Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata

Postat 08:34 pe 20.06.2012
Sfestania este denumirea populara pentru slujba Aghiasmei mici sau Sfintirea
cea mica a apei. Ea se savarseste de catre preot in biserici sau in casele credinciosilor cu diferite prilejuri. Slujba sfestaniei cuprinde sfintirea apei,
stropirea cu apa sfintita a celor prezenti si a tuturor camerelor precum si
rugaciuni pentru ocrotirea si binele casei si pentru sanatatea trupeasca si
sufleteasca a celor ce locuiesc in cea.
Iata ce scrie in cartea de slujba a preotului despre folosul sfestaniei: "Aceasta
apa sfintita, pe care Duhul Sfant, prin rugaciunile preotilor, o sfinteste, are multe
feluri de lucrari, precum insasi ectenia sfintirii si rugaciunea marturisesc: prin
stropirea ei, duhurile cele viclene din tot locul se alunga; se iarta si pacatele cele
mici de peste toate zilele, adica nalucirile diavolesti si gandurile cele rele; mintea
se curateste de lucrurile cele spurcate si se indrepteaza spre rugaciune; bolile le
alunga si da sanatate sufleteasca si trupeasca... Toti cei ce o primesc cu credinta
iau sfintenie si binecuvantare." De ce facem sfestanie?
Sfestania este pentru casa ceea ce este spovedania pentru om. Daca prin
spovedanie, prin marturisirea pacatelor si dezlegarea acestora de catre preot,
omul se curateste, isi curateste sufletul, isi improspateaza harul primit la botez,
tot asa prin stropirea cu apa sfintita si prin rugaciunile speciale ale preotului, casa
sfintita la inceput se curateste de tot raul si de toata lucrarea cea rea, datorate fie
pacatelor celor ce locuiesc in ea, fie oamenilor rauvoitori, fie duhurilor celor
rele.
Prin savarsirea periodica a sfestaniei se resfinteste locul, casa si toate lucrurile
din ea dupa un timp in care inevitabilele noastre pacate si fapte mai putin
cuviincioase au intinat casa. Trebuie spus un lucru in care noi credem si pe care
il aflam din Sfintele Scripturi si pe care Biserica noastra il invata de la
inceputuri. Si anume, omul este solidar cu tot ceea ce il inconjoara, asa incat
urmarile faptelor lui se rasfrang si asupra mediului sau inconjurator, asupra casei
si a lucrurilor din casa. Lucrurile urate, pacatele si faradelegile omului intineaza
spatiul in care acesta le savarseste sau traieste, dupa cum, faptele lui bune,
curatenia vietii lui sfinteste si mediul sau inconjurator. In legatura cu aceasta s-a
pastrat in popor o zicala foarte adevarata si care cel putin la inceput avea
intelesul celor de mai sus: "Omul sfinteste locul". Intr-adevar omul sfinteste
locul, dar tot omul este cel care-l intineaza, care-l urateste sau murdareste prin
uratenia si murdaria sa sufleteasca. Sa ne amintim ca pacatul protoparintilor
Adam si Eva a adus cu sine si o tulburare a creatiei intregi: pamantul care pana
atunci rodea numai lucruri folositoare si frumoase, a inceput a rodi "spini si
palamida" (Facere 3, 18). Daca pacatul sau oricare lucru urat il indeparteaza pe
om de Dumnezeu si de binefacerile care vin din apropierea de Dumnezeu,
curatirea si sfintirea omului si a mediului care-l inconjoara il readuce pe om in
apropierea lui Dumnezeu pentru a se bucura de binecuvantarea Acestuia si
indeparteaza raul sub orice forma acesta ar fi prezentat. Cand putem sau cand trebuie sa facem sfestanie in casa? Dintru inceput spuneam ca, in principiu, preotul trebuie si poate sa
savarseasca sfestanie la casa credinciosului, "oricand acesta o cere". Deci, ori de
cate ori, credinciosul simte nevoia curatirii si sfintirii casei, asa cum simte nevoia
usurarii si curatirii de pacate prin spovedanie, el poate chema preotul la casa sa
pentru a-i face sfestanie. Este bine ca sfestania sa se faca in zi de post, miercurea
sau vinerea, ea fiind o slujba de curatire, de spalare, de exorcizare, care se
potriveste mai putin cu zilele de sarbatoare sau cu celelalte zile ale saptamanii,
dar si pentru faptul ca cel care solicita savarsirea sfestaniei trebuie sa se
pregateasca prin postire si rugaciune.
In vechime, dar si astazi in unele regiuni, se obisnuia sfestania in prima zi a
fiecarei luni. Acesta, desigur este un lucru foarte bun si de dorit. In locul acestei
sfestanii de ziua intaia a fiecarei luni s-a pastrat in multe parti din Biserica
noastra obiceiul ca preotul sa mearga pe la toate casele pentru a stropi cu apa
sfintita. El nu mai savarseste sfintirea apei in fiecare casa, ci o savarseste la
biserica o singura data si apoi stropeste cu aceasta apa sfintita toate casele
parohiei. De aceea se spune in popor ca vine preotul cu "zi'ntai'". Sfestania din luna martie.
Daca nu se poate mai des, se face sfestanie in casa, cel putin o data pe an. Mai
in toate partile se obisnuieste ca aceasta sfestanie anuala sa se faca in Postul
Mare care premerge sarbatoarea Sfintelor Pasti. Cei mai multi dintre credinciosi
solicita savarsirea acestei sfestanii in luna martie. Singura explicatie a acestei
preferinte este legata de faptul ca, indiferent cand sunt Sfintele Pasti, luna martie
este cuprinsa in Postul Mare, de aici si vorba populara ca "martie nu lipseste din
post". Deci, nu luna martie in sine este o luna in care este bine sa se faca
sfestanie, ci Postul Mare este o perioada potrivita pentru aceasta slujba in casa.
De ce in post? Mai intai trebuie sa spunem ca este bine sa facem sfestanie in
post pentru ca in aceasta perioada cei ai casei sunt mai pregatiti sufleteste,
datorita postului si a rugaciunilor din aceasta perioada, dar si datorita faptului ca
acum credinciosul se straduieste mai mult ca oricand sa se lepede de deprinderile
rele, de rautati si pacate, si sa se ingrijeasca mai mult de suflete, sa se apropie
mai mult de Dumnezeu. Desigur, oricare din posturile de peste an randuite de
Biserica sunt potrivite pentru savarsirea sfestaniei, dupa cum, se recomanda acest
lucru si pentru zilele de post de peste saptamana, miercurea si vinerea. Cine
doreste, este bine sa savarseasca sfestanie in toate posturile. Cine nu poate, sa o
faca cel putin in Postul Mare.
De ce in Postul Mare? Pentru ca acesta este cel mai important si cel mai aspru
post de peste an care ne pregateste pentru cea mai mare sarbatoare a Bisericii.
Dar si pentru ca acesta este primavara, cand, odata cu inviorarea si improspatarea
naturii, se face si curatenia casei si a lucrurilor din ea. Pe langa aceasta, mai
poate fi luata in seama si dorinta si disponibilitatea omului de inviorare si renastere odata cu cea a naturii inconjuratoare, in virtutea aceleiasi solidaritati
dintre om si creatie. Puritatea, frumusetea si vigoarea naturii renascute invita pe
om, aproape irezistibil, la aceeasi renastere si recuperare a puritatii si a vigorii
launtrice. Peste tot, dar mai ales la tara, primavara se face o curatenie generala a
casei, care merge la scoaterea tuturor lucrurilor din casa, curatirea, scuturarea si
improspatarea lor pana la varuirea peretilor, care aduce cu sine si la propriu si la
figurat un aer de reala primenire - mai ales cand peretii se varuiesc cu var alb.
Sfestania dupa ce am avut in casa un deces
Se obisnuieste ca dupa ce am avut un deces in casa, la cateva zile dupa
inmormantare, atunci cand cei din casa se pot pregati, sa se savarseasca
sfestanie. Crestinul simte nevoia resfintirii si binecuvantarii casei nu pentru ca
cel decedat ar fi intinat in vreun fel casa, ci pentru ca locul si casa a fost cercetat
de moarte. Pe buna dreptate, moartea este socotita ca cea mai infricosatoare
forma a raului si consecinta a pacatului. "Pentru ca plata pacatului este moartea"
spune Sfantul Apostol Pavel (Rom. 6,23).
Cu atat mai mult, trebuie sa se savarseasca sfestanie in casa sau in locul in
care s-a comis un omor sau o alta faradelege sau uraciune (avort, incercare de
sinucidere, varsare de sange, molima, intamplare rea sau accidente de orice fel,
etc.), pentru ca toate acestea se intampla din indemnul si cu lucrarea diavolului si
a duhurilor rele. Ce trebuie si cum trebuie sa ne pregatim pentru sfestanie?
Cine doreste a chema preotul pentru a savarsi sfestanie in casa, trebuie sa stie
cum trebuie sa se pregateasca pentru aceasta avand in vedere cele de mai jos.
Mai intai toti cei din casa este bine sa se spovedeasca, pentru ca inainte de a
curati si sfinti casa, sa se curateasca si sa se sfinteasca ei insisi de pacatele si
relele care afecteaza si casa in care ei locuiesc. Daca nu este in timpul postului,
atunci cei din casa sa stie ca trebuie sa posteasca trei zile inainte sau cel putin
ziua aceea si sa se fereasca de cearta, dusmanii, injuraturi sau alte rele.
In al doilea rand, casa in care urmeaza a se face sfestanie trebuie curatita cat
mai bine, de la un capat la altul si toate lucrurile din ea. Nu este de inchipuit sa
stropim cu apa sfintita si sa facem rugaciuni pentru a curati casa de rele iar casa
sa fie murdara si neingrijita. Apoi, orice slujba savarsita de preot in casa este
echivalenta cu aducerea lui Dumnezeu in casa aceea prin lucrarea Sa sfintitoare
si prin binecuvantarea Sa. Ori, daca atunci cand primim un oaspete obisnuit,
dintre oameni, direticam si facem curatenie in casa, pentru a-l primi cum se
cuvine, cu atat mai mult atunci cand vrem sa-L primim pe insusi Dumnezeu. Asa
cum ne spalam, ne ingrijim si ne primenim noi oamenii atunci cand mergem la
biserica sau atunci cand ni se face orice slujba, tot asa trebuie primenita si casa
noastra cand facem slujba in ea. Pentru slujba sfestaniei, credinciosul trebuie sa pregateasca o masuta frumos
acoperita, orientata spre rasarit (masuta poate fi asezata in fata sau in apropierea
icoanei sau a coltului de rugaciune din casa) pe care va aseza urmatoarele:
• un vas larg la gura cu apa,
• un manunchi de busuioc,
• doua sfesnice mici cu lumanari sau un var stramt la gura (un pahar sau
ceasca) in care sa se poata pune lumanarile din ceara curata,
• o catuie cu carbune aprins si putina tamaie,
• o icoana (daca masuta nu se afla in fata icoanei din casa),
• un pomelnic cu cei ce locuiesc in casa si cu cei pe care respectivii doresc
sa-i pomeneasca la rugaciune (poate fi si un pomelnic cu mortii familiei).
Mai pot fi puse pe masa:
• o paine, putin undelemn si putin vin, simbolizand roadele pamantului date
de Dumnezeu spre hrana noastra, pentru a fi binecuvantate.
Preotul va sta in fata masutei, iar credinciosii vor sta in spatele preotului, asa
cum stam si la biserica, toti cu fata la rasarit.
Toate usile camerelor vor fi larg deschise.
Care sunt actele principale savarsite de preot in timpul sfestaniei? Rugaciunile de inceput si tamaierea casei
Slujba sfestaniei cuprinde diverse rugaciuni, pentru casa si pentru cei ce
locuiesc in ea, rugaciuni pentru sfintirea apei, tamaierea casei, sarutarea Sfintei
Crucii de catre toti cei de fata si stropirea lor cu apa sfintita, stropirea casei cu
apa sfintita.
Dupa binecuvantarea de inceput a preotului, se rostesc rugaciunile de inceput,
psalmul 142 "Doamne , auzi rugaciunea mea, asculta cererea mea..." si Psalmul
50, psalm de pocainta, timp in care preotul tamaiaza masa amenajata pentru
slujba si toata casa, incepand de fiecare data cu icoana din camera.
Urmeaza o serie de tropare scurte, rugaciuni adresate Maicii Domnului si
tuturor sfintilor, exprimand rugamintea noastra ca acestia sa fie impreuna
rugatori cu noi. Invocand numele sfintilor si al Maicii Domnului, spunem de
fiecare data: "rugati-va lui Dumnezeu pentru noi". De ce rugam pe Maica Domnului si pe sfinti sa se roage pentru noi?
La orice slujba sau rugaciune, cerem Maicii Domnului si tuturor sfintilor sa fie
alaturi de noi in rugaciunile noastre catre Dumnezeu, sa se roage pentru noi, sa
mijloceasca pentru noi. In credinta si traditia noastra ortodoxa, sfintii bineplacuti
lui Dumnezeu si Maica Domnului sunt foarte apropiati credinciosilor. De aceea suntem inconjurati de icoane ale Maicii Domnului si ale sfintilor in biserici, dar
si in casele noastre. Daca nadajduim in sprijinul si in intelegerea oamenilor din
jurul nostru, pe care ii rugam adeseori sa ne ajute sau sa mijloceasca pentru noi
la alti oameni, cu atat mai mult nadajduim in dragostea, ajutorul si in mijlocirea
celor care sunt acum in preajma lui Dumnezeu.
In Biserica Ortodoxa este foarte raspandita si incetatenita rugaciunea unora
pentru altii si fiecare simtim cat de folositoare este. In aceasta solidaritate dintre
oameni, in dragostea si mila unora pentru altii se intemeiaza credinta noastra in
rugaciunile si mijlocirile sfintilor pentru noi. Daca rugaciunle si mijlocirile
noastre, ale oamenilor pacatosi, prinsi in toate neputintele acestei vieti sunt
ascultate de Dumnezeu si implinite, cu atat mai mult rugaciunile sfintilor. De
altfel, daca noi credem in viata de dincolo, daca credem, prin urmare, ca oamenii
bineplacuti lui Dumnezeu sunt alaturi de Dumnezeu, nu ne putem inchipui ca ei,
atat de buni si iubitori, pot ramane nepasatori la necazurile, durerile si nevoile
noastre. Nu putem sa ne gandim ca cei care in viata lor pamanteasca s-au rugat
neincetat pentru toti oamenii, s-au jertfit pentru a-i ajuta, au fost nemilostivi, au
suferit pentru durerile si pacatele semenilor lor, dupa cum aflam din istorisirea
vietii lor, nu putem, deci, sa ne inchipuim ca acestia, trecand in viata cealalta,
devin nepasatori de ceea ce se intampla cu oamenii si cu lumea. Citirea Sfintei Evanghelii
Momentul important urmator este citirea Sfintei Evanghelii, timp in care
credinciosii ingenuncheaza. Se citeste un fragment din Evanghelia dupa Ioan
(cap.V, 1-4) care reda episodul vindecarii paraliticului de la scaldatoarea din
Vitezda. Aici ni se arata ca apa in care se cobora un inger al Domnului, care era,
deci, intr-un fel cercetata, atinsa, sfintita de Dumnezeu se cobora la vreme in
scaldatoare si tulbura apa; si cine intra intai, dupa tulburarea apei, se facea
sanatos, de ori ce boala era tinut". Tot asa, cum vom vedea, printr-o rugaciune
speciala, preotul se roaga lui Dumnezeu "sa trimita harul Prea Sfantului Sau Duh
si sa sfinteasca apa" pusa inainte si sa fie spre spalarea de toata intinaciunea si
spre sanatatea sufletelor si a trupurilor.
Ectenia Mare
Dupa citirea Sfintei Evanghelii, preotul rosteste Ectenia Mare, o serie de
rugaciuni si de cereri adresate lui Dumnezeu, mai intai cu caracter general,
pentru pacea si binele lumii intregi, a localitatii respective, sat sau oras, si apoi,
cu caracter special, pentru sfintirea apei. Astfel preotul se roaga lui Dumnezeu
"pentru ca sa sfinteasca apa aceasta, cu puterea, cu lucrarea si cu pogorarea
Sfantului Duh", "pentru ca sa se pogoare peste apa aceasta lucrarea cea
curatitoare a Treimii celei mai presus de fire", "pentru ca sa fie apa aceasta
tamaduitoare sufletelor si trupurilor, si izgonitoare a toata puterea cea
potrivnica", "pentru ca sa se trimita ei harul izbavirii si binecuvantarea
Iordanului"... si altele. Rugaciunea de sfintire a apei
Momentul cel mai important al slujbei este atunci cand preotul sfinteste apa
printr-o rugaciune speciala. In momentul acestei rugaciuni, preotul afunda de trei
ori mana dreapta in apa, facand semnul Sfintei Cruci si rugandu-se de fiecare
datga astfel: "Si acum trimite harul Prea Sfantului si de viata facatorului Tau
Duh, care sfinteste toate, si sfinteste apa aceasta". Apoi continua rugaciunea: "Si
prin gustarea si stropirea cu apa aceasta, trimite-ne noua binecuvantarea Ta, care
spala intinaciunea patimilor. Asa ne rugam cerceteaza neputinta noastra, Bunule,
si tamaduieste cu mila Ta bolile noastre cele sufletesti si trupesti", asociind
aceste rugaciuni rugaciunea Maicii Domnului, puterea Sfintei Cruci si
rugaciunile tuturor sfintilor, pomenind numele multora dintre ei.
Afundarea Sfintei Cruci in apa si stropirea cu apa sfintita
Dupa rugaciunea de sfintire, preotul afunda in apa Sfanta Cruce in forma de
cruce, de trei ori, in timp ce canta troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau si
binecuvanteaza mostenirea Ta. Biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui
potrivnic daruieste, si cu Crucea Ta pazeste pe poporul Tau".
In continuare preotul stropeste cu apa sfintita toata casa, cineva din cei ai casei
purtand vasul cu apa sfintita. Dupa ce termina de stropit casa, preotul stropeste
cu apa sfintita pe toti cei prezenti care se inchina si saruta Sfanta Cruce pe care
preotul o tine in mana. Ectenia finala pentru pazirea casei de rau
Slujba sfestaniei se sfarseste cu o rugaciune prin care preotul se roaga "sa se
pazeasca locuinta aceea, toate orasele si satele de boala, de foamete, de cutremur,
de potop, de foc, de sabie, de navalirea altor neamuri si de razboiul dintre noi" si
pentru ca Bunul Dumnezeu "sa indeparteze si sa imprastie toata mania, care se
porneste asupra noastra, si sa ne izbaveasca pe noi de mustrarea Lui cea dreapta,
care este asupra noastra si sa ne miluiasca pe noi." Acum preotul pomeneste pe
toti cei de fata si pe toti cei scrisi pe pomelnicul casei. Se poate, de asemenea,
face o rugaciune de pomenire a mortilor familiei.
 
Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni