![]() |
O mica intrebare despre icoane
Exista ceva reguli privitoare la comportamentul crestinilor fata de icoanele din propria casa? Restrictii, recomandari etc.
Daca s-a mai abordat subiectul, va rog sa ma indrumati catre pagina in care pot gasi detalii despre acest aspect. Va multumesc |
Icoanele se cinstesc prin sarutare si metanie.
In ceea ce priveste "instructiunile de folosire", am gasit o postare mai veche, lamuritoare, a lui Zaharia 2009: Citat: Intarim faptul ca harul unei icoane este asemenea conditionat ca si harul preotului precum si a altor lucruri sfinte, adica depinde covirsitor de modul in care procedezi cu el . Ca o icoana sa-si pastreze harul dat la sfintire si sa si-l manifeste este necesar ca ea sa fie cinstita exact ca si cind persoana intruchipata in icoana este prezenta real in casa ta . Adica, se curata periodic de praf cu aghiasma, se tamiiaza cit de des, i te inchini cit de des in timpul unei zile cu ocazia trecerii prin camera sau altele, ii citesti acatistul sau paraclisu macar o data pe luna , la ziua sa , la ziua pomenirii sale calendaristice se fac din nou toate acestea cu mai multa smerenie si consideratie chiar daca cu 2 zile anterior ai mai facut asa . De asemenea , inaintea icoanelor nu umblii desbracat la maieu si chilot(schimbarea hainelor se face la oamenii civilizati in baie... si ce sa mai vorbim de oamenii duhovnicesti !) si cu atit mai mult in pielea goala indiferent de motiv, nu vorbesti in jargon sau vulgar, nu desfrinezi sau daca faci impreunare binecuvintata cu sotul/sotia se face cu trupurile acoperite de lenjuri; icoana va avea candela care functioneaza iar cind te rogi inaintea ei esti imbracat ca si la biserica (adica, cu capul acoperit femeia si fara pantaloni si cu membrele superioare desgolite maxim pina la coate ). Cinstind cu adevarat persoana reprezentata in icoana abia atunci putem gindi ca icoana noastra este sfinta si ca sfintul respectiv ne ocroteste . Altminteri nu suntem decit depozitarii unor tablouri cu subiect religios ! (http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ane#post257894) |
am anumite nelamuri si m-as bucura daca ar putea cineva sa mi le clarifice:
nu inteleg de ce trebuie sa ne inchinam in fata unei icoane cand se spune in biblie sa nu ne inchinam la chip cioplit sau infatisari ale celor din cer sau de pe pamant. inteleg ca unii considera ca cel mai firesc loc unde te poti inchina lui Dumnezeu este in fata icoanei. dar am citit ca primele picturi si icoane crestine au aparut in vechime ca o reprezentare a cuvintelor biblice pentru cei care nu cunosteau literele. deci cum cinstim Biblia ar trebui sa cinstim si icoanele (caci daca ele sunt altceva decat infatisarea cuvintelor bilice atunci sunt chip cioplit), nu? prin urmare de ce trebuiesc icoanele cinstite in alt mod decat Biblia (sau trebuie sa ne inchinam in fata Bibliei?)? |
Citat:
|
Citat:
marturisesc ca nu le respectam nici eu tocmai pe toate. dar o sa ma straduiesc mai mult.... multumesc ca ati tras un semnal de alarma acolo unde trebuie:) |
Citat:
|
Citat:
Si ne inchinam efectiv doar Sfintei Treimi. Pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh ii slavim ca pe ce sunt-stapanii lumii/universului. Nu stiu daca ai observat, dar la tot restul sfintilor ne rugam cu rugaciuni gen "roaga-te lui Dumnezeu pentru noi, Sfinte, placut al lui Dumnezeu, care prin nevointele tale ai capatat indrazneala la Stapanul." Si ingerilor la fel ne rugam- ei sunt slujitorii Domnului doar... Pana si Maicii Domnului, rugaciunile ii sunt adresate tot cam in formularea asta, o rugam sa duca la Fiul ei rugaciunile noastre, si sa se roage pt noi-sa ne apere de tot raul cu rugaciunile ei. In asta consta ajutorul ei. Intelegi ideea? |
Citat:
Ca si cum ar dfi de rusine sa ne dez- respectiv imbracam. Este goliciunea omului de rusine? Sigur, poate fio o ispita, sau prilej de ridicol, in fata oamenilor; dar in fata sfintilor si a lui Dumnezeu? S-a mai discutat despre asta in topicul 'icoane in dormitor'. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
"Duh este Dumnezeu și cei ce I se închină trebuie să i se închine în duh și în adevăr." (Ioan 4,24) Dumnezeu este Duh nu materie, iar închinarea trebuie să I se aducă în duh, nu în obiecte. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Cum va explicati ca Fecioara Maria, despre care dumneavoastra sustineti ca este moarta, a aparut, vie si nevatamata, la Lourdes, Fatima, Akita si in alte locuri (am enumerat doar aparitiile catolice, dar stiu ca Stapana a vorbit si ortodocsilor) ?!! Cum va explicati ca icoanele pe care le huliti de zor izvorasc mir, ca rugaciunea in fata lor este auzita si in consecinta se intampla minuni ? Cum va explicati ca Isus Cristos insusi a indemnat la pictarea unor icoane (imaginea Divinei Milostiviri) ?! Domnule, toata vorbaraia teologica si toata exegeza biblica, toate tomurile care s-au scris despre iconoclasti si iconoduli nu fac doua parale in raport cu baba Leana din deal care s-a rugat in fata icoanei Maicii Domnului si care s-a vindecat de o boala. |
sufletele sfintilor nu sunt moarte. cititi in Apocalipsa, se vorbeste de 'rabdarea si credinta sfintilor', ' cupe de aur pline cu tamaie care sunt rugaciunile sfintilor', fiara careia la sfarsit 'i s-a dat sa faca razboi cu sfintii', neamurile care 's-au suit pe fata pamantului si au inconjurat tabara sfintilor', etc etc. chiar sfintii parinti spuneau credinciosilor ca mai de folos le va fi lor dupa ce se vor urca la Domnul.
|
Citat:
|
si inca o dovada ca sufletele sfintilor nu sunt moarte si ca ele pot avea influenta in viata celor de pe pamant este tocmai parabola despre bogatul nemilostiv si saracul Lazar povestita tocmai de Domnul Iisus. citind aceasta vedem ca Avraam poate avea influenta asupra celor de pe pamant, bogatul cazut in iad cerand lui Avraam sa mijloceasca pentru fratii lui ramasi in viata: 'rogu-te, dar parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu, caci am cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin'. deci daca sufletul lui Avraam nu este mort si insusi Iisus povesteste aceasta prin aceasta pilda, la fel nici sufletele sfintilor si a Sfintei Marii nu sunt moarte, ci ele din rai pot avea influenta si pot mijloci pentru noi.
|
Citat:
In conceptia noastra, Dumnezeu este Duh dar in acelasi timp si Trup vizibil. Pentru noi, acel Dumnezeu -Duh care nu putea fi reprezentat in VT a hotarat sa ia un chip care sa poata fi vazut pana la sfarsitul veacurilor. Chipul (in greaca eikon) vazut al Dumnezeului celui nevazut si nereprezentabil in vreun fel in VT e Dumnezeu-omul, invizibilul-devenit- vizibil, duhul-in trup de om (materie) - in persoana lui Hristos. Cum impaci antinomia asta – adica cum respecti cuvintele Scripturii ,,a te inchina in duh si in adevar,,, daca nu te inchini atat partii invizibile, cat si partii vizibile a lui Dumnezeu? Hristos e chipul vizibil al Dumnezeului celui invizibil. Tu cum anume cinstesti partea vizibila a lui Dumnezeu?. Aici nu ma refer la invatatura Lui, ci strict la Persoana Lui. Pe de-o parte, noi nu suntem contemporani cu Hristos in intelesul istoric al termenului. Pe de alta parte, adevarul despre El nu poate nega faptul ca are un chip. Te poti inchina in duh doar daca negi ca are un Trup vazut, doar daca nu Il reprezinti pe Dumnezeu in nici un fel, adica doar daca te intorci in timp in perioada de dinainte de Intrupare. Inchinarea doar in Duh ar insemna sa faci abstractie de chipul Lui vazut, de latura Lui umana, ar insemna deci fie ca negi Intruparea Celui-ce-este-Duh si prin asta negi dumnezeirea lui Iisus, fie ca nu negi Intruparea dar consideri ca () chipul primit de Hristos prin Intrupare nu merita nici o atentie. Nerecunoscand fie Intruparea, fie faptul ca () chipul vazut al Dumnezeului celui nevazut merita vreo atentie, te-ai autoexclus din adevar. Deci ce inseamna atunci sa te inchini atat in duh cat si in adevar? ( repet: adevar - inseamna ca Dumnezeu are un chip (eikon). Iar acest chip e vrednic de a fi reprezentat si cinstit). Hristos Insusi ne-a lasat chipul Lui nefacut de vreo mana omeneasca imprimat pe marama sf. Veronica si pe giulgiu. Ca sa stie toti cei care nu au fost contemporani cu El cum arata acest Dumnezeu nevazut care S-a facut totusi vazut. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Cunoasterea lui Dumnezeu in Ortodoxie presupune actul, cuvantul si imaginea, pe toate acestea ni le-a lasat Hristos. Ne-a descoperit ca este Fiul lui Dumnezeu intrupat prin minunile savarsite-actele sau gesturile Lui, cuvintele Lui si Chipul Sau.
|
Citat:
Vorbeam despre a ramane in adevar atunci cand aducem inchinare in duh si in adevar. Pana la Intrupare, nu avem un chip vazut al Dumnezeului celui nevazut. Odata cu Intruparea, se stie cum arata Dumnezeu, se stie ca are un Trup vazut care poate fi reprezentat. Intrebarea este: merita acest chip vazut al lui Dumnezeu vreo cinste sau nu? Adevarul ortodox e da. Cei care nu cinstesc imaginea vazuta, chipul (eikon-ul) recunosc tocmai prin asta ca () chipul vazut al Dumnezeului celui nevazut nu merita nici o cinste. Precizare importanta: reprezentarea iconografica a acestui Chip (eikon, icoana) pe un suport material- lemn, sticla, zid etc. nu e consubstantiala cu Modelul reprezentat, ci doar ne anunta prin duhul care o transcende prezenta Celui caruia ii datoram adorare. Deci in ortodoxie nu confunda nimeni imaginea din icoana cu Persoana reprezentata in icoana. si inca o precizare importanta pt. ortodocsi - a cinsti icoanele fara a ne stradui sa implinim invatatura lui Hristos nu ne plaseaza automat in rai. |
On topic, pentru cine doreste cu adevarat sa se informeze: Icoanele in Biserica Ortodoxa:
http://www.calauzaortodoxa.ro/credin...rica-ortodoxa/ Cine nu, este rugat sa se abtina si sa isi tina acasa parerile neortodoxe. |
Citat:
Citat:
Ei bine, eu credeam că discutăm despre adevărul dumnezeesc, adevărul revelat prin Sfânta Scriptură, din nefericire văd că operăm cu două măsuri diferite. Îmi cer scuze, eu prefer să rămân la etalonul divin. Păstrați-vă dvs. moștenirea istorică, culturală, sentimentală -cum vreți a-i zice- eu rămân cu acest principiu în aparență auster dar de moștenire divină: Sola Scriptura. Privitor la problema icoanelor, adevărul Scripturii poate fi descoperit din două direcții, amândouă fiind clare: - Nicăieri în Scriptură nu găsiți îndemnul de a confecționa icoane și de vă închina înaintea lor. - În una din cele 10 Porunci Dumnezeiești, se spune clar să NU faci reprezentări și să NU te închini înaintea lor. În fața acestui adevăr, nu putem zice decât da, Amin! "Iar ce e mai mult decât acestea, de la cel rău este". |
Citat:
A te inchina doar in Duh e propriu religiilor in care divinitatea e impersonala, inseamna sa faci abstractie de chipul Lui vazut, de latura Lui umana, ar insemna deci, fie ca negi Intruparea Celui-ce-este-Duh si prin asta negi dumnezeirea lui Iisus, fie ca desi nu negi Intruparea, consideri ca () chipul primit de Hristos prin Intrupare nu merita nici o atentie. In oricare situatie ai fi, te plasezi inevitabil in eroare. |
Citat:
:) idol inseamna orice pui inaintea lui Dumnezeu. Uite, daca in zi de post mananci branza, inseamna ca-ti faci idol din branza. Daca pui distractia inaintea mersului la Biserica, iti faci idol din distractie. Daca iubesti pe cineva mai mult decat pe Dumnezeu, iti faci idol din acel om... e complicat. Am zis doar un foarte mic aspect. Porunca acesta e foarte foarte complexa, in nici un caz nu se rezuma la inchinarea efectiva la un chip cioplit. Asta e o prima interpretare, una din foarte multe care sunt. In nici un caz singura. Intrebati un preot ortodox sa va explice mai multe despre aceasta porunca. Despre icoane si sfinti dvs spuneti numai sofisme. Cei care nu cred pot sa va creada. Credinta ortodoxa este o religie traita, simtita. Si poti sa vezi doar ce CREZI ca exista. Dumneata daca te duci la o icoana care plange si la o saptamana te vindeci, crezi ca e coincidenta, nu ca Sfantul din icoana ti-a dat ajutor. Sau daca te framanta niste intrebari in legatura cu scrierile vreunui sfant, si ti se lumineaza in minte raspunsurile, sau ti se intampla imediat ceva care-ti da raspunsul- tot coincidenta crezi ca e. Sunt oameni care-au fost ajutati de un sfant doar fiindca au avut o iconita uitata prin portofel. Daca atunci cand au cumparat-o au luat-o cu gand bun, zicand "o iau, sper sa ma ajute", i-a ajutat. Si constientizeaza asta peste ani poate, cand rostesc o rugaciune pt Sfantul respectiv si sint o legatura cu el, si nu stiu de unde. Si-si amintesc de iconita uitata din portofel, si realizeaza ca Sfantul acela i-a ajutat. Aceasta este puterea icoanelor. Sfintii se roaga pentru noi. Si pentru dumneata se roaga, chiar daca nu crezi asta si nu poti sa vezi. Sfintii ne apropie de Dumnezeu prin faptul c-au fost oameni. Stim ca si ei s-au luptat cu pacatele, si indraznim si noi...sau luam ca exemplu viata lor dreapta. Si nu-i mare diferenta intre realitate si felul cum sunt zugraviti in icoane. Avem Sfinti ai zilelor noastre care au fost si fotografiati. Avem si icoane dar si fotografii cu ei. Chipul lor din fotografii oglindeste aceeasi sfintenie ca si icoana. In cazul ingerilor... pai lor le-a daruit Dumnezeu putere sa faca multe lucruri pt noi oamenii, sunt aparatorii nostri. Pana si granitele tarilor sunt pazite tot de ingeri, si nimic nu se intampla fara voia lui Dumnezeu. Normal ca ne rugam ingerilor sa ne apere cu rugaciunile lor si sa ne pazeasca... Vedeti... ca sa vedeti toate minunile astea trebuie doar... sa credeti. Asta este singura diferenta,dar care face o scgimbare de 180 de grade. Dvs spuneti argumente logice intr-adevar, dar care pornesc de la un NEADEVAR. Cam toti crestinii au simtit si stiu mai mult sau mai putin puterea icoanelor. Deci stim ADEVARUL, si prin urmare stim ca dvs argumentati un neadevar. Va pierdeti timpul incercand sa faceti p-aici lumea sa creada ca nu trebuie se se inchine la icoane/sfinti. Pt ca stim ca acei sfinti sunt vii si se roaga pt noi. Puteti incerca si dvs sa cautati mai profund adevarul despre icoane. Sfintii va iubesc, si se roaga si pt dvs oricum. De v-ati gandit numai la un sfant vreodata, si acel sfant se roaga pt dvs. Pana si gandurile catre sfinti au putere, d-apai rugaciunea... Sfintii nu mai sunt oameni ca noi toti, oameni au fost poate inainte sa devina sfinti. Ei sunt ca un vas/templu al Duhului Sfant, in ei este lucrarea lui Dumnezeu. De-asta au putere rugaciunile lor, pt ca au s-au lepadat de sinele omenesc. Se spune despre oamenii sfinti cateodata ca duc "viata ingereasca". Oamenii se pot asemana ingerilor. Asa sunt sfintii. Nu zic sa luati de buna ce zic... convinget-va. Rugati-va unei icoane, unui sfant sa va dea raspunsuri. Rugati-va Maicii Domnului, va veni raspunsul fara dubiu, si repede, nu degeaba a fost numita "grabnic ajutatoare". Veti vedea, numai incercati... Duminica asta, la lasatul secului a fost pilda samarineanului milostiv. Samarineanul era (printre altele)de alta religie, care l-a ajutat pe un om care, coborand le la templu(religia dreapta considerata...)a fost talharit si ranit. Samarineanul era...............azi l-am numi SECTANT, cum te numim pe dumneata. Iisus spune despre samarinean ca a implinit cuvantul Domnului. Preotul a trecut pe langa omul ranit, samarineanul a ajutat. Aceasta este una din cele trei intelesuri ale acestei pilde... In fine... vreau sa zic ca noi ortodocsii te consideram pe dumneata oricum aproapele nostru. Poate esti mai bun decat 50 de ortodocsi la un loc. Nu putem sti. Daca nu vrei sa crezi in icoane, n-o sa crezi oricum. Eu iti spun numai sa incerci. Adevarul asta nu se afla din carti, ci traindu-l. |
Citat:
Si daca ma schimb in baie, acolo nu e Dumnezeu sau Sfintii, si ma pot schimba fara sa ma vada? Dar de fapt de unde vine ceea ce e scris mai sus, cine a zis asa? |
Citat:
2.Iisus ne spune sa ne rugam pentru altii, prin urmare tu esti asa de sigur ca Sfanta Marie nu s-ar ruga in veci pentru noi? sau sfintii? sau surorile sau fratii? eu ma rog pentru familia mea. si am credinta ca si Sfanta Maria se roaga pentru noi. 3.despre pasajele din apocalipsa in legatura cusfintii am scris cu 3 mesaje mai jos dupa cel initial. |
Citat:
'''Nici în Apocalipsa n-am găsit asta, nu crezi că e riscant pentru binele tău, al copiilor tăi, al nepoților tăi și al strănepoților tăi (Ieșirea 20,5) să te bazezi pe un "mi se pare"?''' iar in pasajul de sus m-am bazat pe un 'mi se pare' pentru ca nu am dispus pe moment de timpul necesar pentru a studia intreaga apocalipsa, pana mai tarziu cand am si scris urmatorul mesaj. spre deosebire de tine, Dumnezeu nu m-a inzestrat cu calitatea de a memora o carte intreaga, ci dupa citire raman cu idei generale. prin urmare cand nu dispun de timpul necesar pentru a gasi citatele respective, imi exprim ideea principala cu care am ramas (ca sa nu-mi pierd ideile pe care vreau sa le expun pe moment) si revin eventual mai tarziu cu citatele. tocmai de aceea mentionez 'mi se pare', si nu 'sunt sigura'. iar de binele nepotilor si stranepotilor se va ingriji Dumnezeu, multumesc. caci nu noi suntem in masura sa decidem daca altul se manuieste sau nu. de asemenea mai multe lamuriri si explicatii impreuna cu indicii din Biblie in legatura cu mijlocirile sfintilor, a Maicii Domnului si cinstirea incoanelor gasesti aici: http://logos.md/2009/12/09/despre-vi...rea-sfintilor/ |
Citat:
P.S. Considerați postarea mea măcar un compliment. |
Citat:
"4. Să nu-ți faci chip cioplit și nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, și din câte sunt pe pământ, jos, și din câte sunt în apele de sub pământ! 5. Să nu te închini lor, nici să le slujești, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinților ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea și al patrulea neam, 6. Și Mă milostivesc până la al miilea neam către cei ce Mă iubesc și păzesc poruncile Mele." (Ieșirea 20). Unii consideră că Dumnezeu Și-a pierdut destul timpul cu noi românii și ne-a abandonat cu totul (în principal chiar din cauză că ne-am făcut reprezentări, că ne-am închinat înaintea lor și că le-am făcut slujbe), eu totuși cred că Dumnezeu încă ne iubește și ne mai dă timp de pocăință [și] în această privință. Citat:
Citat:
"... Adevărat zic vouă, întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut." Sunt[em] un prea mic și nevrednic frate al lui Iisus; numiți-mă în continuare sectant, posedat de diavol, hulitor al Sf.Tradiții, etc.; nu mie veți avea a-mi da socoteală când va veni El! |
Citat:
Citat:
b) Sfinții morți nu mai au cum se se roage (Ps.113,25) pentru noi. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Omul poate decide cine este Sfant prin puterea de la Duhul Sfant (cum a spus Iisus ca Duhul Sfant se va varsa asupra lor si prin acesta putere vor face minuni si vor propovadui, iar la sfarsit vor si judeca) nu din propria lor intelepciune. Iisus le spune ca ce vor ierta pe pamant in cer va fi iertat, ce va fi tinut pe pamant in cer va fi tinut. Ce se dicide de preoti si sfinti parinti nu de la proprie putere se decide ci prin cea venita de la Duhul Sfant. daca Avraam nu ar fi putut ajuta, acea pilda nu ar fi fost spusa de Iisus. In pilda Avraam nu spune 'nu imi este ingaduit de Dumnezeu sa fac aceasta', ci spune ca daca de vorbele lui Moise nu asculta, altceva oricum nu vor crede. apoi ti-am dat citat despre ce spune Sf Petru in care arata cum marturiseste ca ne va fi de folos si dupa trecere la Domnul, cum altfel decat prin rugaciune? Si nu este singurul care afirma aceasta, citeste despre viata sfintilor parinti, spre ex Sf Arsenia Boca, spune acelasi lucru, deci prin urmare daca insasi sfintii ne spun ca se ne sunt de folos si dupa trecere la Domnul, cine suntem noi sa spunem ca nu este asa? Timotei spune despre Iisus ca este singurul Mijlocitor. Iisus este Dumnezeu, El are influenta directa alaturi de Dumnezeu Tatal, prin urmare este Mijlocitor, la fel ca Sfantul Duh. De aceea credem in Sfanta Treime, Unul in Fiinta intreit in persoane. Sfintii parinti sunt RUGATORI pentru noi, deci cuvantul mijlocitor asupra sfintilor este folosit in acest sens anume de rugator. Insa iata ce spune chiar Iisus: „Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o le-am dat-o LOR, ca să fie UNA, precum Noi una, suntem” (Ioan 17, 22). Sau: „Cel ce vă ascultă pe VOI, pe MINE Mă ascultă și cel ce se leapădă de voi, de Mine se leapădă” (Luca 10, 16). Sau: „Cel ce vă primește pe voi, pe Mine Mă primește și cel ce Mă primește pe Mine, primește pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cel ce primește prooroc în nume de prooroc, plata proorocului va lua; și cel ce primește pe un drept în nume de drept, răsplata dreptului va lua” (Matei 10, 40-41). Prin urmare cuvantul 'mijlocitor' nu este incorect a se folosi si pentru sfinti. Ei sunt rugatori pentru noi, i primim si ii rugam sa se roage pentru noi in numele lui Iisus Hristos. Nu spunem Sfinte ajuta-ma la examen, ci roaga-te pentru mine. Deci daca tu vrei, foloseste cuvantul rugator in loc de mijlocitor. Dar puteam parlamenta la nesfarsit. Iisus ne spune cine are urechi sa auda cine are ochi sa vada. Deci nu pot decat sa-ti urez succes in studiul aprofundat al Sfintilor Parinti, a Bibliei si vechilor texte crestine auxiliare. PS. la citatul din Sf Pentru nu am pus nici punct nici virgula in cadrul citatului tocmai pentru ca nu se termina acolo pasajul, ci punctul este DUPA citat ca incheiere la propria mea propozitie. daca doresti intregul pasaj din Biblie il gasesti in Biblie la a doua epistola a lui Sf. Petru cap.1, si vei vedea ca faptul ca nu l-am citat tot nu schimba cu nici un fel sensul. Cu virgula sau fara virgula sensul e acelasi. Nu am adaogat nimic in plus sau in minus, virgula nefiind litera in aflabet. |
Citat:
Tricesimus, se intelege ca ai alte pareri, asta e problema ta, dar te rog frumos nu ne calca ortodoxia in picioare doar pentru ca n-o intelegi. Inainte de a lovi in invatatura ortodoxa, incearca s-o cunosti. Motivatia ortodoxa pentru cinstirea icoanelor sta tocmai in a intelege VT neaparat prin prisma NT. Daca pentru tine Biblia e Cuvantul lui Dumnezeu, straduieste-te sa nu calci in picioare ideea ca pt. ortodocsi Cuvantul lui Dumnezeu nu are doar un inteles morfologic, lingvistic, semantic. Pentru ortodocsi, Cuvantul lui Dumnezeu nu e cuprins doar intr-o Carte, ci e o Persoana, una din cele trei ale Sfintei Treimi. Si aceasta Persoana are un Chip vrednic de a fi reprezentat si cinstit. In BO se afirma ca pana la intruparea Celei de-a doua persoane a Sf. Treimi, Dumnezeu (duh fiind) nu putea fi reprezentat in nici un fel. Porunca din VT, ,, sa nu-ti faci chip cioplit, nici alta asemanare a vreunui lucru din cer sau de pe pamant,, e o porunca data oamenilor pt. a nu-L identifica pe Dumnezeu cu nici o proiectie imaginara la care sa se inchine - orice inchipuire si-ar fi facut ei, ar fi fost inevitabil un idol. De aceea le-a poruncit evreilor sa nu-si faca nici o asemanare a nici unui lucru din cer sau de pe pamant, adica sa nu si-L imagineze in nici un fel, pt. ca oricum si L-ar fi imaginat, nu ar fi corespuns cu ceea ce e El. Odata cu intruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi intr-o persoana umana lucrurile iau alta dimensiune. Ortodoxia are la baza dogma intruparii Logosului cu tot ce decurge de aici. Unul din Treimea cea nevazuta devine vazut si poate fi vazut. In VT era pericolul ca fiecare sa si-L imagineze pe Dumnezeu cum are chef. De aceea, le-a interzis sa-si faca ei chip cioplit si alte asemanari si inchipuiri, pentru ca nu era inca vremea ca Dumnezeu sa-si arate chipul (eikon-ul) in Persona Logosului-cu-chip-de-om. Porunca ,,sa nu-ti faci chip cioplit si nici o alta asemanare,, - inseamna pt. noi ca doar cand se va plini vremea Intruparii vom sti CARE e Chipul care merita a fi cinstit ca fiind al lui Dumnezeu. Vremea Intruparii a venit in NT, deci de acum se stie CINE e chipul (eikon-ul, icoana) vazut al Dumnezeului celui nevazut. Incepand cu NT, Cuvantul lui Dumnezeu nu mai are doar inteles lingvistic sau de manifestare impersonala a vointei divine, ci are si un Trup, o imagine, un Chip de Persoana. ,,la inceput a fost Cuvantul si Cuvantul s-a facut Trup…,, In ortodoxie, ideea e ca daca acest Cuvant-in-trupat-in-chip-de-om nu poate fi reprezentat iconografic, ar insemna ca nu recunoastem ca acest Cuvant al lui Dumnezeu are si o imagine nu doar o semnificatie lingvistica , adica am nega in-truparea celei de-a doua persoane a Sf. Treimi. Asa cum Cuvantul lui Dumnezeu poate fi scris, tot asa, el poate fi si pictat pentru ca de acum are un chip de om. Asa cum Cuvantul lui Dumnezeu reprezentat in scris (Biblia) e vrednic de respect, tot asa si Cuvantul lui Dumnezeu reprezentat prin pictura (Icoana) e vrednic de respect. Oricat ai incerca sa zici ca nu scrie concret in nici un verset despre cinstirea Chipului vazut al lui Hristos, nu poti nega (decat izbind inutil cu piciorul in tepusa) acest Adevar care transpare logic din metalimbajul Scripturii: Persoana Lui Hristos (divino-umana, nevazutul devenit vazut) – inclusiv imaginea Lui vazuta – e vrednica de a fi reprezentata si cinstita. nu te obliga nimeni sa ai icoane in casa, dar noua ,,da-ne voie,, :3: sa le acordam respectul pe care il merita si Scriptura. PS –mersi de ,,compliment,, - o sa-l ,,transmit,, mai departe si sfintilor parinti iconoduli. En eirini proerhomen. |
[quote=tricesimusquintus;306049]Porunca nu interzice [numai] închinarea la obiecte, ci închinarea înaintea obiectelor. Adică exact cum cere dogma ortodoxă: închinare, ploconire, plecare, slujbă, înaintea (în fața) icoanelor, moaștelor.
''Am văzut cinstirea ce se dădea unor brâie și ștergare purtate de Apostolul Pavel. În Vechiul Testament ni se spune despre doi heruvimi sculptați, așezați deasupra chivotului, sau brodați în perdeaua din fața chivotului sau în covoarele din locașul sfânt (Ies. 25, 18-22; 26, 32 etc.). Înaintea lor se tămâia și se făceau închinăciuni (Iosua 7, 6; Ies. 30, 1, 7, 8). Precum ne ajutăm de cuvânt ca să ne ridicăm la cele mai presus de cuvânt, așa ne folosim de icoană ca să ne ridicăm la cele mai presus de icoana.'' si Iisus a cinstit templul cand a intrat in el. Insa nu am gasit undeva ca El ar fi aruncat sau distrus obiectele de cult din templu (sculpturi, obiecte religioase sacre, usile din lemn cu heruvimi, flori etc etc) ci pe cei care il defaimau, anume negustorii etc. Slujba nu este altceva decat rugaciunea in grup, pentru a urma cunvintele Domnului care ne spun ca unde sunt mai multi adunati in Numele Sau El va fi cu ei. Citirea evangheliilor este citirea faptelor si cuvintelor lui Iisus urmata de rugaciuni, toate acestea in numele lui Iisus Domnul. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 11:29:45. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.