De ce folosim paine dospita si nu azima?

De ce folosim paine dospita si nu azima?

Mantuitorul a instituit Sfanta Euharistie cu paine dospita: "Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor, a zis: "Luati, mancati, acesta este Trupul Meu..." (Mt. 26, 26). Locul in care a avut loc acest eveniment este casa care a apartinut Mariei, mama autorului Evangheliei a doua. Era situata in partea de sud-vest a Ierusalimului. Aici intr-un corp mai mare de case se arata si in prezent o sala destul de spatioasa, a carei bolta este sprijinita de doua columne mari de marmura. In aceasta sala, Mantuitorul si-a serbat Cina cea de Taina. Sala se cheama "coenaculum", iar sub ea se crede ca s-ar afla mormantul lui David.

Azima a fost preluata din traditia iudaica. Insa, avand in vedere ca Mantuitorul nu a instituit Sfanta Euharistie la Pastele iudaic, ne este clar ca nu a folosit azima pentru ca nu era vremea ei de consum. Azima era folosita de evrei ca semn al robiei, al durerii si greutatii pe care au indurat-o in robia egipteana.

Evanghelistii mentioneaza ca la Cina cea de Taina, cand a fost instituita Euharistia, nu s-a mancat azima. Daca Mantuitorul ar fi serbat la Cina cea de Taina Pastile iudaic, masa ar fi trebuit sa fie numita Pasti, dar ea este numita Cina, iar painea de la ea este paine dospita, nu azima.

Precizam ca de Pasti nimeni nu pleca din casa pana a doua zi, insa in noaptea aceea Hristos iese cu ucenicii Sai si merge cu ei in Gradina Ghetsimani sa Se roage, unde va fi prins, fiind aratat ostasilor de catre Iuda insusi (Matei, 26, 48-49). Pe de alta parte nu ar mai fi putut avea loc spalarea picioarelor, daca tinem seama ca la Pasti toti trebuiau sa-si tina incaltamintele in picioare, avand mijlocul incins si toiag in mana, gata de calatorie. Iuda Iscarioteanul intinge in blid, de unde rezulta ca la masa era si mancare lichida, ceea ce nu era ingaduit la Pasti. La ospatul de Pasti al iudeilor se servea numai friptura de miel, ierburi amare si azime. In consecinta, Cina Domnului nu a fost cina pascala a iudeilor, ci o cina proprie.

Obiceiul romano-catolicilor de a intrebuinta azima sub forma ostiei, nu are temei scripturistic. Ea s-a introdus tarziu in Apus, si anume, in veacul al VII-lea in Spania, in veacul al VIII-lea in Anglia, iar in veacul al IX-lea in Germania, generalizandu-se in tot Apusul abia in secolul al XI-lea. Teologii romano-catolici pretind ca Mantuitorul a serbat impreuna cu ucenicii un adevarat Paste iudaic, cu miel si cu azima, si din acest motiv Sfanta Euharistie s-a instituit nu cu paine dospita, ci cu azima. Insa se pierde din vedere ca Evanghelistul Ioan spune lamurit ca Domnul si-a serbat Cina cea de Taina "o zi inainte, de Pasti" (In. XIII, 1), adica joi seara, 13 nisan, si apoi, dupa relatarile tuturor evanghelistilor, ca Domnul Hristos a murit vinerea, 14 nisan, mai inainte ca iudeii sa fi inceput sarbatoarea Pastilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

14 Decembrie 2018

Vizualizari: 6616

Voteaza:

De ce folosim paine dospita si nu azima? 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

paine dospita azima

Comentarii (2)

  • Andrei PanaitPostat la 2018-12-14 15:50

    Sa nu uitam ca niciodată un evreu când a serbat Paștile nu a spus: "Luați, mâncați, Acesta este Trupul Meu" și "Beți dintru Acesta toți, Acesta este Sângele Meu al Legii celei Noi". De aici reiese că instituirea Paștilor celor Noi înseamnă trecerea de la moartea la viață si nu trecerea prin Marea Roșie a poporului evreu ca să scape de robia lui Faraon.

  • Radu AlexandruPostat la 2018-12-14 15:29

    La Cina din Joia cea Mare, Hristos a folosit painea dospita. Prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Domnului are loc in timpul Sfintei Liturghii, dupa cuvintele preotului “ale Tale dintru ale Tale…”, cand credinciosii ingenuncheaza in semn de evlavie si canta pe Tine te laudam…, iar preotul rosteste rugaciunea de invocare a Duhului Sfant (numita Epicleza) pentru transformarea painii si vinului in Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact