Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata

Postat 08:30 pe 20.06.2012
La terminarea casei si dupa amenajarea acesteia, cand este gata de locuit sau
cel care urmeaza a o locui hotaraste sa se mute in ea, va fi chemat preotul pentru
a face sfintirea si binecuvantarea casei noi care urmeaza a fi locuita pentru prima
data. Sfintirea casei se poate face si atunci cand ne mutam intr-o locuinta nu
neaparat noua, care nu stim daca a fost sfintita atunci cand a fost construita. De
asemenea, se face sfintirea casei dupa renovarea acesteia. De ce facem sfintirea casei noi?
Binecuvantarea si sfintirea casei noi este ca un botez pentru om, este un fel de
increstinare a casei, a locui, a spatiului in care urmeaza a locui cineva. De aceea,
vom vedea, ca pe langa apa sfintita cu care se stropeste casa, se foloseste si
ungerea cu undelem sfintit precum la copilul nou botezat ungerea cu undelemn si
cu Sfantul Mir. Este un act de marturisire a dorintei, a optiunii, a alegerii noastre
de a trai cu Dumnezeu, sub stapanirea si Imparatia lui Dumnezeu.
Prin slujba de binecuvantare asezam casa cea noua sub obladuirea lui
Dumnezeu, sub paza si binecuvantarea Lui. Slujba savarsita de preot are menirea
de a alunga orice lucrare a fortelor raului, ea are mai intai un caracter de
exorcizare a locului si a casei, asa cum facem exorcizarile sau lepadarile inainte
de botezarea pruncului nou nascut.
Aceasta afirma, in acelasi timp hotararea celor ce vor locui in casa respectiva
de a se lepada de orice lucrare rea, de orice pacat si faradelege si de a se feri si
lupta pentru a nu cadea sub stapanirea diavolului si a duhurilor lui in vreun fel
anume. Dupa aceea, in locul unde a fost alungata orice lucrare si prezenta a
raului este adusa, prin slujba preotului, binecuvantarea si sfintirea lui Dumnezeu,
pe care El o trimite tuturor celor care vor sa traiasca dupa voia Lui si isi exprima
aceasta hotarare.
Casa nesfintita, ca si omul nebotezat, este vulnerabila lucrarii celui viclean si a
tuturor relelor, poate fi bantuita de duhuri rele si de rautatile oamenilor, de
vrajitorii sau blesteme. Dimpotriva, casa sfintita si cei ce locuiesc in casa sfintita
si binecuvantata sunt ocrotiti in fata tuturor relelor, daca ei insisi nu aduc raul in
casa prin savarsirea lui. Ce trebuie sa pregatim pentru sfintirea casei noi?
Credinciosul va avea grija ca, mai inainte, sa pregateasca in casa noua o
masuta frumos acoperita, orientata spre rasarit, pe care va aseza urmatoarele:
• un vas larg la gura (catron) cu apa curata
• cateva fire de busuioc
• un pahar sau o ceasca mai marisoara cu undelemn curat.
• cateva betisoare de marimea unei scobitori (pot fi chiar scobitori) sau a
unui bat de chibrit, infasurate la unul din capete cu vata.
• unul sau doua sfesnice mici de masa cu lumanari curate de ceara.
• catuie cu carbune aprins si tamaie • o paine, o sticla de undelemn si una de vin
• din fructele sau alimentele specifice zonei si perioadei in care se
savarseste slujba
• un prosop curat pe care preotul isi va sterge mana dupa sfintirea apei
Pe aceiasi masa, preotul va mai aseza Sfanta Evanghelie, Sfanta Cruce si
cartea de slujba. Toate usile camerelor vor fi larg deschise pentru ca preotul sa poata intra in
ele pentru a le binecuvanta si sfinti.
Icoanele pentru casa noua.
Este bine ca odata cu binecuvantarea casei noi sa asezam in camere si icoanele
pe care le-am pregatit si le-am sfintit la biserica din vreme. Daca nu ne-am
ingrijit pentru sfintirea icoanelor mai inainte, putem cu acest prilej sa sfintim si
icoana sau icoanele pe care le vom aseza in casa. In cazul acesta vom aseza pe
masa si icoanele respective, pe care daca nu sunt sfintite mai inainte, le va sfinti
preotul cu aceasta ocazie. Familiei tinere este indicat sa i se daruiasca icoana si
candela pentru noul camin.
Pomelnicul familiei
Trebuie, de asemenea, sa fie pregatit si un pomelnic (o lista) cu numele celor
ce vor locui in casa noua, pe care preotul ii va pomeni la momentul potrivit.
Alaturi de stapanii casei mai pot fi trecuti in pomelnic membrii familiei, cei
apropiati si cei prezenti la slujba. Se poate face un pomelnic si pentru mortii
familiei. Unde si cum stam cu slujba?
Cei prezenti la savarsirea slujbei vor sta in spatele preotului ca la biserica, iar
preotul va sta in fata mesei amenajate special, toti cu fata spre rasarit. Nu este
bine sa stam in fata preotului. Slujba nu este un spectacol la care se priveste ci o
lucrare la care trebuie sa participam, la care avem partea noastra de contributie,
alaturi de preot, urmarind cu atentie rugaciunile pe care le face preotul si
rugandu-ne impreuna cu el. Credinciosii trebuie sa fie atenti la citirea Sfintei
Evanghelii si a rugaciunilor de sfintire sa ingenuncheze. Ei pot sta in genunchi si
toata slujba. Slujba sfintirii apei si rugaciunile speciale
Mai intai, preotul va savarsi slujba sfintirii apei. Apoi va rosti o rugaciune in
care se roaga lui Dumnezeu "sa pazeasca nevatamati de toata rautatea pe cei ce
voiesc a locui in casa cea noua, sa-i binecuvanteze pe dansii si locuinta lor si sa pastreze totdeauna viata lor nebantuita de rautati, daruindu-le cu indestulare toate
bunatatile spre folos..."Urmeaza o alta rugaciune pe care preotul o rosteste in
taina si in care se roaga pentru ca Hristos, Dumnezeul nostru "sa binecuvanteze
casa aceasta, sa intareasca cu frica Sa pe cei ce vor locui in ea si sa-i pazeasca
nevatamati de cei potrivnici." Tot in aceasta rugaciune, preotul se roaga lui
Dumnezeu "sa binecuvanteze si sa inmulteasca toate bunatatile in casa aceasta",
facand semnul binecuvantarii peste prinoasele asezate pe masa. Sfintirea undelemnului
Urmeaza sfintirea undelemnului, peste care preotul face semnul Sfintei Cruci
de trei ori, rostind de fiecare data: "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului
Duh. Amin", si rugandu-se ca Dumnezeu sa trimita peste undelemnul acela
"harul Preasfantului Sau Duh si sa-l sfinteasca ca sa fie spre sfintirea locului si a
casei ce s-a zidit pe el si spre alungarea tuturor puterilor celor potrivnice si a
bantuielilor diavolesti".
Stropirea casei cu apa sfintita
Apoi preotul, inmuind busuiocul in apa sfintita, stropeste toti peretii casei de
jur imprejur si in toate camerele, zicand: "In numele Tatalui si al Fiului si al
Sfantului Duh, prin stropirea cu aceasta apa sfintita sa se departeze toata lucrarea
diavoleasca cea vicleana. Amin." Cineva din cei ai casei va purta vasul cu apa
sfintita, insotindu-l pe preot. Despre alungarea raului
Aceasta alungare a raului si a fortelor lui se face de preot prin invocarea
numelui Sfintei Treimi si prin stropirea cu apa sfintita. Omul nu poate lupta
singur impotriva diavolului. Numai Domnul nostru Iisus Hristos a avut puterea
sa alunge pe demoni din cei care erau stapaniti de ei si din locurile bantuite de
acestia. In Sfintele Evanghelii avem o multime de referiri la aceasta biruinta
impotriva diavolilor (Matei 8, 28; 9, 32; Marcu 5, 1-15; Luca 9, 38-42; 13, 32;).
Mantuitorul Hristos a dat aceasta putere si Apostolilor Sau: "Chemand la Sine pe
cei doisprezece ucenici ai Sai - ne relateaza Sf. Evanghelist Matei - le-a dat lor
putere asupra duhurilor celor necurate, ca sa le scoata si sa tamaduiasca orice
boala si orice neputinta" (Matei 10, 1; vezi si Marcu 6, 13;). Din prima istorie a
Bisericii, care este cartea Faptele Apostolilor, aflam ca ucenicii Mantuitorului,
dar si urmasii acestora, preotii hirotoniti de Apostoli, aveau puterea sa alunge
demonii si duhurile rele in numele lui Hristos (Fapte 8,7; 19, 12;).
Prin urmare, indepartarea duhurilor rele de la casa cuiva, din vreun loc anume
si chiar din oamenii posedati de demoni nu se poate face decat de preoti in
numele si cu puterea lui Iisus Hristos, in numele lui Dumnezeu cel inchinat in
Treime, Tatal, Fiul si Sfantul Duh, prin slujbe randuite de Biserica. Cei ce recurg la serviciile vrajitoarelor sau a tot felul de lucraturi trebuie sa
stie ca acestea nu lucreaza cu puterea lui Dumnezeu si nici in numele lui
Dumnezeu, ci lucreaza cu puterea diavolului. Izbavirea de rau pe care pare ca o
aduc este o amagire sau eliberarea de un rau pentru a fi dat unui rau mai mare,
pentru a fi dat in mainile diavolului.
Diavolul exista si lucrarea diavolului de asemenea. Singura aparare impotriva
acestui neobosit vrajmas al omului si al lui Dumnezeu este binecuvantarea si
sfintirea adusa prin rugaciunile si slujbele Bisericii savarsite de preotii care au
harul sfintitor primit prin hirotonia savarsita de episcop.
Ungerea casei cu undelemn sfintit.
Dupa ce a stropit peste tot, preotul ia un betisor infasurat la un capat cu vata
sau bumbac, il inmoaie in undelemnul sfintit si insemneaza peretii tuturor
camerelor cu semnul Sfintei Cruci, zicand: "Se binecuvanteaza casa aceasta, prin
ungerea cu acest undelemn sfintit, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului
Duh. Amin."
De ce se unge casa cu undelemn sfintit?
Undelemnul este foarte mult folosit in lucrarea sfintitoare a Bisericii.
Undelemnul este materia prin care se transmite lucrarea sfintitoare a harului
Sfantului Duh. Tot prin ungerea cu undelemn sfintit se transmite lucrarea
tamaduitoare a Duhului lui Dumnezeu la slujba Sfantului Maslu. Copilul se unge
si el cu undelemnul sfintit inainte de botez. De asemenea, la sfarsitul Sfintei
Liturghii si al altor slujbe, credinciosii sunt miruiti, insemnati pe frunte cu
undelemn sfintit. Prin ungerea cu undelemnul sfintit omul, casa sau oricare
obiect primeste pecetea, semnul, atingerea dumnezeirii, prin care este consacrat
lui Dumnezeu. In Vechiul Testament, Dumnezeu Insusi porunceste lui Moise folosirea
undelemnului sfintit impreuna cu alte mirodenii pentru sfintirea prin ungerea cu
acesta a tuturor lucrurilor destinate cultului: "Sa ungi cu el cortul adunarii,
chivotul legii si toate lucrurile din cort, masa si toate cele de pe ea, sfesnicul si
toate lucrurile lui, jertfelnicul tamaierii, jertfelnicul arderii de tot si toate
lucrurile lui, baia si postamentul ei. Si sa le sfintesti pe acestea si va sfintenie
mare; tot ce se va atinge de ele se va sfinti." (Iesire 30, 23-25). Aici este borba de
mirul cu care nu aveau voie sa se unga decat lucrurile din templu si preotii. In
Noul Testament se aminteste ungerea celor bolnavi cu undelemn de catre preot,
in numele Domnului: "Este cineva bolnav intre voi? Sa cheme preotii Bisericii si
sa se roage pentru el, ungandu-l cu undelemn in numele Domnului (Iacov 5,14). Citirea Sfintei Evanghelii
Se citeste apoi Sfanta Evanghelie de catre preot, stand cu fata la rasarit, timp
in care cei prezenti ingenuncheaza. Citirea Sfintei Evanghelii, ca de fiecare data
cand se face, inseamna prezenta Domnului nostru Iisus Hristos, prin propriile
Sale cuvinte. Citirea Sfintei Evanghelii este momentul cand Hristos Insusi ne
vorbeste. De aceea, la acest moment se ingenuncheaza ca in fata lui Dumnezeu.
Ectenia intreita sau rugaciunea staruitoare
In sfarsit, ultimul moment important al slujbei il constituie ectenia intreita, o
rugaciune de cerere staruitoare, la care cantaretul sau credinciosii raspund de
fiecare data cu "Doamne miluieste" de trei ori. In momentul acela, preotul Il
roaga pe Dumnezeu pentru binele casei noi si a celor ce vor locui in ea si pentru
indepartarea a tot raul. Preotul se roaga lui Dumnezeu astfel: "Inca ne rugam ca
sa trimita binecuvantarea Sa asupra casei acesteia si asupra robilor Sai (aici
pomeneste numele celor ce vor locui in casa) si asupra tuturor celor ce voiesc a
locui cu evlavie in ea; sa le trimita pe ingerul Sau cel milostiv, ca sa-i pazeasca si
sa-i fereasca de toata rautatea si sa-i povatuiasca spre lucrarea tuturor faptelor
celor bune si spre implinirea sfintelor porunci ale lui Hristos; sa-i pazeasca de
foamete, de molima, de cutremur, de potop, de foc, de sabie si de venirea celor
de alt neam asupra lor; si sa le daruiasca sanatate si sa-i intareasca cu zile
indelungate si intru toate sa-i indestuleze, sa zicem toti: Doamne auzi-ne si ne
miluieste." In acest moment, preotul se poate ruga pentru toti cei prezenti, pomenindu-le
numele ca si pentru cei care nu sunt de fata dar pentru care cei ai casei doresc a
face rugaciune. Se obisnuieste in unele locuri sa se faca si rugaciune de pomenire
a celor morti.
Binecuvantarea prinoaselor sau a bucatelor
Daca nu a facut-o mai inainte, tot acum preotul poate binecuvanta prinoasele
asezate pe masa, rugandu-se pentru inmultirea lor in casa aceea: "Doamne Iisuse
Hristoase, Dumnezeul nostru, binecuvanteaza painea, vinul, undelemnul si toate
prinoasele puse inaintea Ta de robii Tai si le inmulteste pe ele in casa aceasta, in
orasul (sau in satul) acesta, in tara aceasta si in toata lumea Ta, ca Tu esti Cel ce
binecuvantezi si Sfintesti toate, Hristoase Dumnezeul nostru si Tie slava inaltam,
impreuna cu Parintelui Tau celui fara de inceput si Preasfantului si de viata
Facatorului Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin." Agapa

Ca si la punerea temeliei, si acum se poate organiza o mica agapa, ca expresie
a multumirii si a bucuriei pe care o traiesc cei care au reusit sa-si ridice casa sau sa se mute in casa noua. Este bine ca bucuria aceasta sa o imparta cu cei dragi ai
lor, cu prietenii si cu vecinii.
Cand se poate savarsi slujba de binecuvantare a casei noi?
Se recomanda ca slujba de binecuvantare a casei noi sa se savarseasca
duminica sau in zile de sarbatoare, dupa ce la biserica s-a savarsit Sfanta
Liturghie. Credinciosii care s-au bucurat de ajutorul lui Dumnezeu si au ajuns la
terminarea casei sau cei care si-au cumparat casa noua, se cade sa aduca ofranda
de multumire la Sfanta Liturghie, prescura si vin pentru savarsirea Sfintei
Liturghii si alte prinoase pentru a fi binecuvantate de preot la sfarsitul slujbei si
impartite ca dar celorlalti credinciosi. Daca se poate, cei care doresc sa faca
sfintirea casei este de dorit sa posteasca cateva zile, sa se spovedeasca si sa se
impartaseasca la Sfanta Liturghie din ziua respectiva, pentru ca in casa noua,
binecuvantata si sfintita, curatita de orice lucrare rea, sa intre si ei curatiti de tot
pacatul si de toata rautatea. In felul acesta se pune, intr-adevar, inceput bun. Slujba aceasta se face nu numai la casa ridicata de noi ci si la cea cumparata,
care urmeaza a fi locuita pentru prima data sau care desi a fost locuita nu a fost
sfintita la inceput din neglijenta sau din alt motiv.
 
Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni