![]() |
Frumusetea colindelor
Am fost cu un grup de copii, cu colinda, la Manastirea Stramba, judetul Salaj. Am fost primitii cu toata dragostea de parintele staret Grighentie impreuna cu obstea manastirii ca de fiecare data cand mergem acolo. Copiii au participat la Sfanta Liturghie, s-au spovedit si impartasit si cum se obisnuieste in postul Craciunului, colindatorii au primit daruri. S-au dat cu saniuta (au improvizat), au primit tort si alte bunatati, toate de post.
Ca de fiecare data, ni s-au umplut sufletele de bucurie, si am invatat, toti, sa primim cu dragoste, dar mai ales sda daruim cu dragsote. Parintele Rafail Noica spune intr-un interviu:"Daca au venit la mine, i-am primit, asa cum i-au primit si fratii mei din manastire si daca i-am ascultat si dac am avut cat de putina dragoste sa-i ascultam far sa-i judecam, de multe ori asa de putina dragoste a lucrat asa o inviere in viat acestor oameni, ca uneori am ramas nu uimiti ci trasniti...Deci dragostea, in cele mai mici manisfetari nu este o chestie psihologica nici macar morala, ci este legea vietii, si legea vietii aduce inviere!" De-am avea cat mai multi astfel de parinti duhovnicesti! |
Frumusetea colindelor
Am fost cu un grup de copii, cu colinda, la Manastirea Stramba, judetul Salaj. Am fost primitii cu toata dragostea de parintele staret Grighentie impreuna cu obstea manastirii ca de fiecare data cand mergem acolo. Copiii au participat la Sfanta Liturghie, s-au spovedit si impartasit si cum se obisnuieste in postul Craciunului, colindatorii au primit daruri. S-au dat cu saniuta (au improvizat), au primit tort si alte bunatati, toate de post.
Ca de fiecare data, ni s-au umplut sufletele de bucurie, si am invatat, toti, sa primim cu dragoste, dar mai ales sda daruim cu dragsote. Parintele Rafail Noica spune intr-un interviu:"Daca au venit la mine, i-am primit, asa cum i-au primit si fratii mei din manastire si daca i-am ascultat si dac am avut cat de putina dragoste sa-i ascultam far sa-i judecam, de multe ori asa de putina dragoste a lucrat asa o inviere in viat acestor oameni, ca uneori am ramas nu uimiti ci trasniti...Deci dragostea, in cele mai mici manisfetari nu este o chestie psihologica nici macar morala, ci este legea vietii, si legea vietii aduce inviere!" De-am avea cat mai multi astfel de parinti duhovnicesti! |
Despre colindele romanesti
Dau un fragment din Pastorala la Nasterea Domnului a Mitropolitului Bartolomeu Anania.
Mi-a placut mult textul, sper sa nu ma "taxati" pt copy-paste :) Cei vechi ai noștri aveau o mai dreaptă înțelegere a Crăciunului decât o avem noi, mulți din cei de azi. Copleșiți de atâta simț al istoriei, suntem tot mai aplecați să observăm pe un Iisus al ei, care s’a născut cândva cu aproape două mii de ani în urmă, o dată pentru totdeauna, a cărui întrupare o celebrăm printr’o amintire liturgică și, eventual, printr’un ospăț la care El nu a fost poftit. Imnografii Bizanțului știau mai mult decât pricepem noi din cântările lor, și anume că Nașterea Domnului, anuală, e mai mult decât o comemorare, maimult decât un praznic, mai mult decât o noapte festivă; ea e nu numai amintirea evenimentului, ci evenimentul însuși, tot atât de real ca și acela din Betleem, petrecut acum la măsura transfigurărilor inaugurate de Înviere. Misterul euharistic presupune mai întâi prezența pâinii ce se va preface în Trup; nu în zadar proscomidiarul are chipul Peșterii și nu fără un înțeles al întrupării este purtată pâinea, încă nesfințită, în procesiune solemnă, ca un Trup în devenire. Când Roman Melodulcânta: „Fecioara astăzi pe Cel mai presus de ființă naște, el credea în acel astăzi ca într‑un moment în care întruparea se repetă aidoma, pentru noi, la modul tainic dar nu mai puțin real. Imnografia Nașterii Domnului abundă în asemenea limpezimi. Când însă vorbeam de cei vechi ai noștri, mă gândeam la vechile noastre colinde de Crăciun, una din moștenirile cele mai prețioase pentru înțelegerea noastră ca oameni ai locului și neam de durată. Colindele de Crăciun, opere colective ale creatorilor anonimi, evocă sentimentul Nașterii Domnului în versuri de mare adâncime și frumusețe, al căror lirism e alimentat de certitudinea credinței și de participarea afectivă directă La vremea când se nășteau colindele, Roman Melodul încă nu cânta la noi în grai românesc, și totuși ele îi seamănă printr’o ortodoxie care nu era a teologiei și nici măcar a științei de carte. După ele, istorică e nu numai întruparea care s’a petrecut cândva, ci și aceea care se petrece acum, sub ochii noștri, înnoită perpetuu de un prezent continuu. Iată numai câteva exemple: Astăzi s‑a născut Hristos, / Mesia chip luminos...; Nouă azi ne‑a răsărit / Mesia cel mult dorit...; Preacurata / Naște astăzi pe Hristos. S‑ar putea însă ca unii grămătici ai limbii să bănuie că în aceste expresii nu e vorba de nimic altceva decât de ceea ce se cheamă, în stilistică, prezentul istoric. Ca și cum s‑ar fi temut de o asemenea împotrivire, cei vechi ai noștri, anonimii făcători de colinde, ne‑au lăsat această bijuterie lirică, de a cărei frumusețe eu, unul, nu mă pot sătura în veac: Mare‑i seara de‑astă seară, Dar nu‑i seara de‑astă seară, Ci e seara lui Crăciun, Lui Crăciun celui bătrân Când s’a născut Fiul Sfânt, Fiul Sfânt pe‑acest pământ. Las la o parte extraordinara măiestrie a versurilor, pe care orice mare poet ar putea fi gelos, și mă mărginesc la a pofti pe oricine să găsească ceva asemănător în tot folclorul popoarelor lumii. Colindul începe printr’o afirmare a momentului de acum, urmat îndată de o negare a lui prin invocarea momentului de atunci, dar negarea e doar aparentă, căci ea nu numai că nu anulează realitatea imediată ci, dimpotrivă, o potențează prin reiterarea evenimentului originar. Seara aceasta de Crăciun e mare, într’adevăr, dar ea ar risca să rămână o simplă sărbătoare dacă într’însa nu s’ar întrupa același Fiu care s’a născut în Betleem. Poemul are atâta adâncime și pe marginea lui s’ar putea scrie atât de mult, încât aș îndrăzni să cred că, chiar dacă autorul lui ar fi cunoscut imnele inspiratului Roman Melodul, le‑a întrecut. Anonimul vizionar preia dimensiunea unei sărbători anuale și, prin numai câteva versuri, o proiectează, uriaș, în ciclul cosmic, conferindu‑i atât atributul prezentului continuu cât și pe acela al sfințeniei. În urmă cu mai mulți ani, pe când mă aflam în Detroit, în timpul unei convalescențe, reciteam cartea lui Mircea Eliade Mitul eternei reîntoarceri (Le mythe de l’Eternel retour). Fascinat, o dată mai mult, de erudiția savantului care mă copleșea cu citate din folclorul universal, din Tibet până’n Peru și din Scandinavia până’n inima Africii, dar dezamăgit, în același timp, de absența unei cât de mici incursiuni prin cultura noastră populară, i‑am scris imediat autorului (pe care‑l cunoscusem cu un an în urmă, la Paris), semnalându‑i – pentru o eventuală ediție revăzută – începutul acestei superbe colinde românești care, după părerea mea, ilustrează perfect tema cărții - convertirea timpului istoric în timp mitic, prin care omul devine contemporan cu fenomenul original. Imnografia Nașterii Domnului pune în lumină și faptul că întruparea a unit cerul cu pământul și că, prin aceasta, cel din urmă a căpătat o anume transfigurare. În timp ce Fecioara îi oferă Logosului un trup, pământul îi oferă o peșteră în care El să se întrupeze. Adăpostindu‑l pe Fiul ceresc, peștera devine ea însăși cer, așa după cum Fecioara devine scaun de heruvimi. Este o intimitate stihială pe care numai misterul întrupării a putut‑o realiza. Colindele noastre merg mai departe și localizează evenimentul în spațiul românesc. Ultimul vers al colindului citat mai sus afirmă că Fiul s‑a născut „pe‑acest pământ”. Evident, nu e vorba de pământul ca planetă, de vreme ce în univers nu mai există o alta cu același nume, ci de acest pământ, al nostru, al poporului