|
Postat 11:05 pe 10.02.2017
|
|
Luna sugerează întotdeauna un proces de repetare; prin aceasta şi prin cultele lunare se explică locul atât de mare pe care-l ocupă aritmologia în istoria religiilor şi a miturilor. S-ar putea spune că luna e mama pluralului. Regăsim aci acea noţiune a divinităţii plurale pe care am mai semnalat-o în legătură cu simbolurile abundenţei *22. Ultima clasă de zei, zeii Vasu, e într-adevăr, după Dumezil *23, plurală din punct de 285 vedere teologic, fie că se face apel la cei doi Acvini, fie la Vicve Devâh, „toţi zeii". Aceasta, poate, prin izomorfismul radicalului vic şi vaicya, cea de-a treia castă a oamenilor, cea a producătorilor. Desigur, explicarea acestui plural de abundenţă prin referiri la funcţia „producătorilor", mai numeroşi decât războinicii sau preoţii, e foarte logică. Ne permitem totuşi să remarcăm că pluralul începe cu doi. Or, toţi protagoniştii şi toate simbolurile dramei agro-lunare sunt plurale: peripeţiile lunare şi riturile agricole sunt de ordinul celor ce se enumera. Se poate spune că în cazul acestor divinităţi plurale indo-europene există o supradeterminare a pluralului prin funcţia socială, prin elementul natural care e luna şi prin tehnologia agricolă. Tot printr-o motivaţie lingvistică explică Dumezil *24 aspectul plural al lui Quirinus, legând această vocabulă de curia, cuvânt care s-ar înrudi cu noţiunea echivocă Quirites, echivalent latin, sociologic şi teologic al pluralului indian Vicve Devâh. Important însă din punctul nostru de vedere e că acest Quirinus plural e un zeu agrar asimilat cu zeul ombrian *25 Vofonius, zeu al creşterii, comparabil cu zeul latin Liber, zeul mulţimii, al plebei, dar şi al fructificării. Această divinitate sub vocabula Marş tranquillus ar fi antiteza lui Marte războinicul. Ceea ce ne îndeamnă să avansăm opinia că aceste divinităţi plurale nu patronează pur şi simplu o abundenţă nelimitată de bunuri sau de oameni e faptul că Quirinus, Penaţii, Larii, galicul Teutates (zeul gloatei teuta?), Totochtin al mexicanilor au tendinţa să se condenseze într-o diodă sau într-o triadă foarte bine definită *26, precum germanicii Njordhr, Freyr şi Freyja, precum gemenii Aşvini (sau Nâsatya) la care se adaugă Pushan, zeul „Cudra"-ilor, al non-arienilor, protector al animalelor şi plantelor, precum Ometochtli, doi iepuri, cel mai important dintre Totochtini, precum Dioscurii aşezaţi de o parte şi de alta a icoanei marii zeiţe *27. Przyluski a studiat cu grijă această „problemă a triadelor" *28, triade universale ce pot fi întâlnite „de la Marea Mediterană până-n India şi mai departe... din perioada egeeană... şi încă în arta Evului Mediu". Autorul insistă asupra caracterului teriomorf al acestor triade, zeiţa fiind adeseori reprezentată în chip de „îmblânzitoare" sau de stăpână a animalelor, acestea putând păstra aspectul terifiant pe care l-am observat în capitolele iniţiale *29. 289 Triada se prezintă aşadar ca o sumă dramatică a unor faze diferite, ca schiţa unui mit teofanic al totalităţii. Desigur, nu-l vom urma pe Przyluski în interpretarea sa evoluţionistă şi tehnologică care vrea să vadă în evoluţia iconografiei triadice succesiunea civilizaţiilor vânătorii, domesticirii şi creşterii animalelor: la acest nivel, cum recunoaşte însuşi autorul, interpretările sunt aproximative. E remarcabil totuşi că în aceste reprezentări figura umană a zeiţei poate fi înlocuită printr-un simplu baston, ca în cazul caducelui sau al porţii leilor din 286 Mycene *30. Putem semnala de pe-acum: caduceul este emblema lui Hermes, el însuşi prototip al Fiului, al hermafroditului. Elementele triade caduceene sunt universale. Nu numai că le putem găsi în civilizaţiile mediteraneene, dar şi în tradiţia budistă, unde dragonii-şerpi Nanda şi Upananda flanchează coloana de aur a lacului Anavapata *31. în tradiţia extremorientală a celor trei suverani legendari Fu-Hi, Niu-Kua şi Tcheng-Nong, Przyluski *32 descoperă simbolurile zeiţei dragon-femelă Niu-Kua înconjurată de-un dragon mascul şi de-o divinitate cu cap de bou; iconografia unui basorelief Han subliniind şi mai mult această înrudire cu caduceul mediteranean. Majoritatea autorilor care s-au interesat de teofaniile lunare au fost frapaţi de polivalenţa reprezentărilor lunii: astru în acelaşi timp favorabil şi nefast, al cărui arhetip e combinaţia triadică dintre Artemis, Selene şi Hecate. Trinitatea e totdeauna de esenţă, lunară *33. Divinităţile lună, de pildă Sin, se împart de cele mai multe ori în treimi Anu, Enlil, Ea, treimi care generează mitologii dramatice. Chiar în monoteismul strict, dar care ascunde puternice sechele lunare, se regăsesc urme ale figuraţiei trinitare: Allah în interpretarea religiei populare are trei fiice, Al Hat, Al Uzza şi Mânat, ultima simbolizând timpul şi destinul. Tot astfel, în religia populară catolică există trei „Sfinte Marii", dintre care una e „cea neagră", escortată de Sarah Ţiganca *34. Până şi Hristos se divide întrucâtva în trei răstigniţi, tâlharii îl însoţesc în patimile sale şi sunt un fel de alfa şi omega, cărora Hristos le slujeşte drept legătură. Treimea creştină, Triformis-ul popular, Moirele helenice par să păstreze în contextul lor aritmologic vii reminiscenţe lunare. La Notre-Dame din Vitre, Treimea e încă reprezentată printr-un cap cu trei feţe foarte apropiat de reprezentările Triformis-ului. Şi folclorul confirmă aceste reminiscenţe: de ziua Sfintei Treimi locuitorii din Remiremont se duceau odinioară la crucea Theot „să vadă răsăritul a trei sori" *35, în corelaţie cu ipoteza sa privitoare la cvadripartiţia temporală, Dontenville *36 construieşte o foarte judicioasă explicaţie a trinităţilor şi a tetranităţilor manifeste în folclorul celtic: noaptea e Orcus, căpcăunul, soarele luminos e Apolo-Belen, cât despre cea de-a treia persoană e Gargantua Fiul, „chipul occidental al Tatălui", Gargant-Gargantua asimilat cu soarele care apune. Cel din urmă termen, în sfârşit, nar fi decât dubletul uriaş Morgan-Zâna Morgane, ultima strâns înrudită cu şarpele melusinian. Morgane, Morge, Mourgue, Morrigan dovedesc toponimic însemnătatea acestei ultime faze divine. Morgen în germană şi mergere în latină s-ar lega tocmai de rădăcina lingvistică a acestei faze. 290 Legătură ispititoare dacă ne referim la iconografia Melusinei „iscându-se" din apă ca din animalitate. Chiar zeul Mercur ar fi mai sigur înrudit cu această rădăcină merg decât cu merx287 ul mercantil, întrucât nu e oare supranumit Mercurius matutinusy *37? Dontenville semnalează, în sfârşit, că ultimele trei elemente ale tetradei celtice se regăsesc geografic în Alpii-Maritimi: masivul al cărui punct culminant e Mont Bal are la apus un munte Gorgionlong, în timp ce la răsărit masivul ia numele de Morgan *38. După părerea noastră, în ciuda accepţiunii solare pe care-o dă Dontenville triadei, această semnificaţie nu e decât secundară: fazele zilei terestre fiind puţin marcate, nu pot fi induse decât faze foarte precise ale îndelungii zile lunare. Personajele dramei astrale nu sunt decât microcosmosuri mitice ale dramei epifanice a lunii.
Luna sugerează întotdeauna un proces de repetare; prin aceasta şi prin cultele lunare se explică locul atât de mare pe care-l ocupă aritmologia în istoria religiilor şi a miturilor. S-ar putea spune că luna e mama pluralului. Regăsim aci acea noţiune a divinităţii plurale pe care am mai semnalat-o în legătură cu simbolurile abundenţei *22. Ultima clasă de zei, zeii Vasu, e într-adevăr, după Dumezil *23, plurală din punct de 285 vedere teologic, fie că se face apel la cei doi Acvini, fie la Vicve Devâh, „toţi zeii". Aceasta, poate, prin izomorfismul radicalului vic şi vaicya, cea de-a treia castă a oamenilor, cea a producătorilor. Desigur, explicarea acestui plural de abundenţă prin referiri la funcţia „producătorilor", mai numeroşi decât războinicii sau preoţii, e foarte logică. Ne permitem totuşi să remarcăm că pluralul începe cu doi. Or, toţi protagoniştii şi toate simbolurile dramei agro-lunare sunt plurale: peripeţiile lunare şi riturile agricole sunt de ordinul celor ce se enumera. Se poate spune că în cazul acestor divinităţi plurale indo-europene există o supradeterminare a pluralului prin funcţia socială, prin elementul natural care e luna şi prin tehnologia agricolă. Tot printr-o motivaţie lingvistică explică Dumezil *24 aspectul plural al lui Quirinus, legând această vocabulă de curia, cuvânt care s-ar înrudi cu noţiunea echivocă Quirites, echivalent latin, sociologic şi teologic al pluralului indian Vicve Devâh. Important însă din punctul nostru de vedere e că acest Quirinus plural e un zeu agrar asimilat cu zeul ombrian *25 Vofonius, zeu al creşterii, comparabil cu zeul latin Liber, zeul mulţimii, al plebei, dar şi al fructificării. Această divinitate sub vocabula Marş tranquillus ar fi antiteza lui Marte războinicul. Ceea ce ne îndeamnă să avansăm opinia că aceste divinităţi plurale nu patronează pur şi simplu o abundenţă nelimitată de bunuri sau de oameni e faptul că Quirinus, Penaţii, Larii, galicul Teutates (zeul gloatei teuta?), Totochtin al mexicanilor au tendinţa să se condenseze într-o diodă sau într-o triadă foarte bine definită *26, precum germanicii Njordhr, Freyr şi Freyja, precum gemenii Aşvini (sau Nâsatya) la care se adaugă Pushan, zeul „Cudra"-ilor, al non-arienilor, protector al animalelor şi plantelor, precum Ometochtli, doi iepuri, cel mai important dintre Totochtini, precum Dioscurii aşezaţi de o parte şi de alta a icoanei marii zeiţe *27. Przyluski a studiat cu grijă această „problemă a triadelor" *28, triade universale ce pot fi întâlnite „de la Marea Mediterană până-n India şi mai departe... din perioada egeeană... şi încă în arta Evului Mediu". Autorul insistă asupra caracterului teriomorf al acestor triade, zeiţa fiind adeseori reprezentată în chip de „îmblânzitoare" sau de stăpână a animalelor, acestea putând păstra aspectul terifiant pe care l-am observat în capitolele iniţiale *29. 289 Triada se prezintă aşadar ca o sumă dramatică a unor faze diferite, ca schiţa unui mit teofanic al totalităţii. Desigur, nu-l vom urma pe Przyluski în interpretarea sa evoluţionistă şi tehnologică care vrea să vadă în evoluţia iconografiei triadice succesiunea civilizaţiilor vânătorii, domesticirii şi creşterii animalelor: la acest nivel, cum recunoaşte însuşi autorul, interpretările sunt aproximative. E remarcabil totuşi că în aceste reprezentări figura umană a zeiţei poate fi înlocuită printr-un simplu baston, ca în cazul caducelui sau al porţii leilor din 286 Mycene *30. Putem semnala de pe-acum: caduceul este emblema lui Hermes, el însuşi prototip al Fiului, al hermafroditului. Elementele triade caduceene sunt universale. Nu numai că le putem găsi în civilizaţiile mediteraneene, dar şi în tradiţia budistă, unde dragonii-şerpi Nanda şi Upananda flanchează coloana de aur a lacului Anavapata *31. în tradiţia extremorientală a celor trei suverani legendari Fu-Hi, Niu-Kua şi Tcheng-Nong, Przyluski *32 descoperă simbolurile zeiţei dragon-femelă Niu-Kua înconjurată de-un dragon mascul şi de-o divinitate cu cap de bou; iconografia unui basorelief Han subliniind şi mai mult această înrudire cu caduceul mediteranean. Majoritatea autorilor care s-au interesat de teofaniile lunare au fost frapaţi de polivalenţa reprezentărilor lunii: astru în acelaşi timp favorabil şi nefast, al cărui arhetip e combinaţia triadică dintre Artemis, Selene şi Hecate. Trinitatea e totdeauna de esenţă, lunară *33. Divinităţile lună, de pildă Sin, se împart de cele mai multe ori în treimi Anu, Enlil, Ea, treimi care generează mitologii dramatice. Chiar în monoteismul strict, dar care ascunde puternice sechele lunare, se regăsesc urme ale figuraţiei trinitare: Allah în interpretarea religiei populare are trei fiice, Al Hat, Al Uzza şi Mânat, ultima simbolizând timpul şi destinul. Tot astfel, în religia populară catolică există trei „Sfinte Marii", dintre care una e „cea neagră", escortată de Sarah Ţiganca *34. Până şi Hristos se divide întrucâtva în trei răstigniţi, tâlharii îl însoţesc în patimile sale şi sunt un fel de alfa şi omega, cărora Hristos le slujeşte drept legătură. Treimea creştină, Triformis-ul popular, Moirele helenice par să păstreze în contextul lor aritmologic vii reminiscenţe lunare. La Notre-Dame din Vitre, Treimea e încă reprezentată printr-un cap cu trei feţe foarte apropiat de reprezentările Triformis-ului. Şi folclorul confirmă aceste reminiscenţe: de ziua Sfintei Treimi locuitorii din Remiremont se duceau odinioară la crucea Theot „să vadă răsăritul a trei sori" *35, în corelaţie cu ipoteza sa privitoare la cvadripartiţia temporală, Dontenville *36 construieşte o foarte judicioasă explicaţie a trinităţilor şi a tetranităţilor manifeste în folclorul celtic: noaptea e Orcus, căpcăunul, soarele luminos e Apolo-Belen, cât despre cea de-a treia persoană e Gargantua Fiul, „chipul occidental al Tatălui", Gargant-Gargantua asimilat cu soarele care apune. Cel din urmă termen, în sfârşit, nar fi decât dubletul uriaş Morgan-Zâna Morgane, ultima strâns înrudită cu şarpele melusinian. Morgane, Morge, Mourgue, Morrigan dovedesc toponimic însemnătatea acestei ultime faze divine. Morgen în germană şi mergere în latină s-ar lega tocmai de rădăcina lingvistică a acestei faze. 290 Legătură ispititoare dacă ne referim la iconografia Melusinei „iscându-se" din apă ca din animalitate. Chiar zeul Mercur ar fi mai sigur înrudit cu această rădăcină merg decât cu merx287 ul mercantil, întrucât nu e oare supranumit Mercurius matutinusy *37? Dontenville semnalează, în sfârşit, că ultimele trei elemente ale tetradei celtice se regăsesc geografic în Alpii-Maritimi: masivul al cărui punct culminant e Mont Bal are la apus un munte Gorgionlong, în timp ce la răsărit masivul ia numele de Morgan *38. După părerea noastră, în ciuda accepţiunii solare pe care-o dă Dontenville triadei, această semnificaţie nu e decât secundară: fazele zilei terestre fiind puţin marcate, nu pot fi induse decât faze foarte precise ale îndelungii zile lunare. Personajele dramei astrale nu sunt decât microcosmosuri mitice ale dramei epifanice a lunii.
|
|
Postat 11:25 pe 10.02.2017
|
|
Iconografia subliniază întotdeauna această ambivalenţă a divinităţilor asimilabile lunii: divinităţi pe jumătate animale, pe jumătate oameni, al căror tip e sirena şi cărora un „Iona pe de-a-ndoaselea" le schiţează ţesătura dramatică. Zeiţele bicolore ale Mexicului, Japoniei, Egiptului, sau „Fecioarele negre" care în cultul catolic însoţesc adeseori într-un cult criptic „Fecioarele luminii", sau Fecioara Măria al cărei nume se repercutează în cel al Măriei Ţiganca sau al Măriei Magdalena păcătoasa, toate aceste teofanii sunt inspirate de bipolaritatea simbolismului lor, de un efort pentru a reintegra într-un context coerent disjuncţia antitezelor. Eliade *40 a studiat bine această coincidentia oppositorum care se regăseşte pe diverse trepte mitice, între altele miturile pe care le-am putea numi, ne spune istoricul religiilor, „mituri ale polarităţii", adică ale bi-unităţii, care se manifestă fie prin consangvinitatea eroilor cu antagonicii lor: Indra si Mamuci, Ormuz şi Ahriman, Rafael şi Lucifer, Abel si Cain etc...., fie prin teofania cuplului divin în care vedem divinitatea împerecheată cu perechea sa, precum faimosul cuplu Shiva-Kali - cuplu divin inextricabil înlănţuit ca în panteonul tantric - fie prin asocierea într-o unică divinitate a unor caractere contradictorii, ca bi-unitatea lui Varuna legător şi dezlegător, sau personalitatea echivocă a zeiţei indiene, totodată Shrî" splendoare şi „Alakshmî" pentru cei răi, sau Kâli „cea blândă", „cea binevoitoare", dar şi Durga cea neagră, distrugătoarea care poartă un şirag de cranii omeneşti *41. 291 Această „condensare" a polarităţilor adverse în funcţie de modalităţi diferite poate fi identificată în aproape toate tradiţiile religioase. Ishtar a babilonienilor e invocată când ca „verde",.ca binefăcătoare, când temută ca sângeroasă, ca distrugătoare *42. Până şi Iehova însuşi e în acelaşi timp milostiv şi bun, dar si aprig, mânios si cumplit. Marile sărbători din 288 august în cinstea Hecatei, a Dianei, apoi a Sfintei Fecioare sunt celebrate atât pentru a o implora pe stăpâna ploii roditoare, cât şi pentru a o domoli pe stăpâna furtunilor *43, în zervanism, Zrvân Akarana joacă acest rol de conciliator al contrariilor, precum în budism Amitâbha sau Amitâyus, „vârsta nelimitată", şi unul şi celălalt dublete ale Marii Zeiţe, identificate cu scurgerea timpului *44. Tot asta ar fi, poate, o accepţiune posibilă a cultului lui Mithra „mijlocitor" între Ormuz şi Ahriman, înzestrat cu caracteristicile amândurora, jucând rolul zeiţei între cei doi Cabiri *45. După Przyluski *46, diada feminină de tipul Demeter- Core sau cuplul mixt Astarte-Adonis se preschimbă în diada masculină Vişnu-Brahma în perioada de trecere de la o civilizaţie ginecocratică la o civilizaţie patriarhală. Aceasta ar fi originea lui Ianus, masculinul Janei - sau Dianei. „Bifrontalitatea" indică dublul caracter al timpului, dubla faţă a devenirii, întoarsă în acelaşi timp spre trecut şi spre viitor. O dată mai mult, obiectul „uşă" şi-ar datora numele imaginii lui Ianus. Uşa e ambiguitate fundamentală, sinteză a „sosirilor şi a plecărilor”, aşa cum demonstrează Bachelard după Rene Char şi Albert Le Grand *47. O variantă a acestei duble folosiri mitice a divinităţii e figurată în iconografie de mitul androginului „Androginatul divin, scrie Eliade *48, nu e decât o formulă arhaică a bi-unităţii divine"; în timp ce Przyluski *49 vrea să vadă în această combinare a celor două sexe într-o singură persoană ultima evoluţie a diadelor bisexuale înaintea cultelor supreme ale zeului masculin. Vom vedea peste câteva pagini că această epifanie masculină nu e, aşa cum crede istoricul evoluţionist, cea a Tatălui transcendent, ci a Fiului feminoid. Majoritatea divinităţilor lunii sau ale vegetaţiei posedă o dublă sexualitate. Artemis, Attis, Adonis, Dionysos, divinităţi indiene ca şi australiene, scandinave sau chineze *50 au o sexualitate foarte variabilă. De unde acele ciudate zeiţe cu barbă ca Cibele frigiană, Didon-Astarte cartagineză. Fortuna şi Venus barbuta romană. De unde, reciproc, feminizarea insolită a eroilor sau divinităţilor iniţial virile: Hercule şi replicile sale semitice Ghilgameş Şi Samson *51. Sin, zeul lunar babilonian, e invocat în acelaşi timp ca matrice maternă şi ca Tată milostiv *52. La membrii comunităţii Bambara geniul Faro e, în androginitatea sa, principiul acordului şi unirii armonioase, cel care asigură împăcarea sexelor, a falicului Pemba cu vaginala Mousso- Koroni. în pofida anteriorităţii teologice a rolului lui Pemba. se spune că Faro e ontologic mai important, că el e sufletul, în aceste perspective nocturne primordial e androginatul; Adamul rabinic e androgin, Eva nu e decât o parte din el, o jumătate, o fază *53. Numeroase ritualuri reflectă acest androgina! teologic. Acestor practici li se opune intenţia riturilor circumciziei si exciziei: întrucât acestea din urmă îngăduie, dimpotrivă, să se opereze o netă distincţie între sexe şi să se afirme prin separare sexualităţile masculine şi feminine 289 *54. Diametral opus e ritualul iniţiatic al preoţilor divinităţii lunare, Atargatis, Astarte, Diana sau Cibele, care constă dintr-o castrare integrală şi o feminizare accentuată, în îmbrăcăminte şi comportament, a preotului-eunuc. Legenda spune că Attis însuşi s-a castrat în faţa Marii Zeiţe, iar epitetul de eunuc se aplică fie Marii Zeiţe însăşi, fie unui zeu sau unui erou înrudit cu epopeea lui Ghilgameş *55. Poate că trebuie să vedem în aceste practici originea mitică a amazoanelor, ablaţiunea unui sân corespunzând emasculării rituale. Iconografia indiană sugerează o atare mutilare, în statuile Indrei sau ale lui Shiva ardhanari -jumătate femeie - trupul zeului e asimetric din cauza sexualităţii, bustul nepurtând decât un singur sân proeminent *56. Această fantezie a androginatului este explicit reluată de tradiţia alchimistă atât occidentală, cât şi extrem-orientală *57. Iconografia alchimistă pare a fi extras o lecţie filosofică din figura bisexuală: elementele contrare prin culoare sau prin sex sunt „înlănţuite", „legate cu un lanţ", unul de celălalt, sau mai mult, fiecare faţă sexuală a hermafroditului e legată cu un lanţ de „principiul său astral", soare pentru mascul, lună pentru femeie. Deoarece androginul, microcosmosul unui ciclu în care fazele se echilibrează fără ca vreuna să fie devalorizată în raport cu cealaltă, nu e, în definitiv, decât un „simbol de unire" *58. E diada prin excelenţă, care pune un accent egal pe cele două faze, pe cei doi timpi ai ciclului. E raţiunea profundă care leagă toţi aceşti zei plurali, aceste tetrade, triade sau diade divine de astrul care marchează în mod vădit pentru oameni unitatea în timp, diviziunea egală în pătrare sau în săptămâni, dar şi speranţa unei anumite perenităţi în străbaterea episoadelor dramatice ale strălucirii cvasi-solare şi ale beznelor morţii. Acest efort sincretic de reintegrare a Răului în Bine şi a beznelor sub forma mitică a Necuratului, îngerul răzvrătit, ne apare evident şi foarte accesibil în romantismul literar. Romantismul moşteneşte toată dramatizarea literaturii biblice, a iconografiei medievale şi a Paradisului pierdut al lui Milton *59. Necuratul îşi face intrarea triumfală o dată cu Mefisto al lui Goethe si cu principalul erou byronian din Misterul lui Cain *60. Nu răzvrătirea e glorificată în cele mai multe cazuri; romantismul întreprinde însă un vast proces de reabilitare. Fie că e vorba de abracadabranta Viile des expiations a lui Ballanche, de „Ahasverus" - jidovul rătăcitor - sau de „Prometeu" cel blestemat, de „Merlin vrăjitorul", de fiul Satanei în opera lui Quinet sau de „Idameael" anticristul la Soumet, de „Psyche" - acest „jidov rătăcitor feminin", cum o numeşte Cellier *61 - la Laprade, toate aceste opere şi aceşti eroi tenebroşi constituie epopeea romantică a sintezei şi a reabilitării mitice a răului. Dar evident că Hugo e cel care, în La Fin de Satan, a exprimat cu cea mai mare măiestrie sensul dramei sintetice, căderea a cărei iertare finală se va datora unei pene pierdute de îngerul tenebrelor, din care se va zămisli „îngerul Libertate". Lilith-Isis, aspectul tenebros al lumii, se topeşte atunci „ca un 290 sloi de gheaţă pe jeratic" *62. De la această cosmogonie optimistă şi dramatică până la filosofiile, mai mult sau mai puţin declarate, ale istoriei nu e decât un pas. Integrarea negativului n-are numai o importanţă metafizică, dar are pretenţia să dea şi o explicaţie istorică. Asistăm prin intermediul mişcărilor politice ale secolului la o reabilitare şi o explicare a conflictului revoluţionar. „Revoluţia franceză, domnia Satanei, încetează de-a mai fi era dezolării, pentru a deveni ora sfântă. In lipsa lui Saint-Just, netransformat încă în înger Negru, Hugo se va mulţumi cu Camille Desmoulins" *63. Joseph de Maistre, adversar înverşunat al Revoluţiei şi al împăratului, va glorifica până la urmă rolul sacru al „acestui zero uriaş" paralel cu justificările pe care le va găsi călăului şi războiului, inaugurând astfel o cale foarte frecventată de-atunci încoace de ţivaismul moral şi de satanismul politic. Romantismul, obsedat de problema răului, n-a acceptat niciodată dualismul mariiheist. Optimismul său funciar invită la afirmaţia că răul va lua sfârşit: „Cu toţii, Vigny şi Soumet, Enfantin şi Proudhon, Esquiros şi Eliphas Levi, iar după ei, şi cu câtă strălucire, poetul care a creat La Fin de Satan, au repetat întruna acelaşi refren: Satana e mort, renaşti, o, Lucifer ceresc!" *
Iconografia subliniază întotdeauna această ambivalenţă a divinităţilor asimilabile lunii: divinităţi pe jumătate animale, pe jumătate oameni, al căror tip e sirena şi cărora un „Iona pe de-a-ndoaselea" le schiţează ţesătura dramatică. Zeiţele bicolore ale Mexicului, Japoniei, Egiptului, sau „Fecioarele negre" care în cultul catolic însoţesc adeseori într-un cult criptic „Fecioarele luminii", sau Fecioara Măria al cărei nume se repercutează în cel al Măriei Ţiganca sau al Măriei Magdalena păcătoasa, toate aceste teofanii sunt inspirate de bipolaritatea simbolismului lor, de un efort pentru a reintegra într-un context coerent disjuncţia antitezelor. Eliade *40 a studiat bine această coincidentia oppositorum care se regăseşte pe diverse trepte mitice, între altele miturile pe care le-am putea numi, ne spune istoricul religiilor, „mituri ale polarităţii", adică ale bi-unităţii, care se manifestă fie prin consangvinitatea eroilor cu antagonicii lor: Indra si Mamuci, Ormuz şi Ahriman, Rafael şi Lucifer, Abel si Cain etc...., fie prin teofania cuplului divin în care vedem divinitatea împerecheată cu perechea sa, precum faimosul cuplu Shiva-Kali - cuplu divin inextricabil înlănţuit ca în panteonul tantric - fie prin asocierea într-o unică divinitate a unor caractere contradictorii, ca bi-unitatea lui Varuna legător şi dezlegător, sau personalitatea echivocă a zeiţei indiene, totodată Shrî" splendoare şi „Alakshmî" pentru cei răi, sau Kâli „cea blândă", „cea binevoitoare", dar şi Durga cea neagră, distrugătoarea care poartă un şirag de cranii omeneşti *41. 291 Această „condensare" a polarităţilor adverse în funcţie de modalităţi diferite poate fi identificată în aproape toate tradiţiile religioase. Ishtar a babilonienilor e invocată când ca „verde",.ca binefăcătoare, când temută ca sângeroasă, ca distrugătoare *42. Până şi Iehova însuşi e în acelaşi timp milostiv şi bun, dar si aprig, mânios si cumplit. Marile sărbători din 288 august în cinstea Hecatei, a Dianei, apoi a Sfintei Fecioare sunt celebrate atât pentru a o implora pe stăpâna ploii roditoare, cât şi pentru a o domoli pe stăpâna furtunilor *43, în zervanism, Zrvân Akarana joacă acest rol de conciliator al contrariilor, precum în budism Amitâbha sau Amitâyus, „vârsta nelimitată", şi unul şi celălalt dublete ale Marii Zeiţe, identificate cu scurgerea timpului *44. Tot asta ar fi, poate, o accepţiune posibilă a cultului lui Mithra „mijlocitor" între Ormuz şi Ahriman, înzestrat cu caracteristicile amândurora, jucând rolul zeiţei între cei doi Cabiri *45. După Przyluski *46, diada feminină de tipul Demeter- Core sau cuplul mixt Astarte-Adonis se preschimbă în diada masculină Vişnu-Brahma în perioada de trecere de la o civilizaţie ginecocratică la o civilizaţie patriarhală. Aceasta ar fi originea lui Ianus, masculinul Janei - sau Dianei. „Bifrontalitatea" indică dublul caracter al timpului, dubla faţă a devenirii, întoarsă în acelaşi timp spre trecut şi spre viitor. O dată mai mult, obiectul „uşă" şi-ar datora numele imaginii lui Ianus. Uşa e ambiguitate fundamentală, sinteză a „sosirilor şi a plecărilor”, aşa cum demonstrează Bachelard după Rene Char şi Albert Le Grand *47. O variantă a acestei duble folosiri mitice a divinităţii e figurată în iconografie de mitul androginului „Androginatul divin, scrie Eliade *48, nu e decât o formulă arhaică a bi-unităţii divine"; în timp ce Przyluski *49 vrea să vadă în această combinare a celor două sexe într-o singură persoană ultima evoluţie a diadelor bisexuale înaintea cultelor supreme ale zeului masculin. Vom vedea peste câteva pagini că această epifanie masculină nu e, aşa cum crede istoricul evoluţionist, cea a Tatălui transcendent, ci a Fiului feminoid. Majoritatea divinităţilor lunii sau ale vegetaţiei posedă o dublă sexualitate. Artemis, Attis, Adonis, Dionysos, divinităţi indiene ca şi australiene, scandinave sau chineze *50 au o sexualitate foarte variabilă. De unde acele ciudate zeiţe cu barbă ca Cibele frigiană, Didon-Astarte cartagineză. Fortuna şi Venus barbuta romană. De unde, reciproc, feminizarea insolită a eroilor sau divinităţilor iniţial virile: Hercule şi replicile sale semitice Ghilgameş Şi Samson *51. Sin, zeul lunar babilonian, e invocat în acelaşi timp ca matrice maternă şi ca Tată milostiv *52. La membrii comunităţii Bambara geniul Faro e, în androginitatea sa, principiul acordului şi unirii armonioase, cel care asigură împăcarea sexelor, a falicului Pemba cu vaginala Mousso- Koroni. în pofida anteriorităţii teologice a rolului lui Pemba. se spune că Faro e ontologic mai important, că el e sufletul, în aceste perspective nocturne primordial e androginatul; Adamul rabinic e androgin, Eva nu e decât o parte din el, o jumătate, o fază *53. Numeroase ritualuri reflectă acest androgina! teologic. Acestor practici li se opune intenţia riturilor circumciziei si exciziei: întrucât acestea din urmă îngăduie, dimpotrivă, să se opereze o netă distincţie între sexe şi să se afirme prin separare sexualităţile masculine şi feminine 289 *54. Diametral opus e ritualul iniţiatic al preoţilor divinităţii lunare, Atargatis, Astarte, Diana sau Cibele, care constă dintr-o castrare integrală şi o feminizare accentuată, în îmbrăcăminte şi comportament, a preotului-eunuc. Legenda spune că Attis însuşi s-a castrat în faţa Marii Zeiţe, iar epitetul de eunuc se aplică fie Marii Zeiţe însăşi, fie unui zeu sau unui erou înrudit cu epopeea lui Ghilgameş *55. Poate că trebuie să vedem în aceste practici originea mitică a amazoanelor, ablaţiunea unui sân corespunzând emasculării rituale. Iconografia indiană sugerează o atare mutilare, în statuile Indrei sau ale lui Shiva ardhanari -jumătate femeie - trupul zeului e asimetric din cauza sexualităţii, bustul nepurtând decât un singur sân proeminent *56. Această fantezie a androginatului este explicit reluată de tradiţia alchimistă atât occidentală, cât şi extrem-orientală *57. Iconografia alchimistă pare a fi extras \o lecţie filosofică din figura bisexuală: elementele contrare prin culoare sau prin sex sunt „înlănţuite", „legate cu un lanţ", unul de celălalt, sau mai mult, fiecare faţă sexuală a hermafroditului e legată cu un lanţ de „principiul său astral", soare pentru mascul, lună pentru femeie. Deoarece androginul, microcosmosul unui ciclu în care fazele se echilibrează fără ca vreuna să fie devalorizată în raport cu cealaltă, nu e, în definitiv, decât un „simbol de unire" *58. E diada prin excelenţă, care pune un accent egal pe cele două faze, pe cei doi timpi ai ciclului. E raţiunea profundă care leagă toţi aceşti zei plurali, aceste tetrade, triade sau diade divine de astrul care marchează în mod vădit pentru oameni unitatea în timp, diviziunea egală în pătrare sau în săptămâni, dar şi speranţa unei anumite perenităţi în străbaterea episoadelor dramatice ale strălucirii cvasi-solare şi ale beznelor morţii. Acest efort sincretic de reintegrare a Răului în Bine şi a beznelor sub forma mitică a Necuratului, îngerul răzvrătit, ne apare evident şi foarte accesibil în romantismul literar. Romantismul moşteneşte toată dramatizarea literaturii biblice, a iconografiei medievale şi a Paradisului pierdut al lui Milton *59. Necuratul îşi face intrarea triumfală o dată cu Mefisto al lui Goethe si cu principalul erou byronian din Misterul lui Cain *60. Nu răzvrătirea e glorificată în cele mai multe cazuri; romantismul întreprinde însă un vast proces de reabilitare. Fie că e vorba de abracadabranta Viile des expiations a lui Ballanche, de „Ahasverus" - jidovul rătăcitor - sau de „Prometeu" cel blestemat, de „Merlin vrăjitorul", de fiul Satanei în opera lui Quinet sau de „Idameael" anticristul la Soumet, de „Psyche" - acest „jidov rătăcitor feminin", cum o numeşte Cellier *61 - la Laprade, toate aceste opere şi aceşti eroi tenebroşi constituie epopeea romantică a sintezei şi a reabilitării mitice a răului. Dar evident că Hugo e cel care, în La Fin de Satan, a exprimat cu cea mai mare măiestrie sensul dramei sintetice, căderea a cărei iertare finală se va datora unei pene pierdute de îngerul tenebrelor, din care se va zămisli „îngerul Libertate". Lilith-Isis, aspectul tenebros al lumii, se topeşte atunci „ca un 290 sloi de gheaţă pe jeratic" *62. De la această cosmogonie optimistă şi dramatică până la filosofiile, mai mult sau mai puţin declarate, ale istoriei nu e decât un pas. Integrarea negativului n-are numai o importanţă metafizică, dar are pretenţia să dea şi o explicaţie istorică. Asistăm prin intermediul mişcărilor politice ale secolului la o reabilitare şi o explicare a conflictului revoluţionar. „Revoluţia franceză, domnia Satanei, încetează de-a mai fi era dezolării, pentru a deveni ora sfântă. In lipsa lui Saint-Just, netransformat încă în înger Negru, Hugo se va mulţumi cu Camille Desmoulins" *63. Joseph de Maistre, adversar înverşunat al Revoluţiei şi al împăratului, va glorifica până la urmă rolul sacru al „acestui zero uriaş" paralel cu justificările pe care le va găsi călăului şi războiului, inaugurând astfel o cale foarte frecventată de-atunci încoace de ţivaismul moral şi de satanismul politic. Romantismul, obsedat de problema răului, n-a acceptat niciodată dualismul mariiheist. Optimismul său funciar invită la afirmaţia că răul va lua sfârşit: „Cu toţii, Vigny şi Soumet, Enfantin şi Proudhon, Esquiros şi Eliphas Levi, iar după ei, şi cu câtă strălucire, poetul care a creat La Fin de Satan, au repetat întruna acelaşi refren: Satana e mort, renaşti, o, Lucifer ceresc!" *
|
|
Postat 13:37 pe 13.02.2017
|
|
Istoria religiilor ne oferă numeroase exemple ale acestui acord dintre ciclul lunar şi ciclul 293 vegetal. E explicaţia foarte frecventei confuzii, sub denumirea de „Marea-Mamă", dintre pământ şi lună, ambele reprezentând direct sau indirect stăpânirea seminţelor şi a creşterii lor. Tot din această pricină luna e clasată printre divinităţile chtoniene, alături de Demeter şi f" Cibele *79. Divinitatea lunară e întotdeauna divinitate a vegetaţiei şi în acelaşi •i timp a pământului, a naşterii şi a morţilor. *80 De aceea zeiţa lună braziliană, ca şi Osiris, Sin, Dionysos, Anaitis şi Ishtar, e denumită „mama ierburilor" *81. Până şi-n zilele noastre ţăranii europeni seamănă pe lună nouă, seceră şi strâng recolta când luna e în descreştere, „pentru a nu fi în contratimp cu ritmul cosmic, rupând un organism viu când forţele sunt în creştere" *82. De unde supradeterminarea feminină şi cvasimenstruală a agriculturii. Cicluri menstruale, fecunditate lunară, maternitate terestră - vin să creeze o constelaţie agricolă supradeterminată ciclic, în Borneo, la finici, la jivaro sau la germanici, agricultura e consfinţită de către femei, în timp ce la indieni şi în numeroase triburi africane sterilitatea feminină contaminează ogorul şi sterilizează sămânţa. Şi imaginile creşterii, ale fecundării amestecă inextricabil simbolismul vegetal si calendarul lunar *83. Această supradeterminare explică, ni se pare, „virtuţile buruienilor de leac" atât de universal admise, întreaga farmacopee şi medicină primitivă e bazată pe buruienile de leac, şi îndărătul intenţiilor terapeutice se ascund întotdeauna intenţii regeneratoare mai simple: în India, iarba Kapitthaka e un panaceu, pentru că vindecă impotenţa sexuală şi-i redă lui Varuna virilitatea pierdută. Alte ierburi au capacitatea directă de-a zămisli, precum faimoasa mătrăgună *84. 297 Iudeii şi romanii nu-i numeau oare pe copiii „naturali": „copii din ierburi" sau „copii din flori" *85? Artemis şi Apolo se nasc pe când mama lor atinge un palmier sacru, iar regina Mahâ- Mâyâ îl zămisleşte pe Buddha strângând în braţe un pom. La numeroase populaţii, de asemenea, strămoşul totemic e vegetal *86. Simbolul vegetal e, în sfârşit, foarte adeseori ales anume ca model de metamorfoză, în folclor sau în mitologie, din mortul adus jertfă ia naştere "adeseori un fir de iarbă sau un pom: precum, în basmul santali *87, acel bambus răsărit dintro fată adusă jertfă şi din care e meşterit un instrument muzical care conţine şi perpetuează glasul victimei; aceasta, purtată de avântul de reînviere al plantei, se reîncarnează într-o bună zi pentru a-l lua de bărbat pe muzician. E şi tema basmelor noastre europene Logodnica înlocuita şi Acul fermecat.
Istoria religiilor ne oferă numeroase exemple ale acestui acord dintre ciclul lunar şi ciclul 293 vegetal. E explicaţia foarte frecventei confuzii, sub denumirea de „Marea-Mamă", dintre pământ şi lună, ambele reprezentând direct sau indirect stăpânirea seminţelor şi a creşterii lor. Tot din această pricină luna e clasată printre divinităţile chtoniene, alături de Demeter şi f" Cibele *79. Divinitatea lunară e întotdeauna divinitate a vegetaţiei şi în acelaşi •i timp a pământului, a naşterii şi a morţilor. *80 De aceea zeiţa lună braziliană, ca şi Osiris, Sin, Dionysos, Anaitis şi Ishtar, e denumită „mama ierburilor" *81. Până şi-n zilele noastre ţăranii europeni seamănă pe lună nouă, seceră şi strâng recolta când luna e în descreştere, „pentru a nu fi în contratimp cu ritmul cosmic, rupând un organism viu când forţele sunt în creştere" *82. De unde supradeterminarea feminină şi cvasimenstruală a agriculturii. Cicluri menstruale, fecunditate lunară, maternitate terestră - vin să creeze o constelaţie agricolă supradeterminată ciclic, în Borneo, la finici, la jivaro sau la germanici, agricultura e consfinţită de către femei, în timp ce la indieni şi în numeroase triburi africane sterilitatea feminină contaminează ogorul şi sterilizează sămânţa. Şi imaginile creşterii, ale fecundării amestecă inextricabil simbolismul vegetal si calendarul lunar *83. Această supradeterminare explică, ni se pare, „virtuţile buruienilor de leac" atât de universal admise, întreaga farmacopee şi medicină primitivă e bazată pe buruienile de leac, şi îndărătul intenţiilor terapeutice se ascund întotdeauna intenţii regeneratoare mai simple: în India, iarba Kapitthaka e un panaceu, pentru că vindecă impotenţa sexuală şi-i redă lui Varuna virilitatea pierdută. Alte ierburi au capacitatea directă de-a zămisli, precum faimoasa mătrăgună *84. 297 Iudeii şi romanii nu-i numeau oare pe copiii „naturali": „copii din ierburi" sau „copii din flori" *85? Artemis şi Apolo se nasc pe când mama lor atinge un palmier sacru, iar regina Mahâ- Mâyâ îl zămisleşte pe Buddha strângând în braţe un pom. La numeroase populaţii, de asemenea, strămoşul totemic e vegetal *86. Simbolul vegetal e, în sfârşit, foarte adeseori ales anume ca model de metamorfoză, în folclor sau în mitologie, din mortul adus jertfă ia naştere "adeseori un fir de iarbă sau un pom: precum, în basmul santali *87, acel bambus răsărit dintro fată adusă jertfă şi din care e meşterit un instrument muzical care conţine şi perpetuează glasul victimei; aceasta, purtată de avântul de reînviere al plantei, se reîncarnează într-o bună zi pentru a-l lua de bărbat pe muzician. E şi tema basmelor noastre europene Logodnica înlocuita şi Acul fermecat.
|
|