![]() |
Planificarea familiala - viziunea ortodoxa
Din cate cunosc, Biserica Ortodoxa nu si-a exprimat, in mod oficial, punctul de vedere cu privire la planificarea familiala.
Poate ca omul ar trebui sa lase in grija lui Dumnezeu planningul familial. El stie cel mai bine cand sa daruiasca familiei un copil. Redau mai jos, referitor la acest subiect, un fragment dintr-o conferinta sustinuta de Parintele Constantin Coman, in anul 1994: "Biserica Ortodoxă este de acord cu planning-ul familial. Știu că cei mai surprinși vor fi studenții teologi, dar ei nu știu că planning-ul acesta familial este lăsat în seama lui Dumnezeu. Cine poate planifica mai bine decât Dumnezeu? De ce să ne grozăvim noi? Aici este măsura credinței noastre. [...] Este foarte greu să spui unui tânăr: Faceți totuși copil că până se naște vă dă Dumnezeu casă. Dar este mult mai adevărat decât să-i spui: Faceți copil că poate se îndură domnul Halaicu și vă dă casă. După părerea mea este mult mai dătător de speranță. Iar problema copiilor… nu vă trimit în urmă la filosofii, vă trimit în urmă la părinții noștri și vedeți acolo planning familial. Am avut în anii ¢ 90 sau ¢ 91 o întâlnire cu șefii clinicilor de ginecologie a maternităților din București – șase-șapte inși, pentru că erau realmente doborâți de avalanșa avorturilor după ¢ 89. Nu mai făceau față și au zis: Bine, părinte, dar Biserica nu face nimic? Și îmi amintesc că între argumentele lor, ale medicilor, un medic mai în vârstă, de la Colțea a spus: Domnilor, haideți totuși să cercetăm tradiția noastră românească, în urmă, când sigur că se făceau avorturi, dar procentul lor era infinit mai mic decât cel de astăzi. Nu exista educația aceasta a familiei, nu existau contraceptive, existau unele ierburi dar nu la îndemâna oricui și totuși nu se practica atât de mult avortul, spunea dom’ doctor. Păi, haideți să calculăm. De la părinți, de la mamă, de obicei fata primea sfatul: Mamă, aveți grijă, totuși, nu în zile de sărbători, nu de praznice, se pot naște copii nu tocmai sănătoși. Numărați sărbătorile de peste an și veți vedea că se reduce considerabil procentul eventualității conceperii unui copil. Spunea: Maică, zile de post, Postul Paștelui, Postul Crăciunului …înțelegeți. Zile de post sunt din 365 de zile jumătate plus unu. Adăugați la sărbători zilele de post … Cine mai merge astăzi în această direcție? Nimeni. Și nu numai că se realiza planning-ul familial, în chipul fericit, dar rămâneam foarte bine ancorați într-un anumit mod de viață. Nu este puțin lucru să păstrezi ziua de Duminică, chiar dacă nu mergi la biserică, cu întâlnirea trupească în timpul Sfintei Liturghii, Duminică dimineața sau în zi de vineri. Sunt anumite lucruri… Sigur că aici intră în discuție altă problemă, însă există o ierarhizare a provocărilor. Suntem provocați să trăim într-un fel, ne declarăm creștini… Eu zic că ar merita, cel puțin, puse față-n față și discutate științific pentru că ar câștiga nu numai asta omul, ar câștiga foarte multe lucruri, foarte multe lucruri: în relația cu Dumnezeu, în relația cu sine, în relația cu cel de lângă sine. Un om care face dovada stăpânirii, stăpânirii de sine care nu poate fi doborât de primul impuls carnal, că respectă anumite valori, că respectă anumite repere existențiale fundamentale. E mai mult iubit de celălalt. Când vezi că ai în fața ta un slăbănog, un slab care se lasă doborât de primul impuls și încet-încet… -sigur că nimeni nu se îndrăgostește de neputință și de slăbiciune. Dacă suntem foarte credincioși, dacă avem foarte multă credință, să lăsăm aceasta în grija lui Dumnezeu. E nevoie de foarte multă credință Dar știți ce spuneau părinții noștri: -Câți copii ai făcut? -Câți mi-a dat Dumnezeu. Știu că nimeni nu crede dintre noi că Dumnezeu poate da unei familii, fără ca aceasta să ia măsurile preventive, numai trei sau patru copii sau doi sau unu, câți dorește. Nimeni nu crede, dar asta înseamnă credință. Luați-o ca atare, catalogați-vă ca atare, ca niște oameni credincioși, ori noi toți ne considerăm credincioși. … Dacă n-avem totuși atâta credință, măcar să funcționăm înfrânarea, cum vă spuneam. Dacă n-avem nici înfrânare, în ultimă instanță, decât să ajungi să faci avort atunci mai bine planning-ul ăsta occidental, poate să zică cineva. Eu știu dacă poate fi gândit și acceptat în acești termeni…? Dar vedeți dvs. câtă ipocrizie este în om, câtă ipocrizie! Câtă lume se străduiește să creeze un cadru desfășurării plăcerii umane fără limită. Câtă industrie se pune în picioare ca să creeze atmosfera și condițiile desfrâului și câtă lipsă de preocupare în direcția copilului, adică să ne îngrijim să nască oamenii copii pentru că asta este firescul lor. Nu există nici o organizație -astăzi am avut o întâlnire cu un domn de la Comisia Națională de Statistică și discutam- nu există nici o organizație neguvernamentală, care să se preocupe, la ora actuală în România, de problema familiei cu copii, adică să încurajeze nașterea de copii." (sursa) |
Mai bine planificare familiala decat avort sau nasterea a multi copii pe care sa nu-i poti hrani sau imbraca.
|
Citat:
|
Asa e,dar ne putem pune in locul unor parinti cu cinci-sase copii,si cu venituri de 600 lei fiecare,deci un total de 1200,adaugam alocatia copiilor(total nesemnificativa), scadem cheltuielile cu utilitatile si cele cu bunuri de stricta necesitate. Impartim la numarul de persoane .Rezultatul il impartim la 30 de zile,rezultand banii pentru mancare pentru fiecare membru al familiei.
De fapt asta este realitatea in tara noastra. |
Credinta!
Lasand un pic deoaprte faptul ca menirea noastra e sa ne inmultim, vreau sa atrag atentia asupra faptului ca mai sunt si alte baneficii in ceea ce priveste nasterea mai multor copii intr-o famile.
Eu din cate am observat la familiile acestea cu mai multi copii ,si din cate am cunoscut, par mai unite, mai armonioase. Mai degraba se plange o familie care are un singur copil ca nu se mai intelege cu el dupa o anumita varsta, pt ca e invatat sa traiasca singur si sa i se cuvina totul lui; cu alte cuvinte are oarecum sadit in sufletul lui egoismul; si de aici,dupa cum bine stim - sau nu, pornesc multe neplaceri. Pe de alta parte atunci cand apare un frate pt acel copil, egoismul se diminueaza pentru ca amandoi copii sunt invatati sa imparta intre ei lucrurile. Si aceasta nu este decat o consecinta, pt ca mai sunt si multe altele. Lucrurile astea le-am observat si eu, cu atat mai mult dupa ce am vazut ca sunt demonstrate chiar stiintific, in psihologie. Bineinteles ca aceasta invatatura am gasit-o si intr-o alta forma in cartea unui parinte - nu-mi amintesc exact numele lui. Totusi e un topic foarte bun; s-au punctat foarte bine ideile esentiale. Este prea putina credinta! |
Citat:
ASTAZI menirea noastra este sa ne imputinam ca altfel incepem sa ne mincam unii pe altii. VEZI experimentul suprapopularii efectuat pe sobolani..si cit de dramatic si sinistru a evoluat.(Google) CLAR Dumnezeu NU vrea asta de la noi si cine a emis aceasta menire in Biblie s-a gindit numai la perioada de atunci, altfel ar fi o tragedie oribila pentru umanitate. Repet, nu tot ce "zboara" in Biblie se maninca!!! |
Citat:
|
Daca s-ar respecta toate posturile,ar ramane vreo suta de zile pe an.Si deci si sansa procrearii ar scadea.Dar pentru asta amandoi sotii trebuie sa se invoiasca la infranare,si sa accepte ca rolul impreunarii este nastrea de prunci si nu neaparat placerea lor . Asa ne invata Biserica ,nu fac decat sa reproduc. Noi doar trebuie sa ne tinem de aceste invataturi sanatoase,dar pt aceasta e nevoie de multa dragoste in cuplu,atat reciproca cat si fata de Dzeu. Invoirea ambilor soti la post este un lucru placut lui Dumnezeu,caci arata infranare proprie,dar si intelegerea aspiratiilor de sfintire ale partenerului
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
sunt atatea impedimente majore, e atat de diferita viata noastra de cea a bunicilor nostri... |
Citat:
|
Părerea mea e că nu-i rea pentru desfrânați, îi ferește de rele mai mari. Cine își păstrează puritatea până la căsătorie și nu face adulter, n-are nevoie de așa ceva, decât dacă face greșeala să se căsătorească cu un desfrânat, acela poate că a contactat o boală venerică. Am citit undeva că cică ar încuraja avorturile, din acest punct de vedere e ORIBIL.
|
Citat:
s-a spus ca trebuie sa-l lasam pe Dumnezeu sa faca el aceasta planificare... dar eu cunosc familii crestine, autentice, chiar si a unui preot, care nu au putut avea copii. cu toate rugaciunile lor. si atuncii au apelat la ... stiinta ...la tratamente de specialitate. unde mai este Dumnezeu in acest fapt? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Bineinteles, e laudabil efortul depus de Asociatia Pro Vita, si de Fundatia Arsenie Boca pentru stoparea uciderii copiilor. Citat:
|
Citat:
|
Țin să precizez că mă adresez numai creștinilor ortodocși care-și respectă propria credință (nu vreau să intru în polemici gratuite cu cei care nu cunosc adevăratele rânduieli ale Bisericii și se bazează doar "pe auzite").
Pentru un autentic creștin ortodox care respectă cu sfințenie rânduielile Bisericii, planificarea familială este chiar lăsată în voia lui Dumnzeu: Săptămâna: Miercuri și Vineri: zile de post; Sâmbătă și Luni: zile de dinainte și după sfânta liturghie; Duminică: sfânta liturghie. Se mai poate: Marți și joi Ehei, și asta este numai pe săptămână. Mai departe: Postul Crăciunului (6 săptămâni), Postul Paștelui (7 săptămâni), Postul Sfintei Marii (2 săptămâni). Adunăm 6 + 7 + 2 = 15 săptămâni, fără a socoti Postul Sfinților Apostoli (care uneori poate fi de 3 – 4 săptămâni). Mai există cele trei zile de ajun sau post aspru: Ajunul Bobotezei, Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul, Înălțarea Sfintei Cruci, care iarăși, pot pica într-o zi, de marți sau joi. Și atunci (doar un calcul sumar) 52 săptămâni (un an) – 15 săptămâni (post) = 37 săptămâni. 37 săptămâni x 2 zile (în care se poate) = 74 zile. (și când se mai cade câte o sărbătoare, s-ar putea să fie doar o dată pe săptămână sau chiar deloc, asta n-o mai calculez). Mai este perioada aceea pentru o femeie care inevitabil va pica o dată pe lună, marți sau joi (dacă nu chiar ambele zile), adică 74 – 12 zile = 62 (am calculat o zi pe lună). Iar în cazul în care este însărcinată, iarăși "fără”, iar după sarcină 1 lună jumate' – două, iarăși fără. Să nu mai vorbesc de oboseala celui care muncește din greu și prioritatea nr. 1 este familia și întreținerea familiei, nu „hâța-hâța”. Ehei, la câte zile ar ajunge un creștin ortodox pe an? Nu cred că la mai mult de 30, în medie 2-3 ori / lună. Suficient pentru o planificare familială normală. Evident că nu sunt naiv să cred că aceasta ar putea fi acceptată așa de ușor de mulți, poate chiar dintre „ortodocșii” de pe acest forum. Dar vreți, nu vreți, acestea sunt adevăratele canoane ale Bisericii privitoare la post (iar postul știți cu toții înseamnă și înfrânare din acest punct de vedere)... Doamne ajută! |
Citat:
|
Citat:
Chestia cu posturile ca "planing familial" trebuia sa fie o gluma cu iz ortodox insa se pare ca unii au luat-o in serios. Este nevoie doar de o singura zi pe an ca sa concepi un copil ce sa mai vorbim de 2-3 in fiecare luna. Degeaba faci abstinenta 30 zile din 31 (pe luna), pentru un cuplu normal dpdv al fertilitatii este suficient ca intr-un an de zile sa iasa cel putin un copil. Dar ce faci cand ies 4? Poti sa continuii tot asa? La intrebarea asta pot sa raspunda cei care au minim doi copii. |
In ziua de azi trebuie sa fi planificat si aici...daca ar fi protectie sociala ca in vest nu am mai avea probleme....asa tinerii evita sa mai faca copil...e greu de crescut...