care‑și asumă rolul de gazdă a lui Dumnezeu. Un alt colind se rostește gingaș: La Vitleem colo jos Cerul arde luminos ... Betleemul nu mai este undeva în Palestina, ci în chiar inima țării românești, e pe undeva pe‑aci, „colo jos”, mai devale, la îndemâna ochiului fizic, ce poate fi arătat cu mâna prin fereastră. El e transfigurat de un cer care îl inundă cu lumină, căci tocmai aici, în bătaia vederii noastre: Preacurata Naște astăzi pe Hristos. Maica este nefericită, plânge, căci e săracă și nu are cu ce să‑l înfașe pe Fiul de Împărat. Dar femeile din preajmă se implică în lacrimile ei și sunt gata pentru un act de participare: Nu mai plânge, Maica mea, Scutecèle noi ți‑om da, Pruncul Sfânt de‑ai înfășa. Scena acestui Betleem românesc e populată, așadar, nu numai cu îngeri, cu păstori și magi, ci și cu localnicele care aleargă să‑și asume acest moment de superbă maternitate. Pământul devine cer, dar transfigurarea îi cuprinde și pe locuitorii lui, părtași la misterul Nașterii. Așa stând lucrurile, cum să nu iubești un neam care și‑a înnobilat sentimentul duratei prin credință în perpetuitatea Întrupării? Și cum să nu iubești un pământ în ale cărui scutece și‑a încălzit Dumnezeu sfintele Lui piciorușe? În sfârșit, e cazul să ne oprim și asupra uneia din cele mai gingașe poezii izvorâte din lirica poetului nostru Mihai Eminescu, Colinde, colinde!, pe care, pentru marea ei frumusețe și prospețime, o vom cita întreagă: Colinde, colinde! E vremea colindelor, Căci ghiața se’ntinde Asemeni oglindelor Și tremură brazii Mișcând rămurelele. Căci noaptea de azi‑i Când scânteie stelele. Se bucur’ copiii. Copiii și fetele De dragul Mariei Își piaptănă pletele, De dragul Mariei Și‑al Mântuitorului Lucește pe ceruri O stea călătorului. Orice comentariu ar arunca peste ea o umbră nemeritată. |
La rugamintea lui Cristiboss:
Linkuri pentru colinde: (autor Romanbun) "Dintre aceste cantari duhovnicesti, cele mai alese, pline de gingasie, sunt COLINDELE. Ce au ele deosebit fata de pricesne? Copiii sunt viitorul nostru, rodul dragostei, terenul in care dragostea omeneasca trebuie sa dea maximum posibil, pe ei ii numim ingerasi (telul la care trebuie sa ajunga un om in trup, nu?- Fiti ca si copiii). Aceasta dragoste a noastra o trimitem catre Pruncul Divin prin colinde. Imi este greu sa vorbesc DESPRE colinde, deoarece prefer sa le TRAIESC cantand. Sunt nascut in Baia-Mare, un loc binecuvantat din aceasta tara binecuvantata, unde am crescut cu colindele. Va invit dragi COPII sa intrati in atmosfera de colind, sa fiti in suflet ca si copiii, sa cantati cu trup si suflet COLINDUL TRADITIONAL ROMANESC. Lasati falsetele moderne de astazi si cautati AUTENTICUL. Iata cateva locuri, linkuri, siteuri, nume... cautati si veti afla.. http://www.trilulilu.ro/mihai18/8774b102238d58 http://www.trilulilu.ro/Acelashi/98f9cd6a7cfa24 http://www.trilulilu.ro/razadelumina/fdc0279a4db64a http://www.trilulilu.ro/Ianus22/f85f13d232634d corul de la Manastirea Camarzani din jud. Suceava http://www.trilulilu.ro/mariusmyself/6152a06d96e485 Manastirea Diaconesti, http://www.trilulilu.ro/cristianianc/ba7b61b2632dee Stefan Hrusca http://www.trilulilu.ro/prikindelul/ace952d9d39bb8 http://www.crestinortodox.ro/colinde...linde-craciun/ Siteul ASCOR Cluj - sectiunea colinde. Aici gasiti foarte mult colinde, DAR cu atentie ca duhul lumesc incepe sa bantuie si aici (de exemplu: http://www.crestinortodox.ro/colinde...re-127271.html). Evitati colindele cu iz occidental care au invadat piata comerciala, cautati colinde cantate in mod traditional. Va doresc Sarbatori Fericite si...colindate! Doamne-ajuta!" Eu am gasit azi si un colind frumos al Sfantului Nicolae: http://www.youtube.com/watch?v=Oe1kuHUi_9Y |
Imi plac si colindele cantate de grupuri psaltice,mai ales cele cabtate de stavropoleos,imi plac si cele cantate de grupurile din Bucovina sau Maramures..insa eu nu pot percepe Craciunul fara Stefan Hrusca..
|
Va rog sa cautati ceva extraordinar de emotionant..pe youtube cautati "primii colindatori la Parintele Iustin Parvu 2010"..e un grup de studenti de la facultatea de teologie din Iasi care canta un colind cutremurator..iar parintele..uitati-va la film..
|
|
Cred ca trebuie sa iubim colindele nu doar pentru faptul ca sunt placute auzului, ca sunt frumos armonizate, frumos interpretate. Dintru inceput rolul lor nu a fost sa umple salile de spectacol sau sa starneasca ropote de aplauze, ci sa apropie intre ei oamenii. Mai mult, colindele crestine, cantate si ascultate cum se cuvine, nu ne apropie doar intre noi, ci mai ales de Dumnezeu.
|
|
Colinde Te Deum Laudamus
Colinde interpretate de corala Te Deum Laudamus:
http://video.crestinortodox.ro/m9Cbv...in_noapte.html |
Toate colindele cantate din suflet si cu bucuria pastorilor si a magilor in inima suna frumos asemenea ingerilor.Din pacate aceasta bucurie e umbrita tot mai mult de dorinta castigului....dar avem nadejde ca un licar de lumina inca se mai pastreaza...
|
http://www.youtube.com/watch?v=JW7Yc...8B5CF8F35793A2
A venit și-aici Craciunul Să ne mângâie surghiunul. Cade albă nea Peste viața mea. Peste suflet ninge. Cade albă nea Peste viața mea Care-aici se stinge. Tremură albastre stele Peste lacrimile mele. Dumnezeu de sus În inimi ne-a pus Numai lacrimi grele. Dumnezeu de sus În inimi ne-a pus Pâlpâiri de stele... Numai temnița posacă A'mpietrit sub promoroacă. Stăm în beznă grea, Pentru noi nu-i stea, Cerul nu s-aprinde. Pentru osândiți Îngerii grăbiți Nu aduc colinde. O Iisuse Împărate, Iartă vini, iartă păcate. Vin de-nchizi ușor Rănile ce dor, Visul ni-l descuie. Noi Te-om aștepta , Căci pe crucea Ta Stăm bătuți în cuie. Maica Domnului Curată, Ad'o veste minunată, Înflorească-n prag Zâmbetul Tău drag Ca o zi cu soare. Zâmbetul Tău drag L-așteptăm în prag, Noi, din închisoare. Peste fericiri apuse, Tinde mila Ta Iisuse. Cei din inchisori Te așteaptă-n zori, Pieptul lor suspină. Cei din închisori Te așteaptă-n zori Să le-aduci lumină. Radu Gyr |
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=ubzedkF_A3I- varianta Tudor Gheorghe http://www.parohiaibiza.es/web/Colin...nchosori.html- varianta maicilor- superba! |
Citat:
nu am link, dar nu cred ca este greu de gas |
Citat:
|
Citat:
|
http://www.youtube.com/watch?v=BOMJZ...eature=related
cu drag vi-l dedic,de aici din Botosaniul meu drag... |
Ce frumoase-s colindele vechi populare...ca cele cantate de Hrusca in copilaria mea...si acum stiu sa le cant,cu accent cu tot :)
Stefan Hrusca-Pe strada din Viflaim http://www.youtube.com/watch?v=mQi1D...eature=related |
Imi place colindul bizantin, ,,Veniti cu totii dimpreuna”:
http://www.youtube.com/watch?v=Nh_Kt...eature=related si ,,Marire intru cele inalte” (cantat aici de Corul psaltic Anton Pann) http://video.crestinortodox.ro/YxpM7...nton_Pann.html Coruri de muzica psaltica sunt multe. Eu de abia am inceput sa iau contact cu asa ceva. Impactul este mult mai mare cand ,,cunostinta” se face in cadrul unui concert de colinde in care te afli in sala, sau, si mai bine, cand te afli in biserica. Bucuria e mai mare in felul acesta decat daca am sta si am asculta in fata calculatorului, parera mea, dupa cum una e sa te uiti la Sf Liturghie la TV Trinitas, si alta e sa fii activ, sa participi la ea in biserica. Sau...una e sa ai prieteni virtuali si alta e sa ai prieteni face to face. Deci, nu ratati concertele de colinde. Am auzit de curand , intr-un concert de colinde, un colind bizantin, nu mai stiu titlul, dar tin minte ca in el se pomenea de modul in care Adam si Eva se dezvinovateau (Nu eu , Eva mi-a dat; Nu eu, sarpele m-a indemnat). Aveti idee de un asemenea colind ? Ca as vrea sa-l reascult, poate gasesc o varianta care sa sune cu cel auzit de mine. Merci! |
Colindele nu doar ca sunt frumoase ele au si un continut teologic bogat, continut care arata legatura stransa intre popor si Biserica, care si-a exercitat puterea invatatoreasca, iar poporul receptand invatatura a transpuns-o in creatiile sale folclorice, pentru a o face usor de receptat si asimilat generatiile viitoare, din pacate azi asistam la o folosire excesiva a colindelor in diverse spatii pentru diferite scopuri(vezi reclama rom rom telecom) incat aceastea ajung sa fie golite de continutul lor hristologic.
|
colinde
Tuturora celor ce iubiti colindele indraznesc sa va colind prin intermediul unui link cu Grupul Coral Genezis al carui dirijor sunt .Tuturor un Craciun binecuvantat si un an nou cu impliniri .Ceea ce o sa ascultati ,a fost filmat la manastirea Ramet din jud Alba acu trei zile cand ne intorceam de la colindat spre casa si am poposit pt o ora la Sfanta manastire.http://www.youtube.com/watch?v=vxmNaCuvsKM :5: Craciun cu bucurie si La Multi Ani tuturora
|
Daca nu's colinde, nu'i Craciun. Adica desigur cel mai important prilej este nasterea Domnului ci nu colindele, insa dau o stare de bine, o stare pozitiva, de liniste. Mai are rost sa zic ca imi place Hrusca? :P
|
De cand incep colindele sa se cante? Care este randuiala? Se incep repetitiile de la inceputul postului sau de la Sf. Andrei / Sf. Nicolae?
|
Eu nu pot sa ascult pt ca ma emotioneaza foarte tare.
|
Citat:
Mai multe <<<AICI>>>. |
Citat:
|
Multumim Simply_me pentru articolul recomandat. Aceeasi intrebare ca si Glykys o aveam si eu. Este timp din belsug sa ne bucuram de minunatele colinde.
http://www.youtube.com/watch?v=S2TaQqqfpEk http://www.youtube.com/watch?v=Zg7dm...feature=relmfu |
Iubesc foarte mult un colind batranesc, dar nu reusesc sa-l "talcuiesc":
Doi boieri bătrâniu Doi boieri bătrâniu, (bis) Pe cum s-o rugatu,(bis) Dumnezeu le-o datu(bis) Casă lângă drumu. (bis) Lângă casă-i masă, (bis) Masă gălbioară Lumina de ceară Și-un pom răsăditu Cu mere de-argintu Vântu trăgăna, Merele pt’ica. Îngeri le strângea, Și le trimitea Pe ușă de rai La fete de crai. D-undi măr love, Masa-mi trântuie, În cer s’auze. (bis) Maica le strânge Și le trimete Pi-un șiuț di-a ie (bis) La ușă di rai, La fete di crai, Drag Domnul din cer (bis) Cine sunt cei doi batrani? Ma gandeam ca Sfintii Ioachim si Ana, dar..nu prea se potriveste cu restul colindului. Iar masa..masa de altar, fiindca are lumanare de ceara? Il inchipuie pe Mantuitorul? Si restul? Stie cineva sa-mi spuna? Multumesc |
colind bizantin
|
Citat:
|
Citat:
|
Stefan Hrusca
|
Colinde de Craciun Stefan Hrusca si Fuego
|
Colindele isi au originea in vremuri imemoriale. Colindele crestine insa isi au inceputul in cantul ingerilor si pastorilor de langa Betleem.
Un popor care mai colinda este un popor inca viu, un neam ce nu-si uita nu numai vechile traditii, ci mai ales originea sa cereasca, "rudenia" cu Imparatul Cerurilor, pe care a primit-o in dar prin actul dumnezeiesc creator si prin Intruparea lui Dumnezeu Fiul. Acest adevar al credintei noastre il marturisesc colindele noastre strabune, care ni-L descriu cu sfiala si emotie pe Pruncul Hristos ca Dumnezeu-Om. |
Citat:
Citat:
|
|
Colindam , colindam iarna - Paula Seling
|
Viflaime, Viflaime
|
Marian Moise-Copilule cu ochi senini
|
Pr. Marian Marcus - Astazi vin sa-mi plec genunchii
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 06:56:47. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.