VIATA DUPA MOARTE

VIATA DUPA MOARTE
de Arhiepiscopul Ioan Maximovici

Astept invierea mortilor, si viata veacului ce va sa vina

- Simbolul credintei

Durerea noastra ar fi fost fara margini si fara mangaiere pentru cei care se apropie de moarte, daca Dumnezeu nu ne-ar fi dat viata vesnica. Viata noastra ar fi fara sens daca s-ar sfarsi odata cu moartea. Ce folos s-ar primi atunci de la vrednicie si de la faptele cele bune? Atunci ar avea dreptate cei ce spun: "Sa mancam si sa bem pentru ca maine vom muri!" Dar omul a fost zidit pentru nemurire, si prin invierea Sa, Hristos a deschis portile Imparatiei lui Dumnezeu, a fericirii vesnice pentru cei care au crezut in El si au vietuit intru dreptate. Viata noastra pamanteasca este o pregatire pentru viata viitoare, si aceasta pregatire se sfarseste odata cu moartea noastra. "Si precum este randuit oamenilor, o data sa moara, iar dupa aceea sa fie judecata" (Evrei 9, 27). Dupa aceea omul se leapada de toate grijile cele pamantesti; trupul se desface in cele din care a fost alcatuit, pentru a se inalta din nou la invierea cea de obste.

Dar sufletul sau continua sa fie viu, si nu-si inceteaza existenta nici macar o singura clipa. Prin multe lucrari ale mortilor, ni s-a dat sa cunoastem in parte ce se intampla cu sufletul cand iese din trup. Cand vederea ochilor celor trupesti inceteaza, incepe vederea cea duhovniceasca.

Episcopul Teofan Zavoratul ii scrie unei femei care era pe patul de moarte: "Nu vei muri. Trupul tau va pieri, dar tu vei trece intr-o alta lume, deosebita, vei ramane in viata, iti vei aduce aminte de tine si vei recunoaste lumea intreaga care te va inconjura."67

Dupa moarte, sufletul este cu mult mai viu, nu mai putin, si este mai constient decat inainte de moarte. Sf. Ambrozie al Milanului ne invata: "Intrucat viata sufletului urmeaza si dupa moarte, ramane un bun care nu se pierde prin moarte, ci sporeste. Sufletul nu este tras inapoi de nici o piedica a mortii, ci este mai lucrator, caci este lucrator in salasul lui, fara vreo legatura cu trupul, care este mai mult o povara pentru el, decat un folos."68

Sf. Avva Dorotei, calugar din veacul al VI-lea, din Gaza, rezuma invatatura celor dintai Parinti despre aceasta problema: "Caci dupa cum ne spun Parintii, sufletele mortilor isi aduc aminte de toate cele cate li s-au intamplat lor aici -ganduri, cuvinte, dorinte -si nimic nu se poate uita. Dar precum spune in psalm, in ziua aceea vor pieri toate gandurile lor (Psalm 145, 4). Gandurile despre care vorbeste el sunt acelea ale acestei lumi, despre case si avutii, parinti si copii si negutatorie. Toate lucrurile astea pier de indata ce sufletul iese din trup... Dar cele ce a facut el impotriva vredniciei ori impotriva faptelor celor rele ale lui, isi aduce aminte si nimic din toate astea nu se pierde... De fapt, sufletul nu pierde nimic din cele ce a facut in aceasta lume, ci isi aminteste de toate la iesirea lui din acest trup, mai limpede si mai deslusit, de indata ce este slobozit din desertaciunea trupului."69

Marele Parinte monah din veacul al V-lea, Sf. Ioan Casian, spunea destul de limpede despre starea lucratoare a sufletului dupa moartea trupului, in raspunsul catre ereticii care credeau ca sufletul este constient dupa moarte:

"Dupa iesirea din acest trup, sufletele nu sunt nelucratoare, nu raman fara cunostinta; aceasta se dovedeste prin pilda omului celui bogat si a saracului Lazar (Luca 16, 22-28) ... Sufletele mortilor nu numai ca nu-si pierd constienta, nu-si pierd nici macar firile lor -adica, nadejdea si frica, bucuria si mahnirea, si ceva din cele ce acestea asteapta sa primeasca la judecata cea de obste, pe care incep sa o guste mai dinainte ... Sufletele sunt si mai vii si prea ravnitoare intru slavirea lui Dumnezeu. Cu adevarat, daca am socoti pe temeiul celor ce ne marturiseste Sf. Scriptura despre firea sufletului, dupa masura intelegerii noastre, ca de nu ar fi asa, nu voi spune prea mare prostie, ci doar nebunie, ca cel putin sa credem ca sufletul este partea cea mai de pret a omului, in care, potrivit Sf. Apostol Pavel, se afla chipul si asemanarea cu Dumnezeu (I Corinteni 11, 7; Coloseni 3, 10), iar dupa lepadarea carnii trupesti in care se afla in viata aceasta, ar trebui sa fie inconstient - acea parte care are in sine si intreaga putere de judecata, da simtire chiar si materiei carnii mute si inconstiente? De aceea urmeaza, si insasi firea ratiunii o cere, ca dupa lepadarea trupului, de care acum este usurat, sufletul trebuie sa-si sporeasca puterile mintii, trebuie sa le curete si sa le imbunatateasca, nu trebuie sa se lipseasca de acestea."

Experientele de "dupa moarte" de astazi au trezit in oameni, in chip uimitor, constiinta sufletului din afara trupului si o stare mai ascutita si mai rapida a insusirilor mintii. Dar aceasta constientizare, prin ea insasi, nu este destul pentru a ocroti pe cineva in acea stare, si sa-l fereasca de inselare prin aratarile din "afara trupului"; omul trebuie sa cunoasca invatatura crestina intreaga despre acest subiect.

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact