Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Biserica Romano-Catolica (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5029)
-   -   Primatul papal (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11215)

doctor_faustus 19.11.2010 08:39:52

Primatul papal
 
Primatul papal

doctor_faustus 19.11.2010 08:59:03

The doctrine of papal primacy upholds the divine authority of the Successor of St. Peter to rule over the entire Church with ordinary and immediate jurisdiction.

doctor_faustus 19.11.2010 09:04:46

PAPAL PRIMACY - A Hideous Ecclesiological Heresy
http://www.impantokratoros.gr/E248E1DC.en.aspx

doctor_faustus 19.11.2010 17:46:02

That apostolic primacy which the Roman Pontiff possesses as successor of Peter, the prince of the apostles, includes also the supreme power of teaching. This Holy See has always maintained this, the constant custom of the Church demonstrates it, and the ecumenical councils, particularly those in which East and West met in the union of faith and charity, have declared it.

Sursa: Conciliul Vatican 1, Sesiunea 4, cap. 4, pct. 1

Din acest fragment se vede că primatul papal se referă nu doar la puterea jurisdicțională, ci se referă la o pretinsă putere supremă de a învăța (credința și morala, din câte se înțelege mai jos). Ori se pune problema de unde și până unde această putere supremă de a învăța, pentru că aceasta presupune ca papa să fie deținătorul suprem al adevărului. Însă părerea mea este că acest fapt contrazice Sfânta Scriptură pentru că în Evanghelia după Ioan călăuzirea la tot adevărul, prin Duhul Sfânt este promis și dăruit de Hristos tuturor Apostolilor.

Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi! (Ioan 14:16-17)

Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. (Ioan 14:26)

Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua și vă va vesti. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă. (Ioan 16:13-15)


Aceste fragmente din Evanghelia după Ioan pot constitui și chiar constituie argumente pentru a demonstra că, prin Duhul lui Dumnezeu, harisma adevărului, și mai precis a tot adevărului sau a întregului adevăr este promisă și va fi dăruită întregului Colegiu Apostolic. Prin urmare dacă prin Duhul Sfânt, promis de Mântuitorul Iisus Hristos, întregul Colegiu Apostolic va beneficia de promisiunea Mântuitorului că vor fi conduși la tot adevărul, că Duhul Sfânt le va aduce lor aminte de toate cuvintele Mântuitorului, atunci din aceasta devine evident că acela care are puterea supremă de învățătură în Biserica lui Hristos, bazat pe harisma adevărului promisă tuturor apostolilor prin Duhul Adevărului, este Colegiul Apostolic. Acest fapt este de natură să se opună pretențiilor unor papi care se pretind doar pe ei înșiși, ca pretinși urmași ai credinței lui Petru, a avea puterea supremă de învățătură în Biserica lui Hristos. Și tot prin urmare, rezultă din acest fragmente din Evanghelia după Ioan, că primatul apostolic al lui Petru, în cazul în care ar fi existat, nu poate presupune autoritatea supremă în materie de învățătură pentru că această autoritate este promisă și dăruită de Hristos prin Duhul Sfânt întregului Sinod Apostolic și nu exclusiv unuia singur dintre apostoli.

Bineînțeles, în cazul în care raționamentul meu este greșit, nu m-ar deranja să fiu contrazis, însă cu argumente, nu cu vorbe goale.

Erethorn 19.11.2010 19:05:29

Aceleasi fragmente le folosesc si penticostalii pentru a demonstra de ce nu au ei nevoie de Sfanta Traditie.

Mai incercati.

doctor_faustus 19.11.2010 19:08:26

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 306400)
Aceleasi fragmente le folosesc si penticostalii pentru a demonstra de ce nu au ei nevoie de Sfanta Traditie.

Ei nu pot să le folosească de vreme ce nu au succesiune apostolică. Așa că mai încercați, dar vă rog cu argumente nu cu vorbe goale.

doctor_faustus 19.11.2010 19:21:15

5. The Roman pontiffs, too, as the circumstances of the time or the state of affairs suggested, sometimes by summoning ecumenical councils or consulting the opinion of the Churches scattered throughout the world, sometimes by special synods, sometimes by taking advantage of other useful means afforded by divine providence, defined as doctrines to be held those things which, by God's help, they knew to be in keeping with Sacred Scripture and the apostolic traditions.

6. For the Holy Spirit was promised to the successors of Peter not so that they might, by his revelation, make known some new doctrine, but that, by his assistance, they might religiously guard and faithfully expound the revelation or deposit of faith transmitted by the apostles.

Indeed, their apostolic teaching was embraced by all the venerable fathers and reverenced and followed by all the holy orthodox doctors, for they knew very well that this See of St. Peter always remains unblemished by any error, in accordance with the divine promise of our Lord and Savior to the prince of his disciples: I have prayed for you that your faith may not fail; and when you have turned again, strengthen your brethren [Luca 22:32].


sursa: Conciliul Vatican 1, Sesiunea 4, Cap. 4

La punctul 6 ni se vorbește despre Duhul Sfânt care a fost promis succesorilor apostolului Petru, însă problema este că tocmai în versetele pe care le-am amintit din Evanghelia după Ioan, ceea ce se observă este că Duhul Adevărului nu este promis doar lui Petru și succesorilor lui, ci este făgăduit și dăruit Sinodului Apostolic, și mai departe implicit și succesorilor Sinodului Apostolic. După cum spune versetul din Luca 22:32 Iisus se roagă pentru Petru să îi întărească pe frații lui, însă de aici nu cred că se poate trage concluzia că Petru sau succesorii lui ar fi avut sau ar avea puterea supremă și infailibilă învățătorească desupra întregii Biserici. De vreme ce harisma adevărului este promisă și dăruită de Hristos prin Duhul Adevărului Sinodului Apostolic, și Iisus se roagă pentru ca Petru să îi întărească pe frații săi, nu văd de unde și pe ce bază se poate ajunge la doctrina puterii infailibile și supreme învățătorești, și, după cum se poate vedea la punctul 9 de la același capitol, Pontiful Roman pretinde chiar că definițiile Pontifului Roman ar fi nereformabile (probabil infailibile) chiar și peste și deasupra și fără consensul Bisericii și în special al Sindului Apostolic.

9. Therefore, faithfully adhering to the tradition received from the beginning of the Christian faith, to the glory of God our savior, for the exaltation of the Catholic religion and for the salvation of the Christian people, with the approval of the Sacred Council, we teach and define as a divinely revealed dogma that when the Roman Pontiff speaks EX CATHEDRA, that is, when, in the exercise of his office as shepherd and teacher of all Christians, in virtue of his supreme apostolic authority, he defines a doctrine concerning faith or morals to be held by the whole Church, he possesses, by the divine assistance promised to him in blessed Peter, that infallibility which the divine Redeemer willed his Church to enjoy in defining doctrine concerning faith or morals. Therefore, such definitions of the Roman Pontiff are of themselves, and not by the consent of the Church, irreformable.

Prin urmare, din punctul meu personal de vedere, o asemenea poziție pe care ar vrea să se situeze Pontiful Roman este în mod evident deasupra întregii Biserici, considerându-se ca deținător singur al adevărului infailibil. Astfel practic, Pontiful Roman își crează o "poartă" pentru a își expune anumite doctrine ca infailibile, după cum se poate vedea, chiar și fără consimțământul și consensul Bisericii, al Sinodului Apostolic, fapt care în mod evident contrazice Sfânta Scriptură care la Evanhelia după Ioan mărturisește trimiterea harismei adevărului Sinodului Apostolic, fapt care are drept consecință că adevărul de credință expus este și va fi un consens al Sinodului Apostolic în Duhul Adevărului, Duhul Sfânt. De unde, deci, și până unde succesorul apostolului Petru se consideră ca singur "deținător" al Duhului Sfânt, devreme ce Duhul Sfânt a fost promis și trimis Sinodului Apostolic ?? De unde și până unde Episcopul Romei, ca succesor al lui Petru, pretinde autoritatea de a da definiții de credință ireformabile, infailibile, în deplin adevăr, chiar deasupra oricărui consimțământ și consens al Bisericii, al Sinodului Apostolic, de vreme ce o asemenea poziție este mai mult decât evident că ar presupune nedeplinătatea harismei adevărului promise și dăruite de Hristos prin Duhul Sfânt celorlalți apostoli, fapt însă care contravine flagrant Sfintei Scripturi care mărturisește că Apostolii vor fi conduși la tot adevărul prin Duhul Sfânt. Călăuzirea la tot adevărul este promisă, garantată și dăruită întregului Sinod Apostolic de către Iisus Hristos prin Duhul Adevărului, ori a pretinde că în fapt doar Episcopul Romei ar avea harisma întregului adevăr, chiar și deasupra întregului Sinod Apostolic și a întregii Biserici, fără chiar consimțământul și consensul Sinodului Apostolic și chiar în contra lui, asta presupune nedeplinătatea promisiunii făcute de Hristos Domnul Sinodului Apostolilor, contrazicerea cuvântului lui Hristos și a Sfintei Scripturi, cu alte cuvinte contrazicerea Revelației Dumnezeiești.

Danut7 19.11.2010 19:44:42

Episcopul Romei in Biserica(inainte de schisma) nu a avut jurisdictie universala si nici nu a fost infailibil.Ba mai mult dupa al saselea sinod ecumenic pe lista celor condamnati pentru erezie se aflau patru patriarhi ai Constantinopolului, un patriarh al Romei(Honorius), un patriarh al Alexandriei si doi patriarhi ai Antiohiei.Biserica era sinodica.. Toate deciziile se luau prin sinod, iar papa a fost absent la majoritatea sinoadelor.

Mihnea Dragomir 19.11.2010 21:45:34

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 306409)
pe lista celor condamnati pentru erezie se aflau patru patriarhi ai Constantinopolului, un patriarh al Romei(Honorius),

La fiecare 4 patriarhi eretici pe care îi aveți, permiteți-ne și nouă să avem câte un papă eretic.

Danut7 19.11.2010 21:51:58

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 306435)
La fiecare 4 patriarhi eretici pe care îi aveți, permiteți-ne și nouă să avem câte un papă eretic.

Permiteti-ne atunci ca in virtutea acestor papi eretici sa declaram infaibilitatea papala o aberatie.

Mihnea Dragomir 19.11.2010 22:07:05

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 306439)
Permiteti-ne atunci ca in virtutea acestor papi eretici sa declaram infaibilitatea papala o aberatie.

Nu putem decât să luăm foarte în serios asemenea declarație solemnă.

Danut7 19.11.2010 22:56:45

Petru este acolo unde e Biserica.Unde nu mai este Biserica nu mai este nici Petru.

Danut7 20.11.2010 01:16:51

Pe marturisirea drept maritoare , Petre , este zidita biserica si in virtutea acestei marturisiri ti se incredinteaza cheile Imparatiei.Tie ca reprezentant al Apostolilor si tuturor Apostolilor.Prin asta se arata dreapta credinta ca incepatura a Bisericii si biruitoare a iadului.Hristos nu stabileste pe nimeni intaiul si ii cearta pe apostoli de fiecare data cand incearca sa-si insuseasca aceasta titulatura.El le spune ca cel ce va dori sa fie intaiul sa fie servitorul lor.Iar apoi le spune ca cel ce va fi cel mai mic va fi intaiul.Si cel ce se va smeri se va inalta.Prin asta arata ca totul depinde de comportamentul lor.La fel a fost si in biserica primara apostolii au guvernat biserica impreuna si in intrajutorare.Fiecare a facut misiuni pe unde a putut.Apostolul Petru nu a avut nici o jurisdictie universala.Conducatorul Bisericii din Ierusalim a fost Sf. Iacov.La fel a fost si in Biserica dupa Apostoli.. Guvernarea Bisericii a fost impartita in patru : Ierusalim , Alexandria , Antiohia si Roma.. Toate aceste patriarhii au reprezentat autoritatea Bisericii.. Antiohia si Ierusalim au fost locurile unde a inceput crestinismul si care au fost in putere pe vremea apostolilor.. In Ierusalim a inceput si in Antiohia au fost numiti prima oara crestini.Mai apoi s-a raspandit in Roma, unde a venit cu putere iar last but not least in Alexandria.. Autoritatea era impartita in patru.. Alexandria si Roma au trait o perioada de emancipare din sec II.Partea Egiptului si a Africii a cunoscut o perioada de inflorire din sec II.Putem spune ca intr-un fel centrul crestinismului a fost la Alexandria.. Alexandria avea un mare cuvant de spus in imperiu fiind partea africana a imperiului, primul sinod avand loc chiar in jurisdictia ei.Fiecare Patriarhie avea jurisdictia sa.Asadar nici papa nu avea jurisdictie universala.

paradosis 20.11.2010 02:24:03

Citat:

În prealabil postat de paradosis (Post 306267)
Haideti sa nu deviem mai mult de la subiect (care este ‘ortodoxia si ecumenismul’)! Mutati-va, va rog, pe un alt thread unde sint tratate ereziile specifice romano – catolicismului. Pina acolo va indemn sa meditati la cele spuse de Sf. Grigore, Papa al Romei, in raspuns la atribuirea termenului de “ecumenic” la titulatura episcopului Constantinopolului, Sfintul Ioan Postitorul la acea vreme, ca sa vedeti cit de clar si frumos, poetic chiar, ii arata cum episcopii sint toti ca unul in Biserica Universala (Ortodoxa):
For what are all thy brethren, the bishops of the universal Church, but stars of heaven, whose life and discourse shine together amid the sins and errors of men, as if amid the shades of night? And when thou desirest to put thyself above them by this proud title, and to tread down their name in comparison with thine, what else dost thou say but I will ascend into heaven; I will exalt my throne above the stars of heaven? Are not all the bishops together clouds, who both rain in the words of preaching, and glitter in the light of good works? And when your Fraternity despises them, and you would fain press them down under yourself, what else say you but what is said by the ancient foe, I will ascend above the heights of the clouds? (Sf. Papa Grigore cel Mare, 590 – 604 AD, Cartea V, Scrisoarea XVIII, http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf....v.v.viii.html)

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 306310)
Aahh, vechiul narav al scoaterii din context.....

Va rog sa interpretati atunci, acest paragraf din aceeasi scrisoare:

And indeed with regard to this matter, weighty letters were addressed to your Holiness by my predecessor Pelagius of holy memory; in which he annulled the acts of the synod, which had been assembled among you in the case of our once brother and fellow-bishop Gregory, because of that execrable title of pride, and forbade the archdeacon whom he had sent according to custom to the threshold of our lord, to celebrate the solemnities of mass with you. But after his death, when I, unworthy, succeeded to the government of the Church, both through my other representatives and also through our common son the deacon Sabinianus, I have taken care to address your Fraternity, not indeed in writing, but by word of mouth, desiring you to restrain yourself from such presumption.

Daca as fi vrut sa scot ceva din context, nu v-as fi facut trimitere la intreaga scrisoare. Ambele paragrafe (de fapt toata scrisoarea) trateaza un singur subiect in raspuns la situatia creata prin atribuirea titlului de “ecumenic” episcopului de la Curtea Imperiala. Pentru ca e foarte de presupus ca Sf. Grigore cel Mare, Papa al Romei, era un individ educat, speculatiile pe care le faceti sint denigratoare. Eu unul refuz sa cred ca un om de talia lui Grigore cel Mare putea concepe un asemenea text, dupa interpretarea dumneavostra, in care se revendica Cap al Bisericii, dar si afirma ca toti episcopii sint egali si il critica pe Sf. Ioan Postitorul pentru ca a acceptat titlul de “superepiscop”! Eu va inteleg (oarecum) rationamentul pentru ca faceti parte din Biserica Papei, care a incetat demult sa mai aduca cu ceea ce a fost odata. Biserica Ortodoxa, exact asa cum a fost Biserica Catolica in vremea Sf. Grigore, nu are nevoie de Papa (si nici de Patriarh Ecumenic) ca sa functioneze. Orice Biserica Locala (a unui simplu episcop) este perfecta, Trupul Mistic a lui Hristos. Cu aceasta intelegere a Bisericii, toate “contradictiile” din text dispar: Papa Pelagius anuleaza aplicarea deciziilor sinodului de la Constantinopol in Biserica Romei si ii interzice arhideaconului Romei sa mai slujeasca cu Patriarhul de la Constantinopol (daca, sa zicem, Papa avea cu adevarat putere sa anuleze complet deciziile Sinodului de la Constantinopol, ar fi avut cu siguranta si caderea sa il inlocuiasca pe Patriarhul de la Constantinopol), iar accederea in functie a Sf. Grigore se refera la conducerea Bisericii Romei.

Erethorn 20.11.2010 10:17:58

Domnule, haideti sa nu ne ascundem dupa deget.

"A anulat actele Sinodului" inseamna exact ce inseamna si ce scrie textul, negru pe alb.

Iar "conducerea Bisericii" inseamna conducerea Bisericii.

Papa Grigorie, om educat, asa cum spuneti si dumneavoastra, nu si-ar fi permis ca intr-o scrisoare pe un subiect atat de delicat sa lase formulari echivoce, care sa dea nastere interpretarilor.

Atat in dreptul civil cat si in dreptul canonic, anularea unui act se deosebeste fundamental de opozabilitatea actului sau de domeniul de aplicare a dispozitiilor lui. Nu exista act anulat intr-o parte a lumii si valabil intr-alta parte.

doctor_faustus 20.11.2010 15:26:26

Un exemplu de conducere sinodală a Bisericii este cel al Sinodului I Ecumenic de la Niceea din 325. La acest Sinod, care a dezbătut și combătut, printre altele, problema ereziei ariane, se vede și din expresia Simbolului de credință precum și din alte texte deciziile luate în Sfântul și Marele Sinod al Episcopilor. Simbolul de credință de la Niceea se referă la credința comună a episcopilor adunați la Niceea în Marele și Sfântul Sinod, credință care a devenit canonică pentru întreaga Biserică. Bineînțeles că la Niceea Crezul nu aduce o nouă "revelație" însă aduce lămuriri pentru a combate erezia ariană și pentru a stabili care este canonul în materie de credința referitoare la dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu.

Un alt aspect interesant este prezent în canoanele de la acest prim Sinod Ecumenic, și anume canonul 6:

The ancient customs of Egypt, Libya and Pentapolis shall be maintained, according to which the bishop of Alexandria has authority over all these places since a similar custom exists with reference to the bishop of Rome. Similarly in Antioch and the other provinces the prerogatives of the churches are to be preserved. In general the following principle is evident: if anyone is made bishop without the consent of the metropolitan, this great synod determines that such a one shall not be a bishop. If however two or three by reason of personal rivalry dissent from the common vote of all, provided it is reasonable and in accordance with the church's canon, the vote of the majority shall prevail.

în traducere românească

Să se ție obiceiurile cele vechi, cele din Egipt și din Libia și din Pentapole, așa încât episcopul din Alexandria să aibă stăpânire peste toate acestea, pentru că acest este și obiceiul episcopului Romei. De asemenea și în Antiohia și-n alte eparhii (provincii) să li se păstreze Bisericilor întâietățile (privilegiile). Este apoi cu totul învederat lucrul acela, că dacă cineva ar deveni episcop fără încuviințarea mitropolitului, marele sinod a hotărât că unul ca acesta nu se cade să fie episcop. Iar dacă alegerii comune tuturor, fiind ea (cu temei) bine întemeiată și după canonul bisericesc, i s-ar împotrivi doi sau trei din vrajbă (pizmă) proprie, să aibă tărie votul (hotărârea) celor mai mulți.

canon din care se poate vedea foarte clar că Episcopul Romei nu avea putere sau jurisdicție universală, totală sau absolută asupra Bisericii, ci avea o jurisdicție sau stăpânire limitată și anume asupra teritoriilor probabil din vestul european. Însă deși Episcopul Romei este dat să zicem ca exemplu sau ca model, ceea ce reiese în mod evident este faptul că nu avea jurisdicție universală asupra Bisericii, ci avea o putere sau jurisdicție limitată. Așa cum Episcopul Romei avea jurisdicție asupra unei anumite părți, tot așa și Episcopul Alexandriei avea și trebuia să aibă (conform canonului) jurisdicție sau stăpânire asupra unor teritorii, printre care Egipt, Libia, Pentapole.

Danut7 20.11.2010 17:23:05

De altfel printre marii sfinti nu foarte multi sunt papi.Iar Sf. Ap Petru nu poate fi revendicat de romani.. In afara Romei, Sf. Petru a infiintat si alte eparhii si a uns si alti episcopi, ceea ce nu putem spune cu certitudine despre Roma.. In perioada petrecuta la Roma nu ni se spune ca Petru ar fi uns episcopi sau prezbiteri.. De altfel fiecare eparhie si patriarhie a avut momentele ei cand a iesit in fata.. Nu putem vorbi de un primat, nici de o jurisdictie universala.. Capul Bisericii este Hristos.. Biserica este condusa de Duhul Sfant prin conciliarismul apostolic.. Oriunde este episcop drept credincios acolo este si Biserica.

sherlock_holmes 20.11.2010 21:07:30

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 306435)
La fiecare 4 patriarhi eretici pe care îi aveți, permiteți-ne și nouă să avem câte un papă eretic.

Cred ca dupa 1054,nu se mai poate vorbi de un papa ortodox,deci nici de raport,caci ar tinde la infinit ( cind imparti ceva la 0 ).Este trist insa,ca in secolul nostru,cu greu mai gasesti si patriarhi ortodocsi (pelteaua ecumenista sau mad man desease face ravagii) avantaj catolicii...se obtine un infinit mai mic decit inainte.

PS.Cinste Romei si Sfintilor Papi ortodocsi de odinioara!

doctor_faustus 21.11.2010 10:36:39

Un alt canon care confirmă juridicția limitată a episcopului Romei este canonul 2 de la Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol 381.

Diocesan bishops are not to intrude in churches beyond their own boundaries nor are they to confuse the churches: but in accordance with the canons, the bishop of Alexandria is to administer affairs in Egypt only; the bishops of the East are to manage the East alone (whilst safeguarding the privileges granted to the church of the Antiochenes in the Nicene canons); and the bishops of the Asian diocese are to manage only Asian affairs; and those in Pontus only the affairs of Pontus; and those in Thrace only Thracian affairs. Unless invited bishops are not to go outside their diocese to perform an ordination or any other ecclesiastical business. If the letter of the canon about dioceses is kept, it is clear that the provincial synod will manage affairs in each province, as was decreed at Nicaea. But the churches of God among barbarian peoples must be administered in accordance with the custom in force at the time of the fathers.

surse:
http://www.legionofmarytidewater.com/faith/ECUM02.HTM
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf....viii.iii.html (și cu interpretări)

în variantă românească:

Episcopii puși peste o dieceză să nu se întindă (treacă) asupra bisericilor din afara hotarelor lor, nici să nu se tulbure bisericile, ci potrivit canoanelor, episcopul Alexandriei să cârmuiască numai pe cele (bisericile) din Egipt, iar episcopii Orientului să chivernisească (administreze) numai Orientul, păstrându-se pe seama Bisericii antiohienilor întâietățile (privilegiile) cele din canoanele de la Niceea; și episcopii diecezei Asiei; și cei ai (diecezei) Pontului, numai pe ale (diecezei) Pontului și cei ai Traciei numai pe ale (diecezei) Traciei să le cârmuiască. Iar nechemați, episcopii să nu treacă peste dieceza lor pentru hirotonie sau pentru alte oarecari (lucrări de cârmuire bisericească) cârmuiri bisericești. Păzindu-se însă canonul stabilit mai înainte privitor la chivernisiri, este clar că cele privitoare la fiecare eparhie le va cârmui sinodul eparhiei (respective), potrivit celor orânduite (hotărâte) la Niceea. Iar bisericile lui Dumnezeu cele ce sunt la popoarele barbare trebuie să se cârmuiască după obiceiul părinților, care s-a ținut.

cu o interpretare din PIDALION

"Since, as is attested by Socrates (Book 5, ch. 8), officiation beyond the boundaries of one’s own diocese was formerly a matter of indifference on account of persecutions, and, as Theodoret says, blessed Eusebius of Samosata did it as a matter of extraordinary zeal. On this account, when peace reappeared in the Church as a whole, the present Canon was adopted and promulgated. It relates neither to autocephalous Metropolitans alone, as Balsamon interpreted it, nor to Patriarchs[50] alone, but to both these classes of dignitaries alike, according to Dositheus (p. 233 of “Those who have served as Patriarchs”), in order that each of them may serve his own province and diocese, and not interfere in one that is alien, and not confound the rights of the churches; but, on the contrary, in accordance with the Canons (cc. VI and VII, that is to say of the First, and much more in accordance with Ap. cc. XXXIV and XXXV), that the bishop of Alexandria may manage only the parishes in Egypt (the Council expressly mentioned the bishop of Alexandria because the Bishop of Alexandria with his party cooperated to have Maximus the Cynic ordained in Constantinople, while, on the other hand, great St. Gregory was ousted from office in spite of its being his diocese and parish). The metropolitans of the East are to attend to the affairs of the East, with the proviso that the prerogatives of the bishop of Antioch be duly respected, in accordance with the Canon (sc. VI) of the Nicene Council; and the metropolitans of the Asian, Pontic and Thracian domains are to manage only the provinces belonging to them (these dignitaries, according to c. XXVIII of the 4th, have to be ordained after the bishop of Constantinople). It commands, in addition, that both patriarchs and metropolitans alike refrain from interloping beyond their own dioceses and provinces with the object of ordaining others or performing other ecclesiastical services in the parishes of others, without being invited to do so; and that the synod of each particular province shall manage the ecclesiastical matters of each province of the metropolitans, whether they be elections, or ordinations, or penances, or absolutions, or any other such matters; likewise, as regarding the affairs of each diocese of the patriarchs, the diocesan synod shall govern such matters of the diocese in question, as the Nicene Council has decreed (c. VI). For the same thing is involved in the decree of the Nicene Council that no bishop shall be ordained without the consent of the metropolitan, and in which the present Council says to the effect that the synod of each province (of the metropolitan, that is to say) shall govern the affairs of each province, respectively. As for the churches of God that are situated in the midst of barbarian nations, where there either were not enough bishops to make up a synod, or it was necessary for some scholarly bishop to go there in order to bolster up the Christians in their faith. These churches, I say, ought to be managed in accordance with the prevailing custom of the Fathers. To be more explicit, neighboring and abler bishops ought to go to them, in order to supply what is missing for a local synod. Which, though contrary to Canons, yet as a matter of necessity was allowed by the Council.
Read Ap. cc. XXXIV and XXXV, and c. I of the Sixth."

de la pagina sursă: http://www.intratext.com/IXT/ENG0835/_PP.HTM

în variantă românească:

"De vreme ce precum mărturisește Socrat cartea 5, cap 5, a lucra peste hotare mai-nainte se făcea cu ne luare aminte pentru goanele (ce suferea Biserica) care lucru, precum zice Teodorit, după multa râvnă îl făceau și fericitul Evsevie al Samosatelor. Pentru aceasta pace arătându-se în soborniceasca Biserică, s-au așezat canonul acesta, care nici pentru singuri mitropoliții cei ne atârnați pomenește, precum au tâlcuit Valsamon, nici pentru singuri patriarhii. Ci pentru amândouă părțile împreună după Dositei (foaia 233 pentru cei ce au patriarhit în Ierusalim) ca fiecare dintre dânșii să iconomisească cele ce s-ar întâmpla în eparhia și ocârmuirea sa, și să nu năvălească în străină, și să tulbure dreptățile Bisericilor. Ci după canoane (cel al 6-lea adică, și al 7-lea al sinodului întâi, și cu mult mai vârtos cele 34 și 35 apostolești) cel al Alexandriei să iconomisească pe singure enoriile (parohiile) cele din Egipt (și anume pomenește pe al Alexandriei Ainodul, pentru că episcopul Alexandriei, împreună cu cei de pe lângă el, au lucrat, și s-au hirotonisit Maxim Kinicul în Constantinopol, și s-a lepădat marele Grigorie, de la ocârmuirea, și enoria sa). Iar mitropoliții răsăritului, cele ale răsăritului; păzindu-se pronomiile celui al Antiohiei, după canonul celui din Niceea (al 6-lea adică) și mitropoliții Asiei, și ai Pontului, și ai Trakiei, să iconomisească numai eparhiile cele cuvenite lor. (Acestea însă s-au rânduit în urmă să se hirotonisească de cel al Constantinopolului, după canonul 28 al sinodului 4.) Poruncește însă pe lângă acestea, că și patriarhii împreună și mitropoliții, să nu sară peste ocârmuirile, și eparhiile lor pentru ca să hirotonisească, sau alte bisericești iconomii să săvârșească între ale celorlalte enorii, fără a fi chemați. Și cum că, ale fiecărei eparhii a mitropoliților bisericeștile pricini, ori alegerile, ori hirotoniile, ori certările, ori dezlegările, și celelalte de acest fel, le va iconomisi sinodul eparhiei. Iar a fiecăreia ocârmuire a patriarhului, sinodul ocârmuirii va ocârmui iconomiile cele de acest fel, precum a hotărât sinodul cel din Niceea (în canonul 6), că asemenea sunt cei ce au zis cel din Niceea, nici un episcop să se facă fără socotința mitropolitului, cu aceasta ce zice și acesta, că cele ale fiecărei eparhii, sinodul eparhiei (a mitropolitului adică) le va ocârmui. Iar Bisericile lui Dumnezeu cele ce se află între neamurile barbare, la care, sau nici atâția mulți episcopi se află, încât ar fi destui spre împlinire de sinod, ori ar fi nevoie a merge acolo vreun episcop ales pentru a întări pe creștini în credință. Aceste Biserici, zic, se cuvine a se iconomisi după obiceiul Părinților cel ce a apucat a se ține. Adică se cuvine episcopii cei cu apropiere de loc, și mai vrednici de cuvânt să meargă la dânsele, pentru ca să plinească lipsurile sinodului celui de loc. Care, deși este afară de canoane lucrul, însă pentru nevoie l-a iertat sinodul. Citește 34 și 35 ale Apostolilor și 6 al celui 1."

MariaB 22.11.2010 09:56:29

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 306439)
Permiteti-ne atunci ca in virtutea acestor papi eretici sa declaram infaibilitatea papala o aberatie.

infailibilitatea, asa cum o intelegeti dumneavoastra, este o aberatie

infailibilitatea papala este altceva

costel 22.11.2010 10:18:38

Maria, daca acceptam termenul de infailibil, il raportam la Biserica si nu la o persoana din ea.

In definitia Conciliului I din Vatican, de la 1870, se spune : "Invatam si declaram ca definitie de credinta revelata de Dumnezeu, ca atunci cand pontificele roman vorbeste de la catedra (ex cathedra), adica atunci cand, indeplinind slujirea sa ca pastor si invatator al tuturor crestinilor, in baza puterii sale apostolice, defineste invatatura relativa la credinta si morala, toata Biserica trebuie sa considere ca el prin puterea dumnezeiasca, incredintata lui in persoana lui Petru, poseda acea infailibilitate pe care dumnezeiescul Mantuitor a binevoit sa o dea Bisericii Sale pentru definirea invataturii referitoare la credinta si morala si ca de aceea aceste definitii ale pontificelui roman sunt neschimbabile prin sine, nu prin consimtamantul Bisericii".

Ceea ce deranjeaza e faptul ca nu se spune ca papa are infailibilitate in decizii menite sa pastreze revelatia, ci in orice fel de decizii referitoare la credinta si morala. Aceasta inseamna ca papa este izvorul unor invataturi, care se adauga la cele ale revelatiei de la inceput, sau le copleseste pe acelea, dupa cum afirma cineva.

Ortodoxia nu poate accepta infailibilitatea papala, pentru ca ea afirma ca o parte nu poate fi superioara intregului (Bisericii).

catalin2 22.11.2010 12:58:39

Citat:

În prealabil postat de MariaB (Post 306825)
infailibilitatea, asa cum o intelegeti dumneavoastra, este o aberatie
infailibilitatea papala este altceva

Asadar, daca un papa e eretic inseamna ca nu e infailibil in materie de credinta si morala. Cum ar putea fi si eretic si infailibil?
De fapt am si demonstrat ca nu exista infailbilitate papala, din cauza Sinodului din 879-880. BC stia asta si a ascuns deliberat ce s-a intamplat la acel sinod. Si desi s-a aratat adevarul in perioada interbelica, BC se face in continuare ca nu stie nimic, numarand sinodul anulat din 869-870 ca al VIII-lea sinod ecumenic.
Iata cum vede un sfant catolic primatul: Cardinalul Bellarmine, proclamat „sfânt” de către Biserica Catolică, zice următoarele într-un mod foarte firesc: „Dacă Papa într-o bună zi impune păcatul și interzice virtutea, Biserica este datoare să creadă că păcatul este bun, iar virtutea este rea și vătămătoare”.
Si chiar asta s-a si intamplat cu cruciadele si inchizitia. Practic BC le ia credinciosilor liberul arbitru si posibilitatea de a cerceta. Si noi ortodocsii credem ceea ce a stabilit Biserica, dar pentru ca vedem ca toata invatatura e buna si nu exista nicio contradictie. In schimb putem sa-i criticam pe ierarhi daca gresesc. Si nu s-a intamplat de putine ori, chiar patriarhi la Constantinopol au fost eretici. Sau in cazul semnarii trecerii la catolicism de la Florenta.

