Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Generalitati (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=503)
-   -   De la ce vine cuvantul Craciun ? (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11608)

roman2010 23.12.2010 18:47:32

De la ce vine cuvantul Craciun ?
 
De la ce vine cuvantul Craciun ??? Ca doar noi sarbatorim Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos ...

I.Calin 23.12.2010 18:48:56

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 315866)
De la ce vine cuvantul Craciun ??? Ca doar noi sarbatorim Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos ...

Încearcă aici: http://www.crestinortodox.ro/craciun...iun-68385.html

roman2010 23.12.2010 18:49:55

Citat:

În prealabil postat de I.Calin (Post 315867)

Multumesc scz nu vazusem !!!

roman2010 23.12.2010 19:00:45

Nu este Craciun cel care nu a primit-o pe Maica Domnului sa nasca la el ???

Dumitru73 23.12.2010 19:49:17

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 315873)
Nu este Craciun cel care nu a primit-o pe Maica Domnului sa nasca la el ???

e doar o poveste de spus copiilor la gura sobei

Anghel Craciun 23.12.2010 19:59:26

Citat:

În prealabil postat de I.Calin (Post 315867)

Pare destul de plauzibila explicatia si cred ca asta e: Craciun vine de la creatie!
Multumim!

tricesimusquintus 24.12.2010 10:30:53

Citat:

În prealabil postat de roman2010 (Post 315866)
De la ce vine cuvantul Craciun ??? Ca doar noi sarbatorim Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos ...

S-au dat foarte multe explicații cu privire la etimologia Crăciunului. Un reputat filolog român susține că vine de la buturuga, crăciune-le ce se ardea cu prilejul solstițiului de iarnă pentru a aduce noroc.

La prima vedere, și pentru mulți dintre contemporanii noștri, Crăciunul este o sărbătoare religioasă. Puțini sunt cei care știu exact că în pofida la tot fastul și colindele care Îl laudă pe Hristos, Crăciunul este la origine o sărbătoare păgână. Înainte de toate, nu avem nicio referință clară asupra datei la care S-a nascut Iisus, și aceasta ar trebui să fie în sine însăși o indicație clară că nu s-a intenționat niciun fel de celebrare cu această ocazie.

Dacă ne întoarcem în trecut la perioada în care s-a început sărbătorirea Crăciunului, aflăm că ziua de 25 decembrie își are originea în vremea imperiului babilonian, când avea loc la această dată o sărbătoare extrem de populară, în cinstea fiului lui Isis - zeița naturii. Cu această ocazie se bea și se mânca din abundență. Mai apoi în Roma antica, venirea solstițiului de iarnă era sărbătorită în mod fastuos. Între 17 și 23 decembrie se ținea o sărbătoare numită Saturnalia în cinstea zeului Saturn, zeul agriculturii. Imediat după aceasta, pe 25 decembrie se sărbătorea ziua de naștere a lui ,,Sol Invictus” soarele neînvins. Cu această ocazie romanii își împodobeau casele cu ramuri de arbori verzi, aprindeau lumini, își făceau cadouri, și beau și mâncau pe săturate.

În perioada de început a creștinismului, atunci când creștinii erau persecutați, singura modalitate de a se manifesta a fost aceea de a ,,împrumuta” această sărbătoare păgână și a o transforma într-una religioasă. Primele referiri la această sărbătoare a Crăciunului apar în secolul III, dar le-a trebuit liderilor Bisericii un secol ca să adopte această idee a sărbătoririi nașterii lui Iisus pe 25 decembrie. De la bun început, mulți au fost cei care nu au fost convinși de validitatea acestei sărbători, dar s-a sperat ca dat fiind popularitatea celei păgâne va fi adoptată cu sensul ei creștin și va da Bisericii legitimitate. Așa cum era de așteptat, deși în formă a fost declarată o sărbătoare creștină, în realitate toate simbolurile păgâne: pomul verde, cadourile, luminile, băutura și mâncarea, au fost integrate. În vremea protestantismului au fost voci care s-au ridicat împotriva Crăciunului, ca apoi în secolul XIX această sărbătoare să intre în toate drepturile.

În zilele noastre, creștin, sau nu, fiecare locuitor al planetei se bucură de zilele libere, de ocazia de a cumpăra marfă la preț bun, de a primi cadouri, și mai ales de a chefui pe cinste. Ceea ce este trist, este faptul că chiar și pentru cei care acceptă 25 decembrie ca zi de naștere a Pruncului Divin, și o sărbătoresc ca atare, ceea ce lipsește din Crăciunul zilelor noastre, este tocmai Iisus. Toate celelalte simboluri au rămas, dar Isus a fost pierdut pe cale. Ce poate fi mai trist decât o aniversare la care lipsește sărbătoritul? Ce ar fi dacă mâine, când veți sărbători cu fast Crăciunul, ați aduce înapoi în această sărbătoare pe Iisus care S-a născut și mai ales a murit pentru ca fiecare dintre noi să aibă viață veșnică?
Vă doresc tuturor creștinilor o binecuvântată perioadă în care să vă gândiți mai mult la El și să-L acceptați în viața voastră! Doamne ajută!