Eu zic ca Dumnezeu intelege...datorita greutatilor vietii...toata viata e o lupta...Slava Celui de Sus! |
Citat:
"Ochi aveti si nu vedeti, urechi aveti si nu auziti si nu va aduceti aminte" (Marcu 8, 18). Citat:
Mai frumos ar fi sa se spuna: "Nu am putere, nu am curaj, nu am suficienta credinta, nici nadejdea indeanjuns." Dupa ce ca omul este slab, el mai cauta sa se si ascunda. Insa pacatul cel mai mare al omului de astazi este dezvinovatirea. El alege pacatul mai mic, insa se crede complet crestin. Citat:
Nu il stiam, desi adesea zic celor de langa mine ca Domnul are grija de copii, iar nu noi. Noi facem ce putem, iar Domnul face restul. Ai doi copii, pentru doi iti va da Domnul. Ai cinci copii, pentru cinci iti va da Domnul si serviciu, si mancare si sanatate. Cat despre drumul de la teorie la practica... sa stii ca si Biblia este teorie pura. De noi depinde daca o facem sau nu practica. Citat:
Citat:
Fara cuvinte. Citat:
Casatoria este mai mult jertfa decat odihna. Cand omul stie ca e mai mult jertfa, el ajunge nica sa nu o mai simta astfel, ci ajunge bucurie. Daca insa el cauta in ea numai odihna si bucurie, va ajunge sa o simta ca o groaznica povara si manie. In cele din urma se va ajunge la... decat crestin, mai bine... orice altceva. Fereasca Dumnezeu ! Citat:
Deci... tot la credinta, dragoste de Dumnezeu si nadejde se reduce totul ! |
Mai scrieti de la 4,5 copii incolo.
Sau mai scrieti dupa cativa copii in situatii familiale dificile (boli, saracie, dezechilibru psihic, copii handicapati, cuplu fragil, sot iresponsabil, etc etc) Daca esti mai putin fertil(a), da; dar cand vorba cuiva de mai sus ajunge sa ai relatii odata pe luna ca sa faci un copil pe an, atunci sa va vad la practica. Dumnezeu ne da, dar nu ne baga in traista. Dumnezeu ne da, dar nu ne opreste de la gandire si asumarea responsabilitatii. Mi-am mai exprimat parerea asta in multe randuri.. Nu mai am acum energia sa reintru in discutii. |
Citat:
Nu suntem handicapati, nu suntem saraci lipiti, etc... insa tare ne place sa ii punem mereu pe aceia in fata, in astfel de discutii. De ce nu spunem oare, fiecare: "Sunt prea slab, ca sa am atata credinta si nadejde... in puterea de a ma ajuta a lui Dumnezeu." ?! Spui ca trebuie sa ne folosim "gandirea" si sa ne "asumam responsabilitatea". Bun ! Oare o gandire curata si evlavioasa va ajunge vreodata sa vada in prezervativ ceva curat ?! Spui ca numai acela care nu e fertil poate vietui cum trebuie ?! Oare fertilitatea nu este in mana lui Dumnezeu ?! Sau o vezi ca pe un hazard... este sau nu este, iar cand este... este definitiv. Sa recitim cateva capitole, dar sa le recitim cu caldura. I Regi 1-2 Era în vremea aceea un om la Ramataim-Țofim, în Muntele Efraim, cu numele Elcana, fiul lui Ieroham, fiul lui Elihu, fiul lui Tohu, fiul lui Țuf Efraimitul. Omul acela avea două femei: numele uneia era Ana și numele celeilalte era Penina. Penina avea copii, iar Ana nu avea copii. Omul acela se ducea în fiecare an din cetatea sa, la Șilo, să se închine și să aducă jertfă Domnului Savaot; acolo însă erau preoți ai Domnului cei doi fii ai lui Eli: Ofni și Finees. În ziua când Elcana aducea jertfă dădea parte Peninei, femeii sale și tuturor fiilor și fiicelor ei; Iar Anei îi dădea parte îndoită, deși aceasta nu avea copii, pentru că el iubea pe Ana mai mult decât pe Penina, căci Domnul închisese pântecele ei. Potrivnica ei însă o amăra grozav, ațâțând-o ca să cârtească din pricină că nu i-a dat Domnul prunci. Așa se întâmpla în fiecare an, când mergea ea la casa Domnului: aceea o amăra, iar aceasta plângea și se tânguia și nu mânca. Dar iată o dată Elcana, bărbatul său, i-a zis: "Ana!" Și ea a răspuns: "Iată-mă!" A zis Elcana: "Ce plângi și de ce nu mănânci și pentru ce e întristată inima ta? Nu sunt eu oare pentru tine mai bun decât zece copii?" Atunci Ana, după ce au mâncat și au băut ei în Șilo, s-a sculat și a stat înaintea Domnului. Iar preotul Eli ședea atunci pe scaun la ușa cortului Domnului. Ea însă s-a rugat Domnului cu sufletul întristat și a plâns amarnic, si a dat făgăduință, zicând: "Atotputernice Doamne, Dumnezeule Savaot, de vei căuta la întristarea roabei Tale și-ți vei aduce aminte de mine și de nu vei uita pe roaba Ta, ci vei da roabei Tale un copil de parte bărbătească, îl voi da ție, și nu va bea el nici vin, nici sicheră, nici brici nu se va atinge de capul lui". Dar pe când se ruga ea așa îndelung înaintea Domnului, Eli privea la gura ei; Și fiindcă Ana vorbea în inima sa, iar buzele ei numai se mișcau, dar glasul nu i se auzea, Eli socotea că ea e beată. De aceea i-a și zis Eli: "Până când ai să stai aici beată? Trezește-te și te du de la fața Domnului!" Răspunzând însă Ana a zis: "Nu, domnul meu! Eu sunt o femeie cu inima întristată; nici vin, nici sicheră n-am băut, ci îmi dezvălui sufletul meu înaintea Domnului. Să nu socoți pe roaba ta femeie netrebnică, căci din durerea mea cea mare și din întristarea mea am vorbit până acum". Atunci Eli i-a răspuns și i-a zis: "Mergi în pace și Dumnezeul lui Israel să-ți plinească cererea pe care I-ai făcut-o!" Iar ea i-a zis: "Să afle roaba ta trecere înaintea ochilor tăi!" Apoi s-a dus ea în calea sa și a mâncat și fața nu-i mai era tristă ca mai înainte. Iar dimineața s-au sculat ei și s-au închinat înaintea Domnului și, întorcându-se, au venit la casa lor în Rama. După aceea a cunoscut Elcana pe Ana, femeia sa, și și-a adus aminte Domnul de ea. După câtva timp a zămislit Ana și a născut un fiu și i-a pus numele Samuel, căci își zicea ea: "De la Domnul Dumnezeul Savaot l-am cerut!" Și s-a dus Elcana cu toată familia lui la Șilo să aducă jertfă Domnului, după făgăduințele sale, și toate zeciuielile de la pământul său. Ana însă nu s-a dus cu el, spunând bărbatului său: "Când pruncul va fi înțărcat de la sân și va crește, atunci am să-l duc și va fi înfățișat el înaintea Domnului și va rămâne acolo pe totdeauna". Iar Elcana, bărbatul ei, a zis către ea: "Fă cum ți se pare că este bine; rămâi până-l vei înțărca; dar să întărească Domnul cuvântul ce a ieșit din gura ta". Și a rămas femeia aceasta și a alăptat pruncul până l-a înțărcat.Iar după ce l-a înțărcat, s-a dus cu el la Șilo, luând trei viței, câteva pâini, o efă de făină și un burduf de vin, și a venit la casa Domnului în Șilo și a venit și copilul împreună cu ei, dar copilul era încă prunc. Și l-au adus înaintea feței Domnului, iar tatăl său a adus jertfa rânduită în asemenea zile și au junghiat un vițel. Ana a adus pe prunc la Eli, Zicând: "O, domnul meu!, viu să fie sufletul tău, domnul meu! Eu sunt acea femeie care am stat aici înaintea ta și m-am rugat Domnului. Pentru acest copil m-am rugat eu și Domnul mi-a plinit cererea ce am cerut de la Dânsul. Si acum eu îl dau Domnului pentru toate zilele vieții lui, să slujească Domnului". Apoi s-au închinat acolo Domnului. S-a rugat deci Ana și a zis: "Bucuratu-s-a inima mea întru Domnul, înălțată a fost fruntea mea de Domnul Dumnezeul meu și gura mea s-a deschis larg asupra vrăjmașilor mei, căci m-am bucurat de izbăvirea Ta. Nimeni nu este sfânt ca Domnul, căci nu e altul afară de Tine; și nimeni nu e puternic ca Dumnezeul nostru. Nu vă lăudați și cuvinte trufașe să nu iasă din gura voastră, căci Domnul este Dumnezeul a toată cunoștința și lucrurile la Dânsul sunt cântărite. Arcul celor puternici s-a frânt, iar cei slabi s-au încins cu putere. Cei sătui vor munci pentru pâine, iar cei flămânzi nu vor mai avea foame. Cea stearpă va naște de șapte ori, iar cea cu copii mulți va fi neputincioasă. Domnul omoară și învie; El coboară la locuința morților și iarăși scoate. Domnul sărăcește pe om și tot El îl îmbogățește; El smerește și El înalță. El ridică pe cel sărac din pulbere și din gunoi pe cel lipsit, punându-i în rând cu cei puternici și dându-le scaunul măririi, căci ale Domnului sunt temeliile pământului și El întemeiază lumea pe ele. Pașii sfinților Săi El îi păzește, iar nelegiuiții vor pieri întru întuneric căci omul nu prin putere este tare. Domnul va zdrobi pe cei ce se împotrivesc Lui; va tuna din cer asupra lor. Sfânt este Domnul; să nu se laude cel înțelept cu înțelepciunea sa și cel puternic să nu se laude cu puterea sa, nici cel bogat să nu se fălească cu bogăția sa; ci cel ce voiește să se laude, cu aceea să se laude că știe și cunoaște pe Domnul și face judecată și dreptate în mijlocul pământului. Domnul din înălțimea cerului va tuna peste vrăjmașii Săi, El va judeca marginile pământului, drept fiind, El va da tărie regilor noștri și fruntea Unsului Său o va înălța". Și au lăsat pe Samuel acolo, înaintea Domnului. Apoi Elcana s-a dus la casa sa în Rama, iar copilul a rămas să slujească Domnului sub povața preotului Eli. Însă fiii lui Eli erau oameni netrebnici. Ei nu știau de Domnul, Nici de datoria preoțească față de popor. (...) Iar copilul Samuel slujea înaintea Domnului, îmbrăcat cu efod de în. Meilul de deasupra i-l făcea mama sa și i-l aducea în fiecare an, când venea cu bărbatul ei să aducă jertfa rânduită. Și a binecuvântat Eli pe Elcana și pe femeia lui și a zis: "Să-ți dea ție Domnul copii de la femeia aceasta în locul celui afierosit, pe care tu l-ai dăruit Domnului!" Și s-au dus ei la casa lor. După aceea a cercetat Domnul pe Ana și ea a zămislit și a mai născut trei băieți și două fete, iar copilul Samuel creștea înaintea Domnului. |
Citat:
Dar acolo cred ca parintii s-au obisnuit sa lase cresterea copiilor in seama societatii, incepand probabil de la 1-2 ani. |
Citat:
Cum ar fi cele numite de mine mai sus. Personal, da, recunosc ca credinta mea nu este destul de tare. Dar mai am si alte motive sa evit sa am mai mult decat doi copii pe care Dumnezeu ni i-a dat pana acum. Windorin, nu te supara pe mine: chiar suntem, personal, intr-una din situatiile citate de mai sus, nu ma ascund in spatele lor. A avea mai multi decat cei doi pe care ii avem ar fi iresponsabil. Sau fie, ar fi o lasare totala in voia lui Dumnezeu, de care nu suntem in stare. Daca am fi mai buni, mai sfinti, am fi, poate. Dar a nu-ti cunoaste nivelul duhovnicesc este, cred, o forma de mandrie. Deci.. Esti foarte idealist, esti casatorit de curand, ai un copil (care inca nu umbla in patru labe). Asteapta sa ai cativa pana sa judeci. Poate nici credinta ta nu va ajunge. Poate va aparea si la voi o situatie critica (sa nu fie!) Esti asa de sigur de tine? Si asta poate fi o greseala. Eu gandeam ca tine mai demult, cand nu eram casatorita. Si nu spun ca responsabilitatea ar trebui intotdeauna sa ne opreasca sa avem un numar nedefinitt de copii. Sunt situatii in acre se poate si este bine. Dar eu am ajuns la convingerea ca este mai degraba o vocatie. Nu o 'obligatie crestina'. |
Domnul windorin,
Ori nu sunteti casatorit, ori sunteti la inceputul casniciei si probabil abia la primul copil. Spun asta pentru ca ceea ce spuneti e mai mult poezie decat practica. Dar stiti dvs., genul de poezie romantica care n-are nici o legatura cu realitatea. Retele propuse de dvs. sunt extraordinare, superbe, dar nerealiste, in sensul ca realitatea de cuplu nu se potriveste intotdeuna cu poezia. A aduce copii pe lume e o chestiune de responsabilitate si nu cred ca cineva isi poate asuma singur, in cuplu, aceasta responsabilitate sau si-o poate asuma in pofida oricarei realitati in numele unei obligatii morale care de fapt nu exista decat, cel mult, cu titlul benevol si in functie de context pana la urma. Adica sa fim seriosi, doar nu sustineti ca Dumnezeu i-ar cere unei femei cu sot alcoolic sa faca 11 copii si sa-i creasca singura, iar daca nu, sa-l impinga in bratele altei femei sau sa-l invete abstinenta cand nu stie ce inseamna cumpatarea la un pahar. Sau daca unul din soti e depasit deja ca timp/posibilitati si celalalt nu se ocupa cine stie ce de copii care sunt deja sa mai faca si altii iar daca nu, sa-l refuze la pat pe celalalt care e deja undeva la limita casniciei. Desigur, Dumnezeu ajuta pe cei care s-au trezit peste noapte intr-o situatie dificila dar nu cred ca ne cere sa cautam sa intram intr-o situatie dificila incercand de face familia mai mare decat este deja insa periclitandu-i echilbrul si unitatea. Va multumim pentru sfaturile date oamenilor perfecti dar nu-i ignorati nici pe ceilalti care in definitiv sunt cam majoritatea. Oricat de paradoxal ar parea, asta nu inseamna automat ca sustin contraceptia dar cred ca duhovnicul poate ingadui (nu binecuvanta!) anumite forme (care nu implica un aport de substante straine in organism) de la caz la caz. P.S. Asa cum spunea Fani, cred intr-adevar ca este o vocatie (spirituala), daca pe copiii care ii ai deja ii percepi mai mult ca pe o povara materiala decat ca pe o misiune spirituala, izvorata din dragostea jerfei Fiului lui Dumnezeu si nevoia de a darui lumii ce are nevoie mai mult (sfinti), atunci chiar n-are sens sa vorbesti de mai multi copii.. |
Citat:
Insa nu scrie nicaieri ca omului nu ii este ingaduit sa hotarasca ce ia din ce i se ofera. AlinB a completat ce spuneam si eu. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Din păcate, exact cum mă așteptam, comentarii inutile venite din categoria „drag mi-ești, Doamne, drag și veșnicia – dragă, dar mai dragă mi-este, totuși, lumea cu toate poftele ei” și deși „vorbești pe înțeles eu nu te pot pricepe”. (nu mă refer la cele două citate de mai sus). 30 de zile pe an reduce atât de mult posibilitatea de-a mai dori să faci ceva în „zilele libere”, încât, dacă cineva ar încerca, ar avea posibilitatea să vadă că singura predispoziție a unui astfel de om după vreo doi – trei ani de respectare a postului creștin ortodox ar fi înspre post și rugăciune și ... „a face dragoste” de dragul creșterii pruncilor („Creșteți și vă înmulțiți”) și nu de dragul poftei și a plăcerii (adică, să vă creșteți patimile de-a „hâța-hâța”). Drag mi-a fost cât mi-a fost, dar în post – nu, iar după post, efemeritatea și inconsistența actului sexual (raportate la veșnicie și mântuire) devin sinonime cu descătușarea de patimi. Cei care ați postit cu adevărat (de mâncare) și ați ajuns la „vremea înfruptării”, cât a ținut dorința de carne? O zi? Două zile? După aceea, ce-a urmat? Dorința de post! Cunosc destui oameni care după două – trei zile de la post (ulei, vin și pește cu dezlegare) își doresc iarăși postul. Pentru postitori, perioada dintre ziua de Crăciun și Ajunul Bobotezei este extrem de lungă (și a propos, în această perioadă, e permis, oare „hâța-hâța”?). Și cum dezlegarea după post înseamnă dezlegare la mâncare și nu la „hâța-hâța” (după post urmează o zi sau mai multe zile de sărbătoare, totuși), la câte zile am ajunge? Cred că la nici una (sau aproape)! Și atunci, cum „noblesse oblige”, îți vei face timp să respecți și porunca divină „Creșteți și vă înmulțiți”! Doamne ajută! Și închei: căsnicia întemeiată pe sex se reduce la sex și pofte legate de sex (dietă, aspect exterior impecabil, sală de gimnastică, aerobic, modă etc.). E greu, oare, de înțeles? Se pare că da. |
„hâța-hâța”??? :13:
Asta vezi tu in unirea trupeasca dintre doi oameni casatoriti in fata lui Dumnezeu? Unire despre care se spune la slujba 'pat neintinat'? Nu am cuvinte.. Sa rad sau sa plang? :43: |
Citat:
|
Citat:
O intrebare totusi, in ce perioada de timp au venit cei 3 copii? Si inca ceva, probabil sunteti o persoana credincioasa, nu vi se pare paradoxal ca Dumnezeu nu vrea sa mai fie copii intr-o familie care i-ar iubi si le-ar putea da o buna educatie si in schimb le da celor fara posibilitati, credinta, care ii omoara, etc? Ati gasit un raspuns la aceasta dilema sau preferati sa nu va puneti intrebarea? |
Citat:
Unirea trupeasca si un moment de unire si intimitate intre doi oameni care se iubesc, iar a vorbi despre ea in termeni de badocura mi se mare, mie personal, urat si nedemn lucru pentru un om, si mai ales pentru un crestin. |
Citat:
Actiunea in cauza cu sotia iti provoaca in asa grad repulsie? Stii, sunt unii care pun suflet in chestia asta, e ceva mai mult decat o actiune mecanica. |
Citat:
|
E bine ca s-a lamurit treaba.
Poti ignora mesajul meu precedent. |
Citat:
|
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 05:51:02. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.