Eugen7 23.11.2010 10:40:49

Principiul sobornicității în conducerea Bisericii
 
Principiul sobornicității în conducerea Bisericii

Sinodul apostolic din anul 49-50 infirmă teoria catolică a primatului lui Petru. La acest prim sinod al Bisericii au participat pe lângă Sfinții Apostoli și Sf. Iacob și ceilalți slujitori bisericești, adică diaconii și preoții, precum și Biserica, adică credincioșii din Ierusalim. Existau deci trei categorii: Apostolii (οι αποστολοι), preoții (οι πρεσβυτεροι) și frații (αδελφοι), cărora li s-au adăugat ca delegați ai Bisericii din Antiohia: Pavel, Barnaba, Tit (Ga 2, 3) și alți câțiva credincioși antiohieni. În textul occidental al FA după cuvântul Sf. Petru la 15, 12 se introduce și faptul că “preoții și-au dat consimțământul la cele spuse de Petru”. Acesta a fost motivul pentru care “a tăcut toată mulțimea” și în continuare, a ascultat pe Barnaba și Pavel (15, 12) .

Εδοξεν γαρ τω πνευματι τω αγιω και ημιν (15, 28), (părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă) este o formulă consacrată pentru sinoadele ulterioare. Ea cuprinde două lucruri importante: principiul sau temeiul hotărârilor sinodale este Duhul Sfânt, iar autoritatea sinodului este întemeiată, în Biserica post-apostolică, pe demnitatea episcopală. Totodată ea afirmă că ierarhii se adună pentru “multă cercetare” (15, 7) nu ca delegați ai credincioșilor, ci după drept divin, aceasta constituind temeiul intern al infailibilității hotărârilor sinodale . Ceea ce s-a hotărât cu ocazia sinodului apostolic e valabil întrucât au aprobat cu toții (15, 23). Noua descoperire insuflată de Duhul, alături de confirmarea prin experiență și de mărturia Scripturii sunt adevărate standarde ale Bisericii sinodale.

Danut7 23.11.2010 19:33:14

Citat:

În prealabil postat de MariaB (Post 306825)
infailibilitatea, asa cum o intelegeti dumneavoastra, este o aberatie

infailibilitatea papala este altceva

Ba eu cred ca o inteleg bine.. Papa este infailibil atunci cand se pronunta dogmatic..

Erethorn 23.11.2010 19:38:12

Citat:

În prealabil postat de Danut7 (Post 307151)
Ba eu cred ca o inteleg bine.. Papa este infailibil atunci cand se pronunta dogmatic..

Daca o intelegeti, puteti sa ne spuneti de cate ori s-a pronuntat Papa dogmatic, proclamand ex-cathedra un adevar de credinta, in virtutea infailibilitatii papale, de cand aceasta doctrina a fost promulgata de Conciliul Vatican I, in 1870 ?

catalin2 23.11.2010 21:56:30

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 307155)
Daca o intelegeti, puteti sa ne spuneti de cate ori s-a pronuntat Papa dogmatic, proclamand ex-cathedra un adevar de credinta, in virtutea infailibilitatii papale, de cand aceasta doctrina a fost promulgata de Conciliul Vatican I, in 1870 ?

Infailibilitatea presupune ca toti papii de pana atunci au fost infailibili (in materie de credinta si morala, cand au vorbit in calitate de papi ai Romei).

Erethorn 23.11.2010 22:04:40

Nu ati raspuns la intrebare. De cate ori, de la Vatican I incoace ?

Eugen7 24.11.2010 09:28:33

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 307193)
Nu ati raspuns la intrebare. De cate ori, de la Vatican I incoace ?

Nu este important de cate ori, ci important este ca nu respecta pricipiul sinodalitatii Apostolice in materia de doctrina, dupa cum am aratat in postarea anterioara.

Va inteleg ardoarea cu care va aparti credinta romano-catolica, insa sincer va spun ca citatul pe care il aveti ca motto este ingrijorator... pare un indem la fanatism. Cred ca si participatnii la cruciada a IV a au urmat acelasi indemn... cand au jefuit Bisericile ortodoxe si nu numai.

Pomul se cunoaste dupa roade iar omul dupa fapte... asemenea si Biserica adevarata se cunoaste dupa roadele ei "adeverirea Duhului Sfant si a puterii"(i cor 2) lui Hristos Iisus Domnul Dumnezeu nostru.

MariaB 24.11.2010 12:13:54

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 307190)
Infailibilitatea presupune ca toti papii de pana atunci au fost infailibili (in materie de credinta si morala, cand au vorbit in calitate de papi ai Romei).

exact aceasta este parerea ortodoxa despre infailibilitate
astfel inteleasa infailibilitatea, au dreptate ortodocsii sa o conteste

in BC, infailibillitatea este altceva

Erethorn 24.11.2010 12:49:11

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 307301)
Nu este important de cate ori, ci important este ca nu respecta pricipiul sinodalitatii Apostolice in materia de doctrina, dupa cum am aratat in postarea anterioara.

Totusi, cu un raspuns ati ramas dator. Haideti sa va spun eu: o singura data !

Citat:

În prealabil postat de Eugen7 (Post 307301)
Va inteleg ardoarea cu care va aparti credinta romano-catolica, insa sincer va spun ca citatul pe care il aveti ca motto este ingrijorator... pare un indem la fanatism. Cred ca si participatnii la cruciada a IV a au urmat acelasi indemn... cand au jefuit Bisericile ortodoxe si nu numai.

Citatul din Sf. Ignatiu ar trebui sa rezoneze si in constiinta dumneavoastra, cu conditia sa-l intelegeti si sa-l interpretati corect, cu buna credinta, deoarece el se refera la ceea ce Biserica defineste drept bine si rau, nu un anume prelat.

Sau vreti sa-mi spuneti ca dumneavoastra va simtiti liber sa judecati si eventual sa respingeti ceea ce invata Biserica Ortodoxa ? Atunci cu ce va deosebiti de protestanti ?

Raspundeti-mi: Poate Biserica gresi ? Da sau nu ? Atentie, nu preotul sau episcopul cutare, ci Biserica in calitate de Trup mistic al Mantuitorului, de institutie divino-umana.

V-am mai spus, atunci cand vine vorba despre credinta, nu este loc de "dar".

In ceea ce priveste Cruciadele, va rog sa-mi aratati unde si cand a proclamat Biserica drept adevar de credinta ca trebuie atacat sau jefuit Constantinopolul.

Vlad-Alexandru91 25.11.2010 14:33:52

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 306435)
La fiecare 4 patriarhi eretici pe care îi aveți, permiteți-ne și nouă să avem câte un papă eretic.

Nu fi arogant!

paradosis 26.11.2010 01:20:06

Citat:

În prealabil postat de Erethorn (Post 306507)
Domnule, haideti sa nu ne ascundem dupa deget.

"A anulat actele Sinodului" inseamna exact ce inseamna si ce scrie textul, negru pe alb.

Iar "conducerea Bisericii" inseamna conducerea Bisericii.

Papa Grigorie, om educat, asa cum spuneti si dumneavoastra, nu si-ar fi permis ca intr-o scrisoare pe un subiect atat de delicat sa lase formulari echivoce, care sa dea nastere interpretarilor.

Atat in dreptul civil cat si in dreptul canonic, anularea unui act se deosebeste fundamental de opozabilitatea actului sau de domeniul de aplicare a dispozitiilor lui. Nu exista act anulat intr-o parte a lumii si valabil intr-alta parte.

Rationamentul dumneavoastra ar fi bun daca acest text ar face obiect de drept civil sau canonic, dar intelegeti foarte bine ca nu poate fi cazul cu o scrisoare personala. Limbajul Sf. Grigore cel Mare este degajat, poetic pe alocuri si nu poate reflecta decit realitatea vremurilor pe care le traia. In acea realitate, care inca nu cunostea marile apostazii latine, el nu avea nevoie sa sublinieze lucruri evidente.

Pur si simplu ca si discutie, Sf. Grigore, in calitate de Papa (episcop), avea tot dreptul sa anuleze o decizie a Sinodului Constantinopolului daca aceea incalca autonomia Bisericii Locale. Chiar si astazi, deciziile Constantinopolului nu obliga la nimic celelalte Biserici Ortodoxe Locale. Pentru a fi acceptate de intreaga Biserica este nevoie sa fie aprobate de toate Sinoadelor Locale sau de un Sinod Ecumenic.

Mihnea Dragomir 26.11.2010 08:08:47

Citat:

În prealabil postat de paradosis (Post 307789)
Pur si simplu ca si discutie, Sf. Grigore, in calitate de Papa (episcop), avea tot dreptul sa anuleze o decizie a Sinodului Constantinopolului daca aceea incalca autonomia Bisericii Locale. Chiar si astazi, deciziile Constantinopolului nu obliga la nimic celelalte Biserici Ortodoxe Locale. Pentru a fi acceptate de intreaga Biserica este nevoie sa fie aprobate de toate Sinoadelor Locale sau de un Sinod Ecumenic.

Se pare că nu ați înțeles: ceilalți preopinenți ortodocși pretind că acela a fost sinod ECUMENIC și nu sinodul local al Constantinopolului.

Catolicii cred că au existat 21 de sinoade ecumenice. Unii ortodocși cred că au existat 7 sinoade ecumenice, alți ortodocși cred că au existat 8 sinoade ecumenice. Monofiziții cred că au existat 3 sinoade ecumenice. Vechii catolici se referă la 19 sinoade ecumenice, sedevacantiștii la 20. Fiecare numără sinoadele ecumenice până la care înaintașii săi s-au despărțit de Biserica lui Cristos care este Biserica Catolică, și numai pe acelea le consideră valabile.

catalin2 26.11.2010 11:12:06

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 307792)
Se pare că nu ați înțeles: ceilalți preopinenți ortodocși pretind că acela a fost sinod ECUMENIC și nu sinodul local al Constantinopolului.

Catolicii cred că au existat 21 de sinoade ecumenice. Unii ortodocși cred că au existat 7 sinoade ecumenice, alți ortodocși cred că au existat 8 sinoade ecumenice. Monofiziții cred că au existat 3 sinoade ecumenice. Vechii catolici se referă la 19 sinoade ecumenice, sedevacantiștii la 20. Fiecare numără sinoadele ecumenice până la care înaintașii săi s-au despărțit de Biserica lui Cristos care este Biserica Catolică, și numai pe acelea le consideră valabile.

La prima parte am raspuns aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...d=1#post307839
Era un Sinod local, apusul si rasaritul se si aflau intr-un fel de schisma.
Interesant pentru infailibilitatea papala faptul ca papii Vegilius si Pelagius I au aprobat monofizismul (semnand chiar condamnarea invataturii ortodoxe), abia Papa Pelagius II avand o atitudine mai transanta pentru ortodoxie.
Asta cu numarul sinoadelor seamana cu un fel de numerologie. Dar argumentatiile catolicilor nu pot fi mai multe, si in lipsa de altceva e buna si asta.
Tot n-am aflat ce e cu Sinodul VIII catolic anulat de Papa Ioan VIII la Sinodul urmator (acesta ultim fiind uitat de catolici).

costel 26.11.2010 11:26:36

Omul din zilele noastre Il elimina pe Dumnezeu din lume pentru ca e mai comod sa traiasca fara a avea constiinta ca trebuie sa fie si moral. Bine s-a spus ca fara Dumnezeu totul este permis.

Primatul papal face acelasi lucru, dar in alt mod. In loc ca papa sa-l duca pe om spre Cel lipsit de greseala, il face pe om sa-si atinteasca privirea asupra lui ca e fara pata. Nu e intamplator ca s-a definit vicar al lui Hristos, adica o persoana care ii poate tine locul aici pe pamant.

Erethorn 26.11.2010 15:21:30

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 307845)
In loc ca papa sa-l duca pe om spre Cel lipsit de greseala, il face pe om sa-si atinteasca privirea asupra lui ca e fara pata.

Faceti pentru a mia oara confuzie, voit, din rea-credinta, sau nevoit, din ignoranta (ignoranta care in nici un caz nu mai este scuzabila, dupa ce preopinentii catolici v-au explicat de n ori cum stau lucrurile) confuzie intre infailibilitatea papala si o presupusa (de catre dumneavoastra) impecabilitate papala.

Aratati-mi unde si cand a sustinut Biserica Catolica ca Papa ar fi fara pata; in caz contrar, cereti-va scuze.

Citat:

În prealabil postat de costel (Post 307845)
Nu e intamplator ca s-a definit vicar al lui Hristos, adica o persoana care ii poate tine locul aici pe pamant.

Cam asa rationeaza si neoprotestantii cand ii critica pe preotii ortodocsi. "Ce nevoie am eu sa ma spovedesc unui preot, eu vorbesc direct cu Jesus, am o relatie personala cu prietenul meu".

paradosis 27.11.2010 00:53:24

Citat:

În prealabil postat de Mihnea Dragomir (Post 307792)
Se pare că nu ați înțeles: ceilalți preopinenți ortodocși pretind că acela a fost sinod ECUMENIC și nu sinodul local al Constantinopolului.

Catolicii cred că au existat 21 de sinoade ecumenice. Unii ortodocși cred că au existat 7 sinoade ecumenice, alți ortodocși cred că au existat 8 sinoade ecumenice. Monofiziții cred că au existat 3 sinoade ecumenice. Vechii catolici se referă la 19 sinoade ecumenice, sedevacantiștii la 20. Fiecare numără sinoadele ecumenice până la care înaintașii săi s-au despărțit de Biserica lui Cristos care este Biserica Catolică, și numai pe acelea le consideră valabile.

Daca va referiti la comentariile facute de catalin2, va rog sa nu le luati in considerare pentru ca sint pur si simplu speculatii nefondate ale acestui user care pare sa fie incapabil sa poarte o discutie de o minima tinuta intelectuala.

Obiectul convocarii consiliului constantinopolitan reiese forte clar chiar din textul citat de Erethorn (un anumit episcop Grigore care a creat tulburare din cauza titlului de mindrie) :

“And indeed with regard to this matter, weighty letters were addressed to your Holiness by my predecessor Pelagius of holy memory; in which he annulled the acts of the synod, which had been assembled among you in the case of our once brother and fellow-bishop Gregory, because of that execrable title of pride.”

catalin2 27.11.2010 12:44:39

Citat:

În prealabil postat de paradosis (Post 308060)
Daca va referiti la comentariile facute de catalin2, va rog sa nu le luati in considerare pentru ca sint pur si simplu speculatii nefondate ale acestui user care pare sa fie incapabil sa poarte o discutie de o minima tinuta intelectuala.

Obiectul convocarii consiliului constantinopolitan reiese forte clar chiar din textul citat de Erethorn (un anumit episcop Grigore care a creat tulburare din cauza titlului de mindrie) :

“And indeed with regard to this matter, weighty letters were addressed to your Holiness by my predecessor Pelagius of holy memory; in which he annulled the acts of the synod, which had been assembled among you in the case of our once brother and fellow-bishop Gregory, because of that execrable title of pride.”

Inteleg ca esti tulburat pentru ca nu-ti dau dreptate intotdeauna. Ceea ce am scris eu e corect, in anul 588 Patriarhul Ioan Postitorul a convocat un Sinod local pentru o alta problema, si cu aceasta ocazie a fost adotat titlul de patriarh ecumenic. Papa Pelagius II bineinteles ca n-a fost de acord cu acest sinod local si de aceea scrie ca l-a anulat, adica nu l-a recunoscut.
Iata cum suna scrisoarea tradusa in romaneste aici: http://www.nistea.com/papir.htm

Citat:

  1. [SIZE=+1]« Acum opt ani, când încã trãia Pelaghie, predecesorul nostru de sfântã pomenire, confratele nostru, coepiscopul Ioan, profitând de ocazia ivirii unei alte probleme, a întrunit un sinod în orasul Constantinopol si s-a strãduit sã ia titlul de "universal". De îndatã ce predecesorul meu a luat cunostintã de aceasta, el a trimis scrisori prin care, în virtutea autoritãtii sfântului apostol Petru, a anulat actele acelui sinod.[/SIZE]

Vedeti ca scrie profitand de ocazia ivirii unei alte probleme. Iar faptul ca a fost local il puteti citi in orice loc de pe net. Nu stiu ce sinod vroiati sa spuneti dvs.

paradosis 30.11.2010 00:59:07

Citat:

În prealabil postat de catalin2 (Post 308125)
Inteleg ca esti tulburat pentru ca nu-ti dau dreptate intotdeauna. Ceea ce am scris eu e corect, in anul 588 Patriarhul Ioan Postitorul a convocat un Sinod local pentru o alta problema, si cu aceasta ocazie a fost adotat titlul de patriarh ecumenic. Papa Pelagius II bineinteles ca n-a fost de acord cu acest sinod local si de aceea scrie ca l-a anulat, adica nu l-a recunoscut.

Da, ce spui acuma este exact sinodul despre care vorbeste Sf. Grigore cel Mare, care a fost convocat in numele “patriarhului ecumenic” ca sa discute pozitia Patriarhului Antiohiei, Grigore, episcopul de care si scrisoarea Sfintului pomeneste. In primul tau comentariu, insa, faceai trimiteri la papii Vigilius si Pelagius I si la monofizism, ceea ce nu cred ca are vreo legatura cu primatul papal si scrisoarea catre Sf. Ioan Postitorul.

Citat:

În prealabil postat de catalin2
Iata cum suna scrisoarea tradusa in romaneste aici: http://www.nistea.com/papir.htm

Oare? Ceea ce pui tu aici este traducerea a cu totul altceva. Eu citez si discut Scrisoarea XVIII, Cartea V, iar tu trimiti la Scrisoarea XLIII, Cartea V!

catalin2 02.12.2010 15:22:37

Citat:

În prealabil postat de paradosis (Post 308852)
Da, ce spui acuma este exact sinodul despre care vorbeste Sf. Grigore cel Mare, care a fost convocat in numele “patriarhului ecumenic” ca sa discute pozitia Patriarhului Antiohiei, Grigore, episcopul de care si scrisoarea Sfintului pomeneste. In primul tau comentariu, insa, faceai trimiteri la papii Vigilius si Pelagius I si la monofizism, ceea ce nu cred ca are vreo legatura cu primatul papal si scrisoarea catre Sf. Ioan Postitorul.

Nici nu era vorba de scrisoare, vroiam sa spun ca acei papi au semnat pentru monofizism, deci despre infailibilitate era vorba.
Citat:

Oare? Ceea ce pui tu aici este traducerea a cu totul altceva. Eu citez si discut Scrisoarea XVIII, Cartea V, iar tu trimiti la Scrisoarea XLIII, Cartea V
In acea scrisoare, a XLIII se arata despre ce sinod era vorba in prima scrisoare.


Ora este GMT +3. Ora este acum 03:54:15.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.