![]() |
am si eu o intrebare despre rude spirituale
vroiam sa va adresez o intrebare in legatura cu rudele spirituale:eu as putea sa ma casatoresc cu baiatul nasului de cununie al fratelui meu?(se spune ca parintii mei si ai lui sunt cumetri prin casatoria fratelui meu)dak ne-
am casatori am savarsi pacat?dak puteti va rog ajutati-ma |
125. Care sunt gradele de rudenie opritoare de casatorie?
Gradele de rudenie sau rudeniile sunt de patru feluri: A.1. Rudeniile de sange (consangenitate)in linie dreapta, care se opresc de la casatorie la infinit. Consangenitatea in linie dreapta se imparte in doua: a. In linie dreapta suitoare, adica, tata- bunic - strabunic etc. b. In linie dreapta coboratoare, adica tata -fecior - nepot -stranepot etc. 2. Rudenii de sange in linie colaterala, care se opresc de la casatorie pane la al saptelea grad inclusiv. Fratii de o mama sunt de gradul II de rudenie; verii primari sunt de gradul IV de rudenie; verii al doilea sunt in gradul VI de rudenie si nu se pot casatori unii cu altii; verii al treilea sunt in gradul VIII de rudenie si acestia au voie sa se casatoreasca intre ei. Fratii si verii de tata vitreg sau mama vitrega, nu se pot casatori intre ei tot pana la gradul VIII inclusiv. In cazuri de nedumerire se cere sfatul si dezlegarea episcopului locului. B. Rudenii prin incuscrire. Membrii a doua familii incuscrite nu se pot casatori pana la al cincilea grad, inclusiv. Membrii a trei familii incuscrite nu se pot casatori pana la al treilea grad, inclusiv, dupa sinodul patriarhal din Constantinopol, din anul 997. C. Inrudire spirituala, din botez si cununie, intre nasi, fini si rudele lor. Casatoria cu rude spirituale este oprita pana la gradul al treilea inclusiv. Nu se pot casatori nasul cu fina, cu mama sau cu fiica finei. Nu se pot casatori finul cu fiica nasului si fiul nasului cu fiica finei. D. Inrudirea prin adoptiune (infiere)se opreste de la casatorie pana la gradul al treilea, inclusiv. In toate cazurile cei doi tineri, dimpreuna cu parintii lor, sunt datori sa consulte pe preot si sa asculte intru totul de randuiala Bisericii fixata de Sfintii Parinti si pastrata cu atata sfintenie de inaintasii nostri. 126. In cazuri cu totul speciale, preotul poate singur sa ia hotarare si sa dea dezlegare de cununie celor inruditi? Pentru cazuri cu totul speciale, exceptionale, logodnicii trebuie indrumati sa consulte pe episcopul locului, care poate anula logodna, sau da cuvenita dezlegare de cununie si randuieste un anumit canon de pocaina. Cand cei doi tineri sunt rude apropiate, veri primari, frati primari, frati vitregi, cumnati, etc., nici episcopul nu are voie sa dezlege o asemenea nunta faradelege, pe care au oprit-o si au legat-o Sfintii Parinti. Iar "aca vreun preot savarseste o asemenea nunta; fara stirea episcopului, sa se cateriseasca". De obicei, gradele de rudenie in casnicie, mai ales cele din incuscrire, cele spirituale si din infiere, nasc multe probleme preotilor si Bisericii si nu putini tineri se casatoresc fiind rude, fie din nestiinta, fie din lacomia de avere, fie din neascultare si necredinta, din care pricina au mult de suferit in viata. Sursa http://www.orthodoxphotos.com/books/LFC/casatorie.shtml . Consultati-va cu un preot. |
Citat:
|
Citat:
|
Nu poti! Dar intreaba si preotul.
|
Citat:
|
am si eu o intrebare...as dori sa ma cunune un cumatru de-al meu .Eu i-am botezat lui cand aveam vreo 12 ani baiatul cel mare si acum as vrea sa ma cunune el pe mine ( nu finul meu ...tatal lui) se poate???
|
Citat:
|
:|
si eu am o mare dilema! dk bunica mea a botezat o pe mama prietenului meu ne putem cununa religios?
|
Nț, nu prea.
|
Pentru aceste situații trebuie întrebat episcopul locului. El poate da dispensă canonică. Canoanele, spre deosebire de dogme, se pot adapta de către episcop, după cum consideră că e mai bine.
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Canoanele opresc, într-adevăr, de la căsătorie. Însă canoanele le aplică episcopii și preoții. Ele nu sunt dogme. Gândiți-vă că sunt o mulțime de canoane care nu mai sunt actuale, cum ar fi oprirea de la împărtășanie pentru n ani pentru diferite cazuri. |
Citat:
Adica pacatele din ziua de astazi nu mai sunt la fel de grave precum erau inainte? Sau cum vine, ca nu inteleg ? Exemplificati va rog, sa pricep si eu. |
Citat:
Prin iconomie, Biserica folosește canoanele în funcție de condițiile și necesitățile ei pastorale. După Dicționarul de Teologie Ortodoxă scris de Ion Bria, „canoanele sunt reguli enunțate de autoritatea bisericească în materie de disciplină, cult și organizare aplicabile la situații specifice și valabile pentru un scop determinat. Dacă scopul pentru care ele au fost date n-a fost atins, atunci canoanele pot fi revizuite și chiar înlocuite.” Așa se explică faptul că pentru un anumit păcat un duhovnic te poate opri 10 ani de la împărtășanie, iar altul te lasă să te împărtășești mai curând. Unul aplică cu strictețe canonul, pe când celălalt consideră că e nevoie de un pogorământ. Citat:
|
Citat:
cred ca in ambele cazuri e vorba de al patrulea grad de rudenie spirituala! iar in cazul rudeniilor spirituale, oprelistea era pana la al treilea grad! |
Citat:
De ce rudenie spirituala? Pantru ca se formeaza o legatura DUHOVNICEASCA intre cei doi "nas - fin", iar invatatura ortodoxa spune ca NASUL DEVINE "PARINTE DUHOVNICESC/SPIRITUAL" al finului sau, fie la Botez fie la Casatorie! EI sunt cei care isi asuma mult responsabilitatea de PARINTE IN DUH, deci ii indruma nu in educatia morala, pe care au auvut-o deja de la parintii trupesti, ci acum intra in educatia "SPIRITUALA A DUHULUI" in viata, viata duhovniceasca! - Nasul marturiseste pentru prunc la Botez, dar el in acelasi timp, il aduce in bratele sale la Biserica, ca PARINTE! El il aduce in FATA DOMNULUI! El il tine in brate cand este scos din Cristelnita! El il duce la Sf.Impartasanie, el il ia pe prunc dupa ce preotul il inchina in fata/in interiorul Sf.Altar (depinde de sex)! - Nasul este PARINTELE SPIRITUAL al celor doi miri, care se insotesc, ei devin EDUCATORII in Sf.Taina a Casatoriei! Finii trebuie sa ii caute si sa ii respecte ca pe INSASI parintii proprii, ca de la ei INVATA cele ale casatoriei, cele ale TAINEI Casatoriei! Ca nu se mai practica asta AZI, e o mare PIERDERE! Azi nasul SI-A UITAT INDATORIREA! - Canonic NU gasesti aceste INDRUMARI, ci ele sunt de statut MORAL, SPIRITUAL! Poate ai facut si tu Teologia (dupa cum imi dau seama) ai facut SPIRITUALITATE SAU FORMARE DUHONICEASCA, sau TEOLOGIA MORALA! Ar fi trebuit sa stii lucrurile astea! Sau macar sa ti se fi spus... sau ai lipsit de la cursuri! NU STIU! dar ar TREBUI sa stii! Tocmai pt ca nasii erau pt cei maturi INITIATORII in tainele Botezului, ei ERAU SI MARTORII celor Botezati! SI nu numai, pt ca Biserica era cea INDRUMATOARE pt CATEHIZARE! Nasii prea putin... ei erau DUPA Sf.Botez! De aceea sunt NUMITI Parinti SPIRITUALI! Iar pt Prunci nu erau doar "INLOCUITORII" graiului lor sau putintei de a vorbi! Ci isi asumau (cum ti-am spus mai sus) responsabilitatea EDUCARII RELIGIOASE a pruncului! O parte o aveau si parintii, dar si NASII sunt RESPONSABILI cu aceasta! Ei au datporia de a-l cauta pe prunc si de a-i insufla acestuia iubirea de Dumnezeu! Si finul la fel sa isi caute nasul si sa il intrebe din cele duhovnicesti! Apoi vine vremea si Spovedaniei, al treilea element in EDUCATIA CRESTINA a copilului! Citeste si in LITURGICA, sau la Pr.Cleopa in unul din volume sau in cartea sa "CALAUZA IN CREDINTA CRESTINA ORTODOXA" si ai sa vezi ca Pr.Cleopa SPUNE MAI MULTE decat MINE! Ce simplu ar fi dupa cum spui sa NASIM.... as fi nas la toti cati ma cheama... dar RESPONSABILITATEA E URIASA! |
Citat:
Apoi daca nu a fi "implicata" rudenia de sange s-ar putea DA Dispensa! In Primul caz ei sunt FRATI SPIRITUALI, grad II!!! NU SE DA DISPENSA! In cazul doi, fata este NEPOATA bunicii sale, deci RUDENIE DE SANGE pe linie DESCENDENTA! Iar ca sa se casatoreasca cu fiul spiritual al Bunicii NU se poate! In niciun fel! E ca si sum s-ar casatori cu Unchiul EI! NU SE POATE!!!! Iar daca INSISTA pentru cununie, sa mearga la EPISCOP sa INTREBE!!! PS: AM RECITIT CURSUL DE DREPT CANONIC, si V-am raspuns!!!! |
Citat:
Rudenia spirituala e mai mare decat cea trupeasca, din punct de vedere al importantei duhovnicesti, dar cf invataturii pr cleopa rudeniile spirituale intre care sunt mai mult de 3 grade de rudenie li se ridica oprelistea de a se casatori.or in ambele cazuri de mai sus vb de PATRU grade de rudenie. Deoarece intre bunica si nepoata sunt 2 grade de rudenie, intre bunica si fin e un grad de rudenie, iar intre fina(mama) si fiu este 1 grad de rudenie.In total 4. de asemenea intre frati sunt 2 grade de rudenie(frate si sora). Intre fin si nas e 1 grad de rudenie.Iar intre nas si fiul acestuia este 1 grad de rudenie.Deci in total 4. daca gresesc, m-as bucura sa imi ararti alta sursa a unui sfant parinte, sau chiar doi. Eu , raspunsul dat, ti-l spun din scrierile pr cleopa, un duhovnic foarte erudit, zic eu. |
Citat:
Răspunsurile tale îmi arată marea responsabilitate pe care și-o asumă nașii, nu originea ideii de rudenie spirituală. Părinte duhovnicesc are multe înțelesuri și nu include, nici nu exclude înrudirea după trup. E pur și simplu altceva, fără legătură. Cel botezat nu este neapărat copil. Poate fi matur și, în consecință, rostește singur lepădările și crezul. Nașul e doar un martor, pentru că așa e obiceiul. Cunosc cazuri de persoane care au primit dispensă episcopală și s-au putut căsători. |
Citat:
Citat:
Citat:
sa zicem: MARIA si IOAN sunt FRATI! Maria il iubeste pe VASILE care este fiul Nasului lui IOAN! Ioan si VASILE sunt rudenii spirituale, iar Maria si Vasile la fel, pentru ca este rudenie de SANGE cu IOAN!Deci NU se poate! Daca Maria ar fi VERISOARA lui IOAN, atunci, MARIA s-ar fi putu casatori cu VASILE! Citat:
Aici sunt 2 feluri de rudenii implicate intre cele 2 cazuri mentionate: rudenia de SANGE si rudenia SPIRITUALA! Daca AR LIPSI rudenia de sange atunci s-ar putea ajunge la DISPENSA, iar daca citesti mai cu atentie la Pr.CLEOPA NICI macar Sfintia sa NU DEZLEAGA asta! Am studiat si la DREPT CANONIC in facultate "teologia canonica" a Pr.Cleopa legata de "RUDENII" si "IMPEDIMENTE" la TAINA CASATORIEI! |
Citat:
Citat:
SI nu uita, nu este o IDEE "rudenia spirituala" ci insasi o REALITATE, atat MORALA CAT SI SPIRITUALA/DUHOVNICEASCA! Daca nu crezi, INTREABA pe orice PARINTE, sau citeste in LITURGICA SPECIALA, este usor de cumparat din Magazinele sau LIbrariile Bisericesti, editata chiar de "Lumea Credintei' si scrisa de Pr.Prof.Dr.ENE BRANISTE! Citat:
- parinte spiritual sau NAS, NUN, sau alte numiri etimologice regionale (inclusiv. Botezul - Cununia) - duhovnic, cel care te spovedeste si raspunde din toate punctele de vedere in fata lui Dumnezeu pt tine. - este si UN PROFESOR ce te indruma duhovniceste (nu numai eccleziologic, ci si etic si moral) nu numai in Teologie, ci si la Medicina, de ex. - de povatuitor, sau cel mai apropiat parinte al tau, cu care poti discuta tot ce vrei cu el, excluzand Taina Marturisirii (de ex. Cuviosul Paisie Aghioritul, Gheron Iosif Isihastul, s.m.a.) Citat:
1. Nasul este garantul dreptei marturisiri si a bunei cresteri intru legea Domnului si va raspunde in fata lui Dumnezeu de finul sau, pe care il aduce in fata Sfantului Altar pentru a depune fagaduintele si a primi sfanta taina a botezului sau a cununiei sau a calugariei. Nasul de botez se leaga cu finul sau si cu parintii lui “printr-o rudenie spirituala care este mai mare decat cea dupa trup” (Sinodul VI ecumenic - Trulan - Canonul 53) devenind parinte duhovnicesc, care are obligatia sa locuiasca cat mai apropiat de finul pentru a-l ajuta si invata poruncile Domnului, iar finul este dator sa-l asculte in tot ceea ce este placut lui Dumnezeu. Nu poate fi nas cel ce este de alta credinta sau nu este in stare sa invete si sa povatuiasca bine pe finul sau, caci nimeni nu poate da ceea ce n-are sau este om imoral, caci orb pe orb calauzindu-se, amandoi cad in groapa pierzarii. (Matei 15,14; 23,1-25-. Luca 6, 29) Nu iti spun eu, apoi CITESTE cu mare atentie, si INTREABA cand NU stii, ca sa nu cazi IN JUDECATA! Stii, zice Sf.Ioan in Ep.I Soborniceasca in cap 4 "1. Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. 2. În aceasta să cunoașteți duhul lui Dumnezeu: orice duh care mărturisește că Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu. 3. Și orice duh, care nu mărturisește pe Iisus Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui antihrist, despre care ați auzit că vine și acum este chiar în lume" care te indeamna si pe tine, ca mai intai sa CERCETZI si sa te DOCUMENTEZI si apoi sa SPUI, NU te avanta in ce spune unul sau altul, sau nu te lua dupa propria logica sa NU cazi in EREZIE! Fereasca Dumnezeu! |
Citat:
Canoanele acestea s-au schimbat mult de-a lungul vremii (s-a mers cu interdicția în căsătorie de la rudenia de gradul III până la cea de gradul VII și înapoi). Am observat că specialiștii în drept canonic au păreri diferite și fac diferite recomandări de înțelegere și de aplicare a canoanelor. Eu, unul, când văd prea multe dispoziții normative, simt nevoia să mă distanțez un pic, pentru că încep să-mi sufoce duhul; și mă tem să nu ajungem sub blestemul legii vechi, aceea atât de mult elaborată de către farisei și saduchei, din moment ce parcă vrem să o înlocuim dar să-i păstrăm spiritul. Dogmele, însă, nu intră în discuție. |
Rude prin aliante
Mama mea este sora cu unchiul meu care este casatorit ,iar sotia lui este catolica si l-a botezat pe fratele meu.Ea mai are un frate care e catolic poate exista o relatie intre noi doi sau e pacat?
|
rude spirituale
Mama mea este sora cu unchiul meu care este casatorit ,iar sotia lui este catolica si l-a botezat pe fratele meu.Ea mai are un frate care e catolic poate exista o relatie intre noi doi sau e pacat?
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 09:28:49. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.