![]() |
Ascultarea de Biserica - pana unde ?
Mantuitorul nostru Isus Cristos ne-a asigurat ca "Portile iadului nu vor birui Biserica Mea".
Pana unde ar trebui sa mearga, in consecinta, ascultarea noastra fata de Biserica ? Ce se intampla daca Biserica, prin reprezentantii sai, episcopii unsi ca urmasi ai apostolilor, cei carora li s-a promis ca "tot ce veti lega pe pamant va fi legat si in Ceruri", hotareste sa modifice un canon, de exemplu, legat de Liturghie, sau de post, sau de alt aspect disciplinar, care trebuie sa fie atitudinea credinciosului ? Isi poate el permite sa judece hotararea Bisericii sau trebuie sa o primeasca neconditionat? Atentie, nu vorbesc despre modificarea, alterarea sau renuntarea la dogme, ci la canoane. |
Citat:
Da, creștinul își poate permite să judece hotărârea Bisericii. Spre deosebire de dogme, care cer să fie primite "cu mintea și cu inima", hotărârile de natură non-morală și non-dogmatică nu impun acest lucru. Spre exemplu, eu judec că hotărârea Bisericii de a suspenda de facto Liturghia Tridentină a fost o calamitate, fără ca prin asta să îmi risc statutul de bun catolic. Mai cred că ideea actualului papă de a ridica gradul de autonomie al Bisericii Greco-Catolice de la rangul de "mitropolie" la cel de "arhiepiscopie majoră" a fost o aiureală, ca și ideea Sf Sinod de a înființa un scaun episcopal la București. Forme fără fond, noi nu suntem pregătiți pentru asta. Da, creștinul trebuie să primească necondiționat hotărârile Bisericii. Acesta este spiritul de ascultare filială. Copilul meu nu este întotdeauna de acord cu ceea ce îi cer. Nici nu e obligatoriu să fie de acord. Dar mă ascultă. Tot așa suntem și noi, față de maica și învățătoarea noastră. Prin urmare, deși însăși existența vicariatului de București nu o pricep, cel care ocupă acea catedră este cu adevărat stăpânul și arhiereul meu și ocupă poziția lui Cristos în eparhia noastră. |
De Dumnezeu avem nevoie in permanenta.
|
Pana acolo unde incepe sa predice o alta evanghelie..
Cand tradeaza credinta si schimba evanghelia fie el cine o fi nu mai trebuie urmat.. episcop, patriarh sau papa.. chiar si inger de ar fi e anatema! |
Citat:
|
Fratele Erethorn nu s-a referit la presupuse modificări de credință, ci la modificări de ordin liturgic-canonic.
|
Nu inteleg la ce modificari de tip liturgic-canonic se refera(va referiti) ?
|
Citat:
Am sentimentul ca face confuzie intre infailibilitatea Bisericii si ierarh. Ierarhul nu este infailibil! |
Citat:
Subscriu! La schisma sau cand a ramas Biserica adevarata cu un singur episcop, restul toti s-au lepadat? Nu-mi amintesc, dar cred ca era vorba de Sfantul Maxim Marturisitorul:39: Daca stie cineva, as vrea sa imi amintesc ma bine miomentul. |
Ascultarea de Biserica nu poate fi despartita de ascultarea fata de Hristos, pentru ca doar Biserica este Trupul lui Hristos, iar Hristos este Capul Bisericii. Nu se poate manifesta Biserica intr-un mod autonom, atunci inseamna ca nu mai este Trupul lui Hristos. Toate insusirile Bisericii- unitatea, sfintenia, sobornicitatea, apostolicitatea sunt legate de persoana lui Hristos. O Bisrica daca incearca sa-l substituie pe Hristos sau sa-L izoleze in ceruri nu mai este Trupul lui Hristos. Biserica este prelungirea lui Hristos in credinciosi.