Traditie1 24.12.2010 11:15:28

Citat:

În prealabil postat de tricesimusquintus (Post 316037)
Dacă ne întoarcem în trecut la perioada în care s-a început sărbătorirea Crăciunului, aflăm că ziua de 25 decembrie își are originea în vremea imperiului babilonian, când avea loc la această dată o sărbătoare extrem de populară, în cinstea fiului lui Isis - zeița naturii. Cu această ocazie se bea și se mânca din abundență. Mai apoi în Roma antica, venirea solstițiului de iarnă era sărbătorită în mod fastuos. Între 17 și 23 decembrie se ținea o sărbătoare numită Saturnalia în cinstea zeului Saturn, zeul agriculturii. Imediat după aceasta, pe 25 decembrie se sărbătorea ziua de naștere a lui ,,Sol Invictus” soarele neînvins. Cu această ocazie romanii își împodobeau casele cu ramuri de arbori verzi, aprindeau lumini, își făceau cadouri, și beau și mâncau pe săturate.

În perioada de început a creștinismului, atunci când creștinii erau persecutați, singura modalitate de a se manifesta a fost aceea de a ,,împrumuta” această sărbătoare păgână și a o transforma într-una religioasă. Primele referiri la această sărbătoare a Crăciunului apar în secolul III, dar le-a trebuit liderilor Bisericii un secol ca să adopte această idee a sărbătoririi nașterii lui Iisus pe 25 decembrie. De la bun început, mulți au fost cei care nu au fost convinși de validitatea acestei sărbători, dar s-a sperat ca dat fiind popularitatea celei păgâne va fi adoptată cu sensul ei creștin și va da Bisericii legitimitate. Așa cum era de așteptat, deși în formă a fost declarată o sărbătoare creștină, în realitate toate simbolurile păgâne: pomul verde, cadourile, luminile, băutura și mâncarea, au fost integrate. În vremea protestantismului au fost voci care s-au ridicat împotriva Crăciunului, ca apoi în secolul XIX această sărbătoare să intre în toate drepturile.

Folclor protestant fără legătură cu realitatea. O mică căutare pe Internet v-ar fi lămurit că acestea sunt niște minciuni.

Stabilirea datei se serbare a Nașterii Domnului pe 25 decembrie a fost o decizie conștientă a Bisericii, nu o prelungire naturală a sărbătorilor păgâne. După ce în primele secole Nașterea fost sărbătorită pe 6 ianuarie (împreună cu Botezul), s-a stabilit în secolul 4 ținerea ei pe 25 decembrie cu scopul de a atrage masele păgâne de la festivitățile lor și cu scopul răspândirii creștinismului.

Bradul de Crăciun nu are continuitate cu ritualurile păgâne antice. El nu vine de la Roma ci de la popoarele germanice și este o tradiție relativ recentă, neexistând înainte de secolul 16.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Cr%C4%8...3rb.C4.83torii
http://en.wikipedia.org/wiki/Christm..._note-Russow-0

tricesimusquintus 24.12.2010 14:31:00

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316048)
Folclor protestant fără legătură cu realitatea. O mică căutare pe Internet v-ar fi lămurit că acestea sunt niște minciuni.

Vorbiți cu atâta lejeritate de "folclor" și de "minciună" tocmai relativ la sărbătoarea Crăciunului! Mă așteptam la ceva mai multă discreție...

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316048)
Stabilirea datei se serbare a Nașterii Domnului pe 25 decembrie a fost o decizie conștientă a Bisericii, nu o prelungire naturală a sărbătorilor păgâne.

Și eu ce spuneam? Că a fost o decizie conștientă în ciuda faptului exista deja la data aceea o sărbătoare păgână. Cu atât mai mult, cu cât există dovezi serioase (nu vreau să intru în polemică pe tema asta) că nașterea Domnului nu a avut loc iarna!

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316048)
Bradul de Crăciun nu are continuitate cu ritualurile păgâne antice. El nu vine de la Roma ci de la popoarele germanice și este o tradiție relativ recentă, neexistând înainte de secolul 16.

Am spus eu ceva de brad?

Totuși nu vreau să fiu ipocrit și vă urez și dvs. sărbători fericite și "La mulți ani"! :)

medusa 24.12.2010 14:41:43

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316048)
După ce în primele secole Nașterea fost sărbătorită pe 6 ianuarie (împreună cu Botezul), s-a stabilit în secolul 4 ținerea ei pe 25 decembrie cu scopul de a atrage masele păgâne de la festivitățile lor și cu scopul răspândirii creștinismului.

Nu cred ca asa au facut, pentru ca asta se cheama compromis.

Traditie1 24.12.2010 14:48:46

Citat:

În prealabil postat de medusa (Post 316114)
Nu cred ca asa au facut, pentru ca asta se cheama compromis.

Compromis față de ce? Dacă tot trebuia aleasă o dată, de ce să nu o aleagă pe cea cu folos duhovnicesc? Altă zi nu ar fi avut mai multă semnificație.

NECTARIE 24.12.2010 14:56:40

Unii lingvisti sustin ca provine din limba latina, din "creatio", care înseamna creatiune, nastere. Altii cred ca e vorba de un cuvânt tracic, dinainte de romanizarea Daciei. O legenda spune ca fecioara Maria, când trebuia sa-l nasca pe Iisus, umbla din casa în casa, cerând adapost. Ajungând la casa unui anume Craciun, este dusa de sotia acestuia în grajd, unde da nastere lui Isus. Alti specialisti explica originea cuvîntului prin latinescul crastinum derivat din cras (mîine), din albanezul kercum, patruns în limba româna prin intermediul limbilor slave. Un termen similar a existat la nordul Dunarii înainte de venirea romanilor, definind un zeu solar al solstitiulului de iarna. Astfel, generatia de mosi care apare la sfârsitul anului (Nicoara, Spiridon, Ajun, Craciun) indica apropierea sfârsitului de an si îmbatrînirea timpului. Mosii aveau forte miraculoase, specifice zeilor, dar si calitati si defecte, specifice oamenilor.

medusa 24.12.2010 15:06:06

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316115)
Compromis față de ce? Dacă tot trebuia aleasă o dată, de ce să nu o aleagă pe cea cu folos duhovnicesc? Altă zi nu ar fi avut mai multă semnificație.

fatza de puritatea credintei crestine.
nu cred ca s-a dorit in mod intentionat un melanj de tipul acesta.

Dumitru73 24.12.2010 15:29:10

Citat:

În prealabil postat de medusa (Post 316114)
Nu cred ca asa au facut, pentru ca asta se cheama compromis.

daca Traditie1, care este un aparator uneori violent al ortoxiei, spune asta ar trebui sa-l crezi. aproape niciodata nu sunt de acord cu el. dar acum are dreptate. biserica a facut multe compromisuri

delia31 25.12.2010 20:17:59

Citat:

În prealabil postat de tricesimusquintus (Post 316108)
Cu atât mai mult, cu cât există dovezi serioase (nu vreau să intru în polemică pe tema asta) că nașterea Domnului nu a avut loc iarna!
Totuși nu vreau să fiu ipocrit și vă urez și dvs. sărbători fericite și "La mulți ani"! :)


Nașterea Domnului pe 25 decembrie e in stransa legatura cu zămislirea (Bunavestire) care e pe 25 martie si care e in stransa legatura cu data nașterii Sfântului Ioan Botezătorul pe 24 iunie, toate acestea legându-se una de alta în cel mai armonios chip.

Daca le luam cronologic, se stie ca lui Zaharia i s-a aratat ingerul Domnului, stand de-a dreapta altarului tamaierii, ceea ce inseamna ca el tamaia in Sfanta Sfintelor, unde era altarul.
Dupa cum se stie, doar o data pe an intra Arhiereul in Sfanta Sfintelor sa tamaieze – si anume de Sarbatoarea Corturilor care se celebreaza timp de o saptamana in luna a saptea –luna Tishri, luna de toamna. (Levitic23)
„Spune-le fiilor lui Israel: – În luna a șaptea, ziua cea dintâi a lunii să vă fie zi de odihnă, sărbătoare a Trâmbițelor și adunare sfântă... Ziua a cincisprezecea a celei de a șaptea luni este sărbătoarea Corturilor, șapte zile [închinate] Domnului.

Lunile anului la evrei:
Nissan/30 de zile/Martie-aprilie
Iyar/29/de zile/Aprilie-mai
Sivan/30 de zile/Mai-iunie
Tammuz/29 de zile/Iunie-iulie
Av/30 de zile/Iulie-august
Elul/29 de zile/August-septembrie
Tishri/30 de zile/Septembrie-octombrie
Cheshvan/29 sau 30de zile/Octombrie-noiembrie
Kislev/30 sau 29 de zile/Noiembrie-decembrie
Tevet/29 de zile/Decembrie-ianuarie
Shevat/30 de zile/Ianuarie-februarie
Adar/29 sau 30 de zile/Februarie-martie
Adar II/29 de zile/Martie-aprilie

Deci ingerul i s-a aratat lui Zaharia in luna Tishri- a 7-a luna din an (septembrie-octombrie), iar la scurt timp, Elisabeta a zamislit.
Apoi, se stie din Evanghelie ca dupa sase luni de cand Elisabeta purta in pantece pe Ioan, arhanghelul Gavriil i-a adus Mariei vestea ca va naste Fiu .
Deci, dacă Elisabeta a zămislit în luna septembrie, Maria a zămislit 6 luni mai tarziu, in luna martie și dacă mai departe vom adăuga cele nouă luni până la nașterea lui Hristos ajungem în luna decembrie, în care sarbatorim Nasterea lui Hristos.

Un Craciun binecuvantat tuturor!

tricesimusquintus 26.12.2010 15:10:43

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 316315)
Nașterea Domnului pe 25 decembrie e in stransa legatura cu zămislirea (Bunavestire) care e pe 25 martie

Argument circular.:30:

Citat:

În prealabil postat de delia31 (Post 316315)
Daca le luam cronologic, se stie ca lui Zaharia i s-a aratat ingerul Domnului, stand de-a dreapta altarului tamaierii, ceea ce inseamna ca el tamaia in Sfanta Sfintelor, unde era altarul.
Dupa cum se stie, doar o data pe an intra Arhiereul in Sfanta Sfintelor sa tamaieze – si anume de Sarbatoarea Corturilor care se celebreaza timp de o saptamana in luna a saptea –luna Tishri, luna de toamna. (Levitic23)

Am spus că nu intru în polemică pe tema aceasta, vă tog totuși să mai studiați problema și apoi să faceți afirmații de genul celei de mai sus:30:

strainul7777 26.12.2010 21:55:03

Citat:

În prealabil postat de Traditie1 (Post 316048)
Folclor protestant fără legătură cu realitatea. O mică căutare pe Internet v-ar fi lămurit că acestea sunt niște minciuni.

Am dat o cautare pe internet si am gasit acelasi "folclor protestant", prezentat in ziarul "Lumina". Vedeti aici: http://www.ziarullumina.ro/articole;...uc-aprins.html

delia31 27.12.2010 01:07:47

Citat:

În prealabil postat de tricesimusquintus (Post 316394)
Argument circular.:30:

Am spus că nu intru în polemică pe tema aceasta, vă tog totuși să mai studiați problema și apoi să faceți afirmații de genul celei de mai sus:30:



Sorry Rabi, daca e o eroare de neiertat. Sper doar ca nu-i mai grava decat afirmatia ta cum ca Iisus nu s-ar fi nascut iarna.

In postarea anterioara, vroiam sa subliniez ca Arhiereul Zaharia a primit vestea de la inger in luna Tishri (sept-oct) cand arhiereul intra in Sfanta Sfintelor o data pe an.

„În luna a șaptea, ziua întâi a lunii să vă fie zi de odihnă, sărbătoarea trâmbițelor.
în ziua a zecea a lunii aceleia a șaptea, care este ziua curățirii, să aveți adunare sfântă; să postiți și să aduceți ardere de tot Domnului;
Din ziua a cincisprezecea a lunii a șaptea începe sărbătoarea corturilor; șapte zile să sărbătorești în cinstea Domnului (Levitic 23)

„Aceasta să fie pentru voi lege veșnică: în luna a șaptea (luna Tishri, sept-oct), în ziua a zecea a lunii, să postiți și nici o muncă să nu faceți, nici băștinașul, nici străinul care s-a așezat la voi, Căci în ziua aceasta vi se face curățire, ca să fiți curați de toate păcatele voastre, înaintea Domnului, și curați veți fi. Aceasta e cea mai mare zi de odihnă pentru voi și să smeriți sufletele voastre prin post. Aceasta este lege veșnică.
De curățit însă să vă curețe preotul care este uns ca să slujească în locul tatălui său. Să se îmbrace el cu veșmintele cele de în și cu veșmintele sfinte; și va curăți sfânta sfintelor, cortul adunării, va curăți jertfelnicul și pe preoți și va curăți și toată obștea poporului. Aceasta să fie pentru voi lege veșnică: o dată în an să curățiți pe fiii lui Israel de păcatele lor”. Levitic 16, 29-34

Asta inseamna ca in ziua a 10-a, a lunii Tishri (sept-oct), intra arhiereul in sfanta sfintelor o data pe an.
In luna Tishri a intrat si Zaharia.
In luna Tishri, dupa ce s-au terminat zilele slujirii lui Zaharia la templu, a zamislit Elisabeta iar mai departe, calcularea datei la care s-a nascut Iisus e simpla si logica.
Nu stiu de ce logica asta ar fi un argument invalid? Pt. ca e circular? Whatever it means. :7:


Ora este GMT +3. Ora este acum 05:04:29.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.