Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata

Postat 14:18 pe 28.04.2013
Apocrifele sunt produse literare de origine iudaica, crestina sau gnostica, care incearca sa completeze unele date absente in cartile canonice ale Noului Testament cu privire la viata Mantuitorului, a Sfintei Fecioare si a Sfintilor Apostoli, ori a altor personaje de la inceputul istoriei crestinismului. La inceput, cuvantul "apocrif" insemna "tainic" sau "secret". Cand Biserica a respins cartile circuland sub acest titlu, cuvantul "apocrif" a primit intelesul de "fals" sau "neadevarat".
Postat 14:25 pe 28.04.2013
1. Apocrife iudeo-crestine

Unele apocrife cuprind carti si personaje ale Vechiului Testament si au fost uneori recunoscute drept canonice. Crestinii au facut interpolari si unele dezvoltari in unele apocrife iudaice, precum: Cartea a III-a si a IV-a Esdra, Cartea lui Enoch, Testamentul celor 12 Patriarhi, Inaltarea la cer a lui Isaia etc.
Postat 15:02 pe 28.04.2013
2. Evanghelii apocrife iudeo-crestine

In afara de fragmente de evanghelii extracanonice, avand elemente comune cu Evangheliile sinoptice, inclusiv cu cea a lui Ioan, ne-au parvenit si unele Evanghelii iudeo-crestine cu texte fragmentare si cu titluri a caror exactitate critica o mai discuta inca.

a) Evanghelia nazoreilor, inrudita cu Evanghelia dupa Matei si datand din secolul II, a fost compusa in aramaica sau siriaca si folosita de iudeo-crestini. Cunoscuta de Hegesip, Origen, Eusebiu de Cezarea si Epifaniu, aceasta evanghelie a fost pretuita indeosebi de Fericitul Ieronim, care o numeste Evanghelia dupa Evrei si pe care, zice el, a tradus-o in greaca si in latina.

b) Evanghelia ebionitilor, din prima jumatate a secolului II.

c) Evanghelia egiptenilor, despre care ne ofera informatii Clement Alexandrinul, circula printre crestinii din Egipt si se pare ca era de sorginte gnostica. Aceasta Evanghelie este respinsa de Clement, Origen, Ipolit si Epifaniu, intrucat sprijina ideile eretice ale encratitilor, naasenilor etc.

d) Evanghelia lui Petru a fost descoperita intr-un mormant din Egipt in anul 1886-1887 si publicata cu o traducere in 1892 de Bouriant. Episcopul Serapion al Antiohiei respinge aceasta evanghelie ca dochetista.

Exista si Evanghelii care prezinta copilaria Maicii Domnului si a lui Iisus. Intre acestea amintim:
1. Protoevanghelia lui Iacob, numita inainte Nasterea Mariei(scrisa pe la anul 200, probabil in Egipt).
2. Povestea copilariei lui Iisus de Toma, relateaza multe minuni pe care copilul Iisus le-ar fi savarsit intre 5 si 12 ani.
3. Istoria dulgherului Iosiv, scrisa in greceste in Egipt, pe la anul 400.

Rolul lui Pilat in timpul procesului si al patimilor lui Hristos este prezent si el in apocrife: Evanghelia lui Nicodim.
Postat 15:33 pe 28.04.2013
3. Evanghelii apocrife gnostice

Printre bogatele texte gnostice, descoperite mai ales la Nag -Hammadi si pastrate in diferite documente, se afla siurmatoarele evanghelii apocrife:
a) Evanghelia lui Toma, scrisa in limba greaca spre secolul II.
b) Apocriful lui Ioan sau Cartea secreta a lui Ioan, scrisa in greceste inainte de 180 si s-a pastrat in patru versiuni copte.
c) Evanghelia dupa Maria (Magdalena) s-a pastrat fragmentar intr-un text coptic, dintr-un original grec.
d) Sophia lui Iisus Hristos, scrisa in secolele II-III, cuprinde invataturi despre originea lumii si despre mantuire oferite de Mantuitorul sub forma de dialog cu Apostolii, inainte de inaltarea la cer.
e) Pistis Sophia. In primele trei carti sunt expuse convorbirile lui Iisus cu ucenicii si ucenitele in anul al 12-lea dupa Inviere. Cartea a patra trateaza despre pocainta in conceptia gnostica.
f) Evanghelia lui Filip, descoperita in scrierile bibliotecii gnostice de la Nag-Hammadi in anul 1945..
g) Evanghelia lui Matthias, scrisa in sec II.
h) Evanghelia lui Bartolomeu, transmisa in diferite manuscrise, sub titlul Intrebarile lui Bartolomeu.
Postat 16:05 pe 28.04.2013
4. Faptele Apostolilor apocrife

De origine eretica sau bisericeasca, Faptele Apostolilor apocrife urmareau edificarea spirituala a cititorilor.
a) Ciclul lui Petru, sinteza alcatuita din Propovaduirea lui Petru(aparuta in Egipt in secolul II); Faptele lui Petru(aparute pe la 180-190); Martiriul lui Petru; un alt martiriu al Fericitului Apostol Petru, scris de Linus, compus prin secolul VI, si Propovaduirile lui Petru.
b) Faptele lui Pavel, scrise de un preot "din dragoste pentru Pavel", spre anii 185-195.
c) Faptele lui Andrei, provin din a doua jumatatea secolului II si circulau la eretici.
d) Faptele lui Ioan, elaborat in secolul III.
e) Faptele lui Toma, alcatuite in prima jumatate a secolului III, de origine pur gnostica, provenind din cercurile luiBardesane.
f) Corespondenta dintre Iisus si regele Abgar n Iccama(Cel negru), al Edesei, transmisa de Eusebiu intr-o traducere dupa un original sirian, povesteste preliminariile convertirii lui Abgar prin unul din cei 70 de ucenici si anume Taddeu-Addai pe care Apostolul Toma il va trimite la Edesa.
g) Mutarea Mariei, pastrat in greaca, latina si unele versiuni orientale, relateaza moartea si inaltarea Fecioarei Maria la cer.
Postat 16:15 pe 28.04.2013
5. Scrisori Apostolice apocrife

a) Scrisoarea catre Laodiceni, aparuta intre secolele II si III si alcatuita din franturi de texte din scrisorile pauline, a circulat in multe manuscrise ale Bibliei din secolele VI- XV.
b) Corespondenta dintre Pavel si Seneca, recunoscuta ca autentica de Fericitul Ieronim, constituie o colectie de 14 scrisori.
c) Scrisoarea lui Titus, ucenicul lui Pavel.
Postat 16:56 pe 28.04.2013
6. Apocalipse apocrife

a) Apocalipsa lui Petru, scrisa in a doua jumatate a secolului II, este importanta prin ideilesale eshatologice, descriind cerul si iadul, acordand mare atentie pacatosilor si dreptatilor in lumea cealalta, precum si pedepsirii sau rasplatirii lor.
b) Apocalipsa lui Pavel sau Visio Pauli, s-a bucurat de o larga circulatie in perioada patristica; este mai induratoare cu pacatosii decat Apocalipsa lui Petru. Este mentionata de Origen si Fericitul Augustin.
c) Apocalipsa lui Pavel. descoperita la Nag-Hammadi, difera ca text de cea precedenta, infatiseaza calatoria lui Pavel de la al treilea pana la al zecelea cer si ce a vazut Apostolul ca li se intampla sufletelor care urca prin sferele ceresti.
d) Apocalipsa lui Toma, este singura care imparte evenimentele judecatii din urma in sapte zile. Ingerii au o misiune mai mare ca in orice alta Apocalipsa.
e) Prima Apocalipsa a lui Iacob, relateaza dialogul dintre Iisus si Iacob cel Drept. Se prezic acestuia din urma chinurile si moartea sa, inclusiv apropiata distrugere a Ierusalimului si cuvintele pe care sufletele trebuie sa le spuna puterilor vrajmase la urcarea lor la cer.
f) A doua Apocalipsa a lui Iacob prezinta martiriul Sfantului Iacob in fata templului, dupa lunga sa predica tinuta aici.
g) Apocalipsa lui Stefan este cunoscuta numai din Decretum Gelasianum, care o condamna alaturi de Apocalipsele lui Pavel si Toma. Nu este exclus ca autorul ei s-o fi elaborat o data cu gasirea moastelor Sfantului Stefan, dupa care a relatat preotul Lucian pe la anul 415.
 
Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni