
Manastirea Camarzani
Manastirea Camarzani este o manastire de maici amplasata in satul Camarzani, din comuna Vadu Moldovei, la o distanta de circa 7 kilometri de orasul Falticeni. Aici a fost construita o biserica in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea, de catre boierul Mortun, pe proprietatea sa.
In anul 1863, boierul Emanoil Mortun a construit o biserica de mir pe mosia sa din satul Camarzani, incinta conacului. Biserica construita a avut hramul Sfantului Gheorghe si era lacas de inchinare doar pentru familia boiereasca. In partea de nord a bisericii se afla astazi mormantul ctitorului si al altor membri ai familiei sale.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, in anul 1947, mosia boiereasca a fost expropriata, iar terenurile au fost impartite veteranilor din cel de-al doilea razboi mondial. Biserica a devenita filiala a bisericii din Ciumulesti-Gane.
La rugamintea preotului, aici a fost infiintat un schit de calugari, care a apartinut din punct de vedere administrativ de manastirile Neamt, Slatina si Rasca. Primul egumen al schitului a fost ieromonahul Natan.
Schitul si-a incetat existenta ca urmare a Decretului nr. 410/1959, biserica schitului devenind biserica de mir, afiliata din nou parohiei din Ciumulesti-Gane. Ca preot a ramas protosinghelul Vichentie Bobeica, angajat pe post de paznic.
De la ctitorire si pana azi, acest Sfant Lacas a avut de strabatut un drum anevoios, trecand succesiv prin diferite etape: biserica de curte boiereasca, biserica parohiala, schit de calugari, pentru ca, in cele din urma, sa-si implineasca "destinul", devenind manastire de maici.
In anul 1992 a avut loc mai intai sfintirea paraclisului, inchinat Sfantului Mina, apoi, la 22 decembrie, acelasi an, a avut loc sfintirea intregului complex manastiresc. La aceeasi data au fost aduse la Camarzani maicutele care aveau sa formeze obstea noii manastiri. Acestea au fost aduse la Camarzani de la Manastirea Teodoreni, impreuna cu maica stareta de acolo, Teodora Marinescu.
|
La inceput obstea manastirii era formata din 12 maicute, apoi an de an numarul lor a crescut simtitor, fiind actualmente de 90.
In ciuda greutatilor intampinate, maicutele ce alcatuiau obstea noii manastiri au reusit in scurt timp sa schimbe fata locului. Se poate spune ca au pornit aproape de la zero din punct de vedere material, singurul avantaj fiind dat de cele cateva chilii construite de protosinghelul Vichentie Bobeica. Acestea erau adapostite de o cladire (parter plus etaj) situata la 15 m vest de intrarea in biserica. Astazi, in aceasta cladire se afla staretia, cateva chilii si paraclisul.
|
In scurt timp s-a initiat o adevarata campanie de constructii si imbunatatiri aduse manastirii, care continua si astazi. La nord-vest, in stanga bisericii, s-a construit o cladire mai mica de zid, acoperita initial cu placi de azbociment, in care au fost amenajate chilii. Aici locuieste in prezent preotul duhovnic.
|
Majoritatea cladirilor care apartin astazi manastirii au fost achizitionate in anul 1994, prin licitatie publica: cantina, o locuinta comuna si un bloc cu 12 apartamente. In vestul staretiei, pe latura vestica a Manastirii, se gasesc cladirile ce adapostesc trapeza si bucataria, un corp de chilii, cladirea muzeului si atelierele manastirii. Ceva mai departe se afla anexele gospodaresti: magazii, grajdul, iar la sud, in dreapta intrarii in manastire, se gasesc garajele.
Atat locuinta preotului duhovnic cat si cladirile achizitionate au fost modificate in spiritul arhitecturii traditionale romanesti. Cerdacul si foisoarele au fost realizate cu traditionale traforari in lemn iar acoperisurile au fost refacute, fiind acoperite cu sindrila sau tabla.
Manastirea se afla in continua transformare, actualmente inaltandu-se noi constructii. Astfel, pe langa biserica noua, pe latura nordica a manastirii, intre trapeza si locuinta preotului duhovnic, se construieste o cladire de mari dimensiuni in care vor functiona: la subsol o pivnita, la parter o trapeza iar la etaj numeroase chilii, care vor rezolva problema spatiului, iar pe latura sudica, la intrarea in manastire se ridica o viitoare clopotnita din caramida, in acelasi spirit arhitectonic.
Dupa ce mai intai a fost imprejmuita cu gard din lemn, cu acoperisul din scandura, astazi incinta manastirii este imprejmuita cu zid de piatra, dupa modelul manastirilor din Moldova.
Manastirii Camarzani i-au fost retrocedate, in anul 1994, 10 din cele 12 ha de pamant, iar astazi manastirea detine 14 ha teren arabil: 12 ha pe care biserica le avea de drept ca sesie de la familia Mortun, la care s-au adaugat 2 ha donatie din partea unui fiu al satului Vadu Moldovei - dr. Vasile Lupu. La acest teren se adauga un numar important de animale, care asigura traiul zilnic al comunitatii monastice.
Incepand cu 13 mai 1999 staretia este preluata de monahia Maria Deac. In 1999-2000 au fost infiintate mai multe ateliere: un atelier de sculptura la care lucreaza 12 maicute, un atelier de pictura in care lucreaza 2 maicute, un atelier de croitorie, deservit de 7 maicute si un atelier de tricotaje, la care lucreaza 2 maicute.
Al treilea ctitor de la Camarzani - dupa familia Mortun care a ctitorit biserica Sfantul Gheorghe si protosinghelul Vichentie Bobeica, care a ctitorit paraclisul Sfantul Mina si actuala staretie - a fost episcopul vicar al Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor P.S. Gherasim Putneanul care, incepand cu anul 2000, a initiat, organizat si indrumat in mod direct constructia bisericii noi, in stilul traditional moldovenesc, care sa satisfaca necesitatile de spatiu pe care ctitoria mortuneasca nu le mai putea realiza.
|
Astfel, la 23 aprilie (Sfantul Gheorghe) 2000 a fost sfintit locul de catre P.S. Gherasim iar in toamna aceluiasi an au fost demarate lucrarile de turnare a temeliei. Biserica s-a construit de dimensiuni mari: 26.5 m lungime si 13 m latime, fiind acoperita cu tabla de cupru si inchinata Nasterii Maicii Domnului (8 septembrie).
Astazi biserica este ridicata, insa mai are nevoie de finisaje si trebuie pictata, atat in interior cat si in exterior. Catapeteasma noii biserici a fost realizata in intregime de maicute, in atelierele de sculptura si pictura ale manastirii.
Biserica este de proportii monumentale, fiind construita din caramida. Planul bisericii este dreptunghiular, iar turla are forma piramidala. Altarul este de forma semicirculara, in partile laterale fiind dispuse cate o nisa pentru proscomidie si pentru diaconic.
Catapeteasma este un element de o mare valoare artistica, fiind inalta pana la arca prin care se sustine bolta naosului si altarului. Icoanele au fost pictate in ulei pe lemn de tei. S-a construit apoi un zid de incinta prevazut cu turn-clopotnita la intrare si mai multe corpuri de chilii.
Tot sub inaltul patronaj al P.S. Gherasim Putneanul, din dorinta de a transforma manastirea intr-un centru de spiritualitate ortodoxa si de cultura romaneasca, au fost puse bazele unui bogat muzeu, care adaposteste pe langa colectiile arheologice, etnografice, numismatice, mestesugaresti etc., si numeroase icoane pe lemn, obiecte de cult, carti si vesminte liturgice.
|
Urmeaza sa se demareze organizarea dupa principii si cu mijloace moderne a bibliotecii manastirii ce va fi inzestrata cu valoroasa sa colectie de carte, reviste si manuscrise ce se gasesc astazi la Manastirea Bogdana din Radauti.
La aceste realizari remarcabile ale obstii monahale se cuvine mentionat si efortul autoritatilor locale, care cu ajutorul unor fonduri europene, au demarat lucrarile de modernizare a drumului de acces catre manastire.
Dupa infiintarea Manastirii, maicutele au realizat unele modificari si la Biserica Sfantul Gheorghe: peretii au fost zugraviti in alb si au fost impodobiti cu icoane, majoritatea realizate in atelierele manastirii.
Un aspect deosebit il constituie cele patru icoane din naos, de forma triunghiulara, asezate in cele patru colturi, reprezentandu-i pe cei patru mari evanghelisti: Luca, Ioan, Matei si Marcu. Acest model de icoane este foarte rar intalnit la noi, fiind specific asezamintelor de la Muntele Athos. De asemenea, biserica a fost zugravita la exterior in praf de piatra.
De la terminarea bisericii noi, biserica-monument Sfantul Gheorghe, este folosita in continuare ca biserica de cimitir dar si pentru slujbele de mai mica importanta din cursul anului.
Comunitatea monastica de la Camarzani se conduce, ca si alte comunitati similare dupa regulile statornicite de Sfintii Parinti ai monahismului rasaritean: Antonie cel Mare, Pahomie sau Vasile cel Mare.
Sentimentul comunitatii este intarit de participarea prin rotatie la toate activitatile acesteia: la strana, la activitatile gospodaresti etc. Participarea la unele dintre aceste activitati (de exemplu, adunatul fanului) devine un adevarat ritual de la care nu se sustrage nimeni.
In ciuda numeroaselor greutati, specifice prezentului, obstea manastireasca cunoaste o perioada de puternica afirmare spirituala, vizibila si in cresterea numarului de credinciosi veniti de la mari departari pentru a se ruga si a participa la marile sarbatori ale ortodoxiei noastre.
Prin frumusetea slujbelor, prin corectitudinea organizarii activitatilor practice, dar, mai ales, a celor spirituale, prin tinuta ireprosabila a raporturilor interumane, determinand armonia obstii, manastirea Camarzani se impune ca un adevarat model de comunitate monastica.
Muzeul de la Camarzani
Muzeul pe care Manastirea Camarzani il gazduieste astazi cu generozitate in una dintre cladirile sale se inscrie, alaturi de institutiile similare de profil din tara, in randul institutiilor cultural-stiintifice care au drept obiective colectarea, conservarea bunurilor culturale si valorificarea lor prin expunere si publicare in scopul instruirii si agrementarii publicului larg.
Infiintarea Muzeului de la Manastirea Camarzani a fost posibila prin stradania de o viata a doamnei profesoare Virginia Barleanu. Pentru a putea vedea cum a fost posibila realizarea muzeului este necesar sa ne intoarcem cu aproximativ 35 de ani in urma, cand si-a inceput activitatea ca profesoara de limba romana.
Rationamentul de la care s-a pornit a fost acela ca prin anii 1956-1957 incepeau sa se faca simtite tot mai mult influentele rusesti, cele maghiare, incepea pierderea identitatii nationale, iar acest tezaur trebuia salvat cu orice pret.
Pe langa activitatea de depistare si recuperare a materialelor arheologice, precum si a altor izvoare istorice si etnografice din arealul zonei Vadu Moldovei s-a urmarit selectarea, interpretarea si expunerea bunurilor culturale colectionate, potrivit necesitatilor realizarii unui muzeu. Pe parcurs s-a inmultit numarul de obiecte si documente, precum si interesul pentru acestea.
|
Din pacate, in ultimii ani sala care adapostea acest muzeu (Scoala Veche) nu numai ca a devenit neincapatoare din cauza numarului sporit de obiecte, dar a devenit si improprie, obiectele fiind in pericol de a fi distruse de o ciuperca ce a afectat cladirea (construita din lemn).
Solutia salvatoare a venit din partea P.S. Gherasim Putneanul, care a propus transferarea intregului patrimoniu muzeal la Manastirea Camarzani. Aici s-a pregatit un spatiu special, constituit din 4 incaperi si un antreu, in care au fost ordonate exponatele.
La realizarea organizarii muzeale s-au respectat principiile stiintifice de muzeotehnica, materialele fiind expuse pe baza logicii istoriei ca stiinta si logicii didactice a etalarii si prezentarii celor mai valoroase bunuri culturale din patrimoniu.
Dupa ce se retrasese la Manastirea Camarzani in ultimele luni de viata, ca urmare a problemelor de sanatate, fiind bolnav de pancreatita, episcopul Gherasim Putneanul a trecut la Domnul la varsta de 80 de ani, la data de6 decembrie 2004. A fost inmormantat trei zile mai tarziu in curtea Manastirii Camarzani, potrivit dorintei proprii a episcopului, langa mormintele familiei boierilor Mortun, ctitorii Manastirii.
-
Manastiri din Republica Moldova
Publicat in : Biserica in lume -
Schitul Soveja se pregateste pentru Uniunea Europeana
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania -
Manastirea Sfantul Nicolae Popauti
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania -
Manastirea Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania -
Manastirea Arbore
Publicat in : Biserici si Manastiri din Romania
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.