|
Citat:
|
[quote=Erethorn;274973]"Voi crede ca albul pe care il vad este negru, daca Biserica il defineste astfel" - Sfantul Ignatius de Loyola [quote]
Chiar asa de credul sa fi fost parintele Ignatius? Ar fi crezut orbeste fara ca biserica sa-i demonstreze acest lucru? Este interesant felul in care o declara( in caz ca a facut-o:)))), insa suna de parca, in caz ca biserica i-ar cere-o, el s-ar arunca fara sa ezite de pe turla ei. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
[quote=andreicozia;275301][quote=Erethorn;274973]"Voi crede ca albul pe care il vad este negru, daca Biserica il defineste astfel" - Sfantul Ignatius de Loyola
Citat:
Ignatius de Loyola a fost caracterizat de o mare obedienta fata de ierarhie. El a infiintat si ordinul iezuitilor. Iezuitii sunt "mana inarmata" a papei, direct subordonata acestuia. Conducatorul este numit si Papa cel Negru (Black Pope). |
Ignațiu este al doisprezecelea copil al unei familii nobile și s-a născut în anul 1491, în castelul Loyola din Țara Bascilor, Spania. La vârsta de 14 ani, a primit tonsura clericală, primul pas spre viața preoțească, dar, nesimțind nici o atracție spre o astfel de viață, a încins sabia cavalerească și a urmat cariera militară. Pe când era angajat într-o luptă de apărare a orașului Pamplona (în nordul Spaniei), un obuz îi rupe piciorul și chiar îi pune viața în primejdie. După primele îngrijiri, începe o perioadă lungă de convalescență. Pentru a-i trece timpul mai ușor, cere să i se aducă diferite romane, dar, deoarece în casă nu se aflau astfel de cărți, începe să citească „Legenda de aur" - o colecție cu multe vieți de sfinți - și „Viața lui Isus". Pe măsură ce înaintează cu lectura, sufletul lui se transformă, astfel încât, după ce s-a vindecat complet, se duce și atârnă sabia la altarul Maicii Domnului din Mănăstirea Monserrat și face jurământ de castitate pentru toată viața. Îmbrăcat într-un sac, cere să fie primit la spitalul din Manreza, de unde adesea se retrage într-o peșteră și petrece timp îndelungat în rugăciune și meditație. Ca rod al frământărilor sufletești prin care a trecut și al luminilor primite de sus, redactează acea carte de aur, care, deși mică, a săvârșit nenumărate și adevărate minuni de transformare a sufletelor: „Exerciții spirituale pentru a te învinge pe sine însuți și a-ți orândui viața proprie fără a te lăsa determinat de vreo afecțiune dezordonată". Cu gândul de a dobândi de la Dumnezeu harul cunoașterii drumului pe care trebuie să-l urmeze în viață, face un pelerinaj la locurile Sfinte, cerșind cu umilință cele necesare pentru călătorie și pentru viață și primind bucuros insultele pe care i le adresau unii dintre călători. La întoarcere, știa ce avea de făcut. Începe să frecventeze școala, mai întâi la Barcelona, apoi la Salamanca, și, în cele din urmă, la Paris. Cu toate că era luat în râs din pricina vârstei lui înaintate, el nu s-a descurajat; până la urmă, purtarea lui demnă și viața sufletească profundă pe care o ducea l-au făcut respectat de către toți. În jurul lui s-a format un grup de opt tineri eminenți, captivați de idealurile apostolice ale lui Ignațiu, și, în ziua de 15 august 1534, au făcut împreună un legământ de a merge să răspândească credința lui Cristos în mijlocul păgânilor. După ce și-au terminat studiile, au trecut în Italia, ca să pregătească călătoria spre Locurile Sfinte. Împrejurările sociale și politice nu le-au permis să-și împlinească promisiunea făcută, de aceea, s-au hotărât să se prezinte la Sfântul Părinte Papa Paul al III-lea și să-i pună la dispoziție întreaga lor viață, pentru a sluji Biserica acolo unde vor fi trimiși. În anul 1540, Papa Paul al III-lea aprobă societatea în care ei s-au constituit, numită „Societatea lui Isus" și având ca deviză: „Ad majorem Dei gloriam" - „Spre mai marea slavă a lui Dumnezeu".
Însuflețiți de acest mare ideal, încep o activitate intensă în domeniul învățământului, a răspândirii credinței pe pământurile nou-descoperite, a reînvierii credinței în rândurile creștinilor căzuți sub influența curentelor timpului. Între timp, atrași de zelul primilor membri ai Societății lui Isus, mulți tineri cer să fie primiți în rândurile lor. Peste 16 ani, când Sfântul Ignațiu va închide ochii în ziua de 31 iulie 1556, Societatea lui Isus va număra peste o mie de membri, repartizați în mai bine de o sută de așezăminte; la baza vieții tuturor stăteau exercițiile spirituale și dorința de a trăi „spre mai marea salvă a lui Dumnezeu". Sfântul Ignațiu, călit în viața militară, în faptele de aspră pocăința și în lipsurile vieții de pelerin, generos, dar adesea imprudent în chinurile pe care și le-a impus, va mărturisi mai târziu cu candoare: „Nu știam încă ce înseamnă umilința, iubirea, răbdarea, discernământul". Ceea ce vrea să spună că mai târziu a învățat să fie discret, răbdător, umil și afectuos. Când și-a dat seama că a trecut măsura în privațiuni, va mărturisi surâzând că a învățat din greșeli. Nu au lipsit nici piedicile. În Spania a fost suspectat de erezie și aruncat în închisoare. „Nu există atâția butuci de tortură în Salamanca și atâtea lanțuri", scria el,„ încât eu să nu doresc mai multe din dragostea pentru Dumnezeu". Unii l-au considerat pe Sfântul Ignațiu un mare om de acțiune, preocupat doar de buna reușită a planului propus. În realitate, Sfântul Ignațiu este un mare mistic. Secretul spiritului său de dăruire, mobilul acțiunilor sale este bucuria de a-l iubi pe Dumnezeu „con toto el core, con tota l`anima, con tota la volontad", cum repeta el adesea, amestecând limba spaniolă cu limba italiană, „a-l iubi pe Dumnezeu cu toată inima, cu tot sufletul, cu toată voința". „O.A.M.D.G"., „Omnia Ad Majorem Dei Gloria", „Toate spre mai mare slavă a lui Dumnezeu". |
Citat:
Sa ne fereasca Dumnezeu de asemenea "spirite daruite" cu sabii in mina! Doamne ce perioada sinistra in istoria omenirii au fost "the dark ages" evul mediu NEGRU, plin de "sfinti"... negri Ce binecuvintare ca traim in aceasta epoca!..suntem incredibil de norocosi! |
QUOTE=andreicozia;277280]Daaaa, nutucule, asa este!
Sa ne fereasca Dumnezeu de asemenea "spirite daruite" cu sabii in mina! Doamne ce perioada sinistra in istoria omenirii au fost "the dark ages" evul mediu NEGRU, plin de "sfinti"... negri Ce binecuvintare ca traim in aceasta epoca!..suntem incredibil de norocosi![/quote] Andreicozia, secolele XV-XVI sunt in plina Renastere. Evul Mediu intunecat fusese cu aproape un mileniu in urma (cam in per. 400-700 d.Hr), mai exact in perioada migratiilor, cand, in occident, a existat un regres destul de mare fata de civilizatia romana. Pentru informatii mai sigure in domenii in care nu avem competente, exista Google si Wikipedia |
Citat:
|
Problema este că ascultarea de Biserica Ortodoxă, pentru că suntem pe un forum ortodox, nu este o problemă care să îl privească direct pe un "catolic" de vreme ce el nu face parte din Biserică !! Deci problema este prost pusă de la bun început !!
|
Citat:
|
Citat:
oricum in cazul canoanelor - poate stii deja - acestea nu trebuie sa aiba un caracter revelat si sa fie valabile o vesnicie. asa incat se poate schimba orice canon, legat de orice subiect vrei - liturghie, post, calendar etc. 2. daca vrei sa fii (fim) consecvent(i), ai folosit cuvantul "Biserica" de 2 ori, dar de fiecare data insemna altceva. al doilea se refera la institutie - de la opinca la vladica - adica incepand cu portar, femei de serviciu si terminand cu patriarhul (in cazul ortodocsilor) iar prima oara te-ai referit la trupul mistic al lui Hristos, din care facem si noi parte. asa incat raspunsul meu este ca nu trebuie sa primim neconditionat hotararile - dar trebuie sa ne vedem lungul nasului in schimb, adica cat de mult cunoastem realitatea in care se manifesta Biserica, si daca vrei si realitatea noastra personala - adica cat de mult ne duce capul. succese si pe curand |
Parintele ARSENIE BOCA :
"Sectarii au provocat o libertate catehetica care-i duce la erezie . Nu da cu bata in viespile sectare . Se vorbeste de unirea Bisericilor , deci de ajungere la sobornicitate . La sobornicitatea Bisreicii ajung cei ce renunta la confesionalitate . . .Tendinta Papei de a atrage in acelasi staul pe toti crestinii nu se va realiza niciodata . Papa nu va ajunge niciodata la o turma si un Pastor in staulul Romei , deoarece Biserica are un singur Pastor : Iisus Hristos "
|
Citat:
Sfântul a luptat împotriva eresului monoteliților (anul 650). El și-a jertfit viața pentru apărarea dreptei credințe. Deși ucenicii și adepții lui erau foarte puțini, au biruit cu puterea lui Hristos. http://paginiortodoxe.tripod.com/vsi...risitorul.html |
Citat:
|
Citat:
Da, insa uiti ca Biserica insteamna de fapt intreg trupul lui Hristos. Fiecare credincios este responsabil pentru pastrarea credintei. Asta este duhul sobornicesc al Bisericii. Cred ca exista si situatii in care putem sa nu ascultam de anumite hotariri ale anumitor episcopi (in cazul ortodocsilor) dar neascxultarea este bine sa fie in duhul dragostei: nu al revoltei. Si sa nu ne izolam, sa nu cadem in individualism, sa tinem seama de ceea ce fac si gandesc ceilalti frati ai nostri. In special, de ceea ce ne spune cel pe care l-am ales duhovnic. |
Ascultare, ascultare; dar față de cine?
Citat:
|
Citat:
Poti sa indici sursa citatului sau este vorba de creativitatea personala? Si apropo ce inseamna "aproape" si ce ar trebui sa intelegem de fapt de aici? Citat:
De fiecare data cand ma duc la duhovnic, ma asculta, imi raspunde intrebarilor, etc. Nu am nici o plangere pe directia asta. Sa inteleg ca duhovnicul tau e mai nastrusnic sau doresti o audienta directa si personala la IPS si n-ai primit inca aviz favorabil? |
Citat:
Citat:
|
O nouă reeditare a cărții Biserica Ortodoxă și ecumenismul, de Sfântul Iustin Popovici
Cartea de față a fost scrisă de Cuviosul Părinte Iustin Popovici, Sfântul dogmatist al veacului al douăzecilea după Hristos, ca urmare a unor alunecări rușinoase ale capilor Bisericilor Ortodoxe din Răsăritul Europei, care au strecurat țânțarul și au înghițit cămila ascunzând Adevărul și istoria plină de mucenici în numele singurului Adevăr din toate lumile cu putință. Ea s-a tipărit întâi în limba sârbă de Mănăstirea Hilandar din Sfântul Munte Athos, în anul 1975, dat fiind că sub regimul comunist apariția ei a fost cu totul cu neputință. Cartea a fost apoi tradusă în limba greacă modernă și publicată în Grecia în anul 1979. Șocul produs de această carte, netipărită în vreuna din țările neortodoxe ale Europei până astăzi, a fost uriaș. Acesta a fost motivul pentru care de îndată ce ea a apărut în Grecia, a fost tradusă după această ediție, în 1979, de către răposatul părinte Olimp Căciulă. O copie dactilografiată a traducerii sale se află de atunci până astăzi în Facultatea de Teologie din București, aproape nebăgată în seamă. Cartea de față a fost tradusă după ediția din 1995 a Mănăstirii athonite Hilandar. În 1999 a apărut și în Serbia, tipărită de mănăstirea în care și-a petrecut Sfântul Iustin cea mai mare parte a vieții sale, Mănăstirea Celie. Această ediție s-a epuizat destul de repede, astfel încât astăzi nu se mai găsește. Dorim ca prin traducerea ei în românește să umplem un mare gol existent în sufletele doritoare de adevăr. Iar astăzi, poate mai mult ca în alte dăți, se simte nevoia lămuririi întrebărilor apăsătoare care privesc Biserica: - există har sfințitor în afara Bisericii Ortodoxe? - există mântuire în afara Bisericii Ortodoxe? - ce urmărește ecumenismul? - se vor uni creștinii într-o singură Biserică vreodată? Vrea Dumnezeu lucrul acesta? - care trebuie să fie atitudinea ortodocșilor față de Europa și față de neortodocși în general? - poți fi și european și creștin ortodox? Nimeni din reprezentanții Bisericii de astăzi nu vrea să răspundă la aceste întrebări. Europeana goană după bani și europeana slavă deșartă, dimpreună cu toate patimile europene, s-au sălășluit adânc în sufletele reprezentanților Bisericii. Mărturisirea lui Hristos și jertfa pentru Adevăr, dimpreună cu învățătura ortodoxă despre pocăință, ascultare, mântuire, așa cum a fost făcută în Ortodoxie de două mii de ani, au fost înlocuite cu formule comode de mântuire. Adevărul Bisericii, al lui Hristos, al Sfinților Apostoli, al Sfinților Părinți, a fost încuiat sub o mare piatră a tăcerii. Adevărul este astăzi din nou piatră de mult preț… Mulțumim celor ce au ostenit pentru această carte și celor care au încurajat apariția ei. Mai mult decât tuturor îi mulțumim Părintelui Stareț Justin Pârvu, care a binecuvântat gândul și toate ostenelile apariției acestei cărți, cu un cuvânt de mare preț: „Dacă nu vom mărturisi Adevărul și Ortodoxia după învățătura Cuviosului Părinte Iustin Popovici, nu ne mântuim”. Mănăstirea Sfinților Arhangheli – Petru Vodă La hramul Intrării Maicii Domnului în Biserică, 2002 m. Filotheu Bălan http://atitudini.com/o-noua-reeditar...stin-popovici/ |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:00:41. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.