Singularul si pluralul

Singularul si pluralul

Singularul si pluralul

Prin dimensiunea sa verticala existenta personala se cufunda in plinatatea lui Dumnezeu. Dar Dumnezeul nostru nu este in El insusi singuratate. Oceanul fiintei Sale vibreaza de o infinita "miscare de iubire". Adancul nu este intuneric nediferentiat. Exista in El o reciprocitate, un schimb: Celalalt este in El iar in comuniunea Uni-Trinitara se depaseste dualitatea. Sau mai degraba adancul sugereaza caracterul inepuizabil al Persoanelor si iubirea Lor. caci "Dumnezeu este iubire" - putem acum indrazni sa o spunem fara a risca blasfemia unei aparente banalitati. Si daca "Dumnezeu este iubire", persoana care se cufunda in El este prinsa in aceasta miscare, este deschisa de catre El la comuniunea cu aproapele.

Reciprocitatea singularului si a pluralului se inscrie in Biblie inca din primul capitol al Facerii, cand este vorba despre om: "Si a facut Dumnezeu om dupa chipul Sau: dupa chipul lui Dumnezeu l-a facut; a facut barbat si femeie " (Fac. 27). Faptul ca este vorba de barbat si de femeie, adica si de o polarizare a firii, nu schimba nimic din deschiderea acestui text in ce priveste singularul si pluralul. Caci femeia mea, chiar daca eu sunt tentat s-o uit, este mai intai aproapele meu.

Misterul singularului si pluralului in om reflecta misterul singularului si pluralului in Dumnezeu. Precum unitatea esentiala a lui Dumnezeu se realizeaza in iubirea personala, tot asa omul este chemat la asemanarea cu Dumnezeu realizand unitatea esentiala cu toti oamenii. Firea umana, nu in sens filozofic, ci ca revelatie, nu poate fi posesiunea unei singularitati. Ea se manifesta in diversitatea de persoane, se identifica acestui mare schimb de viata care le face sa existe fiecare pentru celelalte, prin toate celelalte.

Spiritualitatea crestina - in sensul vietii in Duhul Sfant - este cu necesitate o spiritualitate a lui "noi", in care constiinta de sine se trezeste in constiinta comuniunii. Cu toate acestea trebuie precizat ca acest noi nu este nediferentiat, ca el n-are nimic de-a face cu entuziasmele colective, ca el trece intotdeauna prin intalnirea cu aproapele, ca el este pentru mine chipul aproapelui. Iara numar desigur, ci de fiecare data chip. "Noi"-ul crestin reflecta Treimea: in liturghiile rasaritene. In pragul rugaciunii euharistice, slujitorul proclama: "Sa ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa marturisim...", si corul raspunde: "Pe Tatal, si pe Fiul si pe Sfantul Duh. Treimea cea de o fiinta si nedespartita". Stravechiul "sarut al pacii" care-i urmeaza ne aminteste ca acest "noi" crestin, precum Treimea, nu este fuziune. contopire, ci unitare de unici.

Prin aceasta spiritualitatea crestina se distinge de misticile si metafizicile Sinelui. In India de exemplu, ceea ce ar trebui numit enstaza (caci este resorbtie in Sine si nu tensiune catre Celalalt) se numeste kaivalya, adica insingurare. In experienta drogului, asupra careia Huxley, Michaux sau Junger ne-au dat marturii literare, beatitudinea, chiar daca este traita de catre mai multe persoane reunite in acelasi loc, cufunda omul intr-o singuratate totala. In acest moment, orice prezenta straina care n-ar fi analoga si paralela, adica cufundata intr-o stare asemanatoare, provoaca o insuportabila durere. Nu poate exista nimic de acest fel in autentica experienta crestina care, zicea Grigorie de Nyssa, este dupa "modelul Treimii". Precum este un Dumnezeu in trei Persoane, tot asa in Hristos suntem "madulare unii altora" si este un singur Om intr-o multime de persoane - precum noi toti suntem chemati sa devenim.

Cel care deschide caile unei veritabile antropologii trinitare este mai cu seama Sfantul Grigorie de Nyssa, cel mai speculativ dintre Capadocieni. In mici tratate, considerate de catre critica un pic prea repede ca fiind pur filologice, el se opune "gresitului obicei" care consta in a vorbi despre om la plural, iar despre Dumnezeu la singular (caci, in amandoua cazurile, pluralitatea personala nu pune in cauza unitatea fiintei). In Hristos, in Noul Adam, ar trebui spus ca "omul este unic in toti oamenii" (Nu sunt trei Dumnezei, P.G., XLV, 117).

Gandirea religioasa rusa a secolului al XX-lea a reluat si precizat aceasta certitudine, ca pentru a dezvalui exigenta spirituala pe care o contine, dar o secularizeaza, socialismul. Parintele Serghie, Bulgakov sublinia "intreaga umanitate a fiecarui om". Cat despre Parintele Pavel Florensky, un mare savant, care cu acest titlu a putut ramane in Uniunea Sovietica, acesta remarca diferenta fundamentala intre conceptia in exclusivitate crestina si morala sociala cea mai bine intentionata, pentru care oamenii sunt numai asemanatori, pe cand pentru cea dintai ei sunt oarecum consubstantiali (deofiinta) ca si Persoanele Sfintei Treimi.

Cand omul devine "fiinta vie", el se dilata mult dincolo de limitele sale individuale, se face imens in Trupul lui Hristos, nu mai este despartit de nici o existenta, nu numai in spatiu, ci si in timp. Tinde a purta in el intreaga umanitate. Luate in sensul cel mai realist, aceste afirmatii dau istoriei adevarata sa deschidere. Daca exista un singur om, atunci istoria este intotdeauna istoria mea, in sensul unei nesfarsite comuniuni. Daca istoria este numai ruine si cenusa, istorie a mortilor si a mortii, pentru ce ne-ar mai interesa? As vrea sa amintesc aici o intamplare personala.

Aveam opt sau noua ani, cresteam intr-o lume - intr-un mediu, si de asemenea intr-o scoala - atee, mai putin in sensul negatiei cat al unei radicale absente a lui Dumnezeu. Imi placea mult istoria si, in acea zi, ascultam lectia profesorului despre Carol cel Mare, incoronat in anul 800, mort in 814. Mort... Ma cuprinse o zapaceala: Mort! imi zic. Toti sunt morti, toti acesti oameni despre care este vorba in aceasta carte. Atunci pentru ce ma mai intereseaza istoria? Mi-a trebuit mult timp pentru a gasi raspunsul: ca istoria in definitiv este destinul omului cu Dumnezeu si ca Dumnezeul nostru nu este Dumnezeul mortilor ci al viilor.

Olivier Clement

Pe aceeaşi temă

27 Aprilie 2012

Vizualizari: 4094

Voteaza:

Singularul si pluralul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact