Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata
Postat: 12.11.2010 - 0 comentariu(i) [ Comentariu ] - 0 trackback [ Trackback ]
Category: articole

Crucifixul sfântului Ioan al Crucii sau o viziune profană şi una mistică asupra aceleiaşi realităţi

 
 
 
 

 

 
 

 

Lucrarea lui Salvador Dali care îl înfăţişează pe Cristos răstignit dintr-o perspectivă neobişnuită faţă de reprezentările uzuale e deosebit de cunoscută publicului larg.

 

 

 

 

 

 

 

Salvador Dali, „Crucifixul sfântului Ioan al Crucii” (1951)

Salvador Dali, „Crucifixul sfântului Ioan al Crucii” (1951)

 

 

 

 

 

Dali, educat ca ateu voltairian – căruia îi este atribuit uneori, eronat, gândul: „Slavă Domnului că sunt ateu” (al cărui autor e însă prietenul său, Louis Buñuel) –, se pare că şi-ar fi găsit drumul către credinţa catolică cândva spre sfârşitul deceniului al patrulea al secolului trecut. Binecunoscut ca personaj excentric şi megaloman, obişnuia să vorbească despre sine însuşi la persoana a treia, numindu-se „divinul (sic!) Dali”… se plimba pe strazile New-Yorkului zornăind dintr-un clopoţel pentru a le atrage atenţia trecătorilor asupra magnificei sale apariţii… un personaj pitoresc, pentru care smerenia şi sărăcia evanghelică nu păreau a avea vreo semnificaţie… Nu contest geniul artistic al lui Dali (nu am căderea necesară) şi nici nu sunt surprinsă că un ex-ateu ar fi dorit să picteze Răstignirea (explicaţia lui Dali asupra „viziunii cosmice” care i-a inspirat lucrarea se subscrie megalomaniei sale intelectuale)… Cheia de interpretare care înscrie crucifixul într-un triunghi îndreptat în jos (aluzie la Sfânta Treime, a cărei grijă se îndreaptă din ceruri înspre pământ) mi se pare interesantă şi coerentă cu subiectul. Dar… prefer, de departe, modelul care l-a inspirat pe Dali.

Probabil că e imposibil să studiezi această lucrare fără a şti (măcar din titlu, dacă nu după o abordare mai aprofundată) că perspectiva ei inedită i-a fost inspirată lui Dali din singurul desen al Sfântului Ioan al Crucii ajuns până la noi (biograful carmelitan al sfântului Ioan, Bruno de Jésus-Marie, a prezentat desenul în 1945 şi 1950 pictorilor momentului, José Maria Sert şi Salvador Dali).

 

 

Desenul sfântului Ioan al Crucii (1474-1477)

Desenul sfântului Ioan al Crucii (1474-1477)

 

 

 

 

 

Acesta transpune o viziune primită în timpul unui extaz mistic trăit cândva între 1474 şi 1477 în mănăstirea carmelitană a Întrupării din Avila. Lucrarea, de dimensiuni reduse, schiţată de sfânt pe un simplu pergament, a fost dăruită de către Ioan surorii carmelitane Ana Maria de Jésus, una din fiicele sale spirituale. În ciuda lipsei de pretenţie artistică şi a dimensiunilor modeste, desenul sfântului Ioan rămâne absolut spectaculos. Crucifixul e plasat, înclinat, în partea dreaptă a imaginii, iar autorul înfăţişează „perspectiva”  (dacă ne este îngăduit să spunem aşa) a lui Dumnezeu-Tatăl asupra evenimentului de pe Golgota – din câte se ştie, este prima reprezentare a crucificării din această perspectivă. Unghiul inedit permite sublinierea unor detalii ale suferinţei extreme (un trup fără viaţă, contorsionat, acel „eu sunt vierme şi nu om” al Ps 22/21, 7), în care chipul lui Cristos rămâne ascuns privitorului. Subtilul joc de lumini şi umbre învăluie lemnul crucii într-o lumină caldă, proiectată de sus. Lucrarea trebuie interpretată în lumina doctrinei mistice a sfântului privind iubirea divină, explicitată exhaustiv în poemul al VII-lea din „Romances” (excelentă integrala operei poetice a Sf. Ioan al Crucii, bilingvă, editată de „Christiana” în 2003, după care reproduc traducerea):

„Deci pe plac îmi este, Tată / ce Mărirea-ţi porunceşte / căci acesta-i chipu-n care / mila ta se preavădeşte. / Arătase-va puterea, / mila şi dreptatea ta, / iar eu merge-voi în lume / şi de veste îi voi da / ce desfăt şi ce mărire întru tine va afla. / Merge-voi să îmi caut soaţa / şi asupra mea voi lua / multele poveri sub care / pătimeşte firea sa. / Iar ca ea sa aibă viaţă, / pentru ea voi şi muri / şi scoţând-o eu din valuri, / înapoi o vei primi.

Desenul transmite această imagine a lui Cristos-Mire trimis în lume de Tatăl pentru a căuta sufletele-mirese, care ajung a se uni cu El în contemplaţie şi pe care El le redă Tatălui. Sufletul chemat de Isus e atras în lumina mântuirii; pentru acest suflet îşi întinde Isus mâinile pe cruce şi îndură întreaga suferinţă a pătimirii.   

În raport cu valenţa mistică a lucrării sfântului Ioan, Răstignitul lui Dali nu poartă nimic din suferinţa relatată de evanghelii, aduce mai curând cu un zeu al antichităţii greceşti (dealtfel, pentru silueta lui Isus i-a pozat un cascador celebru). René Huyghe, fost restaurator-şef la Luvru, explicitează perfect diferenţa dintre cele două lucrări, situată la nivelul cauză-efect: „Sfântul Ioan al Crucii se sustrage habitusurilor vizuale cărora le este tributar orice artist. El nu cunoaşte nimic în privinţa regulilor şi barierelor viziunii contemporane; nu e condiţionat de viziunea artistică a secolului său; nu e condiţionat de nimic altceva decât de obiectul contemplaţiei sale… Perspectiva verticală – îndrăzneaţă, aproape violentă, acentuată de lumini şi umbre – în care l-a surprins pe Cristos, nu îşi găseşte egal în arta contemporană; în contextul acestei arte, ea rămâne de neconceput”.

Răstignitul sfântului Ioan e cu adevărat transcendent, al lui Dali e doar o imagine frumoasă, surprinzătoare. Întocmai ca şi viziunea inspiratoare, Cristos pictat de Dali e cosmic, grandios, în vreme ce al lui Ioan e mistic, interior… Precum iubirea desăvârşită, simplă, intensă  faţă de acest Răstignit, aşa cum este ea exprimată în magnificul sonet închinat „Lui Cristos crucificat” – atribuit incert când sfintei Tereza de Avila, când sfântului Ioan al Crucii (oricum, explicitare profundă a aceleiaşi spiritualităţi carmelitane a întemeietorilor):

„Nu spre-a afla în ceruri vreo răsplată / îţi dărui, Doamne, casta mea iubire, / şi de-mi strunesc năravul după fire, / nu-i spre-mbuna gheena-nfricoşată. / Tu singur faci ca inima să-mi bată / de cum îţi văd cumplita răstignire; / domol mă prazi, simţire cu simţire, / când chipul tău pe cruce mi se-arată. / Şi-atâta mă-nfiori cu mila ta / că, Doamne, te-aş iubi şi fără cer, / şi fără iad eu tot te-aş asculta; / nimic nu vreau iubindu-te aşa, / ci nesperând la toate câte sper, / precum te-ador, la fel te-aş adora”.

Delicious Digg Facebook Fark MySpace

Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni