Cain si Abel. Anatomia pacatului

Cain si Abel. Anatomia pacatului

 

Cain si Abel. Anatomia pacatului

 

Alungarea protoparintilor Adam si Eva din Eden a fost urmarea poruncii date de Dumnezeu (Fac. 2:16; 3:17) si a faptului ca omul a ascultat de altcineva, si nu de Dumnezeu (3:17). Apar asadar cele doua etape ale pacatului: porunca divina - neascultare (sau ascultarea de altcineva). Totusi nu se vorbeste inca de pacat ca o realitate cuibarita deja in firea umana. Sarpele vorbea din exterior, era deci vocea ispititorului, pe care traditia iudeo-crestina il identifica in mod direct cu diavolul (Intel. 2:24; Apoc. 12:9).

 

Pacatul asa cum ne este indeobste cunoscut, ca o pornire care ne vine din interior, este discutat abia in cap. 4 din Facere. Aici de altfel apare pentru prima data in Scriptura si termenul "pacat" (Fac. 4:7). Deosebit de interesant, Dumnezeu insusi il numeste si chiar ii explica lui Cain modalitatea de actiune a pacatului. Primul tratat de hamartologie, vrea textul sa o spuna, este de origine divina.

 

Mai intai, intentia lui Cain a fost pozitiva. Ca si fratele sau, a adus jertfa lui Dumnezeu din rodul muncii sale. L-a recunoscut deci pe Dumnezeu ca datatorul vietii si s-a pozitionat in starea fireasca a creaturii, de recunoastere a dependentei fata de Creator. Cain nu a mai repetat pacatul autonomiei fata de Dumnezeu al lui Adam, ci de data aceasta pacatul s-a manifestat pe directie orizontala, fata de aproapele (= fratele).

 

Textul nu-si propune sa lamureasca motivul pentru care Dumnezeu nu i-a primit jertfa lui Cain. Doar Septuaginta (diferit de Textul Masoretic) ii imputa lui Cain o eroare rituala ("daca ai adus jertfa cum trebuie, dar n-ai impartit-o cum trebuie, oare n-ai pacatuit? (trad. Badilita - v. 7). Textul nu ne spune nici prin ce mijloc a cunoscut Cain ca Dumnezeu nu se uita la jertfa sa. Iconografia sugereaza ca fumul care se inalta drept ar insemna primirea jertfei (Abel), iar cel care se imprastie pe pamant neprimirea (Cain), sprijinindu-se desigur si pe versetul din Psalmi: "Sa se indrepteze rugaciunea mea ca tamaia inaintea Ta" (140:2). Oricum, pentru ca aceste detalii nu sunt cuprinse in text, mi se pare mai important nivelul omului de atunci. Spre diferenta de starea noastra, cu mult inferioara, omul comunica pe atunci prin cult cu Dumnezeu: rugaciunea/jertfa nu erau doar monologale, ci exprimau de fapt un dialog firesc intre om si Creatorul sau. Chiar expresia "a cautat/n-a cautat Dumnezeu spre jertfa'' (v. 4-5) trimite la semnificatia teologica a "fetei" lui Dumnezeu, adica a prezentei Sale directe.

 

Versetele 6-7 constituie insa miezul naratiunii. "Pentru ce te-ai intristat si pentru ce s-a posomorat fata ta? Cand faci bine, oare nu-ti este fata senina? Iar de nu faci bine, pacatul bate la usa si cauta sa te tarasca, dar tu biruieste-l!" (Biblia sinodala). Este cuvantul adresat de Dumnezeu lui Cain.

 

Interesant ca posomorarea fetei (nu "manie" ca in Biblia Anania!), ca opusa seninatatii (aceasta fiind la randul ei urmare a facerii de bine), este vazuta ca fiind cauzata de "a nu face binele". Ajungem la o noua formula: a lucra binele =senitatatea fetei; a nu lucra binele = posomorare. Inca nu e vorba de pacat, ci de a lucra sau nu binele.

 

Observam deci ca pacatul intra in discutie de abia pe fondul lipsei binelui. Cain traia pana atunci intr-o stare de "lucrare a binelui" si din aceasta stare a adus si jertfa. Dintr-un motiv (putin important) a cazut in disperare (= posomorarea fetei). Motivul mi se pare putin important pentru ca nici Dumnezeu nu l-a bagat in seama.

 

Cuvantul lui Dumnezeu este de fapt avertismentul dat celui care se opreste din lucrarea binelui. Cu alte cuvinte, Cain ar fi trebuit in mod normal sa-si reia "lucrarea", pentru a-si recapata "seninatatea fetei". In Septuaginta sfatul suna foarte laconic: "taci" (Biblia 1914), dar, mai exact, "linisteste-te" (hesychason) (trad. Badilita), caci trebuie vazut aici de fapt mobilul biblic al isihasmului.

 

Dumnezeu insa ii arata ca se poate inca salva. Atunci ii da detalii despre starea nefireasca, despre pacat. Biblia sinodala insa are o traducere inexacta. Pacatul nu "bate la usa", ci sta doar tolanit. Termenul ebraic este folosit in alte contexte pentru a sugera animalele care stau culcate (de ex. Fac. 29:2; 49:9 etc). Mi se pare exceptional modul in care autorul biblic sugereaza animalitatea pacatului si chiar demonismul sau: un cercetator a aratat inrudirea termenului cu numele unui demon mesopota-mian. Prin aceasta Dumnezeu defineste de fapt pacatul ca fiind o putere demonica, ce sta "culcata la usa" (insa nu "pitit" ca in Biblia Anania). Omul e vazut ca o casa (sau mai degraba ca un Templu), in care pacatul nu intra. Interioritatea pornirii pacatoase, de care am vorbit la inceput, are o limita: pacatul nu intra in om, dar pazeste neincetat, cu rabdare animalica, poarta. Una dintre variantele de traducere a textului dificil din Septuaginta este aceea ca pacatul se tot intoarce. E suficient ca omul sa-i deschida.

 

Totusi, Dumnezeu ii spune ca omul are si puterea asupra acestei fiare: "biruieste-l" sau, mai corect, "stapaneste-l (cf. Biblia Anania). Prin aceasta Dumnezeu arata ca i-a dat putere omului sa invinga pacatul, desi - ne aflam in timpurile de dupa caderea protoparintilor -pacatul a devenit o realitate obisnuita, care sta lipita de usa sufletului.

 

Omul si-a castigat autonomia dorita in sensul ca are o casa in care se afla doar el (inainte fusese imbracat chiar in Dumnezeu - cf. "cine ti-a zis ca esti gol?" Fac. 3:11). insa la poarta acestei case asteapta, gata sa intre, pacatul.

 

Insa, daca inceputul Scripturii vorbeste de pacatul culcat la usa sufletului, finalul vorbeste de Hristos care bate la aceasta usa. "Iata, stau la usa si bat; de va auzi cineva glasul Meu si va deschide usa, voi intra la el si voi cina cu el si el cu Mine" (Apoc. 3:20).

 

Alexandru MIHAILA

Facultatea de Teologie Ortodoxa

Patriarhul Justinian

Universitatea Bucuresti

Sursa: Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

08 Mai 2012

Vizualizari: 12900

Voteaza:

Cain si Abel. Anatomia pacatului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

cain si abel pacatul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact