit Dumnezeu apele cele de sub tărie de apele cele de deasupra tăriei. Tăria a numit-o Dumnezeu cer." Facerea cap 1
Dupa cum vedem, taria este cerul. Deci Dumnezeu a despartit apa din univers de cea de pe planeta pamant.

In Sfanta Scriptura intalnim mai multe "ceruri". Astfel cer are mai multe sensuri: primul este vazduhul (in care sunt pasarile), al doilea este universul (unde este "ostirea cereasca"); exista si al 3-lea cer, numit si "cerul cerului" unde sunt ingerii si in care a fost si Sfantul Pavel (II Corinteni 12); exista si "cerul cel mai presus de ceruri" (Psalmi).

" Și a zis Dumnezeu: "Să se adune apele cele de sub cer la un loc și să se arate uscatul!" Și a fost așa. și s-au adunat apele cele de sub cer la locurile lor și s-a arătat uscatul. Uscatul l-a numit Dumnezeu pământ, iar adunarea apelor a numit-o mări" Facerea 1,9-10

apoi doar apa de pe planeta pamant s-a adunat si s-a aratat uscatul (cel de pe planeta Pamant evident). Apele cele din cer au ramas neadunate, adica "imprastiate" prin univers. Asa cum am mai spus apa se afla pe mule alte planete, asteroizi, comente etc., insa sub forma de geata in principal.

Dupa cum vedem Sfanta Scriptura este in perfecta concordata cu Teoria Big-bang ului si spun ca:
1. in primele momente, universului era opac intrucat materia era densa si nu permitea calatoria fotonilor (cele mai mici particule de lumina). abia apoi apare lumina.
2. planeta pamant, soarele, luna si toate galaxiile planetele etc sunt facute din aceeasi materie.
3. apa exista atat pe planeta pamant cat si in univers.
4. nu soarele este sursa vietii. plantele aparusera inaite de facerea soarelui. viata animala apare in apa initial.

Eugen7 10.01.2011 13:59:01

Citat:

În prealabil postat de Florin-Ionut (Post 321327)
...
Trebuie sa intelegem ca timpul este un simplu parametru al Cosmosului gandit de Hristos, Ratiunea care le-a gandit si planuit pe toate. Este evident ca Dumnezeu a preferat sa creeze Universul in timp, in intervaluri numite "zile", desi ar fi putut foarte bine sa le aduca instantaneu la fiinta pe toate, dintr-o data. Deci Universul ar putea foarte bine sa aiba 14 miliarde de ani vechime fara a contrazice Biblia.

subscriu la cele afirmate. as dori sa mai fac niste precizari referitoare la timp.

cand vorbim de TIMP trebuie neaparat sa alegem un sistem de referinta la care ne raportam.

Spre exemplu daca mergeti cu masina si vitezometrul de bord indica o viteza de deplasare de 100 km/h si eu va intreb cu ce viteza va deplasati iar dumneavoastra raspundeti ca va deplasati cu o viteza de 100 km/h pentru ca atata indica acul vitezometrului, raspunul nu este corect in totalitate!
Vitezometrul ia ca sistem de refetinta obiecte care nu sunt in miscare, spre exemplu copacul de pe marginea drumului pe laga care tocmai ati trecut.

Daca ne raportam la alt sistem de referinta, spre exemplu un alt autoturism pe care tocmai l-ati depasit si care ruleaza cu o viteza de 70 de km/h (atata indica vtezometrul lui) viteza dumneavostra de deplasare este de 30 km pe ora.

Iar daca ne raportam viteza dumneavostra de deplasare la un autorurim care se deplaseaza in sens opus cu 60 de km/h atuci viteza dumneavoastra este de 160 km/h.

Iata deci cat de important este SISTEMUL DE REFERINTA. de aceea cand vorbim de durata zilelor creatiei trebuie neaparat sa ne alegem un sistem de referinta.

astfel exista mai multe valori pentru durata zilelor creatiei in functie de sistemul de referita ales.
a) daca ne raportam la sistemul de referinta divin, atunci zilele creatiei nu au durata (sunt clipe, creatia se petrece instantaneu) caci la Dumnezeu nu exista timp. (Timpul este in Dumnezeu)
b) daca ne referim la sistemul de referinta actual al omului de masurare a timpului (raportat la viteza luminii), pot fi de miliarde de ani.
c) daca ne referim la sistemul de referinta a lui Adam in rai, atunci erau simple zile, caci Adam in rai era nemuritor (prin har) asemenea ingerilor.
e) daca ne referim la un sistem de referinta al melcului poat fi de zeci de miliarde de ani. (asa cum percepem noi secundele asa percepe melcul minutele, deci in lumea lui totul se petrece la viteza "nomala" ca in lumea noastra. insectele spre exemplu percep zecimile de scunda cum percepem noi secundele de aceea noua ni se pare ca ele se misca foarte rapid, insa ele in lumea lor se misca "normal" precum noi oamenii in lumea noastra).


Doamne ajuta.
har si pace.

Slava Tie Doamne Iisuse Hristoase!

Danut7 10.01.2011 14:12:58

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321336)
nicidecum apa nu se refera la antimaterie!
materia (atat cea ordinara cat si antimateria si materia intunecata) a fost facuta in prima zi, si este numita simplu: pamant (cu sensul de materie).

"Și a zis Dumnezeu: "Să fie o tărie prin mijlocul apelor și să despartă ape de ape!" Și a fost așa. A făcut Dumnezeu tăria și a despărțit Dumnezeu apele cele de sub tărie de apele cele de deasupra tăriei. Tăria a numit-o Dumnezeu cer." Facerea cap 1
Dupa cum vedem, taria este cerul. Deci Dumnezeu a despartit apa din univers de cea de pe planeta pamant.

In Sfanta Scriptura intalnim mai multe "ceruri". Astfel cer are mai multe sensuri: primul este vazduhul (in care sunt pasarile), al doilea este universul (unde este "ostirea cereasca"); exista si al 3-lea cer, numit si "cerul cerului" unde sunt ingerii si in care a fost si Sfantul Pavel (II Corinteni 12); exista si "cerul cel mai presus de ceruri" (Psalmi).

" Și a zis Dumnezeu: "Să se adune apele cele de sub cer la un loc și să se arate uscatul!" Și a fost așa. și s-au adunat apele cele de sub cer la locurile lor și s-a arătat uscatul. Uscatul l-a numit Dumnezeu pământ, iar adunarea apelor a numit-o mări" Facerea 1,9-10

apoi doar apa de pe planeta pamant s-a adunat si s-a aratat uscatul (cel de pe planeta Pamant evident). Apele cele din cer au ramas neadunate, adica "imprastiate" prin univers. Asa cum am mai spus apa se afla pe mule alte planete, asteroizi, comente etc., insa sub forma de geata in principal.

Dupa cum vedem Sfanta Scriptura este in perfecta concordata cu Teoria Big-bang ului si spun ca:
1. in primele momente, universului era opac intrucat materia era densa si nu permitea calatoria fotonilor (cele mai mici particule de lumina). abia apoi apare lumina.
2. planeta pamant, soarele, luna si toate galaxiile planetele etc sunt facute din aceeasi materie.
3. apa exista atat pe planeta pamant cat si in univers.
4. nu soarele este sursa vietii. plantele aparusera inaite de facerea soarelui. viata animala apare in apa initial.

conform scripturii pamantul a fost creat inaintea soarelui, a lunii si a astrelor..

Eugen7 10.01.2011 14:34:22

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321350)
conform scripturii pamantul a fost creat inaintea soarelui, a lunii si a astrelor..

pamantul ca materie si nu pamantul ca planeta.

la Iov scrie clar ca atunci cand a fost facuta planeta pamant (din pamant, materie) erau deja in univers alte stele, iar ingerii erau creati deja (si "cel rau" inca nu se razvratise). Deci nu este nici o contradictie in Sfanta Scriptura ci doar trebuie sa fim atenti la exegeza.

Planeta pamant a fost creata inaintea lunii si aproximativ in aceeasi perioada cu soarele (tot sistemul nostru solar a fost facut in aceeasi perioada). Dimnesiunile planetei Pamant au fost bine planificate de Dumnezeu pentru a putea fi in "zona verde" de la soare unde este posibila viata (apa exista in toate cele 3 stari de agregare: solid, lichid, gaz). soarele, planeta pamant si intreg universul sunt facute pentru om.

Moise insista in cartea Facerii ca Dumnezeu este Creatorul si ca pamantul (ca materie si ca planeta) si soarele sunt facute pentru om. Moise subliniaza ca nu soarele este sursa vietii pe planeta Pamant si nu soarele face sa existe planeta pamant (asa cum credeau popoarele pagane in perioada respectiva in marea lor majoritate) ci Dumnezeu.

Iov arata clar ordinea in care au fost create Planeta Pamant, stelele si soarele. Din materie (pamant) au fost facute stelele, apoi sistemul nostru solar, cand atat soarele cat si planetele, inclusiv planeta Pamant au fost facute in aceeai perioada.

"“Unde erai tu, când am întemeiat Pământul? Spune-Mi, dacă știi să spui. Știi tu cine a hotărât măsurile Pământului? Sau cine a întins deasupra lui lanțul de măsurat? În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului, atunci când stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii… Mă sărbătoreau?”" Iov 38,4-7

"„Cine a măsurat apele cu pumnul și cine a măsurat pământul cu cotul? Cine a pus pulberea pământului în baniță și cine a cântărit munții și văile cu cântarul? ”" Isaia 40,12.
Raspunsul este evident: Dumnezeu.

asa cum am aratat anterior, pentru o exegeza corecta trbuie sa fim foarte atenti la sensurile cuvintelor: "cer" si "pamant".

Doamne ajuta.

Danut7 10.01.2011 14:58:11

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321358)
pamantul ca materie si nu pamantul ca planeta.

la Iov scrie clar ca atunci cand a fost facuta planeta pamant (din pamant, materie) erau deja in univers alte stele, iar ingerii erau creati deja (si "cel rau" inca nu se razvratise). Deci nu este nici o contradictie in Sfanta Scriptura ci doar trebuie sa fim atenti la exegeza.

Planeta pamant a fost creata inaintea lunii si aproximativ in aceeasi perioada cu soarele. Dimnesiunile planetei Pamant au fost bine planificate de Dumnezeu pentru a putea fi in "zona verde" de la soare unde este posibila viata (apa exista in toate cele 3 stari de agregare: solid, lichid, gaz). soarele, planeta pamant si intreg universul sunt facute pentru om.

"“Unde erai tu, când am întemeiat Pământul? Spune-Mi, dacă știi să spui. Știi tu cine a hotărât măsurile Pământului? Sau cine a întins deasupra lui lanțul de măsurat? În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului, atunci când stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii… Mă sărbătoreau?”" Iov 38,4-7

"„Cine a măsurat apele cu pumnul și cine a măsurat pământul cu cotul? Cine a pus pulberea pământului în baniță și cine a cântărit munții și văile cu cântarul? ”" Isaia 40,12.
Raspunsul este evident: Dumnezeu.

asa cum am aratat anterior, pentru o exegeza corecta trbuie sa fim foarte atenti la sensurile cuvintelor: "cer" si "pamant".

Doamne ajuta.

In Facere in ziua a treia pamantul deja odraslea verdeata, ierburi si pomi(Fac 1:12). Luminatorii: soarele, luna , stelele au fost create abia in ziua a patra(Fac 1:14-16).

catalin2 10.01.2011 15:00:20

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321330)
pe ce te bazezi cand faci aceste afirmatii. vrem referinte dogmatice.

privit din ce sistem de referinta?
Sfintii parinti spun ca timpul nu se putea masura inainte de facerea soarelui (sfantul Ioan Damaschin cartea a 2-a cap 1)

esti simpatic... si dca mantuirea omului atat cea subiectiva cat si cea obiectiva daca nu este "dintr-o data" inseamna ca Dumnezeu nu este atotputernic?

Eu deja am dat raspunsul de ceva timp, la cealalta conferinta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...1&postcount=19
Si e destul de clar.
ca o completare, din acelasi link: "Sfantul Efrem si Sfantul Ioan Gura de Aur, in talcuirile lor la Facere, privesc foarte clar zidirea lui Dumnezeu ca fiind lucrarea a sase zile "litera­le", Dumnezeu creand in fiecare din ele in mod "imediat" si "intr-o clipita". Iar Sfantul Vasile cel Mare, contrar convingerii larg raspandite a "evolutio-nistilor crestini", socotea zidirile lui Dumnezeu ca "imediate" si "dintr-o data", si privea cele Sase Zile ca avand exact durata de douazeci si patru de ore;"

Eugen7 10.01.2011 15:10:22

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321390)
In Facere in ziua a treia pamantul deja odraslea verdeata, ierburi si pomi(Fac 1:12). Luminatorii: soarele, luna , stelele au fost create abia in ziua a patra(Fac 1:14-16).

Spune asta pentru a arata ca nu soarele este izvorul luminii si al vietii. Soarele nu este decat un luminator, facut mai traziu in raport cu alte stele.

Iov spune ca stelele au fost create inainte plantei Pamant.
Sfanta Scriptura nu greste... oamenii gresesc printr-o interpretare eronata.

Doamne ajuta.

catalin2 10.01.2011 15:15:11

Vad ca a mai fost o conferinta despre acest subiect: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ead.php?t=6292

Eugen7 10.01.2011 15:15:45

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321394)
Eu deja am dat raspunsul de ceva timp, la cealalta conferinta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...1&postcount=19
Si e destul de clar.
ca o completare, din acelasi link: "Sfantul Efrem si Sfantul Ioan Gura de Aur, in talcuirile lor la Facere, privesc foarte clar zidirea lui Dumnezeu ca fiind lucrarea a sase zile "litera*le", Dumnezeu creand in fiecare din ele in mod "imediat" si "intr-o clipita". Iar Sfantul Vasile cel Mare, contrar convingerii larg raspandite a "evolutio-nistilor crestini", socotea zidirile lui Dumnezeu ca "imediate" si "dintr-o data", si privea cele Sase Zile ca avand exact durata de douazeci si patru de ore;"

daca aveati rabdare sa cititi postarile anterioare intelegeasi importanta sistemului de referinta.

Nu confundati patristica cu dogmatica!

Sfantul Ioan Damaschin spune clar timpul nu se putea masura inainte de facerea soarelui.
Se contraic oare sfintii Parinti?! Nicidecum.
"“înainte de întemeierea lumii, când nu era soare care să despartă ziua de noapte, nu era un veac care să se poată măsura," Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 1.

Patristica trebuie studiata cu atentie si inteleasa metodologia Sfintilor Parinti. In multe din lucrarile lor se sustine modelul geocentric pentru sistemul nostru solar, insa doar ca model potential.

Doamne ajuta.

catalin2 10.01.2011 15:23:09

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321401)
Spune asta pentru a arata ca nu soarele este izvorul luminii si al vietii. Soarele nu este decat un luminator, facut mai traziu in raport cu alte stele.

Iov spune ca stelele au fost create inainte plantei Pamant.
Sfanta Scriptura nu greste... oamenii gresesc printr-o interpretare eronata.

Doamne ajuta.

Eu am mai raspuns la acest pasaj din Iov, acolo nu spune ca stele au fost facute inaintea Pamanatului. "În ce au fost întărite temeliile lui sau cine a pus piatra lui cea din capul unghiului, atunci când stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii… Mă sărbătoreau"
Piatra din capul unghiului stim ca este Iisus, nu e vorba de pamant aici.

delia31 10.01.2011 15:26:34

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321343)
subscriu la cele afirmate. as dori sa mai fac niste precizari referitoare la timp.

cand vorbim de TIMP trebuie neaparat sa alegem un sistem de referinta la care ne raportam.

Spre exemplu daca mergeti cu masina si vitezometrul de bord indica o viteza de deplasare de 100 km/h si eu va intreb cu ce viteza va deplasati iar dumneavoastra raspundeti ca va deplasati cu o viteza de 100 km/h pentru ca atata indica acul vitezometrului, raspunul nu este corect in totalitate!
Vitezometrul ia ca sistem de refetinta obiecte care nu sunt in miscare, spre exemplu copacul de pe marginea drumului pe laga care tocmai ati trecut.

Daca ne raportam la alt sistem de referinta, spre exemplu un alt autoturism pe care tocmai l-ati depasit si care ruleaza cu o viteza de 70 de km/h (atata indica vtezometrul lui) viteza dumneavostra de deplasare este de 30 km pe ora.

Iar daca ne raportam viteza dumneavostra de deplasare la un autorurim care se deplaseaza in sens opus cu 60 de km/h atuci viteza dumneavoastra este de 160 km/h.

Iata deci cat de important este SISTEMUL DE REFERINTA. de aceea cand vorbim de durata zilelor creatiei trebuie neaparat sa ne alegem un sistem de referinta.

astfel exista mai multe valori pentru durata zilelor creatiei in functie de sistemul de referita ales.
a) daca ne raportam la sistemul de referinta divin, atunci zilele creatiei nu au durata (sunt clipe, creatia se petrece instantaneu) caci la Dumnezeu nu exista timp. (Timpul este in Dumnezeu)
b) daca ne referim la sistemul de referinta actual al omului de masurare a timpului (raportat la viteza luminii), pot fi de miliarde de ani.
c) daca ne referim la sistemul de referinta a lui Adam in rai, atunci erau simple zile, caci Adam in rai era nemuritor (prin har) asemenea ingerilor.
e) daca ne referim la un sistem de referinta al melcului poat fi de zeci de miliarde de ani. (asa cum percepem noi secundele asa percepe melcul minutele, deci in lumea lui totul se petrece la viteza "nomala" ca in lumea noastra. insectele spre exemplu percep zecimile de scunda cum percepem noi secundele de aceea noua ni se pare ca ele se misca foarte rapid, insa ele in lumea lor se misca "normal" precum noi oamenii in lumea noastra).


Doamne ajuta.
har si pace.

Slava Tie Doamne Iisuse Hristoase!

Timpul, asa cum il intelegem noi, alcatuit din secunde, minute, ore, zile, ani apare doar in ziua a 4-a a creatiei, avand drept sistem de referinta miscarea soarelui si lunii fata de pamant.

Ceea ce n-ar trebui sa neglijam, asa cum insisti tu cu sistemul de referinta, e ca timpul-calendar nu e singurul fel de timp.
Mai dau si eu un exemplu: timpul psihologic difera complet de timpul pe care il masuram cu ceasul. De ex. oricine a simtit in viata, ca stari psihologice cum ar fi angoasa, ingrijorarea, frica, groaza dilata timpul intr-o asteptare chinuitoare, pe cata vreme, in stari de fericire si exuberanta, timpul zboara fara sa-ti dai seama.

Mai exista timpuri angelice si mai ales depasirea timpului in Dumnezeiasca Liturghie.
Dincolo de partea vazuta a Sfintei si Absolut Incredibilei Sfinte Liturghii, e vesnica Inviere. Dar nu putem avea simtirea asta decat daca staruim profund sa ne curatim simtirile.
De aceea noi sarbatorim Duminica, ziua Domnului, ziua Invierii, pt. ca dincolo de rememorarea unui eveniment temporal, e de fapt ziua a 8-a META-TEMPORALA, care cuprinde laolalta trecutul, prezentul si viitorul.
Duminica in Sf. Liturghie e ziua "ALTFELULUI META-TEMPORAL", de dincolo de trecut, prezent, viitor, e ziua Celui-ce-a-fost-este-si-va-veni".
Pacat ca habar n-avem :2:

catalin2 10.01.2011 15:38:48

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321409)
Sfantul Ioan Damaschin spune clar timpul nu se putea masura inainte de facerea soarelui.
Se contraic oare sfintii Parinti?! Nicidecum.
"“înainte de întemeierea lumii, când nu era soare care să despartă ziua de noapte, nu era un veac care să se poată măsura," Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 1.

V-am scris si pe celalalt topic, numai in planul material exista timp. La Dumnezeu nu exista timp, adica pe lumea cealalta (ca sa ma fac mai bine inteles). La asta se refera Sfantul Damaschin. Si spune "inainte de intemeierea lumii". Geneza nu este o alegorie, nici chiar pentru Sfantul Damaschin.
Nu scrie in prima zi ca Dumnezeu a creat ziua si noaptea? Deci inainte sa fie creat soarele.
"4.Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
5.Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte."
Asadar avem din prima zi ziua si noaptea.

Eugen7 10.01.2011 15:44:03

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 321425)
Timpul, asa cum il intelegem noi, alcatuit din secunde, minute, ore, zile, ani apare doar in ziua a 4-a a creatiei, avand drept sistem de referinta miscarea soarelui si lunii fata de pamant.

Ceea ce n-ar trebui sa neglijam, asa cum insisti tu cu sistemul de referinta, e ca timpul-calendar nu e singurul fel de timp.
Mai dau si eu un exemplu: timpul psihologic difera complet de timpul pe care il masuram cu ceasul. De ex. oricine a simtit in viata, ca stari psihologice cum ar fi angoasa, ingrijorarea, frica, groaza dilata timpul intr-o asteptare chinuitoare, pe cata vreme, in stari de fericire si exuberanta, timpul zboara fara sa-ti dai seama.

Mai exista timpuri angelice si mai ales depasirea timpului in Dumnezeiasca Liturghie.
Dincolo de partea vazuta a Sfintei si Absolut Incredibilei Sfinte Liturghii, e vesnica Inviere. Dar nu putem avea simtirea asta decat daca staruim profund sa ne curatim simtirile.
De aceea noi sarbatorim Duminica, ziua Domnului, ziua Invierii, pt. ca dincolo de rememorarea unui eveniment temporal, e de fapt ziua a 8-a META-TEMPORALA, care cuprinde laolalta trecutul, prezentul si viitorul.
Duminica in Sf. Liturghie e ziua "ALTFELULUI META-TEMPORAL", de dincolo de trecut, prezent, viitor, e ziua Celui-ce-a-fost-este-si-va-veni".
Pacat ca habar n-avem :2:

subscriu la cele afirmate. Trebuie sa defintim foarte clar timpul.

Intru Hristos avem viata vesnica.

Doamne ajuta.

Eugen7 10.01.2011 15:49:22

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321435)
V-am scris si pe celalalt topic, numai in planul material exista timp. La Dumnezeu nu exista timp, adica pe lumea cealalta (ca sa ma fac mai bine inteles). La asta se refera Sfantul Damaschin. Si spune "inainte de intemeierea lumii". Geneza nu este o alegorie, nici chiar pentru Sfantul Damaschin.
Nu scrie in prima zi ca Dumnezeu a creat ziua si noaptea? Deci inainte sa fie creat soarele.
"4.Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
5.Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte."
Asadar avem din prima zi ziua si noaptea.

nu vreau sa intru intr-o polemica inutila care mai mult ar sminti decat ar zidi.

daca dumneavostra inca considerati timplul in univers ca fiind constant (fix, invariabil) si din acest motiv zilele creatiei aveau o durata temporala de 24 de ore este treba dvs.

Ortodoxia crestina nu invata asa ceva in facultatile de teologie la dogmatica.

Doamne ajuta.

Danut7 10.01.2011 15:52:16

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321435)
V-am scris si pe celalalt topic, numai in planul material exista timp. La Dumnezeu nu exista timp, adica pe lumea cealalta (ca sa ma fac mai bine inteles). La asta se refera Sfantul Damaschin. Si spune "inainte de intemeierea lumii". Geneza nu este o alegorie, nici chiar pentru Sfantul Damaschin.
Nu scrie in prima zi ca Dumnezeu a creat ziua si noaptea? Deci inainte sa fie creat soarele.
"4.Și a văzut Dumnezeu că este bună lumina, și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
5.Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte."
Asadar avem din prima zi ziua si noaptea.

Si daca interpretezi versetele 4 si 5 literar, spune-mi si mie ce fel de zi si noapte fara soare (si luna) dupa care stim cursul unei zile si nopti pamantesti?

Eugen7 10.01.2011 16:33:00

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321446)
Si daca interpretezi versetele 4 si 5 literar, spune-mi si mie ce fel de zi si noapte fara soare (si luna) dupa care stim cursul unei zile si nopti pamantesti?

foarte buna intrebarea.
Nicaieri in Sfanta Scriptura nu se spune ca zilele creatiei aveau o durata egala de 24 de ore. Cine sustine aceasta face doar interpretari speculative.

Au fost si sunt destui care incearca sa interpreteze literar anii si zilele din Sfanta Scriptura si de aceea s-a ajus la erezii extrem de grave:
1. hiliastii si milenistii asteapta imparatia de o mie de ani (avand exat aceasta durata) cacluland aceasta data cu diverse interpretari literare ale zilelor si anilor din Biblie.
Crestinii ortodocsi stiu ca acel pasaj din Apocalipsa cap 21 corelat cu cel din Ioan cap 5 se refera la Botez iar miile de ani se refera la vesnicia in Hristos care incepe de la Taina Sfantului Botez.

2. martorii lui iehova au caculat venira lui Hristos tot dupa anii si zilele din Sfanta Scriptura, interpretate literar, si le-a iesit sec XIX... (s-au facut de ras evident)
Crestinii ortodocsi stiu ca ca omul nu poate cunoaste data celei de-a doua veniri caci doar Dumnezeu (care este atemporal) stie aceasta zi (Matei 24,36) care depinde de om (drept maritorii crestini ortodocsi IL roaga pe Hristos sa revina cat mai curand - II petru 3; iar pacatosii distrug creatia lui Dumnezeu)

3. sunt unii care calculeaza varsta universului si a planetei Pamant tot cu ajutorul datelor din Sfanta Scriptura... si ajung la o durata temporala de aprox 7 mii de ani.
Crestinii ortodocsi masoara timpul doar de la iesirea lui Adam din Rai pentru ca stiu ca inainte timpul nu se putea masura de catre om.

Doamne ajuta.

camy_d 10.01.2011 16:39:49

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321446)
Si daca interpretezi versetele 4 si 5 literar, spune-mi si mie ce fel de zi si noapte fara soare (si luna) dupa care stim cursul unei zile si nopti pamantesti?

A fost o lumină ce provenea de la Dumnezeu, pe care o aducea și o lua când voia. Asta scria în manualul de religie de a XI-a.

Danut7 10.01.2011 16:47:36

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 321478)
A fost o lumină ce provenea de la Dumnezeu, pe care o aducea și o lua când voia. Asta scria în manualul de religie de a XI-a.

Explicatie interesanta.. dar nu vad care e sensul jocului astuia.. uite lumina nu e lumina..

catalin2 10.01.2011 17:05:13

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321443)
nu vreau sa intru intr-o polemica inutila care mai mult ar sminti decat ar zidi.

daca dumneavostra inca considerati timplul in univers ca fiind constant (fix, invariabil) si din acest motiv zilele creatiei aveau o durata temporala de 24 de ore este treba dvs.

Ortodoxia crestina nu invata asa ceva in facultatile de teologie la dogmatica.

Doamne ajuta.

Cum sa sustin eu? Eu v-am dat citate ca toti sfintii si teologii ortodocsi sustin ca zilele creatiei erau acelasi ca zilele de azi. Nu are treaba cu timpul din univers, ca il stim doar pe cel de pe pamant. Ceea ce sustineti dvs. (o evolutie partiala si ziua din timpul creatiei o alegorie) nu sustine niciun ortodox. Am doar despre un preot din Australia, care apoi a fost refuzat de enoriasii din parohie.

Eugen7 10.01.2011 17:05:34

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 321478)
A fost o lumină ce provenea de la Dumnezeu, pe care o aducea și o lua când voia. Asta scria în manualul de religie de a XI-a.

Lumina este alcatuita din fotoni (cele mai mici particule de lumina)

Fotoni au aparut in prima zi a creatiei, in urma exploziei Big Bang. La aceasta se refera acel pasaj scripturistic care vrea sa sublinieze ca Dumnezeu este creatorul luminii.

Tot EL a facut legile dupa care lumina (fotonii) apare si in luminatorii din univers (stele etc). Deci nu luminatorii sunt facatorii luminii ci ei doar lumineaza la porunca lui Dumnezeu. Astfel in stele in urma reactiilor termonucleare rezulta si fotoni.

camy_d 10.01.2011 17:08:05

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321501)
Lumina este alcatuita din fotoni (cele mai mici particule de lumina)

Fotoni au aparut in prima zi a creatiei, in urma exploziei Big Bang.

Dumnezeu este creatorul luminii, EL a facut legile dupa care lumina (fotonii) apare in luminatorii din univers (stele etc). Deci nu luminatorii sunt facatorii luminii ci ei doar lumineaza la porunca lui Dumnezeu. Astfel in stele in urma reactiilor termonucleare rezulta si fotoni.

Nu știm dacă acea lumină, care nu e aceeași cu lumina de la soare, era din fotoni. Poate da, poate nu.

catalin2 10.01.2011 17:09:47

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 321446)
Si daca interpretezi versetele 4 si 5 literar, spune-mi si mie ce fel de zi si noapte fara soare (si luna) dupa care stim cursul unei zile si nopti pamantesti?

Raspunsul a fost dat deja in al treilea mesaj, de delia. Si de Pasti la Ierusalim vine o Lumina nenaturala.

Eugen7 10.01.2011 17:14:00

Citat:

În prealabil postat de camy_d (Post 321503)
Nu știm dacă acea lumină, care nu e aceeași cu lumina de la soare, era din fotoni. Poate da, poate nu.

este vorba de lumina creata in lume, in univers pentru ca se vorbeste despre creatie. Aceasta lumina este accesibila tuturor (si pacatosilor).

Nu este acea luminta dumnezeiasca care apare la Schimbarea la Fata sau care apare in fiecare an la Sarbatoarea invierii Domnului la Ierusalim la crestinii ortodocsi (care apare numai la cei credinciosi, exclusiv prin mijlocirea preotilor).

Doamne ajuta.

catalin2 10.01.2011 17:16:57

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321501)
Lumina este alcatuita din fotoni (cele mai mici particule de lumina)

Fotoni au aparut in prima zi a creatiei, in urma exploziei Big Bang. La aceasta se refera acel pasaj scripturistic care vrea sa sublinieze ca Dumnezeu este creatorul luminii.

Tot EL a facut legile dupa care lumina (fotonii) apare si in luminatorii din univers (stele etc). Deci nu luminatorii sunt facatorii luminii ci ei doar lumineaza la porunca lui Dumnezeu. Astfel in stele in urma reactiilor termonucleare rezulta si fotoni.

Tot insistati cu aberatia numita Big-Bang, sustinand si ca aceasta conceptie ar fi ortodoxa. Evolutionismul si tot ce decurge de aici (inclusiv Big-bang-ul) sunt aberatii nu numai din punct de vedere crestin, ci si stiintific. De ce nu citit si cartile ortodoxe sau creationiste scrise pe tema evolutionismului? Se gasesc pe site-urile ortodoxe.
E greu de inteles ca daca Dumnezeu nu creeaza ceva perfect inseamna ca nu e atotputernic. Pentru ca ati spus de om si mantuire, omul e singurul facut dupa chipul si asemanarea, deci avand liberul arbitru poate cadea. Animalele si plantele nu.

catalin2 10.01.2011 17:18:34

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321510)
este vorba de lumina creata in lume, in univers pentru ca se vorbeste despre creatie. Aceasta lumina este accesibila tuturor (si pacatosilor).

Nu este acea luminta dumnezeiasca care apare la Schimbarea la Fata sau care apare in fiecare an la Sarbatoarea invierii Domnului la Ierusalim la crestinii ortodocsi (care apare numai la cei credinciosi, exclusiv prin mijlocirea preotilor).

Doamne ajuta.

Aici poate aveti dreptate, nu stim ce lumina era, doar daca sfintii au spus ceva.

Eugen7 10.01.2011 17:25:05

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 321514)
Tot insistati cu aberatia numita Big-Bang, sustinand si ca aceasta conceptie ar fi ortodoxa.

big bang-ul nu e o aberatie. Teoria relativitatii implica big-bang ul. Aceasta teorie stiintifca confirma ca universul (spatiul, timpul, materia, energia, legile stiintei) au un inceput din NIMIC, asa cum sustine Sfanta Scriptura si doctrina crestin ortodoxa.

mai bine studiati fizica sa intelegei lumea in care traim. A spune ca teoria relativitatii (care implica big bang ul) nu este corecta este ca si cum ati spune ca bomba atomica nu functioneaza.

este interesant ca cai care ataca stiita nu au nici o diploma universitatra in domeniul stiintific (deci nu au studiat).
oamenii care ataca teologia crestina chiar daca au studii stiintifice nu au studii teologice.
acesta este tristul adevar.

Doamne ajuta.

camy_d 10.01.2011 17:27:18

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321523)
big bang-ul nu e o aberatie. Teoria relativitatii implica big-bang ul. Aceasta teorie stiintifca confirma ca universul (spatiul, timpul, materia, energia, legile stiintei) au un inceput din NIMIC, asa cum sustine Sfanta Scriptura si doctrina crestin ortodoxa.

mai bine studiati fizica sa intelegei lumea in care traim. A spune ca teoria relativitatii (care implica big bang ul) nu este corecta este ca si cum ati spune ca bomba atomica nu functioneaza.

este interesant ca cai care ataca stiita nu au nici o diploma universitatra in domeniul stiintific (deci nu au studiat).
oamenii care ataca teologia crestina chiar daca au studii stiintifice nu au studii teologice.
acesta este tristul adevar.

Doamne ajuta.

Nu putem zice nici că sigur Universul a fost creat prin Big Bang, nici că-i sigur că n-a fost așa.

Danut7 10.01.2011 17:39:15

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 321477)
foarte buna intrebarea.
Nicaieri in Sfanta Scriptura nu se spune ca zilele creatiei aveau o durata egala de 24 de ore. Cine sustine aceasta face doar interpretari speculative.

Au fost si sunt destui care incearca sa interpreteze literar anii si zilele din Sfanta Scriptura si de aceea s-a ajus la erezii extrem de grave:
1. hiliastii si milenistii asteapta imparatia de o mie de ani (avand exat aceasta durata) cacluland aceasta data cu diverse interpretari literare ale zilelor si anilor din Biblie.
Crestinii ortodocsi stiu ca acel pasaj din Apocalipsa cap 21 corelat cu cel din Ioan cap 5 se refera la Botez iar miile de ani se refera la vesnicia in Hristos care incepe de la Taina Sfantului Botez.

2. martorii lui iehova au caculat venira lui Hristos tot dupa anii si zilele din Sfanta Scriptura, interpretate literar, si le-a iesit sec XIX... (s-au facut de ras evident)
Crestinii ortodocsi stiu ca ca omul nu poate cunoaste data celei de-a doua veniri caci doar Dumnezeu (care este atemporal) stie aceasta zi (Matei 24,36) care depinde de om (drept maritorii crestini ortodocsi IL roaga pe Hristos sa revina cat mai curand - II petru 3; iar pacatosii distrug creatia lui Dumnezeu)

3. sunt unii care calculeaza varsta universului si a planetei Pamant tot cu ajutorul datelor din Sfanta Scriptura... si ajung la o durata temporala de aprox 7 mii de ani.
Crestinii ortodocsi masoara timpul doar de la iesirea lui Adam din Rai pentru ca stiu ca inainte timpul nu se putea masura de catre om.

Doamne ajuta.

Timpul a existat si inainte de crearea soarelui.. Zilele creatiei sunt perioade nedeterminate de timp.. Toata creatia putea sa ia nastere intr-o clipa.. Eu nu exclud posibilitatea asta.. Geneza incepe cu "la inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul" .. iar ceea ce continua mai apoi poate fi un rezumat la aceasta.. sau in 7 zile, 24 de ore.. Dar puteau fi si ere.. daca tot a facut in 7 zile intreaga creatie putea pur si simplu sa o faca si in 7 catralioane de ani.. daca a facut-o in 7 perioade de timp inseamna ca prin crearea lumii nu a vrut Sa-Si arate Atot-puternicia Sa.. Daca vroia asta o crea intr-o clipa.. Ci mai degraba cred ca a vrut sa-si arate intelepciunea si chibzuinta Sa.. Uite de ce mie imi place idea erelor(asta nu inseamna ca o si cred).. Pentru ca in fiecare era Dumnezeu a creat ceva, a dat viata la ceva.. Fiecarei ere aparinandu-i un regat la care se adauga altul si altul.. Fiecarei ere corespunsandu-i o perioada.. Erele fiind lasate ca fiecare sa se acomodeze cu habitatul sau..


Ora este GMT +3. Ora este acum 20:33:05.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.