DESPRE JURAMANT

ATACELUL: Dar juramantul este ingaduit crestinului ?

PREOTUL: Juramantul nu este oprit atunci cand se face dupa voia lui Dumnezeu, adica atunci cand nu se face pentru un lucru de nimic si cand cel ce se jura este hotarat sa spuna adevarul.

Insusi Dumnezeu S-a jurat pe Sine, dupa cum spune Sfanta Scriptura: "Dumnezeu cand a dat lui Avraam fagaduinta... S-a jurat pe Sine insusi" (Evr., 6, 13). Asemenea si sfintii apostoli au luat chezasie numele Domnului, intarind prin aceasta adevarurile propovaduite (Rom., l, 9; II Cor., l, 23; Gal., l, 20 s.a.). Cand Mantuitorul spune: "Sa nu va jurati nicidecum... ci sa fie cuvantul vostru ceea ce este da, da - si ceea ce este nu, nu; iar ceea ce este mai mult decat aceasta, de la cel rau este" (Matei, 5, 34-37), El nu opreste desavarsit juramantul, ci numai juramantul cel nedrept si cel facut cu usurinta pentru lucruri de nimic, neinsemnate sau neadevarate. Juramantul drept si facut pentru lucruri inalte fiind o fapta de slujire a lui Dumnezeu - caci prin el se recunoaste ca Dumnezeu este atotstiutor si atotprezent - de buna seama ca trebuie tinut cu sfintenie. Calcarea lui este un pacat. Exista si juramant mincinos (Zah., 5, 4), de care crestinul trebuie sa se fereasca (cf. les., 22, 9-11).

INVATACELUL: Da, dar nu cumva prin juramant se calca porunca a treia a Decalogului: "Sa nu iei in desert numele Domnului Dumnezeului tau. Caci Domnul nu va cruta pe cel ce va lua numele Sau in desert" (Ies., 20, 7) ?

PREOTUL: Juramantul nu poate fi luare in desert a numelui lui Dumnezeu, deoarece prin el I se recunoaste lui Dumnezeu autoritatea suprema, dreptatea Lui si puterea Lui pedepsitoare. Numai atunci poate fi Juramantul o luare in desert a numelui lui Dumnezeu, si deci o calcare a poruncii a treia, cand el este facut stramb sau cand e intrebuintat abuziv si pentru lucruri de nimic. Aceste juraminte strambe si facute in graba pentru lucruri neinsemnate sunt cu adevarat defaimari la adresa numelui (fiintei) lui Dumnezeu si, deci, sunt in directa opozitie cu porunca a treia.

Juramantul drept insa este ca o rugaciune, ca o invocare cuviincioasa si evlavioasa a lui Dumnezeu pentru stabilirea adevarului si pentru inlaturarea minciunii. Juramantul este un factor necesar triumfului adevarului in lume, prin mijlocirea atotstiintei si atotputerii lui Dumnezeu. Asa cum nu e cu putinta ca rugaciunea evlavioasa sa fie oprita, tot asa cu neputinta e sa fie oprita invocarea evlavioasa si cucernica a numelui lui Dumnezeu in Juramantul drept.

INVATACELUL: Daca Juramantul este bun, ca act prin care se recunoaste puterea lui Dumnezeu si prin oare se cere de la El pedepsirea minciunii, atunci, acelasi lucru s-ar putea spune si despre blesteme, caci si in ele se cere interventia pedepsei dumnezeiesti si, prin aceasta, se recunoaste puterea si dreptul lui Dumnezeu de a pedepsi raul. Or, asa ceva ar fi un mare pacat.

PREOTUL: Juramantul drept, luand ca martor numele lui Dumnezeu nu este una cu a pomeni numele Lui blestemand, caci cine oare se va impaca cu un asemenea inteles nebun? Injuraturile si blestemele nu se fac spre slava si cinstirea lui Dumnezeu, nici din evlavie si pretuire a dreptatii si a atotstiintei Lui, spre a se stabili prin ele vreun adevar, ci ele se fac spre a se necinsti numele lui Dumnezeu si al sfintilor Lui sau al vreunui lucru sfant. Ele nu cauta altceva decat pedepsirea aproapelui nostru, care de multe ori este fara vina. Juramantul drept se face din frica lui Dumnezeu si din marea consideratie fata de dreptatea si atotstiinta Lui, iar injuraturile se fac din mandrie, din rautatea si din ura noastra fata de aproapele nostru. Asa fiind, blestemul nu este act de cinstire a lui Dumnezeu, ci un act doveditor al rautatii sufletului nostru, al urii si al dorintei noastre de razbunare asupra acelora pe care ii uram. Totodata, injuratura este o luare in desert a numelui lui Dumnezeu, prin care il chemam ca pedepsitor al lucrarilor parute noua nedrepte si, prin aceasta - in nebunia noastra - noi am voit sa facem pe Dumnezeu oarecum partas al rautatii noastre pedepsind pe acela pe care noi il uram, lucru care este cu totul spre necinstirea dreptatii lui Dumnezeu. Asadar, analizand aceste lucruri, putem intelege destul de bine si de clar ca injuraturile sunt numai de la diavolul si, deci, nu le putem pune in cantar ca un judecator drept.

INVATACELUL: Dar votul sau fagaduinta ce este ?

PREOTUL: Fagaduinta - sau votul - este aproape de juramant si este o indatorire cu care crestinul se leaga de buna voie in fata lui Dumnezeu sa faca o fapta deosebita, de vrednicie morala, ca recunostinta pentru binefacerile primite. Fagaduinta nu poate cuprinde faptele la care omul este indatorat prin porunca si nici fapte lipsite de pret moral.

Fagaduinta poate fi facuta de orice om credincios si este un mijloc pentru intarirea vointei in virtuti, pentru aratarea evlaviei adevarate si inaintarea spre desavarsirea morala.

INVATACELUL: Dar unde se vad in Sfanta Scriptura indicatii asupra fagaduintei ?

PREOTUL: In Sfanta Scriptura gasim multe pilde de fagaduinte facute de barbati evlaviosi. Astfel Iacov, desteptandu-se din somn, fagaduieste ca piatra care i-a servit de capatai o va face altar de inchinare lui Dumnezeu (Fac., 28, 20-22), iar sfantul apostol Pavel si-a tuns parul capului sau pentru implinirea unei fagaduinte (Fapte, 21, 23-27; 18, 18 si altele); odata fagaduinta facuta, trebuie indeplinita, caci altfel inseamna lipsa de credinta si de respect fata de Dumnezeu. Acest lucru il adevereste Sfanta Scriptura cand zice: "Iar de te vei lega cu fagaduinta Domnului Dumnezeului tau, sa nu intarzii a plini, caci curand va cere Domnul Dumnezeul tau de la tine si va fi tie pacat" (Deut., 23, 21-22). Si iarasi se scrie: "Mai bine este sa nu fagaduiesti, decat sa nu implinesti ce ai fagaduit" (Ecl., 5, 4; Invatatura de Credinta Ortodoxa, intrebarea 125)

Carti Ortodoxe
Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact