Biserici cu trompe de colt


Biserici cu trompe de colt (sau de unghi)

In bisericile cu plan in cruce greaca inscrisa, ale caror tipuri le-am trecut in revista, cupola se sprijinea pe suporti prin mijlocirea pandantivilor. Dar mai existau si altele, reduse ca numar, in care cupola se lega de careul bazei prin trompe de colt. Am vazut mai inainte ca pandantivul provenea din Siria romana, pe cand trompa de colt apartine mai ales Persiei sasanide. Ea a fost utilizata in special la bisericile din teritoriile apropiate de Persia, in Armenia, in Georgia, in Mesopotamia si in Asia Mica. Dupa cat se pare, si Constantinopolul a folosit-o in unele biserici.

Dar nici una dintre ele nu s-a pastrat pana la noi. Cel mult se poate presupune existenta unor trompe - dupa descrierea facuta la inceputul secolului al XV-lea de Ruy Gonzalez Clavijo, ambasadorul regelui Castiliei - in biserica Fecioarei Peribleptos, construita de Roman al III-lea Arghiros (1028-1034) si la Sfantul Ioan Botezatorul din Petra, in secolul al XI-lea sau al XII-lea. Unor ctitorii imperiale i se datoreaza, fara doar si poate, aparitia acestui tip in Grecia la sfarsitul secolului al X-lea sau in al XI-lea. Dupa o traditie atestata de anumite documente, Hosios Lukas din Focida, cea mai veche biserica cu trompe de colt din Grecia, ar fi fost zidita de Roman al Il-lea (959-963), care ar fi trimis " arhitectii, planurile si decoratorii ". Din pricina datei mozaicurilor, care sunt considerate mai recente, in general aceasta marturie a fost recuzata, dar se admite astazi ca Hosios Lukas se datoreaza interventiei unui imparat, poate Vasile al II-lea, care ar fi implinit o dorinta a lui Roman al II-lea, tatal sau, cand s-a dus ia Atena dupa victoria sa asupra bulgarilor. Pe de alta parte, biserica Nea Moni din Chios, prevazuta si ea cu trompe, a fost construita intre anii 1042 si 1048, gratie darniciei lui Constantin al IX-lea Monomahul si in legatura cu ea o traditie locala spune ca imparatul ar fi "trimis arhitectul principal Si alti artisti".

La Nea Moni, care prezinta planul cel mai simplu, stupii care poarta trompele sunt in realitate pilastri angajati in zid si cupola acopera intreg naosul: deci ne mai aflam inca in prezenta unei bazilici cu o nava acoperita de o cupola, ca si la modelele armene. Acelasi tip se regaseste in bisericile mai noi din Chios, unde a facut scoala, si de asemenea in Cipru.

Dar   Hosios   Lukas   din   Focida   ofera o varianta mai complexa care se apropie de planul in cruce greaca. Pentru a sustine mai bine impingerile   cupolei,   careu]   pe   care   il   domina este inconjurat la nord, la sud si la vest de trei galerii cu travee boltite in cruce, peste care se ridica tribune. Altarul tripartit care se deschide spre careul central este flancat de doua capele suplimentare.  Planul  devine un patrat in care se inscrie o cruce, dar de asta data cu bratele mai inguste si cu mai multe compartimente periferice, din cauza prezentei unui numar de opt suporti, in loc  de  patru.   Boltile  cu  penetratii,  firidele adincite in peretii laterali ai altarului si ai pronaosului, tribunele,  ferestrele  mari  sunt  tot  atatea elemente care vadesc un plan de origine constantinopolitana.  Dar paramentul zidurilor facut din pietre  si  ornamentele de caramida sunt proprii scolii  grecesti.   Daca  arhitectul  si  planurile  au venit din capitala, in schimb materialele si muncitorii au fost din partea locului.

Impresia de amploare monumentala care se desprinde din aceste biserici si care le face sa para mai vaste decat sunt in realitate, le inrudeste mai degraba cu creatiile grandioase din epoca lui Iustinian, decat cu edificiile contemporane. Si ea tinde sa confirme opinia ca avem de-a face intr-adevar cu constructii datorate initiativei unor imparati.

Tipul atestat la Hosios Lukas este cunoscut doar in Grecia continentala, unde mai este intalnit in sapte biserici, incepand din al doilea patrar al secolului al XI-lea pana la sfarsitul secolului al XIII-lea. Pentru sfarsitul secolului al XI-lea, Daphni   este   unul   dintre   exemplele   pe   buna  dreptate vestite. Tribunele au disparut aici sub inraurirea obiceiurilor locale. Paramentul "celular" pe un soclu de pietre mari de talie este pur grec. In partea de sus a absidei, intre doua briie in dinti de ferastrau, o friza de caramizi deseneaza o meandra simplificata. Cupola este de tip constantinopolitan evoluat, cu saisprezece laturi avand semicolonete de caramida.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 2388

Voteaza:

Biserici cu trompe de colt 